امتحان نهایی ریاضی: سؤالات مفهومی ریاضی چطوریه؟

بررسی سطح سوالات امتحان نهایی شیمی

این بار سراغ درس ریاضی رفتیم که شاید خیلی از دانش‌آموزها بابت مفهومی‌ شدن سوالات امتحان نهایی نگران باشن. تا آخر این مطلب همراهمون باشید تا کامل براتون شرح بدیم که در امتحان نهایی جدید ریاضی، چه سبک سؤال‌های قراره بیاد.

سطح سؤالات امتحان نهایی ریاضی

در محتوای مفهومی‌شدن امتحانات نهایی، مفصل توضیح دادیم که سؤالات امتحانات نهایی جدید، ۶ نوع دارن و به‌ترتیب از نوع اول تا ششم، سختی‌شون افزایش پیدا می‌کنه.

سطح اول: سؤالات ساده امتحان نهایی ریاضی

در سطح اول، سؤالات نسبتاً ساده هستن. درواقع این سؤال‌ها مشابه ساختار قبلی امتحانات نهایی‌ان و در مجموع، ۱۶ نمره از امتحان رو تشکیل می‌دن. پس بخش عمده امتحان همین سؤال‌ها هستن و نمره‌گرفتن ازشون، کار چندان سختی نیست.

در این سطح، سه نوع سؤال ممکنه طرح بشه:

  • به‌یادآوردن
  • فهمیدن
  • به‌کاربستن

به‌‌یادآوردن

این سؤال، ساده‌ترین سؤالیه که می‌تونه طرح بشه و در اون، باید فقط حفظیات کتاب درسی رو به خاطر بیارید. مثل سؤالاتی که در اون‌ها، باید جای خالی رو با کلمات مناسب پر کنید.

  • مثال: اگر نمودار یک رابطه داده شده باشد، هنگامی این نمودار تابع است که هر خط موازی محور………، نمودار را حداکثر در یک نقطه قطع کند.

فهمیدن

در این نوع سؤالات، باید مفهوم مطالب کتاب رو به‌خوبی درک کرده باشید.

  • مثال: کدام‌یک از نمودارهای زیر یک تابع را نشان می‌دهد؟ دامنه و برد را تعیین کنید.
Untitled design

به‌کاربستن

برای جواب‌دادن به این سبک سؤال، باید بتونید از مفاهیمی که یاد گرفتید، برای حل مسئله استفاده کنید.

  • مثال: نمودار تابع زیر را رسم کرده و دامنه و برد آن را مشخص کنید.
536EB7CD E6D1 4950 BDA2 3D3302F433A9

سطح دوم: سؤالات سخت امتحان نهایی ریاضی

در سطح دوم، سؤالاتی طرح می‌شن که سخت‌تر و مفهومی‌ترن. این سؤال‌ها در ساختار جدید امتحانات نهایی اضافه‌ شده‌ن تا سطح سختی امتحان بالاتر بره و مفهومی‌تر بشه. سؤالات سطح دوم مجموعاً فقط ۴ نمره از امتحان نهایی رو به خودشون اختصاص می‌دن و مثل سطح اول، ممکنه به سه شکل طرح بشن:

  • تحلیل‌کردن
  • ارزشیابی‌کردن
  • آفریدن

تحلیل‌کردن

  • مثال: نمودار روبه‌رو، سود و زیان یک بازرگانی را بر حسب ۱۰۰۰ تومان نمایش می‌دهد. برای سود بیش‌تر از ۴۰۰هزار تومان، این بازرگانی باید حداقل چه مقدار کالا بفروشد؟

ارزشیابی‌کردن

این سؤال، جزء سؤالات سخت و پیچیده امتحان نهاییه. در این نوع سؤالات، باید بتونید بر اساس اطلاعات قبلی، یه موضوعی رو بررسی و تأیید یا رد کنید. درواقع باید قادر باشید که بین وضعیت‌های مختلف، چیزی که درست هست رو استدلال کنید.

  • مثال: آیا رابطه زیر یک تابع است؟ چرا؟
Untitled design

آفریدن

آفریدن آخرین و درواقع سخت‌ترین سؤال امتحانات نهاییه. در این نوع سؤال ازتون خواسته می‌شه که یه چیزی رو خلق و ابداع کنید. یادتون پس این نوع سؤال، ممکنه طوری باشه که جواب اون مستقیماً داخل کتاب درسی ذکر نشده باشه.

  • مثال: تابعی چندضابطه‌ای مثال بزنید که دامنه ءن اعداد حقیقی و برد آن، دو عدد ۳ و ۴ باشد.

در این مطلب با انواع سؤالات امتحان نهایی ریاضی آشنا شدید. اما برای این‌که مطمئن باشید در امتحان این درس نمره خوبی می‌گیرید، حتماً به محتوایی که در اون، روش مطالعه ریاضی برای امتحان نهایی رو توضیح دادیم، سر بزنید. اون‌جا تمام نکات لازم برای بیست‌شدن در امتحان رو گفتیم که با رعایت‌کردنشون، حتماً می‌تونید در امتحان خیلی موفق عمل کنید.