حقوق دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۴۰۳ چقدره؟

حقوق دانشگاه فرهنگیان در سال 1403 چقدره؟
حقوق دانشگاه فرهنگیان در سال 1403 چقدره؟

حقوق دانشگاه فرهنگیان چقدره؟ آیا در زمان تحصیل به دانشجوهایی که در فرهنگیان درس می‌خونن حقوق داده می‌شه؟ میزان این حقوق در سال 1403 چقدره؟ آیا دانشجوهای آقا و خانم حقوق متفاوتی دارن؟ در تابستون هم برای دانشجو معلم‌ها حقوقی واریز می‌شه؟

در این مطلب، درباره حقوق ‌دریافتی دانشجومعلم‌ها صحبت می‌کنیم و احتمالاً جواب تمام سؤالاتی که دارید رو می‌تونید این‌جا پیدا کنید. پس حتماً تا آخر مطلب همراهمون باشید.

phonto
حقوق دانشجومعلم‌ها در دانشگاه فرهنگیان

دریافت حقوق در دانشگاه فرهنگیان

همونطور که در محتوای معرفی دانشگاه فرهنگیان هم گفتیم از بدو ورود شما به این دانشگاه به شما حقوق داده می‌شه. یعنی در حین تحصیل و زمانی که هنوز مشغول به کار نشدید هم حقوق خواهید داشت. مبلغ این واریزی در سال‌های مختلف متفاوته که در ادامه اون رو بررسی می‌کنیم. 

چرا دانشجومعلمان حقوق می‌گیرن؟

همون‌طور که قبلاً در محتوای‌ معرفی دانشگاه فرهنگیان توضیح دادیم، دانشجوهای دانشگاه فرهنگیان از همون ابتدا استخدام دولت می‌شن و حقوق دریافت می‌کنن. بنابراین، دانشجو-معلم‌ها باید قوانین آموزش‌و‌پرورش رو هم بپذیرن و رعایتشون کنن، مثل قواعد مربوط به حجاب و پوشش. اما یکی از معایب این دانشگاه اینه که اگه دانشجویی به هر دلیلی بخواد انصراف بده، چون یکی از فرصت‌های استخدامی دولت رو سوزونده، مجبوره که جریمه‌هایی رو متحمل بشه.

حقوق دانشگاه فرهنگیان بعد از شروع به کار

وقتی که تحصیل شما تموم بشه و در مدارس شروع به تحصیل کنید، حقوق شما با توجه به شهر و استانی که در اون هستید به مراتب افزایش پیدا می‌کنه.

اما پیشنهاد ما این هست که اگر واقعاً عاشق تدریس و معلمی هستید وارد دانشگاه فرهنگیان بشید. به این دلیل که با این میزان از حقوق که به احتمال خیلی زیاد کفاف زندگی شما رو نخواهد داد، اگر به کاری که می‌کنید علاصمند نباشید در نهایت این خود شما هستید که از کارتون زده می‌شید.

دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از کِی حقوق می‌گیرن؟

دانشجومعلم‌ها از روز اولی که وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شن، مشمول دریافت حقوقن. اما سؤال این‌جاست که اولین حقوق کِی به حسابشون واریز می‌شه؟

دانشجوها بین ۲۰ تا ۲۵ مهرماه وارد دانشگاه می‌شن، تا اواسط آبان‌ماه باید مدارک بانکی و کارگزینی‌شون رو تکمیل کنن و معمولاً اواخر آذرماه یا دی‌ماه، اولین حقوقشون رو دریافت می‌کنن که با حقوق ماه‌های قبلی یک‌جا براشون واریز می‌شه. از ماه‌ بعد هم به‌صورت منظم و ماه‌به‌ماه، حقوق دانشجو-معلم‌ها بهشون پرداخت می‌شه.

حداقل و حداکثر حقوق دانشجویان فرهنگیان چقدره؟

اگه سرچ کنید که حقوق دانشجومعلم‌های دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۴۰۲ چقدره، احتمالاً به رقم ۷/۵میلیون می‌رسید. اما در اصل، مبلغی بابت بیمه، بیمه تکمیلی، صندوق بازنشستگی و…از این ۷/۵میلیون کم می‌شه. بنابراین، حداکثر حقوق دریافتی برای دانشجوهایی که از خوابگاه استفاده نمی‌کنن، مبلغ ۴/۸۰۰ تا ۵میلیون و برای دانشجوهای خوابگاهی، حدوداً ۳/۵میلیونه، چون هزینه خوابگاه هم از حقوقشون کسر می‌شه.

