مصاحبه دانشگاه فرهنگیان 1403 : نحوه مصاحبه، شرایط و مدارک

همه چیز درباره مصاحبه دانشگاه فرهنگیان + نکاتی برای قبولی
همه چیز درباره مصاحبه دانشگاه فرهنگیان + نکاتی برای قبولی

همونطور که در مطلب مربوط به قبولی دانشگاه فرهنگیان هم گفتیم، مصاحبه دانشگاه فرهنگیان که با عنوان “ارزشیابی شایستگی معلمی” هم شناخته می‌شه، 25% از کل قبولی شمارو شامل می‌شه. این در حالیه که نتایج کنکور سراسری و کنکور اختصاصی فرهنگیان هر کدوم فقط 10% هستن!

پس به دلیل اهمیت جلسه مصاحبه، در ادامه قصد داریم نکات بسیار مهمی رو درباره‌ی مصاحبه‌ی دانشگاه فرهنگیان و مواردی که در نمره دهی مصاحبه فرهنگیان اهمیت دارند به شما بگیم که بدون شک دونستن اونها می‌تونه در قبولی شما بسیار موثر باشه.

فهرست مطالب (اینجا چه خبره؟) فهرست رو جمع کن بره بابا

طبق چیزی که به صورت رسمی اعلام شده، حدودا در دی ماه از شما برای شرکت در مصاحبه یا ارزشیابی شایستگی معلمی دعوت می‌شه. در نتیجه چند وقت بعد هم در این جلسه شرکت می‌کنید. به این معنی که مصاحبه قطعا قبل از آزمون سراسری و آزمون اختصاصی تربیت معلم برگزار و نتایج اون اعلام می‌شه.

وقتی که در حدود دی ماه در مصاحبه شرکت کردید و بعدش نتایج اون اعلام شد، تا 1 سال بعد این نتایج معتبر هستن و می‌تونید از اون در فرآیند قبولی تربیت معلم استفاده کنید.

  • داشتن حداکثر سن 22 سال (به این معنی که در بدو ورود به دانشگاه فرهنگیان نباید بیشتر از 22 سال داشته باشید.)  
  • داشتن حداقل معدل 14 در متوسطه دوم
  • کسب تراز دانشگاه فرهنگیان (که در کنکور حداقل 6000 هست.)
  • بومی بودن داوطلب
  • برخورداری از سلامت تن و روان

همونطور که بالاتر هم گفتیم برای شرکت در ارزشیابی شایستگی معلمی یا همون مصاحبه شما باید حداقل معدل 14 رو داشته باشید.

اما نکته مهم اینجاست که معدل کل متوسطه دوم یعنی میانگین معدل دهم، یازدهم و دوازدهم شما باید 14 باشه تا بتونید در مصاحبه شرکت کنید. در حالی که خیلی ها فکر میکنن مثل کنکور فقط معدل نهایی دوازدهمشون مهمه که برای مصاحبه اینطور نیست.

وقتی درباره بومی بودن صحبت می‌کنیم منظور ما اینه که مثلا اگر می‌خواید در دانشگاه فرهنگیان همدان ادامه تحصیل بدید، نیازه که حتما خودتون هم ساکن همون منطقه باشید تا در اون دانشگاه قبول بشید. البته بجز چند دانشگاه خاص که پذیرش بومی ندارن و افراد می‌تونن از سرتاسر کشور در اونها درس بخونن.

وقتی در مصاحبه شرکت می‌کنید این مولفه ها از نظر جسمانی و روانی در شما سنجیده می‌شن: (البته لازم به ذکره که شما باید سلامت جسمی داشته باشید و منظور این نیست که ورزشکار باشید، بلکه به صورت کلیب بدونتون سالم باشه.)

  1. اختلال و آسیب های روانی نداشته باشید
  2. بتونید روی پاهای خودتون وایستید
  3. دست هاتون رو تکون بدید
  4. مشکلات حرکتی و لکنت نداشته باشید
  5. و….

