زیست شناسی سلولی مولکولی: دروس تخصصی، درآمد و مهاجرت+فیلم

معرفی رشته زیست شناسی سلولی مولکولی

احتمالا تا به امروز اسم رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی به گوشتون خورده. در ادامه به صورت کامل به معرفی زیست سلولی و مولکولی می‌پردازیم. مزایا و معایب اون رو می‌گیم. همچنین به شما میگیم مهاجرت با زیست سلولی مولکولی، درآمد و بازار کار، دروس دانشگاهی و حتی مهارت های نرم برای موفقیت چه مواردی هستن.

رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی چیه؟

بهترین راه برای فهمیدن ماهیت زیست سلولی و مولکولی شناخت گرایش های اونه که داری 5 گرایش زیره:

  1. میکروبیولوژی (درس های میکروب شناسی، ویروس شناسی، شناخت و  مقابله با اونها)
  2. علوم سلولی و مولکولی 
  3. ژنتیک
  4.  بیوشیمی
  5. بیوفیزیک

در دو گرایش بیوشیمی و بیوفیزیک تا به حال دانشجویی در هیچ دانشگاهی در مقطع کارشناسی پذیرش نشده و این  گرایش مختص دکتری اون هم در برخی سال ها هستند. 3 گرایش دیگه هم از اسمشون مشخصه که چه ماهیتی دارن و نیازی به توضیح واضحات نیست.

برای اینکه بهتر و کاملتر با زیست سلولی مولکولی آشنایی پیدا کنید، ویدیوی زیر رو که کیمیاگر اعظم، محمدحسین جدیدی نژاد، ضبط کرده، ببینید.

کارنامه قبولی زیست شناسی سلولی مولکولی

دانشگاه تهران – روزانه 1401دانشگاه شهید بهشتی – روزانه 1401دانشگاه اصفهان – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
زمین شناسی13%زمین شناسی45%زمین شناسی57%
رياضيات65%رياضيات59%رياضيات44%
زیست شناسی57%زیست شناسی54%زیست شناسی49%
فيزيك76%فيزيك42%فيزيك40%
شیمی50%شیمی37%شیمی31%
درصدهای قبولی زیست سلولی مولکولی در سال 1401

ادامه تحصیل در رشته زیست سلولی

به این دلیل که زیست شناسی سلولی و مولکولی بسیار با سابقه ست، تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای دانشجوها ممکنه.

دروس تخصصی رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی

به غیر از دو گرایش بیوفیزیک و بیوشیمی که گفتیم بیشتر در مقطع دکتری و با رتبه های بالا پذیرش دانشجو دارن، دروس سایر 3 گرایش های زیست سلولی و مولکولی رو در عکس زیر می‌بینید:

دروس تخصصی زیست شناسی سلولی مولکولی

جدا از اینکه کدوم گرایش رو برای ادامه انتخاب می‌کنید باید بدونید که بخش خیلی زیادی از مطالب زیست شناسی سلولی و مولکولی رو حفظیات تشکیل می‌ده. پس حتما این نکته رو گوشه ذهنتون داشته باشید.

چه دانشگاه هایی رشته زیست شناسی سلولی رو دارن؟

تعداد دانشگاه هایی که می‌تونید این رشته رو در اون ها بخونید خیلی زیاده.  برخی از این دانشگاه ها عبارتند از:

  1.  تهران
  2. بهشتی
  3. شاهد
  4.  اصفهان
  5.  الزهرا
  6. تربیت معلم
  7.  راغه 

 و دانشگاه های شهر های:

  1. اهواز
  2. کاشان
  3. گیلان
  4. شهرکرد
  5. کرمان
  6. شیراز
  7. زاهدان
  8. اهواز
  9. بابلسر
  10. دامغان
  11. سنندج
  12. کرمانشاه

و کلی دانشگاه دیگه در شهرهای مختلف کشورمون. اصلاً از بابت پذیرش دانشجو در زیست سلولی مولکولی نگران نباشید چون حتی در شهر خودتون هم قطعاً دانشگاهیی پیدا می‌شه که پذیرش داشته باشه.

