رشته مشاوره: معرفی کامل، دروس دانشگاهی، درآمد و شرایط مهاجرت

معرفی رشته راهنمایی و مشاوره، بررسی درآمد و بازارکار مشاوره+ امکان مهاجرت تحصیلی و اپلای کاری

رشته مشاوره که اکثر افراد اون رو با روانشناسی اشتباه می‌گیرن، زیرگروه انسانی هست. برای شناخت دقیق اون با ما همراه باشید تا به صورت کامل براتون از موارد زیر درباره مشاوره بگیم:

  1. ماهیت کلی مشاوره در دانشگاه
  2. تفاوت اون با روانشناسی
  3. دروس دانشگاهی
  4. دانشگاه های ارائه دهنده
  5. درصد قبولی
  6. بازارکار و درآمد
  7. مهارت های نرم
  8. شرایط مهاجرت

معرفی کلی علم مشاوره

رشته مشاوره رو می‌شه علم راهنمایی افراد در زمینه هایی ازجمله رشد، ابعاد مختلف شخصیت افراد، شناخت و پیشگیری از مشکلات و اختلالات بخصوص برای دانش آموزها و نوجوان هاست.

تفاوت مشاوره و روانشناسی

افرادی که به عنوان مشاور فعالیت می‌کنن و دامنه اختیارات کمتر و محدودتری نسبت به روانشناس ها دارن. یک مشاور بیشتر در زمینه های گوناگون افراد رو راهنمایی می‌کنه و بهشون راهکارهایی رو ارائه می‌ده که بتونن با اونها مشکلاتشون رو حل کنن. اما یک روانشناس وظیفه عمیق تری داره. مثلا شناسایی مشکلات روانی فرد و درمان اونها هم با روانشناس هست.

امکان ادامه تحصیل در زمینه مشاوره

در رشته هایی از جمله مشاوره، خیلی از افراد بنا به دلایل مختلفی از جمله تمایل به گرفتن ارتقاء شغلی، مهاجرت، بالا بردن سطح علمی، تبدیل شدن به هیئت علمی دانشگاه، تدریس در دانشگاه به عنوان استاد و دلایلی از این قبیل تمایل دارن که  تا مقاطع بالا ادامه تحصیل بدن.  خبر خوب اینه که دانشجوهای مشاوره می‌تونن علاوه بر مقطع کارشناسی در پایه های کارشناسی ارشد و دکتری هم تحصیل کنن.

دروس دانشگاهی رشته مشاوره

دروس دانشگاهی رشته راهنمایی و مشاوره

بخش زیادی از واحدهایی که دانشجوهای مشاوره باید در دانشگاه بخونن با دروس دانشجوهای روانشناسی مشترکه. همچنین برخی از دروس اونها مربوط به جامعه شناسی، انواع هوش ها، شخصیت ها، روشها و ابزارهای شناخت اونها و  در کل مواردی هست که بتونه شما رو در بحث مشاوره در زمینه های مختلف آماده کنه.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته مشاوره

به نسبت روانشناسی دانشگاه های کمتری هستن که می‌تونید در اونها مشاوره بخونید. در روانشناسی تقریباً در تمام استان ها و شهرهای اطراف اونها دانشگاه هایی وجود دارن که امکان تحصیل رو به شما بدن. اما در رابطه با روانشناسی این موضوع چندان صادق نیست. برخی دانشگاه های تاپ ارائه دهنده مشاوره عبارتند از:

  1.   تهران
  2.  شهید بهشتی
  3.  علامه طباطبایی

اگر رتبه شما این اجازه رو بهتون می‌ده‌ که در شهر تهران درس بخونید و شرایط زندگیتون هم محدودتون نمی‌کنه پیشنهاد می‌کنیم حتما در یکی از این دانشگاه تحصیل کنید.

