رشته زیست شناسی | گرایش ها، بازار کار، درآمد، دروس و مهاجرت+ فیلم

معرفی کامل رشته زیست شناسی در دانشگاه

رشته زیست شناسی که تا حدی با اون در دبیرستان آشنا شدید یک رشته دانشگاهی هم هست که زیر گروه تجربی محسوب می‌شه. در ادامه می‌گیم که برای خوندن زیست شناسی در دانشگاه باید چه ویژگی هایی داشته باشید، همچنین در صورت ورود به اون چه درس هایی رو در دانشگاه مطالعه خواهید کرد. بازار کار و درآمد، امکان مهاجرت و مهارت های ضروری برای موفقیت در زیست شناسی رو هم براتون توضیح می‌دیم.

معرفی کلی رشته زیست شناسی

قبل از این که وارد جزئیات مختلف بشیم، نیازه که ماهیت زیست شناسی رو بررسی کنیم. همونطور که بالاتر هم گفتیم شما در دبیرستان با این درس تا حدی آشنا شدید. زیست شناسی رشته ایه که در زمینه‌های مربوط به انسان ها، گیاهان، جانوران و در کل تمام موجودات زنده و تاثیر اونها به زندگی بشر رو  بررسی می‌کنه. پس با توجه به این موضوعات کاملاً قابل حدسه که زیست شناسی دارای قدمت بسیار زیادیه. زیست شناسی دارای 3 گرایش زیره که این سه فقط در 17 واحد تخصصی با هم دیگه فرق دارن:

  1. علوم گیاهی
  2. علوم جانوری
  3. زیست دریا

موضوع مهمی که احتمالا می‌دونستید اینه که توی این رشته دقیقا مثل رشته داروسازی حفظیات حرف اول رو می‌زنه. پس اگر به حفظ کردن مطالب بسیار زیاد و یادگیری اونها علاقه ندارید سمت زیست شناسی نرید.

کارنامه قبولی زیست شناسی

همونطور که همیشه کیمیاگر اعظم تاکید میکنه، تخمین رتبه کنکور با توجه به این که شرایط کنکور سال به سال متفاوته، روش درست و منطقی ای نیست. اما اگر میخوایید بدونید با چه حدود درصدهایی توی کنکور میتونید زیست شناسی قبول بشید ما جدول زیر رو براتون آماده کردیم:

دانشگاه تهران – روزانه 1401  دانشگاه شهید بهشتی – روزانه 1401دانشگاه الزهرا – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
زمین شناسی13%زمین شناسی10%زمین شناسی27%
رياضيات76%رياضيات49%رياضيات14%
زیست شناسی61%زیست شناسی44%زیست شناسی59%
فيزيك86%فيزيك52%فيزيك30%
شیمی65%شیمی37%شیمی21%
درصدهای قبولی زیست شناسی در سال 1401

لیست دروس دانشگاهی زیست شناسی

 دروس زیست شناسی در دانشگاه در 3 گرایش که در بالا هم به اونها اشاره کردیم تا حدودی با همدیگه متفاوت هستن و این موارد رو در عکس  زیر می‌بینیم. خیلی مهمه که بتونید از بین یکی از این گرایش ها موردی که به دروس و مباحث اون علاقه بیشتری دارید رو برای ادامه تحصیل انتخاب کنید.

چارت دروس تخصصی رشته زیست شناسی

در چه دانشگاه ها و شهرهای می‌تونم زیست شناسی بخونم؟

تعداد دانشگاه هایی که به شما امکان تحصیل در زیست شناسی رو می‌دن در کشور ما خیلی زیاده. اما به صورت کلی دانشگاه های ارائه دهنده این رشته به 2 دسته تقسیم می‌شن:

دانشگاه های مستقل:

  1. دانشگاه تهران
  2. بهشتی
  3. اصفهان

 و دانشگاه های شهر های:

  1. خرم آباد
  2. بندرعباس
  3. دامغان
  4. زنجان
  5. تبریز
  6. شهرکرد
  7. قم
  8. اراک
  9. همدان
  10. سبزوار 
  11. بهبهان
  12. اردبیل
  13. یزد
  14. اهواز
  15. گلستان
  16. کرمانشاه
  17. سنندج
  18. گیلان

 و کلی شهر دیگه

دانشگاه تربیت معلم

در دانشگاه هایی مثل دانشگاه های فرهنگیان و تربیت مدرس، شما زیست شناسی رو می‌خونید تا به یک معلم یا دبیر در این زمینه تبدیل بشید. اتفاقاً خیلی از داوطلب های کنکور هم به تحصیل زیست شناسی در این دانشگاه علاقه زیادی دارن.

بهترین دانشگاه برای زیست شناسی

دانشگاه هایی که می‌تونید در اونها زیست شناسی بخونید رو از نظر دسته بندی و شهرهای اون ها با هم بررسی کردیم. اما پیشنهاد ما برای تحصیل اینه که سعی کنید تا جایی که می‌شه در دانشگاه‌های تاب کشور به تحصیل زیست شناسی بپردازید.