پیشنهاد ما اینه که سعی کنید زیست شناسی سلولی و مولکولی رو حتما در دانشگاه های شهر تهران بخونید. دلیلش هم سطح بالاتر این دانشگاه هاست که باعث می‌شه شما به عنوان فرد پربارتری از این دانشگاه ها فارغ التحصیل بشید. در نتیجه بازار کار بهتری هم در انتظارتون هست.

بازار کار رشته زیست سلولی و مولکولی

  1. بازار کار و مستقل

به صورت کلی می‌تونیم بگیم که بازار کار مستقلی برای این رشته وجود نداره. اما شاید به خودتون بگید با لیسانس این رشته یا حتی رشته علوم آزمایشگاهی می‌تونید آزمایشگاه تاسیس کنید و به قولی مستقل بشید اما این باور کاملا اشتباهه. به این دلیل که مجوز آزمایشگاه رو فقط شخصی با مدرک دکتری زیست سلولی و مولکولی (و گرایش‌های اون)، علوم آزمایشگاهی و یا یک پزشک میتونه بگیره.

  • بازار کار استخدامی

معمولا استخدام با مدرک لیسانس زیست شناسی سلولی و مولکولی و گرایش های اون، در آزمایشگاه هاست تا بتونن کارهای تخصصی رو در محیط آزمایشگاه انجام بدن. بعد از این که مدرک دکتری در حوزه تحصیلی خودتون رو گرفتید، می‌تونید برای تاسیس آزمایشگاه اقدام کنید. اما دقت کنید که تاسیس یک آزمایشگاه هزینه های بسیار بالایی داره.

مهارت های نرم برای موفقیت در رشته زیست سلولی و مولکولی

مثل هر رشته ای در دانشگاه، علاوه بر داشتن دانش تخصصی و دانش لازم، شما به مهارت های جانبی هم نیاز دارید که بتونید با اون ها در بازارکار موفق تر بشید. برخی از این مهارت های نرم جانبی عبارتند از:

جایگاه حفظیات در زیست سلولی مولکولی

بالاتر هم گفتیم  که بخش خیلی زیادی از زیست شناسی سلولی و مولکولی رو مباحث حفظی تشکیل میدن. پس برای موفقیت در اون باید آمادگی حفظ کردن مطالب خیلی زیاد و نگه داشتن اون هارو در ذهنتون برای مدت طولانی داشته باشید.

میزان سختی رشته زیست سلولی مولکولی

شاید در ظاهر فکر کنید که زیست شناسی سلولی و مولکولی سختی های زیادی نداره اما برعکس. به این دلیل که این رشته جزوعلوم پایه به حساب میاد در دانشگاه بسیار پرکار خواهد بود و برای موفقیت در اون نیازه که حتماً مطالعه زیادی داشته باشید. حتی پیشنهاد می‌کنیم که در زمینه تخصصی مورد نظرتون هم به صورت جداگانه و خودخوان مطالعه آزاد انجام بدید.

امکان مهاجرت با رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی

شرایط اپلای با تمام 5 گرایش کاملاً برای شما فراهمه. حتی در مواردی برخی از دانشجوهایی که در دانشگاه های نسبتا سطح پایین کشور هم تحصیل می‌کردن به راحتی امکان مهاجرت رو پیدا کردن. اما نکته ای که باید در نظر بگیرید این هست که هدف فقط مهاجرت نیست. بلکه مهم اینه که شما بتونید در کشور مقصد درآمد مطلوب و رفاه خوبی داشته باشید. برآورده شدن این موارد هم تا حد زیادی به سطح علمی و دانشتون و همچنین میزان تخصص شما در یک موضوع خاص از حوزه تحصیلیتون بستگی دارد.