اگر قرار شد که در مصاحبه شرکت کنید باید مدارک پایین رو حتما به صورت کامل همراه خودتون داشته باشید:

  1. فرم پرینت شده از سایت سازمان سنجش
  2. عکس 3*4 پشت نویسی شده
  3. مدارک شناسایی شما (شامل شناسنامه و کارت ملی)

حتما اگر مدارک اضافی مثل افتخارات ورزشی، فرهنگی، عضویت در یک محفل خاص، مدارک هنری مثل خوشنویسی، دوره ICDL یا هم دوره کامپیوتری دیگه خصوصا در زمینه تولید محتوای الکترونیک و … اونهارو هم همراه خودتون ببرید. حتی می‌تونید توصیه نامه‌ای رو هم یک معلم شناخته شده یا حتی استاد برجسته‌ای که می‌شناسید رو هم همراه خودتون ببرید.

مراحل ورود به دانشگاه فرهنگیان
  • سلامت کامل گفتاری (عدم وجود لکنت زبان یا در صورت وجود به میزان کم)
  • قدرت بینایی (10 از 10 با عینک و 10 از 20 بدون عینک)
  • قدرت شنوایی
  • قد و وزن مناسب
  • نداشتن نقص عضو مشهود
  • عدم ابتلا به بیماری‌های مزمن (بیماری‌های لاعلاج یا بیماری هایی که طول درمان خیلی طولانی دارن)
  • سلامت روان
  • اخلاق و رفتار مناسب (خجالتی نبودن، برقراری ارتباط چشمی با مصاحبه گیرنده ها و هر رفتاری که مناسب یک معلم باشه)
  • قدرت تعامل با دیگران (خوب ببینید و گوش بدید، از شما خواسته می‌شه که یک موضوعی رو آموزش بدید و در حین آموزش به خوبی با مصاحبه گر ها که حکم شاگردهارو دارن ارتباط بگیرید و پرسش و پاسخ کنید و…)

قطعا نه. شما با عینک باید قدرت بینایی 10 از 10 رو داشته باشید. پس حتما سعی کنید در روز مصاحبه عینک رو همراه خودتون داشته باشید.

برای این که بتونید در مصاحبه فرهنگیان بدون مشکل یپش برید، حداقل قد برای داوطلبین آقا باید 160 سانتی متر و برای داوطلبین خانم باید 155 سانتی متر باشه.

می‌تونید در فاصله بعد از کنکور تا روز مصاحبه با افرادی که در آموزش و پرورش بودن ارتباط بگیرید یا حتی از محتوای کانال ها یا وبسایت هاشون استفاده کنید.

همچنین کار دیگه ای که می‌تونید بکنید این هست که جلسه مصاحبه فرهنگیان رو برای خودتون شبیه سازی کنید. مثلا یکی از اعضای خانواده‌تون ازتون سوالات مختلفی رو بپرسن و بهشون جواب بدید.

در این حین از مصاحبه خودتون فیلم بگیرید و اون رو بارها و بارها ببینید تا به مرور اشکالاتتون رو متوجه بشید و رفعشون کنید.

یادتون باشه در مصاحبه از گفتن جملات و حرف های کلیشه ای خودداری کنید و سعی کنید صادقانه صحبت کنید

خیلی از بچه ها از سوالات مربوط به گزینش یا مصاحبه عقیدتی می‌ترسن چون مربوط به احکام و اعتقادات هست. در طی مرحله گزينش شما وارد یک اتاق می‌شید که یک نفر مصاحبه گر در برابر شما قرار داره و تمام جواب های شمارو یادداشت می‌کنه.

ممکنه درباره حجاب، این که آیا تا به حال در نماز جمعه شرکت کردید یا نه و آخرین بار کی بوده، دیدگاهتان درباره مسائل سیاسی کشور و… ازتون سوال بپرسن.

