روش مطالعه فارسی برای امتحان نهایی + چطور در نهایی ادبیات رو 20 بگیرم؟

روش خواندن فارسی برای امتحان نهایی چطوری ادبیات امتحان نهایی رو 20 بگیریم؟

بلد بودن روش مطالعه فارسی برای امتحان نهایی به شما کمک می‌کنه که بتونید در این درس بهترین نمره ممکن رو بگیرید. اما آیا همچین روشی وجود داره؟ چطور می‌شه در نهایی ادبیات رو 20 گرفت؟

باید بدونید که درس ادبیات در امتحان نهایی یکی از مهم ترین و موثر ترین دروسه و ترازی که به شما می‌ده بشدت روی کنکور شما اثر می‌ذاره.
پس نیازه که حتما بهترین روش مطالعه فارسی برای امتحان نهایی رو بلد باشید.

مطمئن باشید که اگر طبق این روشی که می‌گیم به مطالعه فارسی برای امتحان نهایی بپردازید این درس رو 20 می‌گیرید. دقیقا مثل علیرضا مهندسی رتبه 5 کنکور ریاضی 14025.

بخش های مختلف کتاب فارسی رو چطور برای نهایی بخونم؟

کتاب ادبیات شما بهش های مختلفی داره که بلد بودن روش مطالعه هر کدوم از اونها برای شما ضروریه. ما به صورت کلی چیزهایی که برای 20 گرفتن در امتحان نهایی ادبیات لازم دارید و باید بخونید رو به 2 دسته تقسیم می‌کنیم:

  1. پیش نیاز ها یا زیرساخت
  2. کتاب درسی و محتویات اون

چطور امتحان فارسی نهایی رو 20 بگیریم؟

مطالعه فارسی برای امتحان نهایی به این شکل نیست که یک شبه جمع بشه یعنی ادبیات از اون دسته دروسی نیست که بتونید شب امتحان با حفظ کردنش به نمره 20 برسید. بلکه شما باید از قبل برخی موارد رو در خودتون تقویت کنید که شامل موارد پایین هستن:

  • آرایه های ادبی
  • دستور زبان

مطالعه و فرا گرفتن این موارد حتما از چند وقت قبل از امتحان نهایی استارت بزنید. برای یادگیری اونها می‌تونید از فیلم های آموزشی که دراینترنت وجود دارن استفاده کنید.

  • لغات و معانی

بهترین کار برای یادگیری این بخش، مطالعه کلمات و معانی در طول روز هست. به این شکل که به صورت روتین هر روز مثلا به تعداد مشخصی واژه و معنی رو مطالعه و حفظ کنید.

مثلا می‌تونید روزهای شنبه به مدت 15 تا 20 دقیقه لغات درس ادبیات رو بخونید، یکشنبه واژه های عربی و سه شنبه هم زبان رو. با این روند همه اونها برای شب امتحان یکجا جمع نمی‌شن و مطالعه فارسی برای امتحان نهایی هم به شکل بهتر و مفید تری پیش می‌ره.

لغات ادبیات رو چطور‌ برای امتحان نهایی بخونم؟

قطعا در روش مطالعه فارسی برای امتحان نهایی مطالعه لغات می‌تونه اذیت کننده باشه. اما چطور باید اونهارو بخونیم که بهترین نتیجه رو بگیریم و لغات هم فراموش نشن؟

قطعا با روش عصاره گیری. عصاره گیری در مطالعه لغات ادبیات اینطوریه:

  • شما یک دور واژه هایی که برای یک روز خاص مشخص کردید رو می‌خونید.
  • اگر لغاتی وجود داشتن که معنی اونهارو نمی‌دونستید یا سخت بودن کنارشون یک دایره قرار می‌دید.
  • وقتی بعد از چند روز، یک دور کل لغات رو خوندید مجددا از اول شروع کنید.
  • این دفعه باید فقط لغاتی که دایره دارن مطالعه بشن.
  • اگر اونهارو بلد بودید یک تیک توی دایره کنارشون بزنید.
  • اگر نه دایره دوم رو بکشید.
  • این کار رو به حدی ادامه بدیم که به تمام واژه ها و معنیشون مسلط بشید.

نحوه مطالعه کتاب درسی برای امتحان نهایی

در این بخش از مطالعه فارسی برای امتحان نهایی باید شروع کنید و درس به درس کتاب رو بخونید. چون قبلا روی آرایه های ادبی و دستور زبان کار کردید دیگه نیازی نیست جزء به جزء کتاب رو حفظ کنید. چون قطعا می‌تونید در حین مطالعه این موارد رو تشخیص بدید.

اما حتما به صورت چشمی هم که شده اونهارو بخونید. می‌تونید از چیزهایی که معلمتون گفته استفاده کنید. یا کتاب فرمول 20 گاج رو تهیه کنید که توی اون نکات مهم هم تحت عنوان بخشی به اسم “تلنگر” براتون مشخص شدن.

چطور تاریخ ادبیات رو برای امتحان نهایی بخونم

تاریخ ادبیات در مطالعه فارسی برای امتحان نهایی بخش کوچیک اما حذف نشدنی از امتحانه.

معمولا سوال یا سوالات تاریخ ادبیات در نهایی به این شکل هستن که باید سبک قلم و نگارش یک نویسنده یا شاعر رو بلد باشید تا بتونید بهشون جواب بدید. مثلا این که آیا یک شخص در زمینه ادبیات حماسی می‌نویسه یا غنایی و …. .

همچنین باید بدونید که کدوم نویسنده و شعرای کتابتون مال قرن معاصر، انقلاب یا دوره های دیگه هستن.