سهمیه مدارس تیزهوشان در دانشگاه فرهنگیان: شرایط و قوانین پذیرش

سهمیه مدارس تیزهوشان در دانشگاه فرهنگیان + شرایط و قوانین پذیرش
سهمیه فرهنگیان

جریان سهمیه مدارس تیزهوشان در دانشگاه فرهنگیان که چند وقتی هست خیلی به گوش می‌خوره چیه؟  آیا بچه‌های مدارس تیزهوشان و سمپاد می‌تونن بدون آزمون وارد دانشگاه‌های فرهنگیان بشن؟  بعد از ورود به دانشگاه فرهنگیان آیا می‌تونن در آینده به عنوان معلم در مدارس تیزهوشان تدریس کنند؟ مدارک لازم که بچه‌های تیزهوشان و سمپاد باید به دانشگاه فرهنگیان تحویل بدن تا بتونن سهمیه خودشون استفاده بکنن چیه؟

در ادامه تمام این موارد رو بررسی می‌کنیم شرایطی که بچه‌ها باید برای استفاده از این سهمیه داشته باشند رو توضیح میدیم.

چرا سهمیه مدارس تیزهوشان در دانشگاه فرهنگیان ایجاد شده؟

 مشکلی که تقریباً همیشه وجود داشته اینه که تعداد معلم‌هایی که بتونن در مدارس سمپاد و تیزهوشان با توجه به هوش و سطح درسی بچه‌ها تدریس بکنن، همیشه کم بوده و هست.

به همین دلیل آموزش و پرورش طرحی رو مصوب کرده که توسط اون افرادی که خودشون در مدارس سمپاد و تیزهوشان درس خوندن بتونن زمانی که در کنکور، خصوصاً کنکور اختصاصی فرهنگیان شرکت می‌کنن، سهمیه جداگانه‌ای برای قبولی دانشگاه فرهنگیان داشته باشند. 

شرایط سهمیه مدارس تیزهوشان در دانشگاه فرهنگيان

اولین و مهم‌ترین سوال اینه که شرایط سهمیه تیزهوشان در فرهنگیان چیه؟ آیا اگر فقط یک سال در مدارس تیزهوشان درس خونده باشید می‌تونید از این سهمیه استفاده کنید؟

 قطعاً نه.  طبق اطلاعیه‌ای که منتشر شده شما باید 3 سال آخر تحصیلی خودتون یعنی سال دهم، یازدهم و دوازدهم رو در مدارس سمپاد یا مدارسی که زیر نظر سازمان استعدادهای درخشان هستن (مثل علامه حلی، فرزانگان، شهید بهشتی و…) گذرونده باشید.

ظرفیت سهمیه مدارس تیزهوشان در دانشگاه فرهنگيان

اما ظرفیت سهمیه مدارس تیزهوشان در دانشگاه فرهنگیان چقدره؟ برای بررسی این مورد باید بگیم که نوع ظرفیت سهمیه تیزهوشان در فرهنگیان 2 نوعه:

  1. ظرفیت عادی فرهنگیان. ظرفیت عادی دانشگاه فرهنگیان شامل حال تمام دانش آموزها حتی کسایی که در مدارس تیزهوشان درس نخوندن هم میشه. به این صورت که هر سال اعلام میشه که در هر استان به چه تعداد دبیر برای یک درس خاص نیاز هست. در نتیجه در کنکور اون سال با توجه به نتایج و همچنین بعد از فرآیند مصاحبه فرهنگیان به همون تعداد هم دانشجو جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شه.
  2. ظرفیت موردنیاز مدارس تیزهوشان. علاوه بر مدارس عادی، مدارس تیزهوشان هر استان هم هر سال تعداد دبیرهای مورد نیاز خودشون رو در درس‌های مختلف اعلام می‌کنن. معلم ‌هایی که قراره در آینده جذب این نوع مدارس بشن از بین بچه‌هایی که قبلاً خودشون دانش آموز مدارس سمپاد و تیزهوشان بودن، انتخاب و وارد دانشگاه فرهنگیان میشن. طبق آمار اعلام شده در کنکور 1403 قرار هست که 852 معلم برای این نوع مدارس جذب بشن.

 آیا بچه‌های تیزهوشان بعد از ورود به فرهنگیان می‌تونن در مدارس سمپاد تدریس کنن؟

درسته که گفتیم، فقط در صورتی می‌تونید در آینده به عنوان معلم در مدارس سمپاد و تیزهوشان تدریس کنید که خودتون هم سه سال آخر تحصیلتون رو در یکی از این مدارس تحصیل کرده باشید. اما در صورت قبولی و بعد از ورود به دانشگاه فرهنگیان وقتی که تحصیل شما تموم شد برای شروع کار مستقیماً وارد مدارس تیزهوشان نمی‌شید.

بلکه باید در یک آزمون به اسم “آزمون اصلح دانشگاه فرهنگیان” شرکت کنید و در صورت قبولی در اون وارد این مدارس بشید.

رشته های دارای سهمیه مدارس تیزهوشان دانشگاه فرهنگيان

بر فرض شما با استفاده از سهمیه مدارس تیزهوشان در دانشگاه فرهنگیان تونستی جذب این دانشگاه بشید. آیا دست شما در انتخاب رشته مورد نظرتون برای تحصیل و بعدها برای تدریس کاملاً بازه؟

بله. دقیقاً مثل پذیرش عادی دانشگاه فرهنگیان، بچه ‌هایی که می‌خوان در آینده در تیزهوشان هم تدریس بکنن می‌تونن وارد هر رشته‌ای بشن. مگر اینکه مدارس استعدادهای درخشان استان و بوم شما در اون سال در رشته مورد نظر شما نیاز به معلم نداشته باشه در نتیجه جذبی هم در اون زمینه صورت نخواهد گرفت.

نحوه به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان در مدارس سمپاد

نحوه به کارگیری فارغ التحصیل‌هایی که در دانشگاه فرهنگیان درس خوندن و می‌خوان وارد مدارس تیزهوشان یا سمپاد بشن به چه شکلیه؟ به صورت کلی 2 دسته معلم می‌تونن وارد این مدارس بشن و در اون تدریس کنن:

  1. معلم‌های عادی که بدون سهمیه مدارس تیزهوشان و به شکل معمولی وارد دانشگاه فرهنگیان شدن.
  2. معلم‌های دارای سهمیه مدارس تیزهوشان. 

بعد از اینکه این افراد تحصیل خودشون رو در دانشگاه فرهنگیان به اتمام رسوندن، همونطور که بالاتر هم گفتیم، باید در آزمون “آزمون اصلح دانشگاه فرهنگیان” شرکت کرده و در صورت قبولی در اون می‌تونن در مدارس سمپاد به عنوان معلم فعالیت کنن.