رشته علوم تغذیه: دروس دانشگاهی، درآمد، درصد قبولی و مهاجرت

معرفی رشته علوم تغذیه بازارکار و درآمد امکان مهاجرت و اپلای درصدهای لازم برای قبولی

رشته علوم تغذیه زیر گروه رشته تجربیه و ممکنه جزو انتخاب‌های شما در زمان انتخاب رشته باشه. به همین دلیل قصد داریم اون رو به صورت کامل معرفی کنیم، درباره بازارکار و درآمدش بگیم. همچنین درصدهای قبولی، دروس دانشگاهی، دانشگاه ها، مهارت های نرم و حتی شرایط و انواع مهاجرت با علوم تغذیه رو هم به شکل مفصل باز می‌کنیم.

معرفی کلی علوم تغذیه

اصلی ترین کاری که یک متخصص تغذیه انجام می‌ده اینه که به افراد با شرایط مختلف کمک کنه تا بتونن در تغذیه خودشون حد تعادلی رو ایجاد کنن. یعنی تنها کار متخصص های تغذیه کمک برای رژیم گرفتن نیست و ما با یک علم یعنی رژیم درمانی روبرو هستیم. مثلاً فردی که به یک نوع سرطان خاص مبتلا هست چه نوع تغذیه ای باید داشته باشه تا در روند درمانش نتیجه بهتری بگیره. این فیلد تحصیلی شامل زمینه ها و ویژگی های بسیار گسترده دیگه ای در رابطه با تغذیه هم هستیم.

امکان ادامه تحصیل با علوم تغذیه

 شما می‌تونید علاوه بر مقطع کارشناسی که طول تحصیل 4 ساله داره، علوم  تغذیه رو تا کارشناسی دکتری هم ادامه بدید که این موضوع کاملاً به علاقه و اولویت های شما بستگی داره اما شرایط برای ادامه تحصیل کاملا فراهمه.

دروس دانشگاهی رشته علوم تغذیه

دروس دانشگاهی علوم تغذیه

در عکس بالا دروس اصلی و دروس تخصصی علوم تغذیه در دانشگاه رو می‌بینید. با توجه به مباحثی که دانشجوها  کنند فارغ التحصیل های علوم تغذیه می‌تونن با شناخت و درک بیماری های مختلف برای تغذیه اونها تصمیم گیری کنه و حتی با رژیم غذایی مناسب به روند درمان آنها هم کمک کنه.

دانشگاه های ارائه دهنده علوم تغذیه

از نظر پراکندگی و تعداد دانشگاه شهر های زیادی هستن که می‌تونید در اونها علوم تغذیه رو بخونید. اصلی ترین دانشگاه هایی که هر سال فیلد تحصیلی علوم تغذیه رو ارائه می‌دن دانشگاه تهران و شهید بهشتی هستن.

دانشگاه همدان هم از سال 98 برای علوم تغذیه دانشجو می‌گیره. بقیه دانشگاه ها رو هم در اسلاید زیر می‌بینید. اما دقت کنید که در هر سال با توجه به دفترچه ممکنه این دانشگاه ها کم و زیاد بشن.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته علوم تغذیه

کارنامه قبولی علوم تغذیه

شاید سوالی که ذهنتون رو درگیر میکنه این باشه که با چه حدود رتبه ای میشه علوم تغذیه قبول شد؟ به این دلیل که سال به سال شرایط کنکور و تعداد داوطلبین متغیره، تخمین رتبه خیلی روش قابل اطمینانی نیست. اما با دونستن حدود درصدهایی که کنکوری های سال قبل زدن میشه یه دید کلی پیدا کرد. درصدهای بعضی از کنکوری های سال قبل که علوم تغذیه قبول شدن رو توی جدول زیر آوردیم:

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – روزانه 1401دانشگاه علوم پزشکی اراک – روزانه 1401دانشگاه علوم پزشکی همدان – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
زمین شناسی45%زمین شناسی67%زمین شناسی31%
رياضيات69%رياضيات54%رياضيات57%
زیست شناسی54%زیست شناسی23%زیست شناسی40%
فيزيك62%فيزيك49%فيزيك58%
شیمی20%شیمی43%شیمی28%
درصدهای قبولی علوم تغذیه در سال 1401

بازار کار رشته علوم تغذیه

به صورت کلی می‌تونیم بگیم که بازار کار علوم تغذیه به 2 دسته زیر تقسیم می‌شه:

بازار کار مستقل

  • تاسیس مطب. اولین راهکاری که برای مستقل کار کردن برای یک پزشک تغذیه وجود داره، راه اندازی یک مطب و ارائه خدمات در زمینه تغذیه هست. خیلی از افراد هم در زمینه‌های تخصصی مثل تغذیه مادران باردار، تغذیه کودکان زیر یک سن خاص و…  فعالیت می‌کنن.

بازارکار استخدامی

از نظر استخدام شدن هم پزشک های تغذیه شرایط خوبی رو دارن، مثلاً این افراد می‌تونن در بیمارستان های کلینیک های مختلف فعالیت کنن. حتی برخی پزشک های تغذیه هم در زمینه های خاص مثل مشاورهای تغذیه یک تیم فوتبال کار خودشون رو ادامه می‌دن.

از اونجایی که رفته رفته علم تغذیه و تاثیر اون در زندگی افراد بیشتر و بیشتر ثابت می‌شه، زمینه های اشتغال هم برای فارغ التحصیل های رشته علوم تغذیه بیشتر فراهم خواهد شد.

در کل به دلیل بالاتر بودن درآمد بازار کار مستقل نسبت به بازار کار استخدامی، پزشک های تغذیه تمایل دارن به شکل مستقل و برای خودشون کار کنن.

مهارت های لازم برای موفقیت در زمینه علوم تغذیه

مهارت های لازم برای موفقیت در رشته علوم تغذیه
  • روانشناسی. تغییر در برخی از عادات مربوط به تغذیه در برخی بیمارها معمولا نیاز به داشتن مهارت های روانشناسی داره، پس می‌شه گفت مهم ترین و اصلی ترین مورد این هست که به مرور زمان به صورت جانبی مهارت های روانشناسی رو یاد بگیرید و مطالعه داشته باشید.
  • فن بیان و برقراری روابط اجتماعی موثر. به عنوان یک پزشک تغذیه شما باید بتونید چه شکلی با بیمارهاتون ارتباط بگیرید که اونها بتونن ارتباط موثری رو با شما برقرار کنن و مشکلات مختلفشون رو با شما در میون بذارن. پس اگر این مهارت هارو ندارید نگران نباشید چون اکتسابی هستن و می‌تونید به مرور اونهارو در خودتون ایجاد کنید.

 شرایط مهاجرت با رشته علوم تغذیه

مهاجرت تحصیلی

شرایط برای اپلای تحصیلی در زمینه علم تغذیه فراهمه، درسته که خوبی شرایط مهاجرت با رشته های علوم پایه نیست ولی شرایط مطلوبی رو داره. اما اصلی ترین لازمه اون داشتن سطح زبان خیلی بالاست.

مهاجرت کاری

شما میتونید برای اشتغال در کشورهای خارجی هم مهاجرت به پایین اما باید قبل از این یک نکته خیلی مهم را در نظر بگیرید و اون هم داشتن تخصص در یک زمینه مربوط به تغذیه هست. به این دلیل این کشور مقصد باید بتونه ارگان های مربوطه رو به شکلی قانع بکنه که شما واقعاً توانایی خاصی دارید و کمتر کسی در همون کشور یا کشورهای اطراف پیدا می‌شه که بتونه کار شما را انجام بده و در نهایت استخدام شما انجام بشید.