روش مطالعه شیمی برای امتحان نهایی + چطور در نهایی شیمی رو 20 بگیرم؟

آموزش نحوه مطالعه شیمی برای امتحان نهایی چطور شیمی امتحان نهایی رو 20 بگیریم؟
روش مطالعه شیمی برای امتحان نهایی + چطور در نهایی شیمی رو 20 بگیرم؟

شاید بخواید بدونید که روش مطالعه شیمی برای امتحان نهایی چیه؟ با چه نوع مطالعه ای می‌شه نمره کامل رو در شیمی نهایی گرفت؟ آیا 20 گرفتن شیمی در امتحان نهایی ممکنه؟

قطعا بله. در ادامه روش درستی رو برای خوندن شیمی معرفی می‌کنیم که اگر طبق اون پیش برید بدون شک می‌تونید به نتیجه ای که می‌خواید برسید.

ارتباط امتحان نهایی و کنکور درس شیمی

موضوع خیلی مهمی که باید بهش توجه کنید اینه که دقیقا مثل درس زیست شناسی، اگر شما روش مطالعه شیمی برای امتحان نهایی رو بلد باشید و ازش استفاده کنید این موضوع می‌تونه خیلی به کنکور شما هم کمک کنه! چطوری؟ در ادامه توضیح میدیم.

بخش های مختلف کتاب شیمی رو چطور برای امتحان نهایی بخونم؟

برای مطالعه درست و اصولی شیمی برای امتحان نهایی باید این موضوع رو بدونید که مطالب کتاب شما به صورت کلی به 3 دسته تقسیم می‌شن و برای رسیدن به نمره‌ی 20 باید هر بخش رو به شکل درست خودش بخونید:

  1. حفظیات
  2. مسائل
  3. آزمایش ها

1) روش مطالعه حفظیات شیمی برای امتحان نهایی

اهمیت متن کتاب شیمی در امتحان نهایی

مهم ترین قسمت روش مطالعه شیمی برای امتحان نهایی همین جاست. اگر برای گرفتن نمره 20 امتحان نهایی در درس شیمی تلاش میکنید باید به حفظیات متن کتاب درسی خودتون کاملا مسلط باشید.

حتما و حتما به جزئیات توجه زیادی کنید چون خیلی از واژه های به ظاهر بی اهمیت( مثل قیدها و …) تفاوت زیادی رو در مباحث شیمی ایجاد می‌کنن!

جایگاه شکل های کتاب درسی شیمی در امتحان نهایی

شکل های کتاب شیمی 2 دسته می‌شن: شکل های بی اهمیت و فانتزی (مثل عکس یک لباس که برای بحث پوشاک در کتابه) که اهمیتی نه در امتحان نهایی و نه در کنکور ندارن. دسته دوم شکل های کمک آموزشی یا حتی آموزشی هستن که خیلی مهمن و نباید از کنارشون ساده رد بشید. در واقع چه برای کنکور و چه برای امتحان نهایی باید به شکل کامل بخش به بخششون رو حفظ و درک کنید (مثل نمودارها).

واکنش های شیمیایی رو برای امتحان نهایی حفظ کنیم؟

به صورت کلی در زمان مطالعه شیمی برای امتحان نهایی نیازی به حفظ کردن صورت واکنش ها نیست، چون اونها رو بهتون می‌دن. اما پیشنهاد ما برای راحت تر و سریع تر شدن محاسبات در کنکور اینه که به شکل موازنه شده اونهارو حفظ کنید.

آیا حفظیات کتاب شیمی برای امتحان نهایی مهمه؟

اهمیت حفظیات کتاب درسی شیمی به حدی زیاده که ممکنه از تمام بخش هاش بجز اسم نویسنده ها و مولفین و قیمت روی جلدش سوال و تست ببینید.

به شکلی که در کنکور 1401 در درس شیمی حدودا 50% و در کنکور 1402 حدود 46% تست ها شمارشی و مفهومی-حفظی و به قولی از حفظیات کتاب درسی بودن!!

پس به صفر تا صد حفظیات (3 مورد بالا) کاملا مسلط بشید، چه برای امتحان نهایی و چه برای کنکور.

2) نحوه مطالعه مسائل شیمی برای امتحان نهایی

دسته دوم مطالبی که در مطالعه شیمی برای امتحان نهایی بابد بهشون توجه کنید مسئله ها هستن. در خوندن اونها به این نکته توجه کنید: “مسائل رو به سبک کتاب درسی حل کنید.”

مثلا به هیچ عنوان ازروش نسبت و تناسب در حل مسائل شیمی امتحان نهایی استفاده نکنید، چون همیشه در برگه‌ی مصصح این درس نوشته می‌شه که به هر روشی بجز نسبت و تناسب نمره داده بشه! درسته که این راه هم علمیه اما مبنای تصحیح امتحان نهایی بر پایه ی راه حل ها و روش های گفته شده در کتاب درسیه.

اصلا اهمیتی نداره که نوشتن تمام راه حل وقت گیره یا نه. شما باید تمام جزئیات و توضیحات رو بنویسید و اصلا نگران زمان نباشید چون به اندازه کافی وقت دارید. همچنین باید اشاره کنیم که اگر برای کنکور شیمی رو خونده باشید در بخش مسائل شیمی هیچ مشکلی نخواهید داشت.

در حل مسائل شیمی امتحان نهایی حتما از روش گفته شده در کتاب درسی استفاده کنید!

کیمیاگر اعظم

3) آزمایش های کتاب شیمی رو برای امتحان نهایی بخونم؟

قطعا بله! در کتاب شیمی شما آزمایش هایی مطرح شدن که نتایج اونها علمی و مهمن. در امتحان نهایی هم ممکنه از اونها به صورت مستقیم و غیر مستقیم سوال بیاد. مثلا شاید ازتون بخوان که آزمایش یک دانشمند رو برای رسیدن به یک نتیجه علمی خاص رو توضیح بدید که شما باید گام هاش رو از صفر بنویسید.

اما خب در کنکور به صورت مفهومی ازشون سوال داده می‌شه.

برای امتحان نهایی شیمی چه سوالاتی رو حل کنم؟

شاید بشه گفتی اصلی ترین بخش مطالعه شیمی برای امتحان نهایی در همین بخش خلاصه می‌شه. که اون هم حل زیاد نمونه سوال تشریحی نهایی های سال های قبله.

دلیلش هم اینه که امتحان نهایی هر سال سوالات تکراری زیادی داره و شما با حل سوالات سال های قبل می‌تونید با اونها آشنا بشید.
همچنین یاد می‌گیرید که چطور مسائل رو به روش درست تر و بهتر به روش کتاب درسی حل کنید.

بهترین منبع سوالات امتحان نهایی هم آرشو کامل و جامع سایت قلمچی هست.

تو طول سال هیچی نخوندم چطور میتونم شیمی نهایی رو 20 بگیرم؟

اگر در نزدیکی امتحان نهایی هستید و توی طول سال هم خیلی برای نهایی خوندن وقت نذاشتید بهترین کاری که می‌تونید بکنید این هست که کتاب فرمول 20 گاج برای شیمی رو تهیه کنید.

درسنامه و توضیحاتش رو به شکل کامل بخونید (به شکلی که بتونید برای کنکور هم دردسر حفطیات رو از سرتون باز کنید). نمونه سوالاتش رو دقیق حل و جواب های پاسخنامه رو با دقت چک کنید. در آخر هم حتما نمونه سوالات نهایی سال های قبل که در سایت قلمچی وجود داره رو حل کنید.