خوبه که از قبل یه نگاه کلی به احکام مربوط به روزه، نماز، سفر، نحوه غسل کردن و تیمم و… بندازید. این مطالب در پرونده شما ثبت می‌شه پس حتما با صداقت کامل و درست بهشون جواب بدید.

سوالات رایج مصاحبه فرهنگیان

اصلی ترین و پر تکرار ترین سوالاتی که احتمالا در روز مصاحبه از شما میپرسن شامل موارد زیر هست:

( اطلاعات شخصی، خانواده، محل زندگی و مکان های دیدنی اون، کنکور و رشته هایی که انتخاب کردید و…)

نکته خیلی مهمی که باید بهش توجه کنید این هست که مصاحبه گرها به صحبت های شما در رابطه شما با خانواده‌تون و میزان صمیمیت و احترامی که براشون قائل هستید خیلی توجه می‌کنن. پس حتما این مورد رو در نظر داشته باشید.

سعی کنید به هیچ عنوان از جواب های کلیشه ای و مواردی که واقعی نیستن استاده نکنید، چون مصاحبه گر ها افراد خبره ای در زمینه هستن و به راحتی تشخیص می‌دن که جواب های شما چیزی نیست که واقعا می‌خواید.

بهترین کار این هست که دلیل/دلایل شخصی و واقعی خودتون رو به شکل درست و منطقی بیان کنید.

سیستم آموزشی رو چطور می‌بینی؟ گر وارد سیستم آموزش بشی در آینده دوست داری چه تغییراتی رو در اون ایجاد کنی؟ با پرسیدن این سوال در واقع می‌خوان میزان آینده نگری شما رو بسنجن و ببینن که آیا فرد با برمانه ای هستید یا نه.

حدودا از 30% از مصاحبه کننده ها خواسته می‌شه که در محیط واقعی یه مبحث رو تدریس کنن. یعنی به شما می‌گن که مصابحه گر هارو در جایگاه دانش آموز ببینید و بهشون موضوعی رو آِموزش بدید.

در این حین ممکنه از عمر با هم حرف بزنن، سرشون رو روی میز بزارن، با مداد روی میز ضرب بگیرن و در کل هر کاری که بتونن واکنش شما رو ببینن و بسنجن.

(البته اصلا مهم نیست که چی درس بدید، بلکه نحوه کار شما و مدیریت شرایطه که برای اونها اهمیت داره.)

ممکنه از شما بپرسن که آیا تا به حال تولید محتوای الکترونیکی انجام دادید؟ از چه ابزار ها و برنانه هایی کمک گرفتید؟ میزان تسلط شما روی هرکدوم از اونها چقدر هست؟

پیشنهاد ما این هست که به هیچ عنوان سوالات این بخش رو هم اغراق آمیز جواب ندید. دقیقا به همون میزانی که تسلط دارید تسلط دارید در حرف هاتون اشاره کنید. چون ممکنه در طی مصاحبه فرهنگیان از شما سوالی در رابطه با ابزاری که ادعا کردید بلدید بپرسن و نتونید بهش جواب بدید. در نتیجه صحت کل حرف های قبلی شما هم زیر سوال می‌ره.

شاید خیلی از شما در اینترنت منابع مختلفی رو دیده باشید که برای آماد کردن شما برای مصاحبه فرهنگیان به فروش می‌رسن. پیشنهاد ما این هست که از اونها استفاده نکنید، به این دلیل که سوالاتشون به روز و جدید نیستن و کمک زیادی به شما نمی‌کنن.

بهترین منبع برای مصاحبه فرهنگیان تجربیات افرادی هست که در سال‌های قبلی در مصاحبه شرکت کردنگ می‌تونید اونها رو با یک سرچ ساده پیدا کنید.

وقتی سوالات رو دیدید به جوابی که خودتون می‌خواید بدید فکر کنید، نه جوابی که مناسبه و دیگران ازش استفاده کردن.

