رشته اتاق عمل، حقوق، مهاجرت، مهارت ها و درصد قبولی

معرفی رشته اتاق عمل، بازارکار و درآمد، امکان مهاجرت و اپلای، شرایط ادامه تحصیل

رشته اتاق عمل که جزو رشته های پیرا پزشکیه، یکی از زمینه های پرطرفدار سال های اخیر بوده. در ادامه اتاق عمل رو کامل تعریف می‌کنیم و درآمدش رو هم بررسی خواهیم کرد. همچنین مهارت های نرم، دروس دانشگاهی، درصدهای قبولی و شرایط مهاجرت رو هم توضیح می‌دیم.

معرفی کلی رشته اتاق عمل

رشته اتاق عمل چیست؟

تحصیل در زمینه های پیراپزشکی از جمله اتاق عمل در سال‌های اخیر جزو اولویت‌های داوطلب ها بوده. شاید دلیل این محبوبیت داشتن بازار کار فوق العاده در خارج و داخل کشوره. اگر شما فارغ التحصیل اتاق عمل باشید کار شما به این صورت خواهد بود که در زمان جراحی مثل دستیار پزشک عمل می‌کنید و کارهایی که نیازه رو برای پزشک انجام میدید.

اما دقت کنید که برای ورود به چنین زمینه هایی باید با دیدن خون یا اعضا و جوارح بدن یک فرد مشکل نداشته باشید چون در این صورت قطعاً در کارتون موفق نخواهید بود.

آیا رشته اتاق عمل طرح داره؟

شاید براتون سوال شده باشه که آیا بعد از تحصیل در زمینه اتاق عمل نیازه که طرح رو بگذرونم؟ بله! اتاق عمل طرح داره و مدت اون هم 2 سال و به شکل اجباری هست. 

آیا می‌تونم طرح اتاق عمل رو با سربازی یکی کنم؟

بله اگر شما پسر هستید و بعد از اتمام تحصیلتون دغدغه سربازی رو دارید باید بدونید که در حالت ” پیام آوری رشد”  شما می‌تونید 2 سال طرح خودتون رو به همراه سربازی بگذرونید و به اتمام برسونید.

با این تفاوت که شما مثل دانشجوهای طرح عادی حقوق دریافت نمی‌کنید و حقوق شما به اندازه سربازها خواهد بود. ( در حال حاضر حقوق طرح عادی ۱۰ میلیون تومان و حقوق سربازی ۵ میلیون تومان هست.) اما از طرفی از شر سربازی هم خلاص می‌شید.

امکان ادامه تحصیل برای دستیار اتاق عمل

شما می‌تونید در این زمینه علاوه بر مقطع کارشناسی تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هم تحصیل کنید. اکثر افرادی که به دنبال تحصیل در درجات بالا هستن قصد دارن که از نظر موقعیت شغلی ارتقا بگیرن. مثلاً می‌تونن مسئول سایر افرادی که به عنوان دستیار اتاق عمل در یک بیمارستان فعالیت می‌کنن بشن.

دروس دانشگاهی رشته اتاق عمل

دروس دانشگاهی رشته اتاق عمل

با توجه به تصویر بالا متوجه می‌شیم که دانشجوهای اتاق عمل، دروس مشترک زیادی با بچه های پزشکی و پرستاری دارن. از طرفی دروس عمومی و تئوری هم دارن که باید با دقت خونده باشن.

درسته که مطالعه این دروس انرژی زیادی رو از دانشجو های اتاق عمل می‌گیره، اما با این حال بازهم سختی غیرقابل تحملی، خصوصا برای افرادی که واقعا علاقمند باشن، نداره. در زمان ورود به بیمارستان برای کارآموزی هم حجم سختی کارتون تا حدودی کمتر می‌شه.

در چه شهرها و دانشگاه هایی می‌تونم اتاق عمل بخونم؟

دانشگاه های ارائه دهنده اتاق عمل در کشور ما خیلی زیادن. به شکلی که علاوه بر دانشگاه های مرکز هر استان، شهرستان‌ها و شهرهای کوچک اونها هم دانشگاه هایی رو دارن که بتونید در اونها در زمینه اتاق عمل تحصیل کنید.

