تاثیر نمرات امتحان نهایی چقدر رتبه کنکور رو جا به جا میکنه؟ مقایسه کارنامه رتبه برترها

تاثیر امتحان نهایی در کنکور + نمرات نهایی چقدر در کنکور موثرن؟

این سوال خیلی از بچه ها و داوطلب های کنکوریه که میگن تاثیر نمرات امتحان نهایی در کنکور به چه شکلیه؟ اصلا تاثیرش چقدره؟ آیا اگر نمره ای رو در نهایی کم بگیرم در کنکور به مشکل می‌خورم؟

حدودا اواسط سال 1401 بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر خلاف همه‌ی انتقاد های فعالین حوزه تعیین و تربیت، تاثیر امتحان نهایی در کنکور از حالت مثبت به شکل قطعی در اومد.

میزان تاثیر امتحان نهایی در کنکور چقدره؟

در ادامه قصد داریم با مقایسه دو رتبه برتر میزان اهمیت نمرات نهایی و تاثیر اونهارو در کنکور بررسی کنیم.

میزان تراز امتحان نهایی : 9684 (دلیل کسب این تراز اینه که پویا آزاد بخش در نهایی به دروسی مثل سلامت و بهداشت و هویت اجتماعی بی توجهی کرد.)

مقدار تراز کنکور : 12273 (با این تراز بدون تاثیر امتحان نهایی در کنکور پویا آزاد بخش به راحتی می‌تونست جزء 10 رتبه برتر منطقه خودش بشه!)

کارنامه و تراز کنکور پویا آزادبخش رتبه 81 کنکور تجربی 1402
  • مهدی آقا رضایی رتبه 153 تجربی و دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران

میزان تراز کنکور : 11189

مقدار تراز امتحان نهایی : 10382

تراز امتحان نهایی و کنکور رتبه 153 کنکور تجربی

با یک مقایسه ساده می‌فهمیم که از نظر تراز کنکور، پویا آزادبخش پیشتازه اما در تراز نهایی مهدی آقارضایی حرف اول رو می‌زنه.

می‌بینیم که مهدی آقارضایی با وجود کمتر بودن تراز کنکور و بخاطر تراز بالای نهاییش تونسته به رتبه 153 تجربی برسه!

تاثیر دروس عمومی در امتحان نهایی و کنکور

در رابطه با تاثیر نمرات امتحان نهایی در کنکور و با توجه به مقایسه بالا می‌تونیم بفهمیم که دروس عمومی به ظاهر از کنکور حذف شدن اما نمرات اونها در نهایی مستقیما کنکور شما رو تحت تاثیر قرار می‌ده.

در محتوای مرتبط با میزان تاثیر نمرات نهایی این نحوه تاثیر رو با فرمول و محاسبه دقیق توضیح دادیم. میتونید بهش سر بزنید 🙂

راز رتبه برتر شدن با امتحان نهایی

برای درک بیشتراین میزان تاثیر می‌تونیم یک مثال دیگه هم بزنیم:

پوریا بهادر دانش آموز پشت کنکوری ما ترازی رو نزدیک به تراز کنکور مهدی آقارضایی داشت. اما به این دلیل که تراز امتحان نهاییش حدودا 9000 بود رتبه 1202 کنکور رو کسب کرد!!!

برای رتبه زیر 200 کنکور نمرات امتحان نهاییمون چقدر باشن؟

همچنین می‌تونیم به علیرضا مهندسی رتبه 5 کنکور سال 1402 با تراز امتحان نهایی نزیک به 11000 یا امیررضا احمدی رتبه 47 و تراز امتحان نهایی نزدیک به 11000 اشاره کنیم.

یعنی تقریبا تمام رتبه برتر ها به این نتیجه رسیدن که در کنار تلاش برای مطالعه اصولی برای کنکور، باید به نمرات نهایی خودشون هم دقت کنن و تراز امتحان نهایی خودشون رو بالا نگه دارن.

رتبه های برتر کنکور در کنار تلاش کردن برای یه کنکور خفن، تلاش میکنن تا تراز امتحان نهایی بالایی بگیرن و به نتیجه مطلوب دست پیدا کنن.

کیمیاگر اعظم، محمدحسین جدیدی نژاد

پس اگر می‌خواید در کنکور به رتبه برترکنکور تبدیل بشید، نه تنها باید برای دروس اختصاصی ساعت مطالعه بالا و میزان تست زنی زیادی داشته باشید، بلکه باید به همون میزان به تراز امتحان نهایی و همینطور نمرات دروس عمومی در امتحان نهایی هم اهمیت کافی رو بدید.