همونطور که در عکس پایین هم می‌بینید کل فرآیند ارزیابی داوطلب ها در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان شامل 8 مرحله پایینه که از پذیرش ابتدایی شما شروع و با مصاحبه عمومی که آخرین گام هست به اتمام می‌رسه. در ادامه تمام بخش هارو با جزئیات کامل بهتون توضیح می‌دیم.

مراحل مصاحبه اختصاصی فرهنگیان
مراحل مصاحبه اختصاصی فرهنگیان

حتما توضیحات هر بخش رو دقیق و کامل بخونید چون قراره نکاتی رو بهتون بگیم که هرجایی پیداشون نمی‌کنید و با دونستن و رعایت کردن اونها بدون شک کلی از بقیه جلو میوفتید و این موضوع در قبولی شما هم تاثیر بسزایی داره.

زمانی که برای شرکت در مصاحبه اختصاصی دانشگاه فرهنگیان به محلی که از قبل براتون مشخص شده مراجعه می‌کنید، فرآیند پذیرش شما شروع می‌شه. در این بخش افراد مربوطه این موضوع رو چک می‌کنن که آیا اسم شما توی لیست هست یا نه که در صورت وجود پذیرش می‌شید. حتما مدارک لازم رو به صورت کامل همراه داشته باشید.

در روزی که قصد دارید در مصاحبه فرهنگیان شرکت کنید باید یک پوشه همراه خودتون ببرید. محتویات این پوشه شامل موارد پایینه:

  • اصل مدرک دیپلم یا گواهی موقت که مهر و امضای مدیر مدرسه روی اون باشه.
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی شما.
  • اصل کارنامه سالانه 3 سال آخر تحصیلی یعنی دهم، یازدهم و دوازدهم که شامل معدل کل شما هم باشه.
  • فیش واریزی مصاحبه فرهنگیان که باید پرداخت کرده باشید.
  • 6 قطعه عکس 3*4 که حتما پشت نویسی شده باشه. (یعنی پشت هر 6 قطعه عکس نام و نام خانوادگی‌تون، نام پدر، تاریخ تولد و شماره شناسنامه خودتون رو بنویسید.)
  • تقدیرنامه، مدارک دوره هایی که در اونها شرکت کردید، لوح های افتخار ورزشی، فرهنگی و… که حتما باید اصل اونهارو ببرید.

بعد از تایید شدن این موضوع که می‌تونید وارد فرآیند مصاحبه اختصاصی بشید، شما به تسهیل‌گر مربوطه معرفی می‌شید. تسهیل‌گر به شما می‌گه که قرار هست از اول تا آخرین بخش مصاحبه چه اتفاقاتی بیوفته و شما باید چه کارهایی انجام بدید تا بتونید بدون سردرگمی و مشکل مراحل رو طی کنید.

بعد از این که راهنمایی ها و صحبت های تسهیلگر به پایان رسیدن و متوجه شدید که روال کار به چه شکلیه، باید برای شروع وارد اتاق بحث گروهی بشید. در ادامه می‌گیم که در این محل اصلا چه اتفاقاتی میوفته و چطور باید براش آماده بشید.

در اولین بخش مصاحبه اختصاصی، شما وارد یک اتاق می‌شید که در اون صندلی هایی رو قرار دادن و گروه های 4 تا 6 نفره از داوطلب ها در اون حضور پیدا می‌کنن. افراد حاضر در این اتاق یک بحث رو شروع می‌کنن و از شما می‌خوان که درباره‌ی اون صحبت و گفتگو کنید.

به احتمال خیلی زیاد موضوعات شامل موارد پایین باشن:

  • تعلیم و تربیت
  • رفتار با انواع دانش آموزها
  • روش‌های تدریس
  • و هر موضوعی که به تدریس و معلمی مرتبط باشه

افراد که در گروه های 4 تا 6 نفره با هم دیگه گفتگو می‌کنن به صورت کلی 15 دقیقه زمان دارن.