در نتیجه شما محدودیت زیادی رو از نظر رتبه برای تحصیل ندارید. اما به طبع هرچی در دانشگاه‌های بزرگ تر و مطرح‌ تری تحصیل کنید بدون شک شرایط ورود به بازار کار هم برای شما بسیار بهتر خواهد بود.

هزینه تحصیل در دانشگاه های مختلف در رشته‌ی اتاق عمل

اگر بنا به شرایط موفق به تحصیل در یک دانشگاه روزانه نشدید خوبه که هزینه خوندن اتاق عمل در سایر دانشگاه هارو بدونید:

شهریه اتاق عمل در دانشگاه شهریه پرداز

برای تحصیل در زمینه اتاق عمل در یک دانشگاه شهریه پرداز میزان شهریه ای که باید بپردازید برای یک ترم در سال 1402 حدودا 11/000/000 تومان هست. این میزان در سال بعد و حتی ترم های بعد همین سال می‌تونه متغیر باشه.

هزینه رشته‌ی اتاق عمل شبانه

امکان تحصیل در فیلد تحصیلی اتاق عمل در دانشگاه ها به صورت شبانه وجود نداره. می‌تونید از سایر دانشگاه ها برای این منظور استفاده کنید.

رشته اتاق عمل دانشگاه آزاد

هزینه ای که یک ترم تحصیل در دانشگاه های آزاد در زمینه اتاق عمل در سال 1402 وجود داره حدودا 9 الی 11 میلیون تومان هست که بسته به واحدهای شما و دروس تخصصی شما می‌تونه بالا و پایین بشه.

شهریه رشته‌ی اتاق عمل پردیس خودگردان

یکی دیگه از دانشگاه هایی که می‌تونید در اونها به تکنسین اتاق عمل تبدیل بشید دانشگاه های خودگردان آزاد هستن. برای این منظور در هر ترم در سال 1402 مبلغی بین 13 تا 15 میلیون تومان باید بپردازید. 

مقایسه رشته علوم آزمایشگاهی و اتاق عمل

اول از همه باید بدونید که ملاک مقایسه ما بهتر یا بدتر بودن یکی از این دو مورد نیست بلکه با این مقایسه قصد داریم به شما کمک کنیم که مورد مناسب رو برای خودتون انتخاب کنید. ما این 2 فیلد تحصیلی رو از 4 نظر بررسی می‌کنیم.

  • از نظر امکان ادامه تحصیل

علوم آزمایشگاهی و اتاق عمل هر دو رشته‌های کارشناسی هستن. اگر قصد ادامه تحصیل دارید باید بدونید که پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد علوم آزمایشگاهی خیلی خیلی محدوده به حدی که در همین سال فقط ۴۰ نفر تونستن در این مقطع پذیرش بگیرن. پس حتماً به این نکته توجه کنید.

  • از نظر محیط کاری

اگر علوم آزمایشگاهی بخونید در آینده محل کار شما آزمایشگاه خواهد بود و شاید در مواردی هم نیاز باشه که نمونه‌گیری انجام بدید. اما کسایی که اتاق عمل می‌خونن قاعدتاً در همین محیط هم کار می‌کنن. پس اگر روحیات شما به شکلی هست که نمی‌تونید در یکی از این محیط‌ها کار کنید حتماً حواستون به این موضوع باشه.

  • تفاوت در بازارکار و درآمد

تقریباً شرایط استخدامی و حتی درآمد در هر دو مورد یکسانه اما در زمینه اتاق عمل معمولاً کمی شانس استخدام شدن بیشتر هست. همچنین اگر به عنوان یک فارغ التحصیل علوم آزمایشگاهی استخدام بشید کمترین ارتباط رو با افراد مراجعه کننده و ارباب رجوع خواهید داشت و این موضوع در اتاق عمل تقریباً برعکسه.

  • شرایط مهاجرت

با هر دو مورد شما می‌تونید با مشکلات کمی برای مهاجرت اقدام کنید و حتی در اتاق عمل شرایط کمی هم بهتره.

