رشته مهندسی رباتیک: بازارکار و درآمد، امکان مهاجرت و …+ فیلم

معرفی کامل و جامع رشته مهندسی رباتیک. آینده شغلی و درآمد مهندسی رباتیک. امکان مهاجرت با مهندسی رباتیک و ...

به احتمال خیلی زیاد با رشته مهندسی رباتیک آشنا هستید و یا حداقل یک یا چند بار اسم اون رو شنیدید. جالب اینجاست که برخلاف محبوبیت بسیار زیاد رباتیک بین دانش آموزش ها، دانشگاه های ارائه دهنده بسیار محدودن.

 با ما همراه باشید تا در ادامه به صورت کامل شما رو با این فیلد محبوب اما محدود آشنا بکنیم. در ادامه بررسی میکنیم که مزایا و معایب مهندسی رباتیک چیاست. امکان ادامه تحصیل و بازار کار مهندسی رباتیک چطوره؟ و نیازه که چه دروسی رو در دانشگاه پاس کنید.

فهرست مطالب (اینجا چه خبره؟) فهرست رو جمع کن بره بابا

مهندسی رباتیک دقیقا چی هست؟

احتمالا تصور شما هم مثل خیلی های دیگه از مهندسی رباتیک فقط طراحی و ساخت ربات فوتبالیست یا جنگجوئه. اما این تصور درست نیست.

قبل از خوندن مقاله برای اینکه کامل و دقیق با مهندسی رباتیک آشنا بشید، ویدیوی کیمیاگر اعظم، محمدحسین جدیدی نژاد، رو ببینید تا بریم سراغ ادامه ی ماجرا.

وظیفه اصلی یک مهندس رباتیک چیه؟

اگر بخواییم خیلی دقیق و حرفه ای صحبت کنیم، همونطور که کیمیاگر اعظم توی ویدیوی بالا توضیح داد، باید بگیم که مهندسی رباتیک در واقع ایجاد اتوماسیونه.

حالااتوماسیون چیه؟ برای درک بهتر این عبارت برای شما یه مثال می‌زنیم: مثلاً یه کارخانه کنسرو سازی رو در نظر بگیرید که در روز چندین تن کنسرو لوبیا رو به فروشگاه‌های مختلف ارسال می کنه. در این شرایط اگر بخواد از نیروی انسانی استفاده بشه بدون شک نیاز به استخدام تعداد زیادی از افراده. اینجاست که اتوماسیون به کمک این کارخونه میاد. در واقع مهندس های رباتیک دستگاه هایی رو طراحی و تولید می‌کنن که اتوماتیک هستن.

بحث اتوماسیون، الزام وجود نیروی انسانی و زمان مورد نیاز رو به حداقل رسونده و کیفیت کار رو چندین برابر می‌کنه.

مزایای مهندسی رباتیک

یکی از اصلی ترین مزیت رباتیک، طراحی ربات برای کار در محیط هاییه که کار کردن انسان ها در اون محیط ها خطرناکه. این ربات های اتوماتیک می‌تونن کیفیت بالایی رو ارائه بدن و حتی زمان مصرف را هم کاهش بدن. از ربات هایی که مهندس رباتیک طراحی کرده در محیط هایی مثل ته دریا، فضا، عمق زمین، محیط های شیمیایی یا مکان هایی با امواج رادیو اکتیو(مثل پالایشگاه ها و نیروگاه های هسته ای و اتمی) استفاده می‌شه. البته رباتیک شامل ربات های جنگجو و .. هم هست اما این کارها قسمت خیلی خیلی کوچیکی از دنیای رباتیک و اتوماتیک سازی هستن.

موضوع جالبی که در رابطه با رشته مهندسی رباتیک وجود داره اینه که خیلی از فارغ التحصیل ها بعدها در حوزه های میان رشته ای تحصیل می‌کنن. یا حتی به ساخت دستگاه ها تجهیزات و یونیت های دندانپزشکی و پزشکی می‌پردازن. زمینه ای که بازار کار خیلی خوبی هم به همراه داره.

