رشته علوم اجتماعی، مهارت ها، درصدقبولی، درآمد و مهاجرت

معرفی رشته علوم اجتماعی+بازارکار و درآمد و امکان مهاجرت

رشته علوم اجتماعی که زیر شاخه علوم و ادبیات انسانیه، زمینه ای کاملا جذاب برای علاقه مندان به موضوعات و مشکلات اجتماعی به حساب میاد. در ادامه قصد داریم علوم اجتماعی و دروس اون در دانشگاه رو موشکافی کنیم. همچنین درباره درآمد حاصل از اون، شرایط مهاجرت، مهارت های لازم برای یک فرد علاقمند به این زمینه، دانشگاه های ارائه دهنده و حتی درصد قبولی هم صحبت خواهیم کرد.

رشته علوم اجتماعی دقیقا چی هست؟

در هر اجتماعی همیشه تقاضا و نیاز های مختلفی در زمینه های آموزش، بهداشت، اشتغال، مسکن و در کل هرچیزی در راستای رفاه اجتماعی وجود داشته و داره.

می‌شه گفت برای مطالعه، پژوهش، برنامه ریزی و در واقع پیدا کردن راه هایی برای رسیدن به رفاه اجتماعی به افرادی متخصص در این زمینه نیازه. جامعه شناس ها به مطالعه، تحقیق و حتی انتقاد از موضوعات مختلف اجتماعی می‌پردازن. در مواردی تاثیرات اونها رو بر زمینه های دیگه اجتماع هم بررسی می‌کنن.

تا چه مقطعی می‌تونم علوم اجتماعی بخونم؟

علوم اجتماعی زمینه بسیار ریشته داری به حساب میاد. امکان ادامه تحصیل در اون هم در داخل و خارج از کشور علاوه بر مقطع کارشناسی تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری فراهمه.

 دروس تخصصی علوم اجتماعی در دانشگاه

گرایش های علوم اجتماعی در دانشگاه به 4 دسته زیر تقسیم می‌شن:

  1. پیشگیری اجتماعی
  2. برنامه ریزی اجتماعی
  3. تعاون و رفاه اجتماعی
  4. مردم شناسی

با اینکه این 4 گرایش همگی زیر شاخه های علوم اجتماعی هستن اما با توجه به دروس اونها در عکس زیر هم می‌تونید متوجه بشید که کاملاً دنیاهای متفاوتی دارن.

 دروس تخصصی رشته علوم اجتماعی در دانشگاه

در چه شهر و دانشگاه هایی می‌تونم علوم اجتماعی بخونم؟

علوم اجتماعی هم از اون دست مواردی هست که دانشگاه‌های زیادی اون رو ارائه می‌دن. پس شما محدودیتی رو برای انتخاب دانشگاهتون ندارید. اما هرچی در دانشگاه های تاپ تری درس بخونید به دلیل وجود اساتید بهتر و متخصص تر، شرایط علمی شما هم بسیار بهتر می‌شه. با این شرایط بازارکار داخلی و خارجی و حتی شرایط مهاجرت هم به شکل عالی براتون فراهم می‌شه.

کارنامه قبولی رشته علوم اجتماعی

دانشگاه تهران – روزانه 1401دانشگاه شهید بهشتی – روزانه 1401دانشگاه علامه طباطبایی – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
رياضي73%رياضي19%رياضي28%
اقتصاد96%اقتصاد78%اقتصاد76%
ادبیات تخصصی76%ادبیات تخصصی34%ادبیات تخصصی28%
عربی تخصصی100%عربی تخصصی52%عربی تخصصی45%
تاریخ و جغرافیا67%تاریخ و جغرافیا18%تاریخ و جغرافیا16%
علوم اجتماعی100%علوم اجتماعی61%علوم اجتماعی73%
فلسفه و منطق69%فلسفه و منطق22%فلسفه و منطق53%
روانشناسی100%روانشناسی73%روانشناسی69%
درصدهای قبولی علوم اجتماعی در سال 1401

بازارکار رشته علوم اجتماعی

بازارکار مستقل

برای جامعه شناس ها در کشور ما شرایط برای مستقل شدن چندان فراهم نیست. شاید در کشورهای خارجی طرح ها و پروژه های زیادی وجود داشته باشن که بتونید در اون زمینه ها فعالیت و پژوهش بکنید. اما این موارد در کشور ما خیلی محدوده.

بازارکار استخدامی

 تعداد زیادی از سازمانها ارگانها و حتی وزارتخانه ها هستن که می‌تونید به صورت استخدامی برای اونها کار کنید.  برخی موقعیت های شغلی برای فارغ التحصیل های جامعه شناسی عبارتند از:

  1. مددکار اجتماعی 
  2. مشاوره در بخشهای سیاسی، بازنشستگی، توانبخشی، اشتغال، مشکلات اجتماعی و… 
  3. فعال اجتماعی 
  4. کارمند بخش پزشکی قانونی
  5. کاردرمانگر

و…

 مهارت های نرم لازم در رشته علوم اجتماعی

  • داشتن سطح زبان بالا

به عنوان دانشجوی علوم اجتماعی باید بدونید که شما منابع و مطالبی رو مطالعه خواهید کرد که همگی به زبان اصلی هستن. پس اگر می‌خواید سطح علمی خوبی داشته باشید و در زمینه تحصیلی خودتون از بقیه جا نمونید به سطح خیلی خوبی از زبان (انگلیسی، فرانسه، …) نیاز خواهید داشت.

  • مطالعه جانبی زیاد

قطعا شما با گرفتن لیسانس و فقط اکتفا کردن به مطالب و مباحث دانشگاه به جامعه شناس خوب و موفقی تبدیل نخواهید شد. راه حل اینه که در زمان تحصیل و حتی بعد از اون، کتاب های مرتبط، مقاله و منابع به روز رو مطالعه کنید و حتی در دوره هایی که به علاقه و زمینه تحصیلی شما مرتبط می‌شن هم شرکت کنید.

شرایط مهاجرت با رشته علوم اجتماعی

برای اپلای تحصیلی یا کاری از طریق علوم اجتماعی باید چند نکته مهم رو بدونید که در ادامه توضیح دادیم:

مهاجرت تحصیلی

این مورد در تمام کشورهای دنیا شرایط خیلی خوبی رو داره و می‌تونید با کمترین مشکل به دانشگاه‌های مختلف دنیا برای ادامه تحصیل مهاجرت کنید. اما نیازه که سطح خیلی خوبی از زبان رو داشته باشید. اگر قصد شما اینه که به کشورهای انگلیسی زبان برید تکلیف کاملاً مشخصه.

تحصیل رایگان علوم اجتماعی در دانشگاه های خارج از کشور!

باید این نکته رو هم بدونید که در برخی کشورها تحصیل در زمینه علوم اجتماعی رایگانه، اما به شرط اینکه زبان اون کشور رو بلد باشید. فرانسه هم یکی از این کشور هاست. اگر قصد دارید در فرانسه ادامه تحصیل بدید حتما سطح زبان فرانسه شما باید خیلی خوب و عالی باشه.

مهاجرت کاری

اپلای کاری برای یک جامعه شناس مثل مهاجرت تحصیلی آسان و کم دردسر نیست. اما می‌تونید با بالا بردن سطح دانش خودتون  سختی ها رو کمتر کنید. پیشنهاد می‌کنیم بعد از گرفتن لیسانس به کشور مقصدتون سفر کنید و در صورت تمایل در مقاطع بالا ادامه تحصیل بدید. در کنارش هم در زمینه های کاری مربوط به رشته خودتون فعالیت داشته باشید.

مرکز مشاوره جدیدی نژاد تا آخر مسیر انتخاب رشته همراهتونه. دوستتون داریم 🙂