وقتی که در حال بحث و گفتگو با دیگران هستید رعایت هرچه بهتر موارد پایین می‌تونه باعث بشه نمره بهتری رو از داورهای حاضر در اتاق بگیرید.

  • ارتباط جذاب و پر انرژی
  • تجزیه و تحلیل جامع مشکلات
  • طراحی راه حل های علمی و کاربردی
  • سازگاری با تغییر شرایط
  • اعتماد به نفس
  • وضوخ و انسجام کلام
  • انعطاف پذیری
  • ایده پردازی خلاق
  • تاثیرگذاری روی دیگران
  • در نظر گرفتن و احترام به نظر دیگران

برای این که بتونید به بهترین شکل ممکن در این مرحله عمل کنید و نمره‌ی کامل رو هم بگیرید اصلی‌ترین رکن بعد از رعایت موارد بالا، اشراف داشتن و آشنا بودن با جو تدریس در مدارس کشورمونه. اما چطور می‌شه با این جو آشنا شد؟ از 2 راه:

  1. مطالعه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. (در سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش درباره اهداف تعلیم‌ و تربیت در کشور گفته شده که مطالعه اونها دید و اطلاعات مفیدی رو بهتون می‌ده.)
  2. استفاده از ویدیوها و آموزش های سایت CHAHARSOOGH.IR. (در محتوای منابع قبولی کنکور فرهنگیان 1403 هم گفتیم که در فیلم های این سایت افراد مختلف و برجسته‌ای که در زمینه تعلیم، تربیت و آموزش سراسر دنیا فعال هستن سخنرانی می‌کنن. شما می‌تونید با تماشای این فیلم ها نکات خیلی خفنی رو یاد بگیرید و در حین صحبت هاتون هم به نکات و حتی اسم افرادی که در ویدیو حضور داشتن اشاره کنید.)

همونطور که یکم پیش گفتیم در این سند مجموع اهداف و برنامه هایی که آموزش و پرورش در مدارس قصد داره به مرور به اونها برسه رو می‌بینیم. اگر این سند رو بخونید به موضوعات تخصصی تر اشراف پیدا می‌کنید.

حتی می‌تونید در مصاحبه خودتون در حین حرف زدن به بخش هایی از اون اشاره کنید. با این کار بدون شک دید مصاحبه‌گر هارو نسب به شما تغییر می‌ده. به حدی که ممکنه نمره‌ی خیلی خوب تری رو هم برای این که این موضوعات رو می‌دونید به شما بدن.

مثلا یک مثال از این که چطور می‌تونید از دانشی که از این سند کسب کردید استفاده کنید رو در ویدیوی پایین می‌بینید.

ویدیو

مفهوم GAMIFICATION یا بازیگونه سازی (یعنی توانایی آموزش هرچیزی با استفاده از بازی و سرگرمی) کردن چندین سالی هست که در سیستم تعلیم و تربیت و آموزش در سراسر جهان جا افتاده و ازش استفاده می‌شه. به همین دلیل هم این موضوع پراهمیت و تاثیرگذار رو در فرآیند مصاحبه دانشگاه فرهنگیان گنجوندن.

در ادامه هرچیزی که درباره این مرحله باید بدونید رو بهتون توضیح می‌دیم.

در این اتاق بسته به شرایط کلی وسیله مثل مقوا، قیچی، توپ، مدادرنگی، بادکنک و… قرار داره. وقتی وارد این اتاق می‌شید به شما یک موضوع خاص رو می‌دن و ازتون می‌خوان که با استفاده از وسایل موجود یک بازی گروهی طراحی کنید که بتونه اون موضوع رو به بچه ها آموزش بده.

موضوعات می‌تونن هرچیزی مرتبط با آموزش، اخلاقیات، موضوعات و چالش های اجتماعی، موضوعات درسی و.. باشن. برخی از موارد رایج رو در پایین براتون قرار دادیم.