رشته مهندسی رباتیک دقیقا چی هست؟

امکان ادامه تحصیل در مهندسی رباتیک تا کجا امکان پذیره؟

در این زمینه یک خبر خوب برای شما داریم و یک خبر بد. خبر خوب این که امکان ادامه تحصیل در این رشته مهندسی مثل اکثر رشته های زیرگروه ریاضی تا مقطع دکتری امکان پذیره. اما خبر بد که بالاتر هم به اون اشاره کردیم اینه که تعداد دانشگاه های این درس بسیار در کشور محدوده. حتی ممکنه تمام اونها هم این رشته رو تا مقطع دکتری ارائه ندن.

دروس تخصصی مهندسی رباتیک چیا هستن؟

با دونستن اسم دروسی که دانشجوهای رباتیک در دانشگاه مطالعه می‌کنن قطعاً درک بهتری از این حوزه تحصیلی پیدا میکنید.  دروس مهندسی رباتیک به دودسته دروس اصلی و دروس تخصصی تقسیم می‌شن. دقت کنید که مهندسی رباتیک تلفیقی از مهندسی های کامپیوتر، مکانیک، برق و رباتیکه. در نتیجه خوندن این رشته در دانشگاه تلاش زیادی رو می‌طلبه. به این دلیل که محاسبات، ریاضی، فیزیک و برنامه نویسی در اون به مقدار بسیار وجود داره، پس حتما به این نکته توجه کنید.

دروس دانشگاهی رشته مهندسی رباتیک چی هستند؟

چه دانشگاه هایی رباتیک دارن؟

این موضوع کاملاً در سالهای مختلف کنکور متغیر هست. برای این که متوجه بشید دقیقاً چه دانشگاه هایی در سال شما کنکور رشته مهندسی رباتیک رو دارن باید دفترچه انتخاب رشته کنکور رو که توسط سازمان سنجش در کنکور هر سال منتشر می‌شه رو با دقت مطالعه کنید. دانشگاه هایی که در اکثر مواقع مهندسی رباتیک رو ارائه می‌دن عبارتند از:

لیست دانشگاه هایی که مهندسی رباتیک دارند

هزینه رشته‌ی مهندسی رباتیک در دانشگاه های مختلف

بعد از تحصیل در دانشگاه‌های روزانه امکان تحصیل در دانشگاه‌های آزاد، شهریه پرداز، خودگردان آزاد و حتی در دانشگاه‌های دولتی به صورت شبانه برای دانشجوها در رشته‌های مختلف وجود داره. هزینه همه اونها در پایین اومده.

شهریه مهندسی رباتیک دانشگاه شهریه پرداز

هزینه‌ای که باید برای تحصیل در دانشگاه شهریه پرداز در زمینه مهندسی رباتیک بپردازید برای یک ترم در سال 1402 در حدود 15 میلیون تومان هست. البته معمولاً دانشگاه‌های شهر تهران حالت شهریه پرداز رو دارن و نه شهرهای دیگه.

هزینه رشته‌ی مهندسی رباتیک در حالت شبانه

تحصیل در دانشگاه‌های مختلف اما به حالت شبانه که دارای شهریه هست. در یک ترم تحصیلی در سال 1402 شهریه حدوداً 4 میلیون تومان هست که البته دانشگاه‌های خیلی کمی حالت شبانه رو در رشته‌ای مثل رشته مهندسی رباتیک دارن.

شهریه رشته مهندسی رباتیک دانشگاه آزاد

در دانشگاه‌های آزاد خوندن رشته‌هایی مثل مهندسی رباتیک در یک ترم در سال 1402 بین 7 تا 9 میلیون تومان متغیر بوده این هزینه با توجه به تعداد دروس تخصصی و عملی شما تعیین می‌شه.

