رشته شنوایی سنجی: معرفی دروس تخصصی، بازارکار، مهاجرت و…+فیلم

معرفی کامل رشته شنوایی سنجی

در این بخش از محتواهای انتخاب رشته قصد داریم رشته شنوایی سنجی رو برای شما تحلیل کنیم. انتخاب شنوایی شناسی به صورت کشوریه و نه بومی گزینی و باید از طریق کنکور تجربی واردش بشید. در ادامه هم مزایا و معایب شنوایی سنجی رو برای شما بررسی می کنیم وهمچنین دروس دانشگاهی، مهارت های نرم مورد نیاز، درآمد، امکان ادامه تحصیل و حتی شرایط مهاجرت رو هم به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.

پس با مرکز مشاوره جدیدی نژاد همراه باشید.

معرفی کلی رشته شنوایی سنجی

به صورت کلی افراد فارغ التحصیل از شنوایی سنجی در 4 زمینه اصلی فعالیت خواهد داشت که عبارتند از :

ارزیابی و تشخیص اختلالات شنوایی و تعادل

در این زمینه شنوایی سنج ها بررسی می‌کنند که آیا یک فرد در زمینه شنوایی صداهای مختلف مشکلی داره یا نه؛ به عبارتی گوش میانی و فرد دچار مشکله یا خیر و در واقع تشخیص مشکلات شنیداری افراد در این زیر مجموعه قرار می‌گیره.

پیشگیری و حفاظت از شنوایی

در این بخش متخصص ها در صورت احتمال وجود هرگونه مشکل شنیداری به افراد کمک می‌کنن که از اونها پیشگیری کنن. 

توانبخشی شنوایی

در توانبخشی شنوایی افراد به بیمارانی که به اونها مراجعه می‌کننن کمک می‌کنن تا مشکلشون با روش های درمانی یا دستگاه هایی مثل سمعک برطرف بشه.

آموزش به افراد کم شنوا و ناشنوا

این مورد شاید یکی از مهمترین و جدی ترین فعالیت های یک شنوایی سنج باشه. مثل افراد نابینا و کم‌بینا، افراد ناشنوا یا کم شنوا هم در زندگی روزمره با مشکلات زیادی مواجه هستند، اینکه بدونند چطور با این مشکلات کنار بیان و اونها رو مدیریت کنن نیاز به آموزش داره و این آموزش هم توسط یک شنوایی سنج در این زمینه به افراد داده می‌شه.

حوزه های کاری رشته شنوایی سنجی

حالا برای اینکه به صورت کامل و دقیق با رشته شنوایی سنجی آشنا بشید، حتما حتما فیلم معرفی زیر رو ببینید و نظرات و سوالای خودتون رو زیر همین پست برای ما ارسال کنید. سعی میکنیم توی سریع ترین زمان ممکن به شما جواب بدیم 🙂

کارنامه قبولی برای شنوایی سنجی

ممکنه این سوال ایجاد بشه که برای قبولی شنوایی سنجی چه درصدهایی برای کنکور لازم داریم؟ جدول زیر چند نمونه درصد داوطلب های قبولی شنوایی سنجی در دانشگاه های خوب و مطرح رو بهتون نشون میده:

علوم پزشکی شهید بهشتی – روزانه 1401علوم پزشکی تهران – روزانه 1401علوم پزشکی ایران – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
 زمین شناسی 13%زمین شناسی18%زمین شناسی22%
رياضيات40%رياضيات53%رياضيات52%
 زیست شناسی 50%زیست شناسی46%زیست شناسی40%
فيزيك63%فيزيك55%فيزيك34%
شیمی22%شیمی40%شیمی21%
درصدهای قبولی شنوایی شناسی در سال 1401

امکان ادامه تحصیل شنوایی سنجی

تمام کسایی که شنوایی شناسی رو تا مقطع کارشناسی می‌خونن بعد از اتمام تحصیل شون وارد بازار کار می‌شن و تمایل به ادامه تحصیل ندارن. به این دلیل که با مدرک لیسانس هم امکان اشتغال برای اونها وجود داره. در نتیجه ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر برای شنوایی سنجی اصلاً مطرح نمیشه چه برسه به اینکه بخوایم مقاطع قابل تحصیل رو بررسی کنیم. 

تفاوت متخصص گوش، حلق و بینی با یک شنوایی سنج

 متخصص گوش و حلق و بینی می‌تونه مشکلات شنوایی یک بیمار رو تشخیص بده و اونها رو درمان کنه، اما یک شنوا سنج می‌تونه فعالیت های جانبی داشته باشه. مثلاً می‌تونه برای پیشگیری به بیمار کمک کنه و یا حتی مشکلات افراد در زمینه شنوایی رو ارزیابی کنه. 

 دروس تخصصی و دانشگاهی شنوایی سنجی

دروس تخصصی دانشگاهی رشته شنوایی سنجی

همونطور که در عکس می‌بینید در بین دروس دانشگاهی شنوایی شناسی، درسی به عنوان روانشناسی وجود داره. این واحد درسی به این دلیل توسط دانشجوهای شنوایی سنجی پاس می‌شه که امکان برقراری ارتباط خوب در زمان آموزش به افراد کم شنوا یا ناشنوا رو داشته باشند، چون اهمیت مسائل روانشناسی در این زمینه بسیار زیاده.