  • رسانه و کودکان
  • محتوای نامناسب کودکان
  • استفاده نادرست از موبایل
  • کودکان و فضای مجازی
  • استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی
  • کتابخوانی
  • اهمیت حجاب و عفاف
  • روش های موثر مطالعه
  • اعتیاد به مواد مخدر

از اونجایی که بحث طراحی و استفاده از بازی در آموزش بحث تخصصی و گسترده‌ایه و از طرفی افراد متخصص که بتونید از تجربیاتشون استفاده کنید هم کم هستن، پیشنهاد می‌کنیم از 2 راه پایین این مهارت رو در خودتون ایجاد کنید و ارتقا بدید:

  1. استفاده از آموزش های سایت mrgamification.com. در سایت یا آقای گیمیفیکیشن آموزش های مفید زیادی وجود داره که شاید همه اونها به درد کار شما نخورن. اما می‌تونید از بخش دوره های آموزشی> آموزش های رایگان وارد قسمت دانلود “وبینار گیمیفیکیشن در آموزش + دانلود رایگان” بشید و از محتوایی که براتون قرار دادن استفاده کنید.
  2. ورود به سایت خانه نوآوری تعلیم و تربیت و استفاده از دوره های این سایت. در این سایت هم دوره های خیلی مفیدی در زمینه آموزش و ایجاد خلاقیت و نوآوری در اون برگزار می‌شه که هم در برای مصاحبه فرهنگیان و هم در زمانی که معلم شدید برای رشد و ارتقای خودتون می‌تونید از اونها استفاده کنید.

در آزمون کامپیوتری نیازه که شما در یک آزمون آنلاین شرکت کنید و به تعدادی سوال در زمان مشخص جواب بدید. در بخش های بعدی جزئیات مرحله رو آموزش می‌دیم.

در این بخش شما وارد بخش‌هایی به اسم سایت می‌شید که در اونها تعدادی کامپیوتر قرار دادن. شما باید پشت سیستم های بشینید در سایتی که جلوی روتون هست با کمک شماره موبایل و کدملی خودتون لاگین (ورود) کنید.

بعد وارد قسمتی از سایت می‌شید که در اون به 70 الی 100 سوال با موضوعات جواب می‌دید. دقت کنید که این آزمون با آزمون مهارت های کامپیوتری (طراحی پاورپوینت، کار با فلش پلیرو…) که در مصاحبه تخصصی از شما تست گرفته می‌شه فرق داره.

برای جواب دادن به 70 تا 100 سوالی که برای شما تدارک دیده شده 60 دقیقه زمان دارید. بعد از این مدت زمان باید از پشت سیستم بلند بشید و سایت رو ترک کنید. پس مدیریت زمان فراموش نشه.

به صورت کلی سوالاتی که باید به اونها جواب بدید شامل موضوعات پایین هستن:

  • شخصیت شناسی
  • قدرت تحلیل مسائل
  • مدیریت کلاس

3 مهارتی که در بالا بهشون اشاره کردیم همگی موضوعاتی هستن که آموزش های خیلی زیادی براشون در سطح اینترنت وجود داره.

شما حتی با یادگیری موارد ابتدایی این زمینه ها هم می‌تونید در زمان جواب دادن به سوالات حتی در شرایط جدیدی که در صورت سوال گفته می‌شه، مشکل رو تحلیل و بهترین جواب رو پیدا کنید.

تحقیقات محلی دانشگاه فرهنگیان در 3 بخش برای پذیرش شما انجام می‌شه:

بخش اول شامل تحقیق از افراد معرفی شده شما در فرم ثبت نام هست. در فرمی که به شما می‌دن از شما می‌خوان افرادی غیر از افرادی با نسبت درجه 1 رو معرفی کنید؛ افرادی مثل دوست هاتون. چون این بارو رو دارن که هر فردی شباهت زیادی به دوست ها و آشنایان خودش داره. پیشنهاد می‌کنیم اشخاصی که معرفی می‌کنید:

  1. فرهنگی باشن. (چه در آموزش و پرورش و چه در هر زمینه‌ی فرهنگی دیگه‌ای.)
  2. شناخت کافی و درست از شما داشته باشن.
  3. افرادی که معتمد و مورد قبول گزینش هستن.

