بهترین دانشگاه های هنر ایران + مزایا و معایب

معرفی و بررسی بهترین دانشگاه های هنر ایران: مزایا و معایب

شناخت بهترین دانشگاه های هنر ایران رمز موفقیت شما به عنوان یک دانش آموزیه که قصد شرکت در کنکور هنر رو داره. به این دلیل که هدف گذاری برای قبولی در یک دانشگاه خاص به شما به شما کمک می‌کنه که برنامه ریزی و روش درس خوندن خودتون رو بر اساس رتبه مورد نیاز دانشگاه برنامه ریزی کنید.

به همین دلیل در ادامه قصد داریم دانشگاه های تاپ ارائه دهنده رشته های هنر رو بهتون معرفی کنیم. همچنین یه سر به محتوای تحلیل کنکور هنر 1401 دی ماه بزنید تا بتونید با بودجه بندی و نکات مهم کنکور هنر به صورت کاملا آشنا بشید.

معرفی کامل پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران

مزایای پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران

پردیس هنرهای زیبا در لیست بهترین دانشگاه های هنر ایران قطعا جزو 2 مورد اوله. به این دلیل که این دانشگاه همیشه در رتبه بندی جهانی بهترین دانشگاه های دنیا دارای رنک بوده.

پس اگر به دنبال این هستید که در یکی از زیر شاخه های هنر در یک دانشگاه تاپ درس بخونید، اسایتد خفن رو ببینید و بعد ها با اسم این دانشگاه بتونید موقعیت های شغلی خیلی خوبی رو در داخل و خارج کشور به دست بیارید قطعا پیشنهاد اول ما پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران هست.

دانشکده های مختلف دانشگاه تهران

همونطور که به احتمال زیاد میدونید پردیس های مختلف دانشگاه تهران به صورت مجزا مدیریت می‌شن. دانشکده های زمینه های هنری ( مثل دانشکده های معماری، شهرسازی، طراحی صنعتی، تئاتر و موسیقی، عکاسی و نقاشی، مجسمه سازی و… ) هم در پردیس هنرهای زیبا (واقع در پردیس مرکزی دانشگاه تهران) ارائه می‌شن.

برای توضیحات و بررسی کامل پردیس هنرهای زیبا ویدیوی زیر رو حتما ببینید 🙂

مزایای پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران

  1. وجود قدیمی ترین اساتید. این مورد یک مزیته که شما بهترین های رشته هنری خودتون رو در این دانشگاه ملاقات خواهید کرد و همین موضوع قطعا به پیشرفت شما تا حد زیادی کمک می‌کنه.
  2. استفاده از یک برند معروف. دانشگاه تهران و خصوصا پردیس هنر های زیبای اون نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح جهان هم شناخته شده و مورد قبول هستند. پس با تحصیل در چنین محیطی شما یک مزیت بزرگ رو در رزومه خودتون خواهید داشت.
  3. روبرو شدن با یک دانشگاه جامع. با تحصیل در دانشگاههای تاپی مثل دانشگاه تهران و پردیس های زیبای اون، شما این امکان رو دارید که با بهترین اساتید دروس مختلف رو پاس کنید. همچنین با دانشجو های رشته های مختلف در زمینه های گوناگون تعامل داشته باشید یا به عنوان شنونده آزاد در کلاس اساتید مختلف شرکت کنید. این ویژگی در دانشگاه های سطح پایین تر چندان دیده نمی‌شه.
  4. الماس ها. داشتن بهترین اساتید و متخصص ایران (الماس های زمینه خودشون) در رشته تحصیلی شما، قطعا یک نعمته که با تحصیل در دانشگاه تهران اون رو به دست میارید.

