مفهومی شدن سوالات امتحان نهایی در سال 1403

مفهومی شدن سوالات امتحان نهایی در سال 1403
مفهومی شدن سوالات امتحان نهایی در سال 1403

با مفهومی شدن سوالات امتحان نهایی در جلسه امتحان قرار هست با چه نوع سوالاتی روبرو بشم؟ آیا مفهومی بودن سوالات باعث سخت تر شدن اونها هم می‌شه؟ این موضوع که از سال 1402 به بعد خیلی در موردش صحبت می‌شه چیه؟

برای جواب دادن به این موارد و برای این که در این زمینه اطلاعات خوب و مفیدی کسب کنید حتما تا انتها با ما همراه باشید.

سوالات امتحان‌های نهایی خرداد مفهومی طرح می‌شن! اما چرا؟

همونطور که در محتوای تاثیر امتحان نهایی در کنکور هم گفتیم، از سال 1402 به بعد تاثیر نمرات نهایی در کنکور به صورت قطعی در اومده! تا قبل از این سال بخش خیلی زیادی از سوالات نهایی کاملا تکراری و ساده بودن. اما تغییراتی که اعمال شد موضوع رو عوض کرد.

همین قطعی شدن تاثیر امتحان نهایی باعث شد که سوالات من بعد مفهومی طراحی بشن؛ اما چرا؟ به این دلیل که دانش آموزها بتونن نمره واقعی خودشون رو کسب کنن. قبلا که سوالات این امتحان ساده و تکراری بود حتی دانش آموزهای ضعیف هم به راحتی نمره‌های خوبی می‌گرفتن. یعنی عملا نمی‌شد تفاوتی بین دانش آموز قوی و ضعیف دید.

تاثیر مفهومی شدن سوالات نهایی در تعیین نفرات برتر

فرض کنید سوالات مثل قبل ساده باقی می‌موندن و با این شرایط 2000 نفر معدل 20 رو کسب می‌کردن. بین این همه معدل کامل، دقیقا چطور باید تعیین کرد که چه کسی در رشته‌های خوب دانشگاه های تاپ قبول بشه؟

پس برای این که نمرات واقعی تر بشن قرار هست که من بعد سوالات امتحان نهایی مفهومی باشن.

سوالات مفهومی در نهایی چطوری طرح می‌شن؟

اگر قبلا در نهایی یک درس فقط چند جای خالی و تعریف از شما خواسته می‌شد در حال حاضر و با مفهومی بودن سوالات احتمالا از شما بخوان که 2 موضوع یا مفهوم رو باهم مقایسه کنید، شباهت ها یا تفاوتهاشون رو توضیح بدید. یک عکس رو از کتاب درسی بهتون بدن و بخوان که تحلیلش کنید و… .

مفهومی طرح شدن سوالات یعنی این که دیگه قرار نیست که تمام سوالات دقیقا عین متن کتاب باشن. و اگر دنبال نمره‌ی خوب هستید بجای حفظ کردن دروس، باید مطالب رو یاد بگیرید.

یک راهکار خیلی خوب برای مطالعه مفهومی

توجه به ریزه‌کاری های هر درس لازمه 20 گرفتن در نهایی سال 1403 به بعد هست. مثلا همونطور که در محتوای روش خوندن دین و زندگی نهایی هم گفتیم، در نهایی 1402، چهار کلمه‌ی مومنین، نیکوکاران، درستکاران و مسلمین رو بجای هم دیگه استفاده کرده بود.

در ظاهر این موارد مثل هم هستن اما طراح با این کار دقیقا خیلی از بچه هارو به اشتباه انداخته بود. حتی در درس کم اهمیتی مثل سلامت و بهداشت طراح سعی کرده بود مثل درس زیست شناسی سوالات ترکیبی طرح کنه!

از اون جایی که احتمالا در نهایی 1403 سوالات به نسبت سال قبل 25% سخت تر باشن، لازمه‌ی این که به دردسر نیوفتید و بتونید بهترین نمره رو در نهایی کسب کنید فقط و فقط این هست که دروس رو دقیق و با جزئیات بخونید. یعنی به صورت کامل به متن کتاب تسلط پیدا کنید. البته نه به شکلی که صرفا حفظشون کرده باشید.

برای این که بیشتر با روش مطالعه دروس آشنا بشید حتما یه سر به محتوای 20 گرفتن در امتحان نهایی بزنید. در این مطلب به همراه علیرضا مهندسی رتبه 5 کنکور 1402 به صورت کامل نکات خوبی رو در این زمینه بهتون آموزش دادیم.