منابع قبولی کنکور فرهنگیان 1403: منابع کنکور اختصاصی تربیت معلم

منابع کنکور اختصاصی فرهنگیان
منابع قبولی کنکور اختصاصی فرهنگیان

قطعا می‌دونید که برای انتخاب رشته‌ی دانشگاه فرهنگیان باید هم در کنکور رشته‌ی خودتون شرکت بکنید و هم در کنکور اختصاصی تربیت معلم. میزان تاثیر کنکور سراسری در قبولی فرهنگیان 15 درصد و میزان تاثیر امتحان نهایی(سوابق تحصیلی)در قبولی شما 50 درصد خواهد بود. کنکور اختصاصی تربیت معلم هم درصد جدایی در قبولی شما داره که با دونستن منابع قبولی برای کنکور فرهنگیان میتونید تراز مناسب رو کسب کنید.

دفترچه سوالات کنکور اختصاصی هم همونطور که در صفر تا صد قبولی دانشگاه فرهنگیان گفتیم بعد از دفترچه سوالات رشته‌ی اصلی خودتون در جلسه به شما تحویل داده می‌شه.

در این دفترچه از منابع پایین سوال طرح می‌شه:

هوش و استعداد معلمی کنکور فرهنگیان
تعلیم و تربیت اسلامی در کنکور فرهنگیان
دروس دفترچه سوال کنکور اختصاصی فرهنگیان

هوش و استعداد معلمی در کنکور فرهنگیان + ضریب

ضریب منبع “هوش و استعداد معلمی” یکی از منابع قبولی کنکور فرهنگیان هست که ضریب 3 داره. این عدد نشون می‌ده که هوش و استعداد معلمی، مهم‌ترین و موثرترین مورد در بین منابع کنکور اختصاصی فرهنگیانه!

در بین سوالات ممکنه بخشی از اونها مربوط به اعداد و تجزیه و تحلیل اونها باشن، که اکثر شما می‌تونید از پسشون بر بیاید.

اما نکته مهم اینه که بخش دیگه‌ای از سوالات اینطوری هستن که مثلا یک چالش کلاس درس رو بیان کردن و از شما خواستن که بهترین گزینه رو با توجه به شرایط انتخاب کنید.

برای افزایش درک و حل نمونه سوال و مواردی از این دست، برای این بخش منبع خاصی از سمت آموزش و پرورش اعلام نشده.

برای هوش و استعداد معلمی فرهنگیان از چه منبعی استفاده کنم؟

بهترین منبعی که می‌تونید ازش کلی نکته مهم و مفهومی یاد بگیرید سایت chaharsoogh.ir هست. در ویدیوهای این سایت افراد مختلف و برجسته‌ای که در زمینه تعلیم، تربیت و آموزش سراسر دنیا فعال هستن سخنرانی می‌کنن. شما می‌تونید از صحبت هاشون استفاده کنید و حتی سیستم‌ها و روش‌های آموزشی و تربیت کشورهای مختلف دنیارو در ببینید و ازشون درس بگیرید.

نکات موجود در این سایت جزو منابع قبولی کنکور فرهنگیان نیستن. اما بدون شک به مرور با دیدن اونها، دید و نوع تفکر شما هم درباره معلمی و آموزشت تغییر می‌کنه و بهتر می‌شه. یعنی شعور و درک معلمی پیدا می‌کنید و دسته آخر هم می‌تونید به تست‌های مفهومی هوش و استعداد معلمی در کنکور اختصاصی فرهنگیان و حتی در مصاحبه به سوالات مصاحبه‌گیرنده ها خیلی بهتر جواب بدید.

حتی قطعا بعدها خودتون هم متوجه می‌شید که در کلاس درس واقعی خیلی بهتر دانش آموزهارو درک می‌کنید، می‌تونید کلاس رو کنترل کنید، با بچه ها ارتباط بگیرید، مطالب رو به شکل بهتری انتقال بدید و در کل معلم بهتری باشید.