اما در سال 1403 همونطور که پایین تر مصوبه رو هم قرار داریم، قراره ۲۰ درصد به حقوق دانشجومعلمان افزوده بشه اما باید درنظر داشته باشید که با افزایش این مبلغ، مقدار کسورات هم افزایش پیدا میکنه. با این تفاسیر مبلغ حقوق پایه به حدود ۱۰ میلیون میرسه و با احتساب کسورات برای دانشجویان ترددی مبلغی به حدود ۷ میلیون و برای دانشجویان خوابگاهی مبلغی به حدود ۵ میلیون واریز میشه.

فیش حقوقی دانشگاه فرهنگیان

تصویر زیر فیش حقوقی دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۴۰۲ هست که جزییات پرداختی‌ها و کسورات رو نشون می‌ده.

فیش حقوقی دانشجو معلم های فرهنگیان اسفند 1402
فیش حقوقی دانشجو معلم های فرهنگیان اسفند 1402

میزان کسر حقوق دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

درسته که گفتیم در حین تحصیل، هر دانشجوی فرهنگیان مبلغ مشخصی رو به عنوان حقوق دریافت می‌کنه. اما نکته خیلی مهم این هست که این مبلغ دریافتی در فرهنگیان با کسوراتی هم همراهه. مثلا اگر شما دانشجوی خوابگاهی باشید بخشی از حقوقتون کسر می‌شه. به این دلیل که فرهنگیان یک دانشگاه هیئت امنایی هست و هزینه هاش رو از این راه به دست میاره.

کسورات حقوق دانشگاه فرهنگیان

همون‌طور که در فیش حقوقی بالا می‌بینید، این کسورات موارد زیر هستن:

  • کسورات متعهدین خدمت در دانشگاه فرهنگیان
  • بیمه تکمیلی درمانی
  • صندوق بازنشستگی سهم کارمند
  • بیمه خدمات درمانی (سرانه)
  • بیمه عمر سهم کارمند

تفاوت حقوق رشته‌های مختلف دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی

حقوق رشته‌های مختلف دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، در دوره تحصیل باهم تفاوتی نداره. یعنی دانشجوهای آموزش ابتدایی، استثنایی، مشاوره، دبیری و… در دانشگاه فرهنگیان و در دانشگاه شهید رجایی، حقوق یکسانی رو دریافت می‌کنن.

اما معلم‌ها وقتی درسشون تموم می‌شه و وارد محیط کار می‌شن، متناسب با منطقه، مدرسه‌ و سِمتشون، حقوقشون متفاوت می‌شه. مثلاً حقوق معاون‌ها کمی بیش‌تر از معلم‌هاست و مدیرها هم حق مدیریت دریافت می‌کنن و حقوقشون افزایش پیدا می‌کنه. معلم‌هایی که توی مناطق روستایی و محروم کار می‌کنن، قاعدتاً میزان حقوق بیش‌تری دارن و حقوق معلم‌های هنرستان‌ هم نسبت به حقوق فرهنگیان، حدود ۱۰ تا ۱۵درصد بیش‌تره.

عیدی دانشجومعلمان چقدره؟

دانشجومعلم‌ها سالی یک‌بار، در اسفندماه عیدی دریافت می‌کنن. مبلغ این عیدی معمولاً بین ۲ تا ۳/۵میلیونه که مقدار رشدش در طول سال‌های مختلف، کم‌تر از ۱۵درصده و هرسال، مقدار دقیقش مشخص و به دانشجوها پرداخت می‌شه.

بیمه دانشجومعلمان چطوریه؟

همون‌طور که گفتیم، دانشجوها از بدو ورود به دانشگاه استخدام دولت هستن، بنابراین بیمه هم می‌شن. این بیمه هم برای هزینه‌های درمانی کاربرد داره و هم برای بازنشستگی. یعنی دانشجومعلم‌ها بعد از بازنشسته‌شدن، از بیمه، حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنن.

بیمه دانشجومعلم‌ها دو قسمت داره:

  • بیمه پایه که برای خدمات درمانیه و البته پوشش چندانی نداره!
  • و بیمه تکمیلی که معمولاً بیمه معلمه و نسبت به بیمه پایه، موارد بیش‌تری رو پوشش می‌ده.

افزایش حقوق دانشجومعلمان در سال ۱۴۰۳

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، حقوق دانشجومعلم‌ها قراره امسال ۲۰درصد افزایش پیدا کنه و در تصویر زیر می‌تونید متن این مصوبه رو ببینید:

IMG 8433
مصوبه افزایش حقوق دانشجومعلمان در سال ۱۴۰۳

اما در نهایت، همون‌طور که قبلاً هم گفتیم، پیشنهاد کیمیاگرخونه به شما اینه که اگه واقعاً عاشق تدریس و معلمی هستید وارد دانشگاه فرهنگیان بشید. چون این میزان حقوق، به احتمال خیلی زیاد کفاف زندگی شما رو نخواهد داد، و اگه به کاری که می‌کنید علاقمند نباشید، در نهایت خودتون هستید که از کارتون زده می‌شید.