کنکور هنر: بررسی کامل+ضرایب دروس و نکات مهم

کنکور هنر و منابع دروس و ویژگی ها

شاید جزو اشخاصی باشید که برای اولین بار اسم کنکورهنر رو می‌شنوید و بخواید بدونید که دقیقا چه فرقی با کنکور ریاضی و تجربی یا حتی کنکور انسانی داره.

یا ممکنه با اون آشنا باشید اما جزئیات مهم  اون رو ندونید. در ادامه از صفر تا صد این آزمون برای بچه های هنری موشکافی می‌کنیم. حتی به شما منابعی رو معرفی می‌کنیم که با مطالعه اصولی اونها می‌تونید رتبه 2 رقمی رو در این کنکور کسب کنید.

کنکور هنر شناوره! یعنی چی؟

شاید شما هم شنیده باشید که کنکور هنر شناوره. اما این یعنی چی؟ منظور از شناور بودن اینه که داوطلب های رشته های مختلف امکان شرکت در اون رو دارن. مثلا فردی که دانش آموز تجربیه می‌تونه برحسب علاقه خودش در کنکور هنر شرکت کنه.

البته خیلی از داوطلب های ریاضی، تجربی و انسانی به این دلیل در کنکور هنر شرکت می‌کنن که تاریخ برگزاری اون زودتر از آزمون اصلی خودشونه و یه جورهایی از اون به عنوان یک آزمون آزمایشی و آشنا شدن با محیط آزمون واقعی استفاده می‌کنن.

تفاوت کنکور هنر با سایر کنکورها

اصلی ترین و مهم ترین تفاوتی که هنر در کنکور خودش با سایر زمینه ها داره اینه که منابع کنکور هنر نامحدودن!!!. یعنی چی؟

مثلا در کنکورهای نظری منابع کنکور کتاب های 3 سال تحصیلی شما یعنی دهم، یازدهم و دوازدهم هستن. اما در هنر این موضوع وجود نداره و در واقع منبع معینی برای مطالعه تعیین نشده.

در ریاضی، تجربی و انسانی:

  1. مطالب و تست های کنکور خارج از چهارچوب کتاب نیستن.
  2. بلد بودن مطالب کتاب به صورت کامل، می‌تونه به شما کمک کنه که به سوالات کنکور جواب بدین.

در هنر:

  1. دانش اولیه
  2. به علاوه خلاقیت ثانویه خود شما

این موارد در کنار هم به رتبه شدن و قبولی شما در رشته و دانشگاه مدنظرتون کمک میکنن. باید مطالب و موضوعات مربوط به هنر رو درک کنید و با توجه به مفاهیم مختلف و تئوری های مختلف سوالات رو تحلیل و حل کنید.

شما باید توی کنکورهنر همیشه برای خلاقیت ثانویه آماده باشید چون ممکنه که مثلا به شما حجم رو تدریس کنن اما سر کنکور تحلیل یک تصویر یا نقاشی رو براساس مطلبی که یادگرفتید بپرسن.

لازمه موفقیت در کنکور هنر چیست؟

اصلی ترین عامل کسب رتبه 1 یا 2 رقمی در کنکور هنر

اگر می‌خواید رتبه 1 و 2 رقمی رو در کنکور رشته هنر کسب کنید، علاوه بر درس خوندن زیاد باید شعور و درک هنری هم داشته باشید. اما چطور می‌شه این شعور رو افزایش داد؟

دقیقا مثل اشعار یک شاعر که درون مایه همه اونها تقریبا یکی هست، آثار هنری یک هنرمند هم همین ویژگی رو دارن. مثلا می‌تونید بعد از دیدن نقاشی یک نقاش، اسم اون شخص رو در گوگل سرچ کنید و تا حدودی با سایر آثار اون هم آشنا بشید.

همین موضوع به شما کمک می‌کنه که با محتوای کلی آثار اون شخص هم آشنا بشید و بعد از گذشت مدتی بتونید یک هنرمند و کارهاش رو از سایر هنرمندها تفکیک کنید.