چه دانشگاه ها و شهرهایی شنوایی شناسی رو دارن؟

به صورت کلی تعداد دانشگاه هایی که شنوایی سنجی رو ارائه می‌دن مثل دانشگاه های پرستاری زیاد نیست. در واقع نمی‌تونید در هر شهر و هر دانشگاهی به تحصیل شنوایی سنجی بپردازید. اما به طور دقیق برای اطلاع از دانشگاه هایی که شنوایی سنجی رو ارائه میدن، باید منتظر دفترچه انتخاب رشته سالی که کنکور می‌دید باشید. به این دلیل که در سالهای مختلف ممکنه دانشگاه‌های مختلفی شرایط تحصیل در شنوایی شناسی رو برای شما فراهم کنن. دانشگاه هایی که هر سال پذیرش شنوایی سنجی دارن:

  1. دانشگاه تهران
  2. دانشگاه شهید بهشتی 

شهرهایی که در اکثر سال ها در شنوایی سنجی دانشجو میپذیرن :

  1. اهواز
  2. اراک
  3. همدان
  4. زاهدان

و….

ظرفیت پذیرش شنوایی سنجی در دانشگاه ها

تعداد پذیرش دانشجو در رشته شنوایی سنجی در تمام دانشگاه های کشور زیاد نیست. اما از طرفی این مورد یک نکته مثبت و خوب حساب می‌شه به این دلیل که تعداد افرادی که وارد بازار کار می‌شن کمتر خواهد بود و در نتیجه برای فارغ التحصیل های شنوایی سنجی امکان اشتغال بیشتری هم فراهمه.

بازار کار شنوایی سنجی

به صورت کلی مثل همه رشته‌ها ورود به دنیای بازار کار و کسب درآمد از رشته شنوایی سنجی هم به دو صورت برای فارغ التحصیل ها امکان پذیره:

بازارکار مستقل شنوایی سنجی

برای مستقل شدن با شنوایی سنجی می‌تونید برای خودتون یک مطب تاسیس کنید و مطمئن باشید که اگر کار شما خوب باشه افراد زیادی برای درمان و یا دریافت خدمات مربوط به شنوایی شناسی به شما مراجعه خواهن کرد. حتی بیشتر خدمات و آموزش هایی که اکثر افراد کم شنوا و ناشنوا به اونها احتیاج دارن هم معمولاً توسط متخصص های پزشک های گوش، حلق و بینی به دلایل مختلف ارائه نمی‌شه و افراد ترجیح می‌دن که به یک شنوایی سنج مراجعه کنن.

حتی با مستقل شدن شما می‌تونید خدمات دولتی رو هم ارائه بدید. مثلاً در مقطع دبستان پیش از ورود به مدرسه نیازه که بچه ها تست های بینایی سنجی و شنوایی سنجی رو انجام بدن و شما می‌تونید با ارائه این خدمات هم درآمد داشته باشید.

استخدام با رشته شنوایی سنجی

بازار کار استخدامی شنوایی سنجی در مقایسه با بازار کار مستقل اون چندان قوی نیست، اما باز هم به  نوع خودش امکان اشتغال رو تا حدی برای فارغ التحصیل ها فراهم می‌کنه. مثلاً فارغ التحصیل های شنوایی سنجی می‌تونن به استخدام ارگان هایی مثل بهزیستی بشن و خدماتی لازم رو ارائه بدن.

نکاتی برای موفقیت در رشته شنوایی شناسی

جدا از داشتن دانش تخصصی، به عنوان یک شنوایی سنج شما به مهارت های نرم دیگه هم نیاز خواهید داشت که بدون شک موفقیت شما رو تا حد زیادی تضمین می‌کنه. مهمترین و اصلی ترین مهارت جانبی مورد نیاز برای موفقیت در شنوایی سنجی علاقه به روانشناسیه.

پیشنهاد می‌کنیم در زمان تحصیل یا حتی بعد از فارغ التحصیل شدن، شروع به مطالعه آزاد و به روز در زمینه روانشناسی بکنید. همین موضوع ساده اما مهم تاثیر بسیار زیادی در تبدیل شدن شما به یک شنوایی سنج ماهر و خبره خواهد داشت. مثلاً فرض کنید یک کودک برای مشکلات مربوط به شنوایی به شما مراجعه می‌کنه، اگر شما به اصول روانشناسی کودک آشنا باشید، میدونید که یکی از اصلی ترین راه های جذب کودکان استفاده از بازی های مختلفه، در نتیجه با همین کار ساده اونها رو به ادامه درمان علاقه مند می‌کنید.

مهارت های نرم مورد نیاز برای موفقیت در رشته شنوایی شناسی

امکان مهاجرت با رشته شنوایی سنجی

امکان اپلای و مهاجرت با شنوایی سنجی به دو روش قابل انجامه:

اپلای تحصیلی با شنوایی سنجی

اپلای برای ادامه تحصیل شنوایی شناسی چندان باب نیست و حتی برای مهاجرت کاری هم این موضوع تا حدودی صادقه. مگر این که قصد ادامه تحصیل در رشته های مکمل اون رو در خارج از کشور داشته باشید.

مهاجرت کاری به عنوان یک شنواسنج

درسته که گفتیم مهاجرت برای اشتغال با شنوایی سنجی در کشور ما چندان اتفاق نمیوفته اما این امکان از مهاجرت تحصیلی اون آسونتره. فقط نیازه که حتما زبان تخصصی تون را تا حد زیادی قوی کنید. به این دلیل که بخش زیادی از کار شما مربوط به مسائل روانشناسی هست پس باید بتونید به راحتی و با کمترین مشکل ممکن با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید.