رشته علوم سیاسی، درآمد، مهارت ها، دروس و مهاجرت

معرفی رشته علوم سیاسی از بازارکار و آینده شغلی تا امکان ادامه تحصیل و مهاجرت

رشته علوم سیاسی یکی از چندین رشته واقعاً محبوب انسانی به حساب میاد. در ادامه این فیلد تحصیلی جذاب رو به شکل مفصل و کامل با جزئیاتش باز می‌کنیم. همچنین در رابطه با بازار کار، درصد های قبولی، دانشگاه هایی که امکان تحصیل  رو به شما می‌دن، مهارت های نرم و حتی شرایط و انواع مهاجرت صحبت خواهیم کرد.

علوم سیاسی دقیقا چی هست؟

برای تعریف دقیق این علم باید بگیم که علوم سیاستی مطالعه سیاست و قدرت از منظر داخلی، بین المللی و تطبیقی هست. برای این امر دانشجوها باید مفاهیمی از جمله ایده‌های سیاسی، ایدئولوژی‌ها، نهادها، فرآیندها و رفتارها، گروه‌های اجتماعی مردم، طبقات، دولت ها، دیپلماسی، قانون، استراتژی و جنگ رو درک کنن. 

در کل در اکثر زمینه های مربوط به زیرگروه انسانی در دانشگاه هدف اینه:

  1. در ابتدا مطالعه و تحقیق در یک زمینه خاص (مثل مسائل سیاسی).
  2. و در مرحله بعد از ارائه راه حل برای حل مشکلات در این زمینه یا حتی انتقاد از روش های پیاده سازی مسائل مربوط به این موضوع.

امکان ادامه تحصیل در رشته علوم سیاسی

 مثل تمام زمینه های تحصیلی ریشه دار و با سابقه مثل علوم سیاسی، امکان تحصیل تا مقاطع بالا به راحتی فراهمه.  یعنی شما می‌تونید علاوه بر مقطع کارشناسی تا کارشناسی ارشد و دکتری هم علوم سیاسی رو ادامه بدید.

دروس دانشگاهی رشته علوم سیاسی

دروس دانشگاهی رشته علوم سیاسی

 با توجه به اسلاید بالا می‌تونیم علوم سیاسی رو برآیند علم حقوق، اقتصاد و جامعه شناسی بدونیم، یعنی دروس دانشگاهی شما قراره با بخشی از دروس این 3 مورد مشترک باشه. البته مباحث دیگه ای از جمله فلسفه، اندیشه های سیاسی، انقلاب، تاریخ و مواردی از این دست هم در اون مورد مطالعه قرار می‌گیرن.

 شهرها و دانشگاه های ارائه دهنده علوم سیاسی

با توجه به عکس بالا متوجه می‌شید که تعداد دانشگاه که می‌تونید در اون ها رشته علوم سیاسی رو بخونید خیلی زیاده و دست شما در این زمینه کاملا بازه. اما پیشنهاد ما مثل همیشه این هست که حتی الامکان سعی کنید در دانشگاه های تاپی مثل دانشگاه تهران و شهید بهشتی تحصیل کنید، به این دلیل که سطح علمی اساتید چندین درجه بالاتر هست و قطعاً این موضوع روی سطح  دانش و خروجی شما هم تاثیرگذار خواهد بود.

اما اگر به هر دلیلی این شرایط رو نداشتید یا رتبتون این اجازه رو بهتون نداد که در دانشگاه های بزرگ درس بخونید حتما سعی کنید علوم سیاسی رو در دانشگاه های کلان شهرها بخونید. به این دلیل که تحصیل در شهرهای بزرگ فرصت‌های شغلی بیشتری رو هم در آینده برای شما به همراه خواهد آورد.

کارنامه قبولی رشته علوم سیاسی

دانشگاه تهران – روزانه 1401دانشگاه شهید بهشتی – روزانه 1401دانشگاه خوارزمی تهران – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
رياضي43%رياضي24%رياضي18%
اقتصاد77%اقتصاد52%اقتصاد100%
ادبیات تخصصی62%ادبیات تخصصی37%ادبیات تخصصی29%
عربی تخصصی70%عربی تخصصی50%عربی تخصصی43%
تاریخ و جغرافیا41%تاریخ و جغرافیا29%تاریخ و جغرافیا26%
علوم اجتماعی79%علوم اجتماعی86%علوم اجتماعی47%
فلسفه و منطق45%فلسفه و منطق31%فلسفه و منطق18%
روانشناسی90%روانشناسی74%روانشناسی83%
درصدهای قبولی علوم سیاسی در سال 1401

بازار کار رشته علوم سیاسی

بازارکار مستقل

علوم سیاسی از اون دست فیلدهای تحصیلیه که شرایط برای مستقل شدن در اون چندان فراهم نیست. به این دلیل که فعالیت های زیادی در این زمینه وجود ندارن که بتونید اونهارو انجام بدید تا نتیجش به داشتن درآمد ختم بشه.

بازارکار استخدامی

اما شرایط استخدامی نسبت به حالت مستقل وضعیت بهتری داره. ارگان ها و سازمان های زیادی هستن که به فارغ التحصیل های علوم سیاسی در زمینه های مختلف کاری نیاز دارن. مثلاً یکی از این ارگان ها وزارت خارجه هست و اتفاقاً داوطلب های زیادی هم علاقه مند به کار کردن در اون هستن.

مهارت های لازم برای موفقیت در علوم سیاسی

  1. طبق نظر اکثر فیلسوف های بزرگ سیاستمدار های خوب باید بتونن به خوبی هم صحبت کنن. پس یکی از مهمترین مهارت هایی که باید داشته باشید فن بیان مناسب هست.
  2. دومین مورد هم تسلط به زبان خارجی در سطح واقعاً بالا هست. به این دلیل که نیاز هست شما منابع دست اول دنیا رو بررسی و مطالعه کنی. حتی برای مهاجرت به کشورهای دیگه، برای کار یا ادامه تحصیل هم باید سطح زبان شما خیلی بالا باشه.

امکان مهاجرت با رشته علوم سیاسی

مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی برای فارغ التحصیل های علوم سیاسی کاملا شرایط خوبی رو داره. پس شما برای این کار با مشکل چندانی مواجه نخواهید شد.

مهاجرت کاری

مهاجرت کاری هم مشکل زیادی رو برای شما ایجاد نخواهد کرد. اما بهتره برای راحت تر کردن فرآیند ویزا گرفتنتون در فیلد تحصیلی خودتون تخصص پیدا کنید و بعد از اون برای مهاجرت کاری اقدام کنید.