سطح سوالات دینی نهایی + بررسی مفهومی شدن سوالات

سطح سوالات دینی نهایی + بررسی مفهومی شدن سوالات
سطح سوالات دینی نهایی + بررسی مفهومی شدن سوالات

سطح سوالات دینی نهایی چطوره؟ آیا راسته که در نهایی 1402 و 1403 درس دینی بشدت مفهومی و سخت میشه؟ چطور می‌شه با این وجود در نهایی درس دینی نمره خوبی گرفت؟ اصلا چطور باید درسم رو بخونم که بتونم به سوالات مفهومی امتحان نهایی دین و زندگی جواب بدم؟

انواع سوالات دینی امتحان نهایی

به صورت کلی در امتحان نهایی درس دین و زندگی ما 6 تیپ سوال داریم. برای گرفتن 20 در این درس نیاز دارید که هر 6 مدل رو بشناسید. در اینجا این 6 بخش رو برای سادگی بیشتر به 2 بخش تقسیم می‌کنیم و توضیح می‌دیم.

سوالات ساده و نمره بیار دینی نهایی

که 3 تیپ اول ساده و نمره بیار هستن. نکته جالب اینه که این سوالات 80% از نمره شما رو تشکیل می‌دن. یعنی اگر به همه سوالات این 3 بخش جواب بدید نمره 16 رو به راحتی می‌گیرید.

این 80% شامل بخش های پایین می‌شن:

  • به یاد آوردن. در این بخش از سوالات دینی نهایی شما باید مفاهیمی رو تعریف کنید، توضیح بدید و … . (این بخش معمولا همون حفظیات کتاب درسی‌ان. در نتیجه نمره بیار و ساده هم به حساب میان.)
  • فهمیدن. برای این بخش به شما آیات یا احادیثی داده می‌شه که مفهومشون رو استخراج کنید و به سوالات خواسته شده جواب بدید.
  • به کار بستن. دقیقا مثلا ریاضی و فیزیک که شما باید از فرمول ها برای حل سوالات استفاده کنید، در این بخش از سوالات دینی هم شما برخی کلمات یا مفاهیم رو در جاهای خالی مناسب قرار می‌دید.

اما برای کسب نمره‌های بالاتر از 16، شما نیاز به دونستن نکاتی دارید که بتونید از پس سوالات 3 بخش دیگه بربیاید.

سوالات سخت و چالشی دینی نهایی

3 دسته بعدی از سوالات دینی در امتحان نهایی که سطح بالاتری به نسبت موارد قبلی دارن رو در پایین می‌بینید:

  • تحلیل کردن. معمولا ازتون خواسته می‌شه چند مفهوم رو باهمدیگه مقایسه کنید. یا با دونستن مفهوم یک یا چند کلمه، شرایطی که در سوال وجود داره رو تحلیل کنید و توضیحش بدید.
  • ارزشیابی کردن. برای ارزشیابی کردن احتمالا نیازه که شما درست و غلط جملات یا سوالات رو مشخص کنید یا توضیح بدید.
  • آفریدن.برای این بخش که کمی چالشی تر هم هست، نیازه ابتدا به خوبی به مفاهیم و کلمات کتاب درسی مسلط باشید. بعد با توجه به دانش خودتون در اون موارد، باید به سوالاتی جواب بدید که شاید جواب مستقیم اونها در کتاب نباشه!

با دونستن موارد بالا و دقت به اونها و همچنین بلد بودن روش مطالعه درس دینی برای امتحان نهایی، بدون شک می‌تونید نمره‌ی خیلی خوبی رو در این درس بگیرید.

همچنین برای درک بهتر 6 تیپ سوالات بالا می‌تونید عکس پایین رو ببینید که برای هر بخش چند مثال وجود داره:

سبک سوالات امتحان نهایی دینی
image 1
سبک سوالات امتحان نهایی دینی
image 2