امتحان نهایی زیست‌شناسی: سطح سؤالات زیست‌‌شناسی چطوریه؟

بررسی سطح و سبک سوالات امتحان نهایی زیست شناسی

توی این مطلب از مجموعه مطالبی که در اون‌ها، سبک جدید سؤالات امتحانات نهایی رو توضیح می‌دیم، می‌خوایم درباره درس زیست‌شناسی صحبت کنیم. زیست‌شناسی درسیه که دانش‌آموزها خیلی خوب و دقیق برای کنکور مطالعه‌ش می‌کنن و زمان زیادی براش می‌ذارن. بنابراین احتمالاً با سخت‌ترین سؤالاتش در امتحان نهایی هم مشکلی نخواهند داشت!

انواع سؤالات امتحان نهایی زیست‌شناسی

همون‌طور که گفتیم، آموزش‌و‌پرورش برای ساختار جدید امتحانات نهایی، بخشنامه‌ای رو طراحی کرده. توی این بخشنامه، ۶ نوع سؤال در دو سطح تعریف شده که سؤالات نهایی مطابق اون‌ها طرح می‌شن و درس زیست‌شناسی هم از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه مطلب، این ۶ نوع سؤال رو معرفی می‌کنیم و برای هر کدوم مثال می‌زنیم.

سطح اول سؤالات امتحان نهایی زیست‌شناسی: سؤالات ساده

این سؤالات، مشابه سؤالات امتحانات نهایی گذشته هستن و تقریباً در همون سطح طرح می‌شن. این سؤالات که ۱۶ نمره از امتحان نهایی رو به خودشون اختصاص می‌دن، سؤالات سخت و چالشی‌ای نیستن و می‌شه به‌راحتی ازشون نمره گرفت.

به‌یادآوردن

اولین سبک سؤال در سطح اول و درواقع ساده‌ترین نوع سؤال، به‌یادآوردنه. برای پاسخ به این سؤالات، باید متن کتاب درسی رو خوب یادتون باشه و همون رو عیناً بنویسید. مثل سؤالی که در اون، ازتون می‌خوان جاهای خالی رو پر کنید.

  • مثال: روشی که باعث انتقال صفت یا صفاتی از یک جاندار به جانداران دیگر می‌شود، …….. نام دارد.

فهمیدن

برای جواب‌دادن به این سؤال‌ها، باید مطالب رو خوب فهمیده و درک کرده باشید.

  • مثال: وقتی سدیم خون افزایش می‌یابد، دفع آن از طریق ادرار زیاد می‌شود. این مطلب مربوط به کدام‌یک از هفت ویژگی جانداران است؟

به‌کاربستن

در این نوع سؤال، باید از اطلاعاتی که قبلاً یاد گرفتید استفاده کنید و اون‌ها رو به کار ببرید تا بتونید به جواب درست برسید.

  • مثال: مقدار بافت آوند چوبی‌ای که کامبیوم آوندساز می‌سازد، (بیش‌تر-کم‌تر) از بافت آوند آبکشی است.

سطح دوم سؤالات امتحان نهایی زیست‌شناسی: سؤالات مفهومی

حالا می‌ریم سراغ سؤالاتی که دشوارتر و مفهومی‌ترن و مجموعاً، ۴ نمره از امتحان رو به خودشون اختصاص می‌دن. درواقع این سؤالات در ساختار جدید امتحانات نهایی اضافه شدن تا سطح امتحان کمی‌ بالاتر بره و همون‌طور که در مطلب مربوط به مفهومی‌شدن امتحانات نهایی گفتیم، تمایز بین دانش‌آموزهای سخت‌کوش و سایر دانش‌آموزها، امکان‌پذیر بشه.

تحلیل‌کردن

در این نوع سؤالات، باید بتونید از اطلاعاتی که در متن کتاب درسی خوندید و یاد گرفتید استفاده کنید و درباره موضوعی که ازتون خواسته شده، استدلال کنید. یادتون هم باشه که این در نوع سؤالات، ممکنه مفاهیمی از قسمت‌های مختلف کتاب باهم ترکیب بشه. پس متن کتاب رو خوب بخونید تا روی تمام مطالبش تسلط پیدا کنید.

  • مثال: علت این‌که بیش‌تر سرخرگ‌های بدن در قسمت‌های عمیق هر اندام قرار دارند، چیست؟

ارزشیابی‌کردن

در سؤالات ارزشیابی از شما خواسته می‌شه درستی یا نادرستی یه مطلبی رو توضیح بدید یا بر اساس اطلاعاتی که از درس یاد گرفتید، استدلال کنید و با تحلیل خودتون به سؤالی که ازتون پرسیده شده، جواب بدید.

  • مثال: پروتئازهای لوزالمعده قوی و متنوع هستند و می‌توانند خود لوزالمعده را نیز تجزیه کنند. فکر می‌کنید بدن چگونه از این مسئله جلوگیری می‌کند؟

آفریدن

درنهایت، نوبت می‌رسه به دشوارترین سؤالی که در امتحان نهایی می‌تونه طرح بشه. در این نوع سؤال، باید بتونید چیزی رو خلق یا ابداع کنید. مثلاً در درس‌هایی مثل زیست‌شناسی، شیمی یا فیزیک، ممکنه سؤال ازتون بخواد که برای یه موضوع، آزمایش طراحی کنید.

حالا که با تیپ‌بندی سؤالات امتحان نهایی زیست‌شناسی آشنا شدید، وقتشه که یاد بگیرید این درس رو برای امتحان نهایی چطوری باید بخونید. حتماً به محتوای روش مطالعه زیست‌شناسی در کیماگرخونه سر بزنید و با انجام راهکارهایی که گفتیم، نمره ۲۰ رو تضمین کنید.