رشته مهندسی نساجی: درآمد، دروس دانشگاهی، رتبه و مهاجرت+فیلم

معرفی کامل رشته مهندسی نساجی

رشته مهندسی نساجی به نسبت سایر رشته های زیرگروه ریاضی مثل مهندسی کامپیوتر، مهندسی شیمی، مهندسی برق و… رشته کم طرفدارتری به حساب میاد. در ادامه این فیلد تحصیلی رو از ابعاد مختلف بررسی و تحلیل می‌کنیم.

برای شناخت کامل نساجی در دانشگاه درباره موضوعات مختلفی از جمله درصدقبولی، دروس دانشگاهی، دانشگاه های برتر، بازارکار و درآمد مهندسی نساجی، مهارت های لازم و حتی مهاجرت با اون هم اطلاعات کاملی رو به شما خواهیم داد.

مهندسی نساجی دقیقا چی هست؟

قطعا خیلی از شما هم می‌دونید که یک مهندس نساجی در زمینه هایی ازجمله پوشاک، فرش، موکت و مواردی از این قبیل فعالیت می‌کنه. اما این دامنه فعالیت ها خیلی گسترده تر از این حرف هاست.

در واقع مهندس های نساجی اصولی رو برای طراحی و ساخت الیاف، منسوجات، پوشاک و فرآیندها و محصولات مرتبط به اونها به کار می‌گیرن.

این حرفه به دانش کامل مهندسی شیمی، صنعتی و مکانیک نیاز داره. شرکت های مختلف این مهندس هارو رو برای توسعه و بهبود فرآیندهای تولید خودشون استخدام می‌کنن. شرکت هایی از جمله کارخونه های زیست پزشکی، کامپوزیت ها، منسوجات ورزشی، قطعات هواپیما و خودرو و… هم به مهندس های نساجی نیاز دارن.

دروسی که دانشجوهای مهندسی نساجی در دانشگاه مطالعه می‌کنن تنوع زیادی داره و همین موضوع بازارکار و حوزه های قابل ورود رو برای فارغ التحصیل های اون زیاد می‌کنه.

برای اینکه بیشتر و کاملتر با مهندسی نساجی آشنا بشید، توضیحات کامل کیمیاگر اعظم،محمدحسین جدیدی نژاد رو ببینید:

تا چه مقطعی می‌تونم مهندسی نساجی رو ادامه بدم؟

اگر از اون دست افرادی هستید که ادامه تحصیل تا مقاطع بالا به هر دلیلی براتون مهمه باید بدونید که رشته مهندسی نساجی کاملا این شرایط رو براتون فراهم می‌کنه.

شما می‌تونید به عنوان علاوه بر مقطع کارشناسی، نساجی رو تا کارشناسی ارشد و حتی دکتری هم چه در داخل و چه در خارج از کشورمون ادامه بدید. البته هرچی به مدارج بالاتر نزدیک بشید طبیعتا دانشگاه های ارائه دهنده اون کمتر می‌شن.

دروس دانشگاهی رشته مهندسی نساجی

مهندسی نساجی به صورت کلی دارای 3 گرایش هست.

  1. تکنولوژی نساجی (گرایش مهندسی تری به نسبت 2 گرایش دیگه هست.)
  2. نساجی و علوم الیاف
  3. پوشاک

هر گرایش جدا از دروس عمومی و مشترکی که با سایر گرایش ها داره، دارای دروس تخصصی خاص خودش هست. گرایش های نساجی به همراه دروسشون رو در عکس پایین می‌بینید.

دروس دانشگاهی مهندسی نساجی

شهرها و دانشگاه های رشته مهندسی نساجی

هر سال که کنکور برگزار می‌شه ممکنه دانشگاه های مختلفی نساجی رو ارائه بدن. به همین دلیل بهتره منتظر دفترچه سازمان سنجش بمونید تا متوجه بشید در سال کنکور شما چه دانشگاه هایی مهندسی نساجی رو خواهند داشت.