معایب پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران

  1. اساتید قدیمی. شاید این مورد برای خیلی از دانشجوها و علاقمندهای هنر یک مزیت به حساب بیاد. اما اگر شما فردی باشید که به زمینه های مدرن تر و امروزی هنر اهمیت بدید شاید کمی کار کردن با این اساتید براتون سخت به نظر بیاد.
  2. وجود دردسرهای زیاد. در کل انجام کارهای اداری در پردیس ها و دانشکده‌های مختلف دانشگاه تهران سختی های زیادی رو به همراه داره. مثلاً فرض کنید شما می‌خواید یک تئاتر ساده رو در دانشگاه تهران برگزار کنید. برای گرفتن مجوز همچین کاری قطعاً باید زمان زیادی رو صرف کنید.
  3. روبرو بودن با یک سیستم سنتی. ممکن کار کردن با اساتید و در کل تحصیل در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برای شما کمی سخت باشه. به این دلیل که هر شخصی در این محیط تا حدودی صاحب سبک و اثره.

آشنایی با دانشگاه هنر تهران

مزایای دانشگاه هنر تهران

اول از همه باید بدونید که دومین مورد در لیست بهترین دانشگاه های هنر ایران، دانشگاه هنر تهران هست. آدرس حدودی پردیس مرکزی اون در خیابون حافظ، خیابون شهید سخایی، حوالی وزارت امور خارجه هست.

این پردیس، دارای دانشکده های زیادیه. مثلا ممکنه شما برخی دروس خودتون رو در دانشکده خیابون شهید سخایی بگذرونید و برخی رو در دانشکده خیابون ایتالیا.

حالا باهم ببینیم کیمیاگر اعظم چه نکاتی رو در رابطه با دانشگاه هنر تهران توضیح میده:

محل تحصیل دانشگاه هنر تهران

البته توجه کنید که برخی از دانشکده های دانشگاه هنر در کرج هستن. مثلا معماری، شهرسازی، مجسمه سازی. اما در کل حتما به دفترچه سازمان سنجش در هر سالی که می‌خواید کنکور بدید دقت کنید، چون ممکنه محل تحصیل رشته مدنظر شما جابجا شده باشه.

دومین دانشگاه جذاب برای بچه های هنر

در لیست بهترین دانشگاه های هنر ایران، و حتی در رتبه بندی جهانی، همیشه دانشگاه هنر تهران بعد از دانشگاه هنرهای زیبا دانشگاه تهران قرار داشته و داره. این 2 دانشگاه امکان تحصیل رایگان رو در زمینه های هنری برای دانشجو ها فراهم می‌کنن.

اما دانشگاه هنر تهران مزایایی داره که پردیس هنرهای زیبا نداره. مثلا در هنر تهران شما می‌تونید از مقطع کارشناسی سینما بخونید. در حالی که در هنرهای زیبا شما از کارشناسی ارشد به بعد می‌تونید در این زمینه تحصیل کنید.

مقایسه دانشگاه هنرهای زیبا و دانشگاه هنر تهران

همونطور که در قسمت قبل هم گفتیم این 2 دانشگاه تا حد زیادی به هم نزدیک هستن. اما هر کدومشوم مزایا و معایبی دارن که باید با اونها آشنا بشید.

مزایای دانشگاه هنر تهران

  1. ساختار سنتی کمتر. معمولا سن استانید در هنرهای زیبا حدودا 10 الی 15 سال بزرگتر از سن اساتید در دانشگاه هنر تهران هست. یعنی شما در هنر تهران قراره با اساتید جوون تر که دید مدرن و جدیدتری دارن آشنا بشید.
  2. کار عملی بیشتر. به این دلیل که در دانشگاه هنر تهران میزان سختگیری برای یادگیری مباحث تئوری به نسبت کمتره، شما وقت بیشتری رو هم برای کار کرد روی پروژه ها و کارهای عملی دارید.