کارنامه قبولی تکنولوژی اتاق عمل

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – روزانه 1401دانشگاه علوم پزشکی تهران – روزانه 1401دانشگاه علوم پزشکی ایران – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
زمین شناسی17%زمین شناسی19%زمین شناسی11%
رياضيات55%رياضيات73%رياضيات64%
زیست شناسی38%زیست شناسی48%زیست شناسی30%
فيزيك93%فيزيك69%فيزيك67%
شیمی10%شیمی46%شیمی32%
درصدهای قبولی اتاق عمل در سال 1401

بازار کار رشته اتاق عمل

باید بدونید که به عنوان یک دستیار اتاق عمل هرگز امکان مستقل شدن ندارید. یعنی شما نمی‌تونید به صورت غیر وابسته و برای خودتون کار کنید. چون تمام عمل های جراحی ها در بیمارستان های دولتی و خصوصی انجام می‌شن. پس به این نتیجه می‌رسیم که بازارکار اتاق عمل کاملا استخدامیه.

 اتاق عمل بخونم یا پرستاری؟

 اولاً باید راجع به زیر گروه های تجربی بدونید که شما هرگز نمی‌تونید بازار کار پزشکی، فیزیوتراپی، دندانپزشکی، داروسازی و… رو با زمینه هایی مثل اتاق عمل، مامایی و…  مقایسه کنید.

اما اگر بین پرستاری و دستیار اتاق عمل شدن مردد هستید دقت کنید که پرستاری شرایط استخدامی خیلی بهتری داره و همچنین شما می‌تونید جدا از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، به صورت مستقل در منزل افراد هم کار بکنید. اما از طرفی اتاق عمل مثل پرستاری دغدغه و تنش های برخورد با بیمار و همراهان اون رو نداره. پس هرکدوم مزایا و معایب خاص خودشون رو دارن و باید با توجه به شرایط، روحیات و علایقتون مورد مناسب رو انتخاب کنید.

مهارت های نرم لازم در رشته اتاق عمل

مهارت های نرم لازم در رشته اتاق عمل
  1. ورزش و فعالیت بدنی

 اکثر دستیارهای اتاق عمل به دلیل سرپا بودن اون هم برای ساعات طولانی معمولاً دچار مشکلات بدنی خصوصاً در ناحیه پا و لگن می‌شن. در نتیجه اگر بتونید بعد از ورود به بازار کار ورزش کنید، ریسک دچار شدن به این مشکلات براتون خیلی کمتر خواهید کرد.

  1.  توانایی کنترل فشارهای روانی

در حین عمل جراحی و حتی بعد از اون هر لحظه ممکنه حوادث مختلفی برای بیمار پیش بیاد. حتی گاهی اوقات نتیجه عمل باعث مرگ یک فرد خواهد بود!. در این شرایط شما باید بتونید به خودتون مسلط باشید تا این مسائل روی شما تاثیر کمتری داشته باشن. با داشتن این ویژگی می‌تونید با تنش ها و مشکلات خیلی کمتری به کارتون ادامه بدید.

میشه با اتاق عمل مهاجرت کرد؟

باید بدونید که مهاجرت تحصیلی برای یک دستیار اتاق عمل غیرممکن نیست، اما افراد زیادی هستن که حتی در داخل کشورمون در این زمینه به دنبال ادامه تحصیل هستن. پس اپلای تحصیلی برای اتاق عمل چندان باب نیست.

اما از نظر کاری شرایط بسیار برای شما خوبه. به این دلیل که در کشورهای توسعه یافته (مثل کشورهای اروپایی، آمریکایی،…) و کشورهای ثروتمند (کشورهای حوزه خلیج فارس) مشاغلی که ورود به اونها تنش زیادی برای افراد داره معمولاً کمتر سراغشون میرن. در نتیجه اگر شما می‌تونید با کمترین مشکل برای مهاجرت کاری به این کشورها اقدام کنید.

مرکز مشاوره جدیدی نژاد تا آخر مسیر انتخاب رشته همراهتونه. دوستتون داریم 🙂