روش مطالعه زیست برای امتحان نهایی + چطور زیست شناسی نهایی رو 20 بگیرم؟

روش مطالعه درس زیست شناسی برای امتحان نهایی

سوالاتی که اکثر بچه های تجربی از ما می‌پرسن اینه: بهترین روش مطالعه زیست برای امتحان نهایی چیه؟ چطور می‌تونم زیست رو در نهایی 20 بگیرم؟ آیا نمره کامل گرفتن در زیست شناسی امتحان نهایی ممکنه؟

در ادامه می‌خوایم بهترین راهی ک می‌تونید با اون زیست نهایی رو 20 بگیرید معرفی کنیم. اما به شرطی که همه اونهارو به درستی اجرا کنید.

آیا زیست امتحان نهایی و کنکور خیلی متفاوتن؟

قبل از هر چیزی باید بدونید که نکنه مثبت درباره زیست شناسی امتحان نهایی اینه که زیست نهایی و کنکور همراستا هستن. یعنی چی؟
یعنی برخلاف دروس عمومی که فقط در نهایی هستن، زیست شناسی هم در کنکور هست و هم در نهایی.

قطعا روش مطالعه زیست برای امتحان نهایی با مطالعه زیست برای کنکور تفاوت هایی رو داره اما قطعا وقتی که این درس رو برای نهایی بخونید تا حد خیلی زیادی هم به کنکورتون کمک کردید و بلعکس.

چطور بخش های مختلف کتاب زیست شناسی رو برای نهایی بخونم؟

اولین گام در بهترین روش مطالعه زیست برای امتحان نهایی اینه که بدونید کتاب زیست شناسی شامل بخش های مختلفیه و باید بدونید که هر بخش رو چطور بخونید تا بتونید نمره 20 رو بگیرید.

1) روش مطالعه متن کتاب درسی زیست شناسی برای نهایی

در زمان مطالعه زیست برای امتحان نهایی حتما یک دور کامل کتاب رو بخونید (اگر کنکوری پیش رفتید کتاب رو مرور کنید). به تمام کلمات مهم، جزئیات و نکاتی که وجود داره و شاید از قبل هم مشخصشون کرده باشید دقت کنید.

آیا با مطالعه برای کنکور میتونم به سوالات زیست نهایی جواب بدم؟

اگر بخوایم به نظر یک رتبه برتر پیش بریم می‌تونیم به پویا آزادبخش رتبه 81 تجربی سال 1402 اشاره می‌‌کنیم. ایشون تونست در کنکور زیست شناسی رو 91% بزنه!!

پویا در مصاحبه خودش به ما گفت که در جواب دادن به سوالات زیست شناسی امتحان نهایی هیچ مشکلی نداشته. اما چرا؟ همونطور که در مطالب مربوط به روش مطالعه زیست شناسی برای کنکور گفتیم، از نظر محمدحسین اولیائی رتبه 153 تجربی سال 99 و دانشجوی پزشکی شهید بهشتی شما باید از تک تک کتاب های درسی زیست خودتون دقیقا یک PDF در ذهن خودتون داشته باشید! یعنی باید همینقدر کتاب رو ریز به ریز و با جزئیات بخونید.

در نتیجه اگر شما هم به این شکل کتاب رو بخونید بدون شک و 100% می‌تونید به تمام سوالات درس زیست شناسی نهایی جواب بدید. به این علت که تمام اونها از خود کتاب درسی هستن.

2) خوندن شکل ها و نمودارهای کتاب زیست شناسی برای نهایی

نکته مهم بعدی در روش مطالعه زیست برای امتحان نهایی اینه که باید بدونید در کنکورهای سال های اخیر حدودا 65 تا 80% تست ها به صورت

مستقیم یا غیرمستقیم از شکل ها و نمودارهای کتاب زیست شناسی طرح شدن!

در نتیجه در امتحان نهایی هم طراح توجه ویژه ای به عکس ها و نمودارها داره. به این دلیل که بخش زیادی از مطالب چالش برانگیز در همین مواد پنهان شدن!