هزینه رشته‌ی مهندسی رباتیک پردیس خودگردان

رشته‌های فنی مهندسی از جمله مهندسی رباتیک در دانشگاه‌های خودگردان آزاد یا پردیس خودگردان ارائه نمی‌شن.

با چه درصدهایی میتونم رباتیک قبول بشم؟

کیمیاگر اعظم همیشه معتقده که تخمین رتبه درصد خطای زیادی داره چون سال به سال قوانین و ظرفیت های کنکور تغییر میکنه بنابراین با تخمین رتبه نمیتونید احتمال بدید که چی قبول میشید. اما ما اینجا براتون حدود درصدهای داوطلب های سالهای گذشته که مهندسی رباتیک قبول شدن رو آوردیم. با دونستن حدود درصدهای کنکور میتونید یه تخمین احتمالی برای خودتون داشته باشید.

دانشگاه صنعتی همدان-روزانه 1401دانشگاه شاهرود-روزانه 1401دانشگاه پیام نور تهران-روزانه 1401
ریاضیات212010
شیمی232111
فیزیک304213
درصد دروس قبولی برای مهندسی رباتیک

بازار کار مهندسی رباتیک چطوره؟

آینده شغلی مهندسی رباتیک رو از دو جنبه میتونیم بررسی کنیم: 1- آینده شغلی مستقل و 2-بازرکار و درآمد استخدامی مهندس رباتیک

آینده شغلی مهندس رباتیک بصورت مستقل

بازارکار مستقل رشته رباتیک هم به این شکله که شما برای مستقل شدن باید در زمینه های میان رشته ای فعالیت کنید. مثلا می‌تونید واسطه ای بین مهندسی رباتیک و مهندسی پزشکی بشید. با این کار می‌تونید دستگاه هایی که مورد نیاز پزشکا و دندونپزشکا هست رو طراحی کرده و بسازید که توی اونها رباتیک و اتوماسیون هم  دخیلن. 

در رابطه با آینده شغلی و درآمد رشته مهندسی رباتیک به صورت مستقل مهم اینه که شما دانش تخصصی خیلی خوبی داشته باشید. علاوه بر این به مهارت های نرمی از جمله فن بیان، قدرت مذاکره، ارائه مطالب، پیدا کردن بازار کار و صد البته خلاقیت هم نیاز دارید. خلاقیت از این جهت مهمه که به شما کمک می‌کنه تا دستگاه هایی رو طراحی و تولید کنید که از دستگاه تولیدی رقبا برتر باشه و بازار کار رو به سمت شما بیاره و بتونید با این کار درآمد خودتون رو به عنوان یک مهندس رباتیک بالا ببرید.

بازار کار استخدامی رباتیک

بازار کار استخدامی مهندسی رباتیک برخلاف بازار کار مستقل اون چندان مناسب و خوب نیست. میتونیم بگیم مثل مهندسی کامپیوتر نیست که به شما این امکان رو بده تا در اکثر موقعیت های شغلی استخدام بشید.

البته  یه کورسوی امید هم در این وسط وجود داره: از اونجایی که رشته رباتیک از رشته‌هایی مثل کامپیوتر، مکانیک و برق تشکیل شده، این امکان براتون فراهمه که وارد این حوزه ها بشید. به این شکل که اول لیسانستون رو به عنوان مهندس رباتیک بگیرید و برای مقاطع بالاتر وارد یکی از این زمینه ها بشید و بعد از اتمامش وارد بازارکار مرتبط باهاش بشید.

چه کسانی در مهندسی رباتیک موفق میشن؟

1.بالاتر هم گفتیم اولین و اصلی ترین ویژگی که یک مهندس رباتیک باید داشته باشد خلاقیت هست.

  1. دوم مورد هم به روز بودن و دست به سرچ بودن هست. تا بتونید با نوآوری های روز دنیا آشنا بشید و در کارتون از اونها استفاده کنید و حتی یک گام فراتر برید.