گام دوم تحقیق و گزینش مربوط به تحقیقات محلی از همسایه ها و مسجد محل سکونت شماست. چون نماز جماعت برای فرهنگیان دارای اهمیته از امام جماعت مسجد هم درباره شما و حضورتون در نماز جماعت پرسیده می‌شه. پس اگر عادت به نماز خوندن دارید بهتره این کار رو در مسجد انجام بدید.

در این بخش بدون این که شما متوجه بشید شخصی از طرف گزینش آموزش و پرورش به محل سکونت شما میاد و از افرادی که گفتیم درباره شما پرس و جو می‌کنن.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع مرحله گزینش افراد نزدیک محل زندگیتون مثل همسایه های خودتون و افرادی که در مسجد محلتون هستن (اگر براتون ممکنه) رو در جریان این موضوع بذارید که قرار هست برای گزینش و پرس و جو درباره شما فردی رو بفرستن.

بخش بعدی مربوط به انجام تحقیقات و پرسیدن سوالاتی از معلم‌ها، مدیر و کادر اداری و اجرایی مدرسه شما هست.

لازمه بدونید که برای هر دانش آموزی فرم های انضباطی به صورت کاملا محرمان پر و نگه داری می‌شن. زمانی که مسئول گزینش به مدرسه شما بره این فرم هارو در اختیارش قرار می‌دن.

برای این بخش هم بهتره خودتون رو به مدیر، معاون ها و معلم هاتون معرفی دقیق کنید، از علاقتون به فرهنگیان بهشون بگید. مطلعشون کنید که برای تحقیقات گزینش بهشون مراجعه می‌شه و در صورت امکان از ویژگی های مثبتتون بهشون بگن و… .

به صورت کلی و به زبان ساده سوال قطعی برای مصاحبه فرهنگیان شامل حجم زیادی از اطلاعات و سوالات می‌شه که قرار هست در اون زمینه ها از شما سوال بشه. قطعا نمی‌شه تمام این موارد رو از قبل حفظ کرد.

اما می‌تونیم اونهارو دسته بندی کنیم تا بهتر توانایی کسب مهارت و ارتقای دانش خودمون رو در اون زمینه ها داشته باشیم. قبل از هرچیزی توضیح می‌دیم که اصلا چرا مصاحبه فرهنگیان انجام می‌شه و چه هدفی پشتش هست؟

تمام مراحل مصاحبه فرهنگیان برای تشخیص 3 دسته از افراده:

  1. شناسایی افرادی که با سیستم و موارد سیاسی مشکل دارن. (این افراد در این بخش شناسایی و از سیستم آموزش و پرورش به کل کنار گذاشته می‌شن.)
  2. تشخیص و شناسایی افراد دروغگو. (نیازی نیست در مباحث مختلف خصوصا احکام نیازی نیست که در تمام زمینه ها اطلاعات داشته باشید. یعنی اونها انتظار ندارن که با یک مرجع تقلید مصاحبه کنن! اما اگر چیزی رو بلد نیستید، انجام نمی‌دید یا بهش اعتقادی ندارید هرگز تصمیم به دروغ گفتن نگیرید. چون به احتمال خیلی زیاد از شما جزئیات رو می‌پرسن و اگر نتونید جواب بدید اوضاع بدتر می‌شه. در کل خود خودتون باشید.)
  3. شناسایی افراد مومن واقعی.

در پایین موضوعاتی با دسته بندی های گوناگون رو می‌بینید که بهتون پیشنهاد می‌کنیم برای روز مصاحبه فرهنگیان حتما یادشون بگیرید.