رشته مهندسی مکانیک:درصد لازم قبولی، امکان مهاجرت و آینده شغلی و ..

معرفی کامل رشته مهندسی مکانیک+ امکان مهاجرت با مهندسی مکانیک، درآمد و بازار کار مهندسی مکانیک

رشته مهندسی مکانیک که از علم فیزیک مشتق گرفته شده، زیرگروه ریاضیه. در ادامه مهندسی مکانیک رو معرفی می‌کنیم همچنین درباره موارد زیر هم به طور مفصل بحث خواهیم کرد:

  1. ماهیت مهندسی مکانیک
  2. دروس دانشگاهی
  3. درصد قبولی در دانشگاه های مختلف
  4. دانشگاه های ارائه دهنده
  5. بازارکار و درآمد
  6. مهارت های نرم
  7. شرایط مهاجرت تحصیلی و کاری

معرفی کلی مهندسی مکانیک

رشته مکانیک از شاخه های علم فیزیکه و یکی از متنوع ترین و پرکاربردترین رشته های مهندسی به حساب میاد. در این زمینه دانشجوها به مطالعه اجسام و سیستم های در حال حرکت می‌پردازن. به این ترتیب، مهندسی مکانیک تقریباً تمام جنبه های زندگی مدرن رو در بر می‌گیره. از بدن انسان گرفته تا طراحی و ساخت ماشین ها و حتی موشک های بسیار پیچیده هم در حیطه مکانیک گنجونده می‌شن. پس این ذهنیت که یک مهندس مکانیک فقط آچار به دست می‌گیره و به تعمیر خودرو می‌پردازه غلطه.

امکان ادامه تحصیل از طریق مهندسی مکانیک

 به دلیل باسابقه بودن و ریشه دار بودن مهندسی مکانیک در کشور ما، شرایط برای ادامه تحصیل در مقاطع بالا برای این فیلد تحصیلی امکان پذیره.  یعنی علاوه بر مقطع کارشناسی، می‌تونید تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هم ادامه تحصیل بدهید.

دروس رشته مکانیک در دانشگاه + گرایش ها

اولین و مهمترین نکته ای که باید درباره دروس مکانیک در دانشگاه بدونید اینه که قراره مباحث خیلی زیادی که مربوط به ریاضی و فیزیک ( خصوصاً فیزیک) هستن رو مطالعه کنید. پس حتما باید بتونید با این دروس ارتباط خوبی برقرار کنید. مکانیک در دانشگاه دارای 3 گرایشه:

  1. حرارت و سیالات
  2. طراحی جامدات ( فنی و صنعتی تر)
  3.  ساخت و تولید 

دروس این گرایش ها با همدیگه تفاوت هایی دارن و همه این موارد رو در عکس زیر می‌بینید.

دروس رشته مکانیک در دانشگاه + گرایش ها

البته کشور ما در بحث مکانیک و تجهیزات مکانیکی خیلی از کشورهای مطرح دنیا در این زمینه عقب تره. در واقع چیزی که شما در دانشگاه در قالب مکانیک میخونید فاصله خیلی زیادی با استانداردهای جهانی مکانیک داره.

در چه دانشگاه هایی می‌تونم مهندسی مکانیک بخونم؟

تعداد دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی مکانیک در ایران خیلی زیاده. تعدادی از این دانشگاه را در عکس زیر می‌بینید.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی مکانیک

دانشگاه های تاپ شهر تهران در زمینه مکانیک:

  1.  شریف
  2.  دانشگاه تهران
  3.  امیرکبیر
  4.  شهید بهشتی
  5.  علم و صنعت
  6.  خوارزمی ( کرج)
  7.  عباسپور ( محل تحصیل دانشگاهی در شرق تهران – صدور مدرک از دانشگاه شهید بهشتی)

هزینه رشته‌ی مهندسی مکانیک در دانشگاه های مختلف

بعد از تحصیل در دانشگاه‌های روزانه امکان تحصیل در دانشگاه‌های آزاد، شهریه پرداز، خودگردان آزاد و حتی در دانشگاه‌های دولتی به صورت شبانه برای دانشجوها در رشته‌های مختلف وجود داره. هزینه همه اونها در پایین اومده.

شهریه مهندسی مکانیک دانشگاه شهریه پرداز

هزینه‌ای که باید برای تحصیل در دانشگاه شهریه پرداز در زمینه مهندسی مکانیک بپردازید برای یک ترم در سال 1402 در حدود 15 میلیون تومان هست. البته معمولاً دانشگاه‌های شهر تهران حالت شهریه پرداز رو دارن و نه شهرهای دیگه.

