امتحان نهایی روانشناسی: سؤالات مفهومی روانشناسی چطوریه؟

بررسی سطح سوالات و سبک سوالات امتحان نهایی درس روانشناسی

امتحان نهایی روانشناسی هم مثل امتحانات نهایی دیگه سال‌به‌سال مفهومی‌تر می‌شه. همون‌طور که در مطلب مربوط به مفهومی‌شدن امتحان نهایی توضیح دادیم، بر اساس بخشنامه آموزش‌و‌پرورش، سؤالات نهایی در ۶ سطح طرح می‌شن. ما در این مطلب، به‌طور ویژه در مورد امتحان روانشناسی حرف می‌زنیم. پس اگه می‌خواهید با ساختار کلی سؤالات روانشناسی آشنا بشید، حتماً این محتوا رو تا آخر بخونید.

انواع سؤالات امتحان نهایی روانشناسی: نمونه سؤالات روانشناسی یازدهم

در ادامه مطلب، برای هر کدوم از سطوح شش‌گانه سؤالات در درس روانشناسی، مثال‌هایی از روانشناسی پایه یازدهم ذکر می‌کنیم تا با تیپ‌ سؤالات نهایی به سبک جدید، بهتر آشنا بشید.

سطح اول: سؤالات ساده امتحان نهایی روانشناسی

سؤالات سطح اول مجموعاً ۸۰٪ امتحان نهایی، یعنی ۱۶ نمره رو به خودشون اختصاص می‌دن و نسبتاً هم ساده‌‌ن. این سؤالات درواقع سبکی مشابه سؤالات نهایی سال‌های قبل دارن و موارد زیر رو شامل می‌شن:

به‌یادآوردن

این سؤالات خیلی ساده‌ن و فقط باید متن کتاب درسی رو خوب حفظ کرده باشید تا بتونید به‌درستی بهشون جواب بدید.

  • مثال: نگرش را تعریف کنید و مهم‌ترین عوامل نگرشی را از مثبت به منفی فهرست نمایید.
  • مثال: انواع تعارض را نام برده و ویژگی‌های هرکدام را با ذکر مثال بنویسید.

فهمیدن

برای جواب‌دادن به این نوع سؤال، باید عمق مطلب رو خوب فهمیده و درک کرده باشید.

  • مثال: وجه‌‌اشتر‌اک‌ها و تفاوت‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری را در قالب یک جدول تفکیک نموده و با ذکر مثال، به‌طور خلاصه شرح دهید. (همون‌‌طور که می‌بینید، برای پاسخ به این سؤال، باید هر دو مطلب رو کامل فهمیده باشید و بتونید باهم‌دیگه مقایسه و شباهت‌ها و تفاوت‌هاشون رو  مشخص کنید.)
  • مثال: انواع مقابله با فشارهای روانی را طبقه‌بندی کرده و با ذکر نمونه‌های هر کدام، مفید یا غیرمفیدبودن آن را تشخیص دهید.

به‌کاربستن

این‌جا باید بتونید از مفاهیمی که یاد گرفتید، در موضوعی که ازتون خواسته شده، استفاده کنید.

  • مثال: با رسم نمودار فراموشی و ذکر داستانی کوتاه در زمینه‌ی مطالعه و ساعات آن از عوامل ایجاد فراموشی، گذشت زمان را تبیین نمایید.

سطح دوم: سؤالات مفهومی امتحان نهایی روانشناسی

قبلاً هم گفتیم که سطح اول سؤالات امتحانات نهایی جدید، مشابه سال‌های گذشته هستن و مفهومی‌شدن امتحان به این معناست که بخشی از سؤالات، مفهومی‌تر و چالشی‌تر شده‌ن. سطح دوم سؤالات درواقع همین سؤالات مفهومی هستن که مثل سطح قبلی، سه سبک سؤال رو شامل می‌شن.

تحلیل‌کردن

در سؤالات تحلیلی، باید بتونید یه وضعیت رو از ابعاد مختلف آنالیز و یا وضعیت‌های مختلف رو باهم مقایسه کنید.

  • مثال: پردازش مفهومی و ادراکی را با یکدیگر مقایسه نموده و با توجه به آن، رشد شناختی دوره‌ کودکی و نوجوانی را مقایسه کرده و تفسیر نمایید.
  • مثال: نقش توجه و کارکردهای آن را در یادگیری یک موضوع درسی، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با ارائه یک نمونه تفسیر نمایید.

ارزشیابی‌کردن

در این نوع سؤالات، معمولاً وضعیت یه نمونه رو براتون شرح می‌دن و ازتون می‌خوان که اون رو تحلیل کنید و تشخیص بدید که مشکلش چیه. این‌جا باید بتونید از مفاهیم تئوری‌ای که یاد گرفتید، استفاده و کِیس موردمطالعه رو به‌عنوان یه روانشناس آنالیز کنید.

  • مثال: مریم ۷ ساله و فاطمه ۱۵ ساله است. آن‌ها برای خرید لباس، به فروشگاه لباس رفته‌اند. مریم بر اساس رنگ لباس برای خرید آن اصرار دارد و فاطمه به جنس و دوام لباس توجه نموده و آن را انتخاب می‌کند. با توجه به کدام مفاهیم می‌توانید قضاوت کنید که تصمیم کدام‌یک ارزشمندتر است؟ چرا؟

آفریدن

درواقع سخت‌ترین سطح سؤال آفریدنه که در اون، اطلاعاتی به شما داده می‌شه و باید بر اساس اون اطلاعات یه چیزی رو طراحی و خلق کنید یا بسازید.

  • مثال: پژوهشگری قصد دارد به بررسی تأثیر آموزش شناختی رفتاری مذهبی بر درمان افسردگی دانشجویان بپردازد. برای این پژوهش، یک فرضیه بسازید و تفسیر نمایید که در چه صورت فرضیه شما اثبات یا رد می‌شود.
  • مثال: با توجه به روش پس‌خبا از فنون بهسازی حافظه، برای یکی از بخش‌های درس روانشناسی، متناسب با هریک از مراحل روش پس‌خبا شیوه مطالعه کارآمدی طراحی کنید.

سؤالات تحلیل‌کردن، ارزشیابی‌‌کردن و آفریدن هم مجموعاً۲۰٪ باقی‌مونده امتحان نهایی، یعنی ۴ نمره رو تشکیل می‌دن و نسبت به سؤالات قبلی، سخت‌تر و چالشی‌تر هستن. پس برای این‌که بتونید در امتحان نهایی نمره خوبی بگیرید باید توانایی پاسخ‌دادن به هر ۶ نوع سؤال رو داشته باشید. ما در محتوای جداگونه‌ای، همه نکات لازم برای ۲۰گرفتن در امتحان نهایی روانشناسی رو به‌صورت مفصل توضیح دادیم. حتماً به ا‌ون مطلب سر بزنید تا یاد بگیرید که روانشناسی رو چطوری باید بخونید که در امتحان نهایی این درس، بتونید نمره خیلی خوبی کسب کنید.