دانلود نمونه سوال فرهنگیان

تعلیم و تربیت اسلامی در کنکور فرهنگیان + ضریب

دومین منبع از منابع قبولی کنکور فرهنگیان، کتاب / کتاب‌های مربوط به تعلیم و تربیت اسلامی هستن. این منبع در کنکور اختصاصی فرهنگیان ضریب 2 داره. اما برای این که بتونیم تست‌های این بخش از کنکور اختصاصی تربیت دبیر رو جواب بدیم باید از چه کتاب‌هایی کمک بگیریم؟

برای تعلیم و تربیت اسلامی فرهنگیان از چه منبعی استفاده کنم؟

منابع رسمی و اعلام شده قبولی دانشگاه فرهنگیان در بخش تعلیم و تربیت اسلامی شامل موارد پایین هست:

  1. سه فصل اول کتاب “مهارت معلمی” محسن قرائتی

روش خوندن کتاب مهارت معلمی رو به صورت کامل توضیح دادیم و می‌تونید اون رو در کیمیاگرخونه پیدا کنید. با پیاده سازی نکاتی که گفتیم می‌تونید تقریبا تمام سوالات کنکور اختصاصی مرتبط به این کتاب رو حل کنید.

  • کتاب‌های دین و زندگی متوسطه دوم (دهم و یازدهم)
رشته ریاضی، تجربی، فنی حرفه‌ای و کار و دانش
صفحه 98 الی 152بخش دوم (درس 8 تا 12)دین و زندگی پایه دهم
صفحه 134 تا 158بخش دوم (درس 11 تا 12)دین و زندگی پایه یازدهم
رشته علوم انسانی
صفحه 96 الی 158بخش دوم (درس 9 تا 14)دین و زندگی پایه دهم
صفحه 196 تا 230بخش دوم (درس 16 تا 18)دین و زندگی پایه یازدهم

بهترین منبع برای سوالات دین و زندگی کنکور فرهنگیان

درس دین و زندگی که جزو منابع قبولی کنکور فرهنگیان هم هست، در کنکور تمام رشته‌ها تا به امروز وجود داشته و همه تیپ سوالی ازش طرح شده.

در نتیجه دست طراح ها برای طرح سوال در این درس خیلی بازه. برای این که بتونید به هر نوع سوال دینی در کنکور اختصاصی فرهنگیان جواب بدید پیشنهاد می‌کنیم از کتاب آقای “مسلم بهمن آبادی” استفاده کنید.

از دین و زندگی در کنکور فرهنگیان چطور سوال میاد؟

از درس دین و زندگی در کنکور اختصاصی تربیت معلم، به شکلی که در موارد پایین گفتیم تست طرح می‌شه:

  1. ترجمه کامل آیات
  2. پیام دقیق آیات
  3. بلد بودن کلیت و مفهوم روایات و احادیث کتاب
  4. تسلط کامل روی متن کتاب درسی
  5. تسلط به اشعار کتاب و بلد بودن ارتباط اونها با مفاهیم موجود در درس
  6. توجه به تمام جزئیات مهم و کلمات (مثلا مسلمین و مومنین برخلاف شباهتی که شاید داشته باشن، اگر باهم جابجا بشن می‌تونن معانی کاملا متفاوتی ایجاد کنن!)

یادتون باشه که در دین و زندگی کنکور فرهنگیان، در تمام 4 بخش بالا، جزئیات مهم هستن و همیشه طراح ها به اونها توجه داشتن. و اتفاقا داوطلب‌های زیادی هم به دلیل کم‌توجهی به جزئیات و ریزه‌کاری ها در این بخش لنگ می‌زنن. پس مراقب این نکته باشید.

اهمیت پاسخ به سوالات کنکور اختصاصی فرهنگیان

درسته که تاثیر نتیجه کنکور فرهگیان به صورت کلی فقط 10% از کل روند قبولی شماست، اما جواب دادن به این سوالات از اهمیت زیادی برخورداره چون می‌تونه رتبه شما رو زیر و رو کنه.

و قبلا هم گفتیم که خوب بودن تراز و رتبه شما می‌تونه به شما این اجازه رو بده که رشته و محل خدمت بهتری به نسبت باقی داوطلب ها انتخاب کنید.

ضریب منابع قبولی کنکور فرهنگیان چقدره؟

میزان اهمیت و ضریب دروس مختلف در کنکور اختصاصی فرهنگیان رو در جدول پایین می‌بینید.

ضریبدروس امتحانی آزمون
2تعلیم و تربیت اسلامی
3هوش واستعداد معلمی
2فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی

همچنین باید بدونید که “فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی” هم که ضریب 2 داشت در حال حاضر در بخشنامه جدید، جزو منابع قبولی دانشگاه فرهنگیان نیست!