رشته رادیولوژی: درآمد، دروس تخصصی، مهارت های لازم و مهاجرت

معرفی رشته رادیولوژی معرفی بازارکار رادیولوژی امکان مهاجرت درصدهای قبولی کنکور

رشته رادیولوژی که به شما امکان تصویربرداری و مشاهده اعضای مختلف بدن رو می‌ده زیرگروه تجربیه. به صورت کامل فیلد رادیولوژی جذاب و پرطرفدار رو برای شما باز می‌کنیم و از مزایا و معایب اون رو خواهیم گفت. همچنین شرایط مهاجرت، دروس دانشگاهی، مهارت های مورد نیاز و از همه مهمتر، بازارکار و درآمد رادیولوژی رو برای شما توضیح می‌دیم.

رادیولوژی دقیقا چی هست؟

توجه کنید که طبق دفترچه منتشر شده از سمت سازمان سنجش ما پرتوشناسی و پرتودرمانی رو داریم که 2 مورد متفاوت هستن. در بالا ما درباره پرتوشناسی (رادیولوژی) رو تعریف کردیم.

تفاوت پرتوشناسی و پرتودرمانی

پرتوشناس کسی هست که با استفاده از پرتوهای مختلف از بخش های مختلف بدن مراجعین عکس تهیه می‌کنه. اما پرتودرمانگر شخصیه که در فرآیند درمان بیماری های مختلف از پرتو ها کمک می‌گیره.

آیا با مدرک رادیولوژی می‌تونم آزمایشگاه بزنم؟

خیر. با مدرک لیسانس به شما مجوز تاسیس آزمایشگاه یا مرکز رادیولوژی داده نخواهد شد. بلکه یک پزشک می‌تونه این مجوز رو دریافت کنه و شما در اون مرکز به عنوان رادیولوژیست فعالیت کنید.

که این فعالیت های رادیولوژی هم به دو دسته تقسیم می‌شن: 1. رادیولوژی دندون (البته اگر بخواید مدرک رادیولوژی کل فک رو بگیرید باید از گرایش های پزشکی وارد بشن) 2. رادیولوژی سایر اعضای بدن.

کارنامه قبولی رادیولوژی

دانشگاه ع. پ. تهران – روزانه 1401دانشگاه ع. پ. شهید بهشتی–روزانه 1401دانشگاه ع. پ. ایران – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
زمین شناسی23%زمین شناسی14%زمین شناسی18%
رياضيات35%رياضيات55%رياضيات43%
زیست شناسی68%زیست شناسی42%زیست شناسی57%
فيزيك46%فيزيك62%فيزيك40%
شیمی42%شیمی47%شیمی22%
درصدهای قبولی رشته رادیولوژی در سال 1401

امکان ادامه تحصیل در رشته رادیولوژی تا کجا فراهمه؟

شرایط برای ادامه تحصیل در رشته رادیولوژی تا مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هم فراهمه. اما دانشجوهای اون با مدرک لیسانس هم می‌تونن وارد بازارکار بشن و مشکلی ندارن. در نتیجه افراد کمی هستن که در رادیولوژی سراغ ادامه تحصیل می‌رن.

دروس رشته رادیولوژی در دانشگاه

دروس رشته رادیولوژی در دانشگاه

در بخش دروس اصلی رادیولوژی دانشجوها به مطالعه کلیات ساختار استخوان های بدن، پرتو ها و موارد این چنینی می‌پردازن. اما در دروس تخصصی به صورت حرفه ای مباحث مربوط به رادیولوژی رو بررسی می‌کنن.

وجه اشتراک دروس تخصصی و دروس اصلی یا عمومی رادیولوژی اینه که اکثر این دروس شامل مباحث حفظی خیلی زیادی هستن. پس اگر با حفظیات زیاد مشکل دارید، بهتره این نکته مهم رو هم در زمان انتخاب اون در نظر بگیرید.

