سطح سوالات زمین شناسی نهایی + مفهومی شدن سوالات

سطح سوالات زمین شناسی نهایی + مفهومی شدن سوالات
سطح سوالات زمین شناسی نهایی + مفهومی شدن سوالات

سطح سوالات زمین شناسی نهایی قراره در سال های بعد چطوری باشه؟ آیا درسته که سال به سوال قراره سوالات این درس و تمام دروس دیگه در نهایی سخت تر و مفهومی تر بشن؟سوالات مفهومی امتحان نهایی قراره چطوری طرح بشن؟ برای نمره خوب در امتحانات نهایی چطور درس بخونم؟ آیا نمره 20 نهایی با این شرایط ممکنه؟

آیا میشه در نهایی زمین شناسی رو 20 شد؟

بله شما می‌تونید در امتحان نهایی درس زمین شناسی نمره 20 رو بگیرید. اما به شرطی که نحوه طرح سوالات این درس رو به خوبی بلد باشید و مطالعه خودتون رو بر اون اساس پیش ببرید.

انواع سوالات زمین شناسی امتحان نهایی

در امتحان نهایی برای درس زمین شناسی ما 6 مدل سوال داریم. هر دسته از سوالات نمرات مختص به خودشون رو دارن. اگر قصد 20 گرفتن در نهایی درس زمین شناسی رو داشته باشید باید همه سوالات رو بشناسید و براشون آماده بشید.

بررسی سوالات ساده‌ی زمین شناسی نهایی

3 دسته اول که 80% امتحان رو تشکیل می‌دن راحت تر هستن و می‌شه ازشون نمره گرفت. یعنی با پاسخ به سوالات این بخش شما 16 نمره رو کسب میکنید. این 3 دسته شامل سوالات پایین هستن:

  • به یاد آوردن. برای این بخش کافیه چیزهایی که در کتاب وجود داشت رو به یاد بیارید و به سوالات جواب بدید. معمولا این بخش شامل توضیح یک مفهوم یا عبارت خاص یا پر کردن جای خالی با مفاهیم زمین شناسی هست.
  • فهمیدن. پاسخ به سوالاتی که در این بخش هست، منوط بر اینه که شما یک یا چند موضوع یا مفهوم خاص رو کاملا بفهمید تا بر اساسش بتونید به سوال جواب بدید.
  • به کار بستن. به کار بستن دقیقا مثل استفاده از فرمولهاست. شما باید تلاش کنید با داده هایی که توی توضیحات سوال هست به سوالات جواب بدید. احتمال مسئله در این بخش خیلی زیاده.

بررسی سوالات سخت و مفهومی زمین شناسی نهایی

20% باقی مونده‌ی سوالات یا همون 4 نمره‌ی سخت در نهایی درس زمین شناسی شامل 3 مدل سوال پایین هستن:

  • تحلیل کردن. سوالات این بخش اینطوریند که یک یا چند خط اطلاعات بر اساس چیزهایی که در کتاب درسی یاد گرفتید به شما داده می‌شه. در ادامه هم سوالی میاد که باید جوابش رو با استفاده از داده های خود سوال و دانشی که از کتاب به دست آوردید تحلیل کنید و توضیح بدید.
  • ارزشیابی کردن. بررسی درست یا غلط بودن، نقد کردن و ارزیابی سوالات و گزینه ها و… هم مختص این بخش هستن. مثلا ممکنه دو نوع محل با نوع چین خوردگی رو به شما بدن و ازتون بپرسن که برای ساخت سد کدوم مورد رو انتخاب می‌کردید.
  • آفریدن. شاید سخت ترین سوالات درس زمین شناسی نهایی همین بخش باشه. که معمولا هم 1 سوال به این شکل طرح می‌شه. در این قسمت از شما میخوان با توجه به چیزهایی که در کتاب یاد گرفتید و اطلاعاتی که در صورت سوال به شما میدن یک جواب رو خلق کنید.

در کل برای کسب یه نمره خوب در درس زمین شناسی نهایی شما نیاز به شناخت سبک طرح سوال و علاوه بر این بلد بودن روش مطالعه درس زمین شناسی برای نهایی دارید، تا بتونید بهترین نمره ممکن رو کسب کنید.

همچنین اگر نوع طرح سوالات که در بالا بهتون توضیح دادیم گنگ یا سخت بودن حتما به عکس پایین که برای هر تیپ سوال مثال هایی رو داره نگاه بندازید.

سطح سوالات امتحان نهایی زمین شناسی
image