پس حتما روی ارتقای سطح شعور و درک هنری خودتون کار کنید تا علاوه بر موفقیت در کنکور، بتونید بعد از ورود به دانشگاه هم به راحتی با مطالب هنری فیلد تحصیلی خودتون ارتباط بگیرید و رشد کند.

دروس مدرسه ای هنر چیا هستن؟

دروسی که در مدرسه  در زمینه هنر به شما آموزش داده می‌شه رو در عکس پایین می ‌بینید:

دروس مدرسه ای رشته ی هنر

ضرایب دروس در کنکور هنر

در این کنکور نظام جدید، شما قراره که 3 دفترچه رو در جلسه کنکور پاسخ بدید. 

نام درسضریبتعداد سوال
درک عمومی هنر1250
درک عمومی ریاضی و فیزیک530
خلاقیت تصویری و تجسمی329
ضرایب دروس مختلف در کنکور هنر

در برخی دروس مثل ترسیم فنی، خواص مواد و… ممکنه هم در بخش درک عمومی هنر سوال بیاد و هم در بخش خلاقیت تصویری و تجسمی.

چه دروسی در کنکور هنر مهم هستن؟

این موضوع رو در نظر داشته باشید که:

“همه دروس در کنکور هنر مهم هستن.”

شاید با خودتون بگید که بهتره به دلیل ضریب پایین، دروس بخش خلاقیت تصویری و تجسمی رو کنار بذارم و در عوض وقتم رو برای مطالعه دروس درک عمومی هنر و درک عمومی ریاضی و فیزیک اختصاص بدم. اما این کار کاملا اشتباهه. به این دلیل که سوالات بخش درک عمومی هنر به هیچ وجه قابل حدس و پیش بینی نیستن یعنی ممکنه سوالات در این بخش وجود داشته باشه که اصلا نتونید به اونها در جلسه کنکور پاسخ بدید. پس باید برای همه منابع و دروس به یک میزان وقت بذارید و براشون آماده باشید.

درک عمومی هنر

همونطور که توی جدول بالا دیدید درک عمومی هنر در کنکور ضریب 12 داره و شامل 50 تا سواله! بخش های مربوط به تاریخ هنرو درک عمومی توی این قسمت دسته بندی میشن و تحلیل تصاویر و آثر هنری در خش خلاقیت تصویری که در ادامه راجع بهش صحبت میکنیم.

درک عمومی ریاضی و فیزیک

از بین 30 سوال این بخش، 25 سوال مربوط به ریاضی (هندسه و هوش) و 5 سوال مربوط به فیزیکه. معمولا تعداد زیادی از داوطلب های کنکور هنر در این بخش لنگ می‌زنن که باید حتما روی این موضوع کار کنن.

حل کردن تست های درک عمومی ریاضی و فیزیک کنکور هنر کاملا شدنی هست. فقط کافیه که روش مطالعه دروسش رو بلد باشید که در ادامه اون رو به شما آموزش خواهیم داد.

خلاقیت تصویری و تجسمی

سوالات این بخش هم ترکیبی از دروسی هست که هنری ها در مدرسه می‌خونن. پس باید برای تمام اونها آماده باشید چون به احتمال زیاد یا در این بخش از اونها سوال خواهید داشت یا در بخش درک عمومی هنر.

میشه درسی رو توی کنکور هنر حذف کنم؟

ممکنه با دیدن دسته بندی دفترچه هنر این سوال رو بپرسید که بخشی برای خواص مواد یا صنایع دستی و … وجود نداره، پس میتونیم حذفشون کنیم و زمان رو به درس دیگه اختصاص بدیم؟ این کاملا دیدگاه اشتباهیه!چرا؟ چون طبق تجربه ای که از کنکور هنر دی داشتیم متوجه میشیم که طراح دروس دیگه رو در این سه محور اصلی ترکیب کرده. بنابراین تمامی رو دروس باید بخونید و تفاوتی بینشون نیست.

هنری های قشنگ! همراه کیمیاگرخونه و کیمیاگر اعظم باشید تا توی محتواهای بعدی راه های مطالعه برای کنکور هنر و منابع مهمش برای رتبه ی 1 یا 2 رقمی رو بررسی کنیم. دوستتون داریم 🙂