برای یادگیری این موارد از حافظه تصویری خودتون کمک بگیرید.

چطور شکل های کتاب درسی زیست به خاطر بسپرم؟

یادگیری شکل ها، تصاویر و نمودارهای کتاب زیست شناسی استفاده از حافظه تصویری واقعا جواب دهنده هست.

این روش اینطوریه که هر یک پاراگراف از کتاب رو که خوندید باید چشم هاتون رو ببندید و سعی کنید هرچیزی که خوندید رو به خاطر بیارید. و اگر حس کردید هر بخشی براتون مبهمه چشم هاتون رو باز و مجددا به اون قسمت مراجعه کنید.

برای درک دقیق تر این روش حتما یه سر به آموزش مطالعه زیست شناسی برای کنکور بزنید.

3) مطالعه قیدها، دام ها و نکات زیست شناسی برای نهایی

توجه کنید که ما در حین درس خوندن همیشه باید یه نیم نگاهی هم یه کنکور داشته باشیم. پس بخش سوم از کتاب که باید در مطالعه زیست برای امتحان نهایی بهش توجه کنید خوندن قیدها، نکات مهم و دام ها هست.

_ خوندن قید ها و افعال کتاب زیست شناسی

بارها و به کرات در کنکور دیده شده که قیدها و حتی افعال زیست شناسی بچه هارو به دردسر انداختن‌. این موضوع حتی در نهایی هم دیده شده.
بهترین کار اینه که قید هارو حفظ کنید. مثلا اونهارو برای خودتون معنا کنید. (برای مثال برخی یعنی همه بجز تعداد خاصی که احتمالا در کتاب بهشون اشاره شده و سعی کنید اونهارو هم به این مورد ارتباط بدید و یادشون بگیرید.)

پس حتما یک زمان مشخص رو برای مطالعه و مرور قید ها اختصاص بدید. می‌تونید از هایلایت کردن، خط یا دایره کشیدن و روش هایی از این قبیل برای مشخص کردن قیدها و فعل های مهم استفاده کنید.

_ مرور نکات زیست شناسی برای نهایی

احتمالا شما هم نکات خیلی زیادی رو از کتاب های تست، تحلیل آزمون ها یا حتی از خود کتاب پیدا کردید که واقعا مهم هستن و اونهارو در حاشیه کتاب یا در یک دفتر مجزا یادداشت کردید.

برای 20 گرفتن قطعی در نهایی زیست شناسی و برای کنک به کنکورتون نیازه که اونهارو هم یک دور مرور کنید.

_ دام های زیست شناسی و شناسایی اونها

دام ها پای ثابت سوالات درس زیست شناسی هستن. پس در مطالعه زیست برای امتحان نهایی حتما به نکات مهم و چالش برانگیزی که ممکنه شمارو در جلسه امتحان به دردسر یندازن دقت کنید. می‌تونید اونهارو در یک دفتر یادداشت و در زمان های خالی مرورشون کنید.

تو طول سال هیچی نخوندم، چطور نهایی زیست شناسی رو 20 بگیریم؟

نکاتی که در بالا برای مطالعه زیست برای امتحان نهایی گفتیم بیشتر مناسب کسایی هست که در طول سال زیست شناسی رو برای کنکور خوندن یا زمان زیادی رو تا برگزاری امتحان نهایی دارن.

اما اگر جزو اون دسته افرادی هستید که زمان کمی دارید و چیزی هم نخوندید چطور می‌تونید در نهایی درس زیست شناسی رو 20 بگیرید؟

اولین کاری که نیازه انجام بدید مطالعه خود کتاب درسی زیست شناسی به شکل درست و اصولی هست. بعد که کتاب رو خوندید سراغ نمومه سوالات امتحان نهایی های سال های قبل برید. برای اینکار می‌تونید از بانک سوالات امتحان نهایی قلمچی استفاده کنید.