تحصیل در دانشگاه هایی مثل دانشگاه تهران به دلیل داشتن سطح علمی بالا و اساتید خوب، به شما کمک خواهد کرد که در آینده بعد از فارغ التحصیل شدن راحت تر وارد بازار کار بشید. در آخر هم درآمد بهتری داشته باشید. همچنین امکان مهاجرت شما هم از نظر کاری و هم از نظر تحصیلی راحت تر خواهد بود.

بازار کار رشته زیست شناسی

دقیقا مثل همه رشته‌ها بازار کار این رشته هم به 2 دسته‌ی مستقل و استخدامی تقسیم می‌شه.

چطور به عنوان یک کارشناس زیست مستقل بشم؟

اصلی ترین کاری که می‌تونید برای مستقل شدن در زیست شناسی انجام بدید تدریس زیست شناسیه. اما باید توجه کنید که بازار کار مستقل این رشته خیلی قوی و با درآمد بالا نیست. البته تمام این موارد به خود شما، دانش و مهارت های جانبی تون بستگی داره.

بازار کار استخدامی زیست

اما از نظر استخدامی، امکان کار برای شما بیشتر از حالت مستقل فراهمه. مثلاً شما می‌تونید در جایگاه اساتید در دانشگاه تدریس کنید. یا به عنوان دبیر و معلم در مدارس مشغول به کار بشید. همچنین امکان استخدام شدن در آزمایشگاه ها هم برای شما ممکنه. 

آیا بازار کار رشته زیست شناسی خوبه؟

درسته که گفتیم شاید بازار کار استخدامی زیست شناسی از بازار کار مستقل اون بهتر باشه، اما توجه کنید که به صورت کلی زیست شناسی مثل پرستاری نیست که بعد از تحصیل تعداد خیلی زیادی از فارغ التحصیل ها وارد بازار کار بشن.!

مهارت های نرم مورد نیاز برای موفقیت در زیست شناسی

قطعا اولین مهارت برای موفقیت در زیست شناسی داشتن دانش و تخصص بالاست. اما ویژگی های دیگه ای هم هست که اگر اونها رو در خودتون تقویت کنید امکان ورودتون به بازار کار و حتی به داشتن درآمد مناسب برای شما راحت تر خواهد شد.

میزان دروس حفظی در زیست شناسی

 ماهیت زیست شناسی به شکلیه که بخش خیلی خیلی زیادی از دروس و مباحث اون، تئوری و حفظی هستن. در نتیجه برای موفقیت در اون خواسته یا ناخواسته باید بتونید مطالب زیادی رو حفظ کرده و یاد بگیرید.

برای موفقیت در زیست شناسی چقدر باید مطالعه کنم؟

 اگر به دنبال این هستید که بعد از مدرک لیسانس زیست شناسی برای ادامه تحصیل به دانشگاه های تاپ ایران و حتی جهان برید، باید به مطالعه مازاد توجه زیادی داشته باشید. یعنی جدا از درس به صورت جانبی در مباحث تخصصی موردعلاقه و مربوط به حوزه تحصیلی مطالعه کنید تا بتونید اطلاعات به روز و کاملی داشته باشید.

شرایط آینده شغلی یک زیست شناس

بازار کار زیست شناسی چندان ایده آل نیست. پس شما باید به عنوان یک دانشجوی زیست شناسی این موضوع رو درک کنید و از همون ترم های اول خودتون رو برای بازار کاری که می‌خواید آماده کنید. همچنین دانش و مهارت های جانبی خودتون رو در این زمینه ها بالا ببرید.

امکان مهاجرت با زیست چطوره؟

شاید بهترین گزینه ممکن برای مهاجرت در بین رشته های زیرگروه تجربی همین رشته زیست شناسی باشه. به این دلیل که شرایط مهاجرت با اون خیلی خوبه. حتی دانشجوهایی که در دانشگاه های تاپ کشور درس می‌خونن هم می‌تونن با شرایط راحتی به صورت تحصیلی و کاری از طریق زیست شناسی مهاجرت کنن.

نکاتی برای موفقیت در زیست شناسی

  1. اگر به زیست شناسی و مباحث مربوط به دنیای اون علاقه دارید، زیست شناسی با تمام سختی هاش بهترین گزینه ممکن برای شماست.
  2. اما اگر علاقه شما به زیست خیلی زیاد نیست و هنوز دقیقا نمی‌دونید که می‌تونید با سختی های اون خصوصاً در زمینه بازار کار کنار بیاید یا نه. همچنین اگر کنکورتون رو دادید و رتبه شما مشخصه، حتماً شرایط رو بسنجید و ببینید که آیا امکان ورود به رشته های پیراپزشکی که بازار کار بهتری دارن برای شما فراهمه یا نه. اگر این امکان وجود داشت ما تحصیل در این رشته ها رو به جای زیست شناسی به شما پیشنهاد می‌کنیم.
  3. حتماً بازارکار نسبتا ضعیف زیست شناسی رو گوشه ذهنتون داشته باشید تا اگر روزی نتونستید مشغول به کار بشید مشکلات بزرگتری برای شما ایجاد نشه.