3.مورد سوم هم این هست که شما با دوره دیدن می‌تونید به مهارت های جانبی خودتون اضافه کنید و شانستون برای ورود به بازار کار رو چندین برابر کنید.

  1. مورد  دیگه اینه که بهتره برای تحصیل در مهندسی رباتیک در شما ایجاد بشه، علاقه به فعالیت در زمینه های میان‌ رشته‌ایه.
  2. مورد بعد هم داشتن تفکر حل مسئله هست.

یکی از موقعیت های شغلی که برای مهندس های رباتیک وجود داره به این شکل هست که مثلاً یک کارخونه در زمینه تولید درب قوطی هاش مشکلی داره که اون رو با شما مطرح می‌کنه. راه حل اون هم با ساخت ربات و اتوماسیون سازی قابل حله.و همین جاست که مهندس های رباتیک میان وسط. 🙂 اینجا فردی که مهندسی رباتیک خونده با تفکر حل مسئله مشکل رو متوجه می‌شه و براش راه حل ارائه می‌ده. در واقع این شخص برای حل مشکل یک دستگاه مبتنی بر علم رباتیک و ربات ها می سازه.

شرایط مهاجرت با مهندسی رباتیک

اپلای با مهندسی رباتیک مثل مهاجرت با مهندسی برق و کامپیوتره، اما به خوبی امکان مهاجرت در این دو حوزه نیست!! ولی مطمئن باشید که کاملا امکان مهاجرت با مهندسی رباتیک امکان پذیره.

امکان ادامه تحصیل مهندسی رباتیک در خارج از کشور چطوره؟

یه امکان خوبی که برای شما در مهندسی رباتیک وجود داره اینه که می‌تونید به صورت تحصیلی هم مهاجرت کنید و برای خوندن مقاطع بالاتر به کشورهای مدنظر سفر کنید. حتی امکان تغییر رشته هم برای شما فراهمه. مثلا فرض کنید شما در ایران تا مقطع کارشناسی مهندسی رباتیک رو خوندید، می‌تونید در یک کشور خاص در مقطع کارشناسی ارشد یا بالاتر به تحصیل در فیلدهایی مثل مکانیک برق و کامپیوتر هم بپردازید.

اپلای کاری به عنوان یک مهندس رباتیک چطوره؟

اما مهاجرت کاری با مهندسی رباتیک در کشورهای دیگه تا حدودی چالش برانگیزه. به این دلیل که هم سطح علمی شما , هم خلاقیت و نوآوری شما باید بسیار بالا باشه که بتونید وارد بازار کار رباتیک در کشورهای خارجی بشید.

تخصص در آینده شغلی رباتیک چقدر اهمیت داره؟

پیشنهادی که داریم این هست که بازار کارتون رو در زمینه رباتیک تخصصی بکنید. منظور این هست که مثلاً فقط و صرفا در زمینه حل مشکلات زمین های کشاورزی یا هر صنعت دیگه‌ای که امکانش برای شما وجود دارد و به اون علاقه مند هستید فعالیت کنید. با این کار شانس پیدا کردن بازار کار برای شما چندین و چند برابر خواهد شد.

این موضوع بر اساس تجربه دانشجو هاییه که در حال حاضر در رشته های مختلف در خارج از کشور تحصیل می‌کنن. در هر رشته ای که هستید با تخصص در یک زمینه خاص و توانمندی در اون زمینه می‌تونید شانس پیدا کردن کار و افزایش درآمد و برای خودتون چندین برابر کنید.

امیدواریم که معرفی مهندسی رباتیک برای شما مفید باشه و با توجه به توضیحات رشته های دیگه در سایت کیمیاگرخونه بتونید بهترین و کیمیاگرانه ترین انتخاب ممکن رو انجام بدید. مارو به دوستاتون هم معرفی کنید. دوستون داریم.