رشته علوم تربیتی: بازارکار، مهارت های لازم، دروس و شرایط مهاجرت+فیلم

معرفی رشته علوم تربیتی

رشته علوم تربیتی که به جنبه های انسانی، آموزشی و تربیتی می‌پردازه یکی از زیر شاخه های انسانی محسوب می‌شه. در ادامه به معرفی کامل علوم تربیتی و همچنین بررسی  و مزایا و معایب اون می‌پردازیم. حتی اگر در رابطه با دروس دانشگاهی علوم تربیتی، بازار کار و درآمد، مهارت های مورد نیاز برای موفقیت یا امکان مهاجرت با علوم تربیتی سوالی دارید، با خوندن مطالب زیر کاملترین پاسخ ها رو میکنید. پس با مرکز مشاوره جدیدی نژاد همراه باشید.

علوم تربیتی دقیقا چی هست؟

در این رشته  به یادگیری و مطالعه مفاهیم مربوط به یادگیری، آموزش، پرورش، رشد و موارد مشابه پرداخته می‌‎شه. همچنین وجوه مختلفی از جمله تدریس، به کارگیری و تقویت نیروهای فکری، بدنی و غیره هم در علوم تربیتی مورد بررسی قرار می‌گیرن. پس میتونیم نتیجه بگیریم بیشتر کاری که یک دانشجوی علوم تربیتی انجام می‌ده مطالعه و یادگیری موضوعات مختلف درباره دانش آموزهاست.

فیلم زیر معرفی کامل علوم تربیتی توسط کیمیاگر اعظم،محمد حسین جدیدی نژاده. برای آشنایی کامل با علوم تربیتی حتما ویدیو رو ببینید:

فرق رشته روانشناسی و علوم تربیتی چیه؟

در این بخش هدف ما مشخص کردن بهتر یا بدتر نیست. ما فقط میخوایم به شما در مسیر انتخاب رشتتون کمک کنیم تا بتونید بهترین مورد رو برای آینده انتخاب کنید.

  1. هم روانشناسی و هم علوم تربیتی کارشناسی هستن .یعنی بعد از اتمام اونها مدرک لیسانس خواهید گرفت.
  2. قبولی در زمینه روانشناسی سخت از قبولی در علوم تربیتی هست. 
  3. یک روانشناس برای پیشگیری و درمان مشکلات روحی و روانی فعالیت می‌کنه اما یک فارغ التحصیل علوم تربیتی در زمینه پیشگیری این موارد به افراد کمک می‌کنه.
  4. بازار کار روانشناسی بهتر از علوم تربیتی به این دلیل که روانشناسی جامع‌تر هست و یک روانشناس می‌تونه کار کسی که علوم تربیتی خونده رو هم تا حدی انجام بده.
  5.  کسی که علوم تربیتی خونده باشه معمولاً در مدارس یا مراکز تربیتی تحقیقاتی کار می‌کنه. اما روانشناس علاوه بر این موارد می‌تونه در کلینیک‌ها یا مطب شخصی هم فعالیت کنه.

ادامه تحصیل با رشته علوم تربیتی تا کجا ممکنه؟

از نظر تحصیل در مقاطع بالا رشته علوم تربیتی مشکلی برای شما ایجاد نمیکنه. به این دلیل که شما می‌تونید اون رو تا مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ادامه بدید.

 دروس رشته علوم تربیتی در دانشگاه

علوم تربیتی به دلیل گرایش های مختلف شامل دروس متفاوتی هم هست. موردی که در تمام این گرایش ها مشترکه اصول تربیتی و آموزشیه. اما خوبه که با دروس هر گرایش هم آشنا بشید:

دروس گرایش های مختلف رشته علوم تربیتی در دانشگاه

 گرایش های علوم تربیتی عبارتند از:

تکنولوژی آموزشی

با یک نگاه کلی به دروس این گرایش متوجه می‌شیم که به صورت کلی کار دانشجو ها در این گرایش، تولید محتوای آموزشی و آشنایی با روش های انجام این کار هست. تولید محتوای آموزشی به سبک دیجیتالی برای راحت تر کردن روش های تدریس و یادگیری، از اصلی ترین اهداف شکل‌گیری این گرایشه. 

مدیریت و برنامه ریزی آموزشی

در این گرایش دانشجوهای علوم تربیتی جدا از مباحث آموزشی و پرورشی، اصول مدیریتی و حسابداری رو هم مطالعه می‌کنن. اگر کسی بخواد مدیر یک مجموعه آموزشی و تربیتی بشه با ورود به این گرایش مفاهیمی مثل برنامه ریزی آموزشی و درسی، اصول حسابداری، مدیریت مباحث مالی، داشتن ویژگی های شاخص یک مدیر و مواردی از این قبیل رو یاد خواهد گرفت.

آموزش و پرورش دبستانی و پیش دبستانی

در این گرایش از علوم تربیتی مباحث بسیار تخصصی مربوط به کودکان، نحوه ارتباط گیری با اونها، روانشناسی کودک، روش های آموزش و تدریس به پیش دبستانی ها و دبستانی ها و کلی مورد تخصصی که مختص به دانش آموزهایی در این رنج سنی هست مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیره.

آموزش و پرورش کودکان استثنایی

خوندن مورد آخر نیازمند به داشتن علاقه هست. اگر دوست دارید که به کودکان استثنایی آموزش بدید و کمک کنید، می‌تونید با تحصیل در این گرایش مباحث تخصصی مربوط به آموزش و رفتار با کودکان استثنایی رو یاد بگیرید و در این حیطه کار کنید. 

دروس تخصصی رشته علوم تربیتی

چه دانشگاه و شهرهایی علوم تربیتی رو دارن؟

تعداد دانشگاه‌ها و همچنین شهرهایی که می‌تونید در اونها علوم تربیتی رو بخونید زیاده اما برخی از آنها رو در ادامه نام می‌بریم.

  1. علامه طباطبایی
  2. دانشگاه تهران ( در برخی سال ها)
  3. بهشتی
  4. اصفهان
  5. فردوسی
  6. غیرانتفاعی تهران 

و دانشگاه های شهرهای:

  1.  یزد
  2.  کاشان
  3.  تبریز
  4.   گلستان
  5.  کرمان
  6.  همدان
  7.  ارومیه
  8.  مازندران
  9.  قم
  10.  لرستان
  11.  ملایر
  12.  اراک

دقت کنید ممکنه دانشگاهی در لیست بالا نباشه اما در سالی که شما کنکور می‌دید علوم تربیتی رو ارائه بده و یا حتی دانشگاه‌های بالا در برخی سال‌ها اون را ارائه نده. برای این که به طور دقیق بدونید در چه دانشگاهی می‌تونید علوم تربیتی بخونید بهترین کار اینه که به دفترچه انتخاب رشته سالی که کنکور میدید، مراجعه کنید.

بازار کار رشته علوم تربیتی چطوره؟

مثل همه رشته ها ما برای علوم تربیتی ورود به بازار کار و کسب درآمد رو از دو نظر بررسی می‌کنیم:

شرایط کاری مستقل با علوم تربیتی

اگر خواستید بعد از فارغ التحصیلی به صورت مستقل کار کنید می‌تونیم به شما 2  کار رو پیشنهاد کنیم:

  • تاسیس مجموعه های خدماتی

می‌تونید موسسه  یا مجموعه ای رو تاسیس کنید و در اون به ارائه خدمات علوم تربیتی بپردازید. در این مجموعه شما می‌تونید ارائه خدمات آموزشی و پرورشی رو در سنین متفاوت انجام بدید. مثلاً آموزش کودکان ۰ تا ۵ سال، پیش دبستانی ها، دبستانی ها، دانش آموز های متوسطه اول و حتی دانش آموزان متوسطه دوم.

دقت کنید که برای فعالیت تخصصی در هر یک از این حوزه ها تحصیلات دانشگاهی در رشته علوم تربیتی کافی نیست و نیازه که شما دانش جانبی و یا مطالعه آزاد درباره اونها داشته باشید.

  •  ارائه مشاوره 

مشاوره در زمینه های تحصیلی، آموزشی و پرورشی موردیه که اکثر افراد در سنین مختلف برای خودشون یا حتی فرزندانشان به اونها نیاز دارند. پس اگر بتونید در یک مجموعه این موارد رو ارائه بدید می‌تونید درآمد خوبی از این راه داشته باشید.

شرایط استخدام با علوم تربیتی

برای استخدام شدن هم بهترین گزینه آموزش و پرورش هست. این ارگان هر سال یک آزمون رو برای فارغ التحصیل های علوم تربیتی برگزار می‌کنه. اگر در اون قبول بشید وارد مرحله دوم که آزمون عقیدتی هست می‌شید و در صورت پاس کردن این مرحله در یک زمینه خاص زیر نظر آموزش و پرورش مشغول به کار خواهید شد. البته ارگانها و سازمان های دیگری هم هستند که بتونید در اونها استخدام بشید.

 نکته طلایی بازار کار علوم تربیتی

نکته مهمی که باید بدونید اینه که بازار کار رشته علوم تربیتی تا حد زیادی اکتسابیه. حالا اکتسابی بودن یعنی چی؟ مثلاً در رشته هایی مثل حقوق یا حسابداری افراد به خوبی آگاهن که برای چه خدمات و نیازهایی باید به یه وکیل یا حسابدار مراجعه کنن. اما در زمینه علوم تربیتی شاید هر پدر و مادری ندونه که روش های اصولی آموزش و تربیت فرزند خصوصاً در سنین پایین چه مواردی هستن.

به همین دلیل هست که شما در ابتدا باید در مخاطبان هدف خودتون ایجاد نیاز کنید. در مرحله بعد هم این موضوع رو به اونها تفهیم کنید که ضرورت مباحث تربیتی برای فرزندانشون چقدر هست. در آخر هم نتیجه ایجاد شدن یک بازارکار قوی برای خود شما خواهد بود.

بازارکار رشته علوم تربیتی

مهارت های نرم مورد نیاز برای موفقیت در علوم تربیتی

  1. علاقه به روانشناسی

اولین و شاید مهم‌ترین مهارتی که موفقیت شما رو به عنوان یک دانشجو و حتی فارغ التحصیل علوم تربیتی تضمین میکنه علاقه بر مباحث روانشناسی در زمینه آموزشی و تربیتی هست. به این دلیل که بخش زیادی از این رشته رو همین مباحث روانشناسی تشکیل می‌دن و اگر از مطالعه و یادگیری آنها لذت نبرید این موضوع برای شما مشکل ساز خواهد شد.

  • روی فن بیان خودتون کار کنید

فردی که می‌خواد به عنوان یک معلم، مدیر، مشاور، ناظم، معاون و یا هر کسی که در حیطه آموزش و پرورش دانش آموزها فعالیت داره کار بکنه، باید بتونه از بهترین کلمات و جملات برای برقراری ارتباط با اونها بهره بگیره.

  • درک اهمیت آموزش

 اگر شما می‌خواید در آینده آدم تاثیرگذاری باشید، بتونید دانش خودتون رو به افراد دیگه منتقل کنید و از اونها آدم‌های بهتری بسازید باید به این نتیجه برسید که اصلی ترین و بهترین روش برای انجام این کارها آموزش هست. در علوم تربیتی هم علاوه بر مباحث مشاوره و روانشناسی، آموزش بخش مهم و تاثیرگذاری رو تشکیل می‌ده. پس مهمه که بتونید با اون ارتباط برقرار کنید.

شرایط و امکان مهاجرت با رشته علوم تربیتی

  • امکان اپلای برای ادامه تحصیل در علوم تربیتی در مقاطع بالا برای دانشجو ها و فارغ التحصیل ها در دانشگاه ها و کشورهای مختلف کاملا فراهمه.
  • اما در رابطه با کار در کشورهای خارجی با رشته علوم تربیتی شرایط کمی متفاوت. برای اینکه بتونید با سختی کمتر و راحت تر در زمینه های علوم تربیتی در کشور های مختلف کار کنید نیازه که در یک زمینه خاص از رشتتون تخصص داشته باشید. حتی داشتن سابقه کار در این زمینه ها هم مزیت خیلی بزرگی به حساب میاد. با این کار بازار کاری که شما میتونید به اون ورود کنید کاملا تخصصی و همچنین با درآمد بسیار بالا خواهد بود. پس بهترین کار اینه که سطح علمی و  کاری خودتون رو بالا ببرید. (دسته پر به دیدن کارفرماها چه در داخل و چه در خارج کشور برید.)