سطح سوالات انسان و محیط نهایی + مفهومی شدن سوالات

سطح سوالات انسان و محیط نهایی + مفهومی شدن سوالات
سطح سوالات انسان و محیط نهایی + مفهومی شدن سوالات

سوالات انسان و محیط نهایی چه سطحی دارن؟ آیا درسته که در تمام دروس حتی در درسی مثل انسان و محیط زیست هم سطح سوالات امتحان نهایی مفهومی میشن؟ برای 20 گرفتن در نهایی این درس با توجه به تغییر روند طراحی سوالات باید چطور پیش بریم؟

آیا 20 گرفتن در نهایی انسان و محیط زیست ممکنه؟

بله! 20 شدن در هر درسی در امتحانات نهایی کاملا ممکن و شدنیه. برای این که بتونید چنین نمره‌ای رو کسب کنید در گام اول نیاز دارید که بدونید سوالات در این امتحان چطوری طرح می‌شن. در گام بعد هم روش درس خوندن خودتون رو بر این اساس بچینید و پیش برید.

آشنایی با سوالات انسان و محیط زیست در نهایی

سوال های انسان و محیط نهایی قرار هست 6 مدل سوال باشن که در ادامه همه اونهارو نام می‌بریم و توضیح می‌دیم.

سوالات ساده و نمره بیار انسان و محیط در نهایی

سه دسته‌ی اول امتحانات نهایی سوالات ساده تری هستن. با این حال 80% کل سوالات رو تشکیل می‌دن! یعنی با جواب به همه‌ی اونها نمره 16 شما قطعی می‌شه. این 3 دسته شامل موارد پایین هستن:

  • به یاد آوردن. برای جواب به سوالات این بخش شما نیاز دارید که حفظیات کتاب رو بلد باشید. ممکنه از شما بخوان یک مفهوم یا کلمه خاص از کتاب رو توضیح بدید.
  • فهمیدن. سوالی که در این بخش میاد نیازمند اینه که شما صورت سوال و اطلاعات مرتبط با اون در کتاب درسی رو به خوبی بلد باشید و مسلط باشید.
  • به کار بستن. در این بخش شما باید یکسری مفاهیم که از کتاب بلدید رو برای جواب به یکسری سوال به کار ببرید. یعنی بدون تسلط داشتن و واقعا بلد بودن دروس شما نمی‎‌تونید نمره کاملی در این سوال بگیرید.

سوالات مفهومی انسان و محیط در نهایی

20% دیگه سوالات در نهایی که 4 نمره باقیمونده رو تشکیل می‌دن به نسبت بخش قبلی سخت تر و چالش برانگیز تر هستن. اما جواب به سوالات این بخش غیرممکن نیست. این 4 نمره طبق استانداردهای پایین طرح می‌شن:

  • تحلیل کردن. ممکنه در این بخش چند مفهوم از کتاب درسی در کنار هم قرار بگیرن یا شباهتهاشون با هم در سوال بیان و بخوان که تحلیل کردن اونها و ترکیبش با دانش خودتون به سوال جواب بدید.
  • ارزشیابی کردن. دربخش ارزشیابی کردن نیازه که گاها شما سوال رو نقد یا استدلال کنید و دلیل جواب خودتون رو توضیح بدید. همچنین ممکنه مشکلی در این بخش مطرح بشه که راه حل های اون در کتاب درسی بودن و باید با بلد بودن اونها جواب رو بنویسید.
  • آفریدن. معمولا سنگین ترین سوال در این بخش قرار داره. برای جواب به این سوال شما باید به خوبی مفاهیم کتاب درسی رو بلد باشید و ایده بدید. همچنین ایده شما باید درست و مرتبط با مفاهیم کتاب درسی و در عین حال خلاقانه باشه.