اما به صورت کلی برخی دانشگاه هایی که نساجی رو دارن شامل موارد پایین هستن.

  1. تهران
  2. امیرکبیر
  3. صنعتی اصفهان
  4. صنعتی ارومیه
  5. گیلان
  6. یزد

هزینه رشته‌ی مهندسی نساجی در دانشگاه های مختلف

بعد از تحصیل در دانشگاه‌های روزانه امکان تحصیل در دانشگاه‌های آزاد، شهریه پرداز، خودگردان آزاد و حتی در دانشگاه‌های دولتی به صورت شبانه برای دانشجوها در رشته‌های مختلف وجود داره. هزینه همه اونها در پایین اومده.

شهریه مهندسی نساجی دانشگاه شهریه پرداز

هزینه‌ای که باید برای تحصیل در دانشگاه شهریه پرداز در زمینه مهندسی نساجی بپردازید برای یک ترم در سال 1402 در حدود 15 میلیون تومان هست. البته معمولاً دانشگاه‌های شهر تهران حالت شهریه پرداز رو دارن و نه شهرهای دیگه.

هزینه رشته‌ی مهندسی نساجی در حالت شبانه

تحصیل در دانشگاه‌های مختلف اما به حالت شبانه که دارای شهریه هست. در یک ترم تحصیلی در سال 1402 شهریه حدوداً 4 میلیون تومان هست که البته دانشگاه‌های خیلی کمی حالت شبانه رو در رشته‌ای مثل رشته مهندسی نساجی دارن.

شهریه رشته مهندسی نساجی دانشگاه آزاد

در دانشگاه‌های آزاد خوندن رشته‌هایی مثل مهندسی نساجی در یک ترم در سال 1402 بین 7 تا 9 میلیون تومان متغیر بوده این هزینه با توجه به تعداد دروس تخصصی و عملی شما تعیین می‌شه.

هزینه رشته ی مهندسی نساجی پردیس خودگردان

رشته‌های فنی مهندسی از جمله مهندسی نساجی در دانشگاه‌های خودگردان آزاد یا پردیس خودگردان ارائه نمی‌شن.

کارنامه قبولی رشته مهندسی نساجی

برای اینکه متوجه بشید حدودا چه درصدهایی برای قبولی در مهندسی نساجی در دانشگاه های مختلف لازمه، بهتره یه نگاهی به جدول پایین بندازید:

دانشگاه صنعتي اميرکبير – روزانه 1401دانشگاه صنعتي اصفهان – روزانه 1401دانشگاه گيلان – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
رياضيات18%رياضيات10%رياضيات14%
فيزيك12%فيزيك11%فيزيك10%
شیمی19%شیمی13%شیمی21%
درصد قبولی مهندسی نساجی در کنکور 1401

بازارکار مهندسی نساجی چطوره؟

  • بازارکار مستقل برای مهندس های نساجی به این شکله که شما می‌تونید خودتون یک کارگاه رو در زمنیه های مربوطه به گرایشون راه اندازی و در اون انواع اقلام و وسایل رو تولید کنید. یا می‌تونید در زمینه های متنوع نساجی به کارخونه ها، شرکت ها یا کارگاه های مختلف مشاوره بدید.
  • بازارکار استخدامی مهندسی نساجی محدوده. درسته که گفتیم زمینه های نساجی متنوعه اما به نسبت زمینه هایی از جمله مهندسی شیمی، موقعیت های کاری یه مهندس نساحی برای ورود به بازارکار خیلی کم تره.

مهارت های لازم برای یه مهندس نساجی

اگر می‌خواید در آینده و در بازار کار، در حوزه نساجی به فرد موفقی تبدیل بشید اصلی‌ترین موضوعی که باید باهاش دست و پنجه نرم کنید آشنایی با بازار کار واقعی هست.

 یعنی  سعی کنید وارد محیط‌های کاری گرایش خودتون بشید یا حتی درباره اون‌ها تحقیق بکنید تا متوجه بشید که تا چه حد با مطالب