هزینه رشته‌ی مهندسی مکانیک در حالت شبانه

تحصیل در دانشگاه‌های مختلف اما به حالت شبانه که دارای شهریه هست. در یک ترم تحصیلی در سال 1402 شهریه حدوداً 4 میلیون تومان هست که البته دانشگاه‌های خیلی کمی حالت شبانه رو در رشته‌ای مثل رشته مهندسی مکانیک دارن.

شهریه رشته مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد

در دانشگاه‌های آزاد خوندن رشته‌هایی مثل مهندسی مکانیک در یک ترم در سال 1402 بین 7 تا 9 میلیون تومان متغیر بوده این هزینه با توجه به تعداد دروس تخصصی و عملی شما تعیین می‌شه.

هزینه رشته‌ی مهندسی مکانیک پردیس خودگردان

رشته‌های فنی مهندسی از جمله مهندسی مکانیک در دانشگاه‌های خودگردان آزاد یا پردیس خودگردان ارائه نمی‌شن.

درصدهای قبولی در رشته مهندسی مکانیک

دانشگاه شریف – روزانه 1401دانشگاه تهران – روزانه 1401دانشگاه تهران امیرکبیر – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
رياضيات78%رياضيات49%رياضيات41%
فیزیک95%فیزیک80%فیزیک79%
شیمی64%شیمی63%شیمی46%
درصدهای قبولی مهندسی مکانیک – کنکور 1401 ریاضی

بازارکار رشته مهندسی مکانیک چطوره؟

به صورت کلی می‌تونیم منابع درآمدی برای یک مهندس مکانیک رو به 2 دسته پایین تقسیم کنیم.

بازارکار مستقل

به نسبت سایر رشته ها، رشته مهندسی مکانیک بازار کار مستقل خیلی بهتری داره. به این شکل که فارغ التحصیل های اون در زمینه های مختلف به طراحی، ساخت و فروش قطعات مختلف مشغول می‌شن و درآمد خیلی خوب و قابل قبولی هم از این راه دارن.

بازارکار استخدامی

برای استخدام شدن 2 روش وجود داره:

  1.  استخدام در ارگانهای دولتی

ادارات، سازمان ها و ارگان های دولتی با زمینه فعالیت های تخصصی و علمی در حیطه مکانیک. تعداد این موارد استخدامی کم هست.

  1. حوزه صنعت

در حوزه صنعت امکان استخدام شدن برای مهندس های مکانیک خیلی راحت تره. به این دلیل که اونها می‌تونن در زمینه های مختلفی مشغول به کار بشن. چون همونطور که گفتیم مهندسی مکانیک حوزه های هواشناسی و موشک سازی تا زمینه هایی که مربوط به زندگی انسانها بشه رو شامل می‌شه.

مهارت های نرم لازم در رشته مهندسی مکانیک

مهارت های نرم برای موفقیت در رشته مهندسی مکانیک
  • دیدن بازارکار واقعی

اولین و شاید مفیدترین کاری که می‌تونید برای موفقیت در زمینه مکانیک انجام بدید دیدن بازارکار واقعی هست. به این دلیل که نظریه ها، تعاریف و در کل هرچیزی که در کتاب ها درباره بازارکار نوشته می‌شه کاملا با واقعیت متفاوته. شاید اصلی ترین دلیلی که دانشجوهای دانشگاه های تاپ بعد از اتمام تحصیلشون نمی‌تونن وارد بازارکار بشن همین موضوع آشنا نبودن با شرایط واقعی کار باشه.

  • ورود به حوزه های تخصصی

بهترین کار اینه که در ابتدا یک زمینه تخصصی مکانیک رو پیدا کنید که بازار کار خوبی داره و همچنین به اون علاقه دارید. بعد سعی کنید به صورت تخصصی در اون زمینه اطلاعات کسب کنید و همچنین کار عملی انجام بدید. با این کار درآمد شما هم چندین برابر خواهد شد.

امکان مهاجرت از طریق مهندسی مکانیک

مهاجرت تحصیلی

اپلای برای ادامه تحصیل با رشته مهندسی مکانیک شرایط بسیار عالی و فوق العاده ای رو داره. کشورهای بزرگ و مختلفی هستن دانشجوهای مکانیک رو قبول می‌کنن، کشورهایی از جمله آلمان، آمریکا، کانادا، انگلیس، استرالیا، ژاپن، اسپانیا، چین، هلند و … .

اپلای کاری

همونطور که بالاتر هم اشاره کردیم استانداردهای کاری در زمینه مکانیک در کشورهای بزرگ دنیا با کشور ما که با تحریم های مختلف مواجهه کاملا متفاوته. به همین دلیل اگر شما در زمینه مکانیک خصوصا در بخش های تخصصی اون جزو بهترین ها نباشید، مهاجرت برای شما سخت تر خواهد بود.

مرکز مشاوره جدیدی نژاد تا آخر مسیر انتخاب رشته همراهتونه. دوستتون داریم