معایب دانشگاه هنر تهران

  1. جامع نبودن. قطعا در فیلد تحصیلی شما دروسی که کمی از هنر دور باشن وجود دارن. اگر در پردیس هنرهای زیبای تهران درس بخونید برای این که این دروس به شما ارائه داده بشن، اساتیدی برای این کار انتخاب می‌شن که شاید از دانشکده ها و پردیس هاش دیگه باشن اما در ادن زمینه متخصص هستن و بهترینن. اما این ویژگی در دانشگاه هنر تهران وجود نداره.
  2. تحصیل در کرج. همونطور که بالاتر هم اشاره کردیم در برخی زمینه‌ها مثل معماری، شهرسازی و مجسمه سازی به احتمال زیاد محل تحصیل شما پردیس کرج دانشگاه هنر تهران خواهد بود. این محل به دلیل داشتن جمعیت پایین تر، محیط ساکت تری رو هم داره. یعنی ممکنه این موضوع چندان براتون دوست داشتنی به نظر نیاد پس حتما این نکته رو هم در نظر بگیریم.

معرفی کامل دانشگاه سوره و علم و فرهنگ برای رشته هنر

مزایای دانشگاه سوره و علم و فرهنگ

بعد از 2 مورد بالا لازمه که با سایر موارد در لیست بهترین دانشگاه های هنر آشنا بشید. اما قبل از اون پیشنهاد می‌کنیم که حتما و تا حد امکان در دانشگاه های شهر تهران درس بخونید. حتی اگر دانشگاه های سایر شهرها رتبه بالاتری از یک دانشگاه در تهران داشته باشن.

چرا؟ به این دلیل که در رشته های هنری شما نیاز دارید که به جامعه هنری بزرگ و همچنین افراد خفنی که در زمینه خودتون فعال هستن و در شهر تهرانن دسترسی داشته باشید.

ویدیوی معرفی دانشگاه سوره و علم و فرهنگ رو از دست ندید:

معرفی دانشگاه سوره

این دانشگاه تقریبا حوالی میدان آزادی هست. سوره از نظر مساحت و وسعت با دو دانشگاهی که در بالا معرفی کردیم اصلا قابل مقایسه نیست. اما در زمینه های دیگه مزایای زیادی داره.

معایب دانشگاه سوره

  1. کوچک بودن محیط دانشگاه. در بالا هم اشاره کردیم که دانشگاه سوره محیط کوچیک و جمع و جوری داره.
  2. جامع نبودن. در رابطه با دانشگاه هنر تهران هم این مورد رو گفتیم که دانشگاه جامعی نیست. یعنی برای ارائه دروس غیرتخصصی رشته شما، به احتمال زیاد از اساتید متخصص در اون زمینه استفاده نمی‌شه.

معرفی دانشگاه علم و فرهنگ

لوکیشن این دانشگاه در اشرفی اصفهانی هست. از نظر ابعاد علم و فرهنگ از سوره دانشگاه بزرگتری به حساب میاد.

مزایای دانشگاه سوره و علم و فرهنگ

  1. حضور اساتید جوان. اساتیدی که قراره دروس خودتون رو با اونها بگذرونید جوون هستن و اتفاقا در زمینه خودشون هم قطعا یکی از بهترین ها به حساب میان. کلاس این اساتید بسیار جذابه و همچنین دید اونها به زمینه هنری که تدریس می‌کنن هم بسیار جدیدتره.
  2. انجام کار عملی زیاد. می‌شه گفت که میزان کار عملی در دانشگاه هایی از جمله سوره و علم فرهنگ که در لیست بهترین دانشگاه های هنر قرار دارن، کار عملی بسیار بیشتری انجام می‌شه. یعنی دانشجوها برخلاف دانشگاه های تاپ بالا به میزان کمتری با مباحث و موضوعات تئوری سروکار دارن.

تاثیر دانشگاه در مهاجرت برای هنر

برخلاف دو دانشگاه پردیس هنرهای زیبا و هنر تهران، شما برای کارهای مهاجرتتون چندان نمی‌تونید از اسم و برند دانشگاه هایی مثل سوره و علم و فرهنگ استفاده کنید.

اما در واقعیت این موضوع چندان هم دارای اهمیت نیست. به این دلیل که تاثیر اسم دانشگاه در رزومه شما درصد خیلی کمتری به نسبت سطح اطلاعات، تجربیات کاری، فعالیت های دانشجویی و سایر کارهای خود شخص شما داره.