در چه دانشگاه هایی می‌تونم رادیولوژی بخونم؟

در چه دانشگاه هایی می‌تونم رادیولوژی بخونم؟

در سال های مختلف ممکنه دانشگاه هایی که امکان تحصیل در رشته رادیولوژی رو به شما می‌دن متفاوت باشن. برای اطلاع دقیق از این موضوع بهتره به دفترچه انتخاب رشته سالی که می‌خواید کنکور بدید توجه کنید. اما مثلا دانشگاه هایی مثل تهران و شهید بهشتی هرسال رادیولوژی رو دارن.

از طرف دیگه هم رادیولوژی مثل پرستاری نیست که در دانشگاه های خیلی زیادی امکان تحصیل در اون رو داشته باشید. اتفاقا بلعکس تعداد این دانشگاه ها خیلی کمه، ولی در شهرهای بزرگی مثل تهران دانشگاهی که بخواید در اون رادیولوژی بخونید زیاده.

بازارکار رشته رادیولوژی چطوره؟

نکته ای که باید درباره بازارکار رشته رادیولوژی بدونید که زمینه کاری اون فقط مختص رادیولوژی انسان ها نیست. بلکه گاها برخی از رادیولوژیست ها در زمینه عکس برداری از بدن حیوانات هم فعالیت می‌کنن. اما به صورت کلی درآمد زمینه رادیولوژی از 2 روش برای شما ایجاد خواهد شد:

بازارکار مستقل رادیولوژی

برای مستقل شدن در این زمینه، کاری که می‌تونید انجام بدید این هست که با یک پزشک شریک بشید. به این صورت که با استفاده از مدرک اون شخص برای راه اندازی یک مرکز رادیولوژی اقدام کنید و خودتون هم در اونجا فعالیت داشته باشید. البته دقت کنید که این کار به سرمایه اولیه واقعا زیادی نیاز دارید.

بازارکار استخدامی رادیولوژی

اما اکثر فارغ التحصیل های رشته رادیولوژی به روش استخدامی وارد بازارکار می‌شن.

مهارت های مهم برای ورود و موفقیت در رادیولوژی

برای این که بتونید یک رادیولوژیست موفق بشید باید مهارت های زیر رو داشته باشید یا حداقل اونهارو در خودتون تقویت کنید:

صبر و حوصله داشته باشید

این مورد در تمام موارد زندگی به درد بخوره اما در رشته رادیولوژی از این نظر مهمه که حجم دروس و جزئیات  اونها تا حد زیادی بالاست. در نتیجه برای یادگیری درست اونها و همچنین نگه داشتن اونها در ذهن باید صبور باشید.

شخصیت خودتون رو بسازید

چند ویژگی هست که با اونها به خودتون کمک خواهید کرد تا در آینده به رادیولوژیست خیلی بهتری تبدیل بشید. این موارد عبارتند از:

  1. داشتن مهارت روانشناسی (شاید خیلی از بیمارها در زمان عکسبرداری هم دچار ترس یا اضطراب بشن. داشتن توانایی ارتباط کردن و حتی آروم کردن اونها یک مهارت طلایی برای شما خواهد بود.)
  2. روابط اجتماعی خوب (توانایی ارتباط گرفتن با بیمار ویژگی خیلی مهمی به حساب میاد)

شرایط مهاجرت از طریق رشته رادیولوژی

اپلای تحصیلی با رشته رادیولوژی

درسته که شما می‌تونید برای ادامه تحصیل در رشته رادیولوژی در کشورهای دیگه اپلای کنید. اما باید بدونید که مهاجرت تحصیلی با اون چندان باب نیست.

مهاجرت کاری رادیولوژی

این مورد بهتر از حالت تحصیلیه. خصوصا اگر شما سابقه کار در مراکز دولتی رو داشته باشید. البته اپلای کاری با رشته رادیولوژی هم از نظر کشور مقصد 2 دسته می‌شه:

  • کشورهای حوزه خلیج فارس (مهاجرت راحت تر با درآمد و مزایای بیشتر)
  • کشورهای اروپایی، آمریکایی و.. (مهاجرت سخت تر اما ممکن)