رشته هوشبری: درآمد، دروس تخصصی، مهارت ها و مهاجرت+فیلم

معرفی کامل رشته هوشبری

رشته هوشبری که نسبتا محبوب هم هست، زیرگروه تجربیه. در مواردی برخی از داوطلب ها تفاوت دقیق این رشته رو با رشته اتاق عمل یا حتی پرستاری نمی‌دونن. به همین دلیل در ادامه به صورت کامل به معرفی هوشبری می‌پردازیم. همچنین مزایا و معایب اون، بازار کار و درآمد، دروس تخصصی، مهارت های نرم مورد نیاز و امکان مهاجرت با هوشبری رو هم به صورت کامل برای شما توضیح می‌دیم.

رشته هوشبری دقیقاً چیه؟

به صورت کلی هدف از رشته هوشبری، تربیت دستیارانیه که در کنار متخصص بیهوشی در اتاق عمل حضور داشته باشن و در شرایط مختلف به اونها کمک کنن.

تفاوت متخصص بیهوشی و دستیار هوشبری

یک متخصص هوشبری در واقع پزشکیه که تخصصش در زمینه هوشبریه. اما دستیار هوشبری که از طریق همین رشته دانشگاهی به این جایگاه رسیده، همونطور که از اسمش هم مشخصه دستیار متخصص بیهوشیه. دقت کنید که در اتاق عمل مدیریت و رهبری کارهای بیهوشی با متخصص بیهوشیه.

شباهت رشته هوشبری با اتاق عمل

وجه اشتراکی که هوشبری با اتاق عمل داره اینه که کار هر دوی اونها در اتاق عمل و بالای سر بیمار انجام می‌شه. در نتیجه این موضوع خیلی مهمه که ابتدا بررسی کنید که آیا شما ویژگی ها و خصوصیات فردی که بتونه در اتاق عمل در پروسه جراحی شرکت کنه رو دارید یا خیر.

حالا برای اینکه کامل با هوشبری آشنا بشید ویدیوی زیر رو ببینید و اگر سوالی هم داشتید حتما برامون کامنت بذارید. سعی میکنیم توی سریع ترین زمان ممکن جواب بدیم 🙂

کارنامه قبولی رشته هوشبری

یادتون باشه که کیمیاگر اعظم،محمدحسین جدیدی نژاد، همیشه تاکید میکنه تخمین رتبه کنکور با نرم افزار و … راه دقیق و علمی ای نیست چون شرایط کنکور سال به سال متفاوته، اما با حدود درصدهایی که داوطلب های کنکورهای قبل داشتن میتونید یه تخمین کلی توی ذهنتون برای قبولی فیلد دانشگاهی مدنظرتون داشته باشید. جدول زیر درصد دروس چند تا از داوطلب های کنکور گذشته ست که براتون آماده کردیم:

علوم پزشکی تهران – روزانه 1401  علوم پزشکی شهید بهشتی – روزانه 1401علوم پزشکی ایران – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
زمین شناسی68%زمین شناسی15%زمین شناسی67%
رياضيات16%رياضيات49%رياضيات44%
زیست شناسی61%زیست شناسی34%زیست شناسی59%
فيزيك56%فيزيك52%فيزيك20%
شیمی35%شیمی57%شیمی31%
درصدهای قبولی هوشبری در سال 1401

امکان ادامه تحصیل هوشبری تا کجا ممکنه؟

درسته که شما می‌تونید هوشبری رو تا مقاطع بالاتر از کارشناسی یعنی تا کارشناسی ارشد و دکتری هم بخونید، اما معمولاً دانشجوها این کار رو نمی‌کنن به این دلیل که با همون مدرک کارشناسی یا لیسانس هم شما می‌تونید وارد بازار کار بشید. مگر اینکه دغدغه علمی داشته باشید که بخواید در مقاطع بالاتر تحصیل کنید.

تغییر رشته از هوشبری به پزشکی ممکن هست؟

خیر. در کل امکان تغییر رشته از رشته‌هایی که به رتبه های بدتر (پایین تر) نیاز دارن به رشته هایی که رتبه بهتر (بالاتر) می‌خوان وجود نداره. اما برعکسش ممکنه. یعنی شما نمی‌تونید از هوشبری به پزشکی برید اما از پزشکی به هوشبری چرا. 

دروس دانشگاهی هوشبری

دروس دانشگاهی هوشبری

همونطور که در عکس بالا می‌بینید دانشجوهای هوشبری به مطالعه دروس و مباحثی از جمله بیهوشی، آناتومی بدن، میکروب شناسی، استریلیزاسیون، داروشناسی، اتاق عمل و موارد این  چنینی می‌پردازند. همچنین این مباحث از علوم مختلفه، در نتیجه مطالعه مباحث این چنینی هوشبری مثل مباحث اتاق عمل و پرستاری سنگین و زمان بره.

در چه دانشگاه‌ ها و شهرهایی می‌تونم هوشبری بخونم؟

تعداد دانشگاه هایی که دراونها می‌تونید رشته هوشبری رو بخونید خیلی زیاده. از نظر شهری هم  تقریبا تمام دانشگاه های کلان شهرهایی مثل تهران و تعداد زیادی از دانشگاه های شهرستان ها امکان تحصیل رو به شما می‌دن. در نتیجه دست شما برای انتخاب شهر و دانشگاه خیلی بازه.