کارنامه قبولی راهنمایی و مشاوره

دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی دانشگاه تهراندانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید چمران تهران
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
رياضي67%رياضي100%رياضي49%
اقتصاد98%اقتصاد48%اقتصاد50%
ادبیات تخصصی95%ادبیات تخصصی76%ادبیات تخصصی63%
عربی تخصصی94%عربی تخصصی100%عربی تخصصی73%
تاریخ و جغرافیا70%تاریخ و جغرافیا19%تاریخ و جغرافیا31%
علوم اجتماعی94%علوم اجتماعی63%علوم اجتماعی96%
فلسفه و منطق69%فلسفه و منطق67%فلسفه و منطق48%
روانشناسی81%روانشناسی83%روانشناسی94%
درصدهای قبولی مشاوره در سال 1401

بازار کار و درآمد مشاورها

بازارکار مستقل

برای مستقل شدن به عنوان یک مشاور اکثر افراد یک دفتر یا مرکز مشاوره رو تاسیس می‌کنن و در اون خدمات مختلف و تخصصی زیادی رو ارائه می‌دن. مثلاً برخی از این خدمات می‌تونه شامل مشاوره ازدواج، طلاق، کسب و کار پیشرفت و افت تحصیلی و مواردی از این قبیل باشه  که بسیار هم تخصصی هستن.

بازارکار استخدامی

سازمان ها و ارگان های خیلی زیادی وجود دارن که به مشاورین زیادی در زمینه های مختلف نیاز دارن و اونها رو استخدام می‌کنن. مثلاً سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش، ارگان های نظامی، حتی کسب و کارهای خصوصی هم به این افراد نیاز دارن.

مهارت های نرم برای موفقیت در رشته مشاوره

مهارت های نرم برای موفقیت در رشته مشاوره

برای تبدیل شدن به یک مشاور خوب باید برخی مهارت ها رو در خودتون ایجاد و تقویت کنید. مثلاً موارد زیر می‌تونن بسیار کمک کننده باشن:

هوش منطقی-کلامی

یک دانشجوی رشته مشاوره باید در آینده و در زمان ورود به بازارکار مهارت هایی از جمله برقراری ارتباط موثر، خوب گوش دادن، استفاده از کلمات و جملات مناسب، داشتن تن صدای خوب و… رو در خودش ایجاد و تقویت کنه.

مطالعه مادام العمر

مطالعه باید همیشه بخشی از روتین زندگی یک مشاوره یا راهنما باشه. به این دلیل که مباحث مربوط به روانشناسی و مشاوره مدام در حال آپدیت شدن و تغییر کردن هستن. پس مطالعه می‌تونه بهترین راهکار برای موفقیت یک مشاور باشه.

ورود به حوزه‌های تخصصی

اکثر مشاورهای خوب و موفق در یک زمینه خاص تخصص دارن. رسیدن به این سطح از توانایی در رشته مشاوره هم چیزی نیست که شما صرفا با مطالعه دروس دانشگاه به اون برسید. بلکه نیازه با توجه به علاقه و توانایی های خودتون در یک حوزه ورود پیدا کنید و از منابعی که جدا از دانشگاه سراغ دارید برای مطالعه و کسب علم و مهارت در اون زمینه استفاده کنید.

شرایط و مهارت های لازم برای مهاجرت یک مشاور

مهاجرت تحصیلی

 برای این که بتونید به عنوان یک مشاور در یک کشور ادامه تحصیل بدید اولین نیاز شما یادگیری زبان تخصصی هست. پس حتما کلمات و عبارات تخصصی فیلد تحصیلی خودتون رو تا حد خوبی فرا بگیرید تا در کشور مقصد دچار مشکل نشید.

مهاجرت کاری

شرایط برای مهاجرت کاری به عنوان یک مشاور به کشورهای مختلف شرایط و موقعیت خیلی خوبی محیاست. در این مورد هم نیاز به داشتن پایه زبان خیلی خوبه. چون برای اینکه بتونید به عنوان یک مشاور به مراجعین خودتون در خارج از کشور خدمات برسونید حتماً باید سطح زبان شما خیلی خیلی خوب باشه. شاید چندین برابر بالاتر از زمانی که فقط می‌خواید مهاجرت تحصیلی بکنید.

به این دلیل که یک فرد در زمان مراجعه به مشاور مشکلات عمیق و مسائلی رو مطرح می‌کنه که واقعاً از اونها رنج می‌بره و نیازه که شما بتونید به خوبی اونها رو درک کنید و همچنین با بهترین جملات و کلمات شخص رو راهنمایی کنید.