رشته مهندسی شیمی: درصدقبولی، درآمد، دروس، مهاجرت و مهارتها+فیلم

معرفی کامل و جامع رشته مهندسی شیمی

در ادامه قصد داریم به صورت کامل رشته مهندسی شیمی رو به همراه جزئیات برای شما معرفی کنیم. قبل از هر چیز پیشنهاد می‌کنیم حتما یه سر به محتواهای معرفی رشته شیمی، مهندسی پلیمر، مهندسی مواد و مهندسی نفت بزنید. به این دلیل که این 3 مورد به مهندسی شیمی تا حد زیادی نزدیک هستن و ممکنه با توجه به علایق و اهدافتون بخواید که یکی از اونهارو برای ادامه تحصیل انتخاب کنید.

در ادامه ماهیت مهندسی شیمی، دروس دانشگاهی، بازارکار، درآمد، شرایط مهاجرت، درصدهای قبولی، مهات و مواردی از این دست رو به صورت مفصل براتون باز می‌کنیم.

معرفی کلی مهندسی شیمی

اگر در دانشگاه مهندسی شیمی بخونید 80 الی 90 درصد واحدهایی که باید پاس کنید مربوط به ریاضی، فیزیک و مکانیک هستن!! پس اگر فکر می‌کنید که در این فیلد تحصیلی قراره فقط با فرمولها و مباحث مربوط به شیمی سروکار داشته باشید، کاملا در اشتباهید.

در واقع مهندس شیمی، مهندس مکانیکیه که در زمینه شیمی هم دانش داره و می‌تونه در طراحی و ساخت دستگاه هایی که فرآیندهای شیمیایی دارن، فعالیت کنه. برای اینکه به طور کامل و دقیق با مهندسی شیمی آشنا بشید و بتونید انتخاب کیمیاگرانه داشته باشید، فیلم معرفی زیر رو کامل ببینید 🙂

تفاوت رشته مهندسی شیمی با شیمی و مهندسی پلیمر چیه؟

اما همونطور که می‌دونید ما یه شیمی داریم و یه مهندسی شیمی. شیمی در دانشگاه تئوریه و تفاوت خیلی زیادی با مهندسی شیمی داره.

  1. یکی از این تفاوتها اینه که بازارکار مهندسی شیمی خیلی خیلی بهتر از شیمیه. مثلا یکی از زمینه هایی که به مهندس های شیمی نیاز داره کارخونه ها هستن. هر نوع کارخونه ای که قرار باشه تاسیس و راه اندازی بشه، نیاز داره که یه مهندس شیمی به این پروسه نظارت داشته باشه.
  2. دومین مورد هم این هست که مهندسی شیمی دربرگیرنده پلیمر، مهندسی مواد و نفته. یعنی کسی که مهندسی شیمی بخونه به این زمینه ها هم تا حدودی تسلط پیدا خواهد کرد. پس فارغ التحصیل های مهندسی شیمی می‌تونن در مقاطع بالاتر به این زمینه ها هم ورود کنن. اما برعکس این موضوع معمولا صادق نیست.

تا چه مقطعی می‌تونم مهندسی شیمی بخونم؟

مثل خیلی از رشته های فنی و مهندسی دیگه، می‌تونید رشته مهندسی شیمی رو هم تا مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ادامه بدید. البته شما با داشتن مدرک لیسانس هم این امکان رو دارید که وارد بازارکار بشید.

به همین دلیل اکثر افرادی که مهندسی مواد رو تا مقاطع بالا ادامه می‌دن معمولا به دنبال دغدغه های علمی از جمله انجام تحقیقات یا حتی عضو هیئت علمی دانشگاه شدن هستن.

دروس تخصصی رشته مهندسی شیمی

مهندسی شیمی دارای گرایش های زیادیه که هرکدوم جدا از دروس مشترکشون، دروس تخصصی خاصی دارن. برخی از گرایش های اصلی مهندسی شیمی رو همراه با دروس تخصصیشون در زیر آوردیم:

چارت درسی مهندسی شیمی در دانشگاه

بهترین دانشگاه ها برای مهندسی شیمی

در زمینه مهندسی شیمی برای انتخاب دانشگاه و شهر دست شما کاملا بازه و می‌تونید با توجه به شرایط و اهداف خودتون انتخاب های زیادی داشته باشید. اما پیشنهاد ما این هست که حتما مهندسی شیمی رو در شهرهای صنعتی و بزرگ بخونید. به این دلیل که این شهرها شرایط بهتری رو برای ورود به بازارکار برای شما فراهم خواهند کرد.

تعدادی از دانشگاه های برتر ارائه دهنده مهندسی شیمی عبارتند از:

  • تهران
  • شریف
  • امیرکبیر
  • علم و صنعت
  • صنعتی اصفهان

هزینه رشته‌ی مهندسی شیمی در دانشگاه های مختلف

بعد از تحصیل در دانشگاه‌های روزانه امکان تحصیل در دانشگاه‌های آزاد، شهریه پرداز، خودگردان آزاد و حتی در دانشگاه‌های دولتی به صورت شبانه برای دانشجوها در رشته‌های مختلف وجود داره. هزینه همه اونها در پایین اومده.

شهریه مهندسی شیمی دانشگاه شهریه پرداز

هزینه‌ای که باید برای تحصیل در دانشگاه شهریه پرداز در زمینه مهندسی شیمی بپردازید برای یک ترم در سال 1402 در حدود 15 میلیون تومان هست. البته معمولاً دانشگاه‌های شهر تهران حالت شهریه پرداز رو دارن و نه شهرهای دیگه.

هزینه رشته‌ی مهندسی شیمی در حالت شبانه

تحصیل در دانشگاه‌های مختلف اما به حالت شبانه که دارای شهریه هست. در یک ترم تحصیلی در سال 1402 شهریه حدوداً 4 میلیون تومان هست که البته دانشگاه‌های خیلی کمی حالت شبانه رو در رشته‌ای مثل رشته مهندسی شیمی دارن.

شهریه رشته مهندسی شیمی دانشگاه آزاد

در دانشگاه‌های آزاد خوندن رشته‌هایی مثل مهندسی شیمی در یک ترم در سال 1402 بین 7 تا 9 میلیون تومان متغیر بوده این هزینه با توجه به تعداد دروس تخصصی و عملی شما تعیین می‌شه.

هزینه رشته‌ی مهندسی شیمی پردیس خودگردان

رشته‌های فنی مهندسی از جمله مهندسی شیمی در دانشگاه‌های خودگردان آزاد یا پردیس خودگردان ارائه نمی‌شن.

کارنامه قبولی مهندسی شیمی 1401

این سوال همیشه توی ذهن داوطلب های کنکوری هست که با چه رتبه ای میتونیم فلان رشته رو قبول شیم؟. طبق گفته ی کیمیاگر اعظم، تخمین رتبه توی سال های مختلف کنکور متفاوته بنابراین نمیتونیم به این تخمین رتبه ها اکتفا کنیم. اما برای اینکه با حدود درصد داوطلب هایی که در سال گذشته مهندسی شیمی قبول شدن، آشنا بشید جدول زیر رو آماده کردیم:

دانشگاه شریف – روزانه 1401دانشگاه تهران – روزانه 1401دانشگاه امیرکبیر – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
رياضيات58%رياضيات36%رياضيات35%
فیزیک93%فیزیک60%فیزیک79%
شیمی42%شیمی31%شیمی36%
درصد قبولی مهنذسی شیمی در کنکور ریاضی 1401

بازارکار رشته مهندسی شیمی چطوره؟

برای این که بدونید درآمد یک مهندس شیمی چقدره، در ابتدا نیازه که انواع بازارکار مهندسی شیمی رو بشناسیم.

محیط کار مستقل برای مهندسی شیمی

اگر می‌خواید به عنوان یه مهندس شیمی مستقل بشید، نیازه که یه ایده و در کنارش سرمایه کافی رو داشته باشید تا بتونید ایده خودتون رو اجرایی کنید. در این صورت شرایط قطعا براتون عالی خواهد بود.

استخدام شدن با مهندسی شیمی

مهندسی شیمی برای استخدام موقعیت های خیلی زیاد و خوبی رو به نسبت شیمی، پلیمر، نفت و حتی مهندسی مواد داره. پس اگر مهندسی شیمی بخونید بدون شک می‌توند با کمترین مشکل ممکن در یک شرکت یا ارگان استخدام بشید.

برای موفقیت به عنوان مهندسی شیمی به چه مهارتهایی نیاز دارم؟

درسته که بازار کار مهندسی شیمی خوبه، اما داشتن برخی مهارت‌ها می‌تونه به شما کمک کنه که راحت‌تر وارد بازار کار بشید و همچنین شرکت‌های بهتری با شرایط مناسب‌تری شما رو جذب کنن.

  1. تخصص های جانبی رو فرا بگیرید. همونطور که بالاتر هم گفتیم شما می‌تونید در مقاطع بالاتر وارد زمینه های دیگه مثل نفت، مهندسی مواد و… بشید. اما برای اینکه در اونها موفق بشید باید سطح دانشتون رو به افرادی که در ابتدا این فیلدهای تحصیلی رو خوندن نزدیک کنید. یعنی مثلا اگر می‌خواید مهندسی پلیمر بخونید باید در این زمینه مطالعه جانبی داشته باشید.
  2. ارتباطات و مهارت های ارتباطیتون رو تقویت کنید. برای ورود به بازارکار صنایع مربوط به شیمی داستان کمی با رشته های تکنولوژی محور متفاوته. یعنی شما برای استخدام شدن نیاز دارید که با افراد مختلف، مثلا اساتیدتون، ارتباط بگیرید، با اونها معاشرت کنیذ، اونها شما و مهارتهاتون رو بشناسن. و این طریق بتونید در زمینه های مختلف کاری ورود پیدا کنید.

مهاجرت برای مهندس های شیمی

  • اپلای تحصیلی برای دانشجوهای مهندسی شیمی شرایط خیلی خوبی رو داره. یعنی شما می‌تونید با کمترین مشکل برای ادامه تحصیل در کشورهای دیگه درخواست بدید.
  • مهاجرت کاری برای مهندس های شیمی هم به دلیل تنوع زیاد زیرشاخه های مهندسی شیمی شرایط مطلوبی رو داره. اما به شرطی که شما در کارتون تخصص و مهارت داشته باشید. با این شرایط امکان کار کردن شما در کشورهای خارجی چندین برابر خواهد شد.