اما اولین و اصلی ترین پیشنهاد ما در انتخاب دانشگاه و شهر اینه که تا حد ممکن سعی کنید رتبه خودتون رو بالا ببرید تا در دانشگاه های تاپ کشور درس بخونید. با این کار در نهایت برای پاس کردن دوره کارآموزی تون در بیمارستان های بزرگ مشغول به کار خواهید شد و امکان استخدام شدن شما در همون بیمارستان ها یا جاهای بهتر بیشتر می‌شه.

شهریه هوشبری در دانشگاه های مختلف

قبول شدن در دانشگاه های روزانه در رشته‌ای که به اون علاقه دارید کار سختی اما ممکنیه. اگر به هر دلیلی نتونستید در دانشگاه روزانه قبول بشید و تمایل داشتید که حتما در زمینه هوشبری ادامه تحصیل بدید می‌تونید از دانشگاه های پایین استفاده کنید.

شهریه هوشبری در دانشگاه شهریه پرداز

اگر بخواید هوشبری رو در یک دانشگاه شهریه پرداز بخونید شهریه ای که باید برای 1 ترم پرداخت کنید در سال 1402 در حدود 11 میلیون تومان هست.

هزینه رشته‌ی هوشبری حالت شبانه

مثل اتاق عمل، پرستاری و دامپزشکی شما نمی‌تونید هوشبری رو هم در حالت شبانه بخونید. در عوض می‌تونید از سایر دانشگاه ها استفاده کنید.

شهریه رشته‌ی هوشبری دانشگاه آزاد

شهریه ای که باید برای یک ترم تحصیل در دانشگاه های آزاد پرداخت کنید برای هر ترم در سال 1402 حدودا بین 9 تا 11 میلیون متغیر هست. این هزینه می‌تونه بسته به تعداد واحدهای تخصصی شما کم یا زیاد بشه.

شهریه هوشبری در پردیس خودگردان

آخرین انتخاب شما هم در حالت شهریه پرداز برای تحصیل در زمینه هوشبری دانشگاه های خودگردان آزاد هستن. برای تحصیل در این دانشگاه ها برای هر ترم در سال 1402 در رشته‌ی هوشبری باید بین 13/000/000 تا 15/000/000 تومان شهریه پرداخت کنید.

بازار کار رشته هوشبری چطوره؟

باید بگیم که هوشبری اصلاً بازار کار مستقل نداره. یعنی بازار کار این رشته کاملا استخدامیه. برای استخدام شرایط خوبی داره که بعد از فارغ التحصیلی می‌تونید وارد بازارکار بشید. اگر بخوایم هوشبری رو با اتاق عمل و پرستاری مقایسه کنیم می‌تونیم بگیم که بازار کار اون با بازار کار اتاق عمل یکسانه. اما پرستاری از هر دوی اونها بازار کار بهتری داره. از طرفی مزیتی که هوشبری و اتاق عمل دارن این هست که شما ارتباطی با بیمار و همراهانش ندارید و این اتفاق در پرستاری کاملا برعکسه.

ویژگی ها و مهارت های لازم برای موفقیت در هوشبری

  1.  تحمل اتاق عمل

اولین ویژگی که باید داشته باشید این هست که بتونید اتاق عمل رو تحمل کنید. به این دلیل که یک محیط بسته ست و شاید در مواردی برای ساعت های طولانی مشغول کار باشید. همچنین شما در اکثر مواقع شاهد جراحی، برش و خونریزی هستید. پس اگر احتمال می‌دید که این موضوع با روحیات شما سازگار نیست قطعا دچار مشکل خواهید شد.

  •  ساعات کاری غیر منعطف

ساعت کاری یک دستیار هوشبری مثل خیلی از رشته ها دست خودش نیست. یعنی اگر شما به استخدام یک بیمارستان یا مجموعه درمانی دربیاید به احتمال زیاد بخشی از کار شما به صورت شب کاریه و باید در ساعات مشخص در اون محیط باشید. البته شیفت های شما طبق یک قانون مشخص و تنظیمه و به شکلی نیست که شما رو آزار بده.

امکان مهاجرت با رشته هوشبری

برای بالابردن اطلاعات شما اپلای با هوشبری رو از 2 نظر مهاجرت کاری و تحصیلی بررسی می‌کنیم:

مهاجرت تحصیلی با هوشبری

بالاتر هم گفتیم که معمولاً دغدغه تحصیلی در هوشبری خیلی مطرح نیست.  پس اپلای تحصیلی  با هوشبری هم  چندان وجود نداره.

اپلای کاری با هوشبری

شغل های خدماتی مثل پرستاری یا هوشبری در کشورهای خارجی از نظر کاری خواهان زیادی دارن.  پس شما می‌تونید برای استخدام شدن در یک بیمارستان در خارج از کشور اقدام کنید و به استخدام اونها در بیاید و خودتون و خانوادتون ( همسر و فرزندان) به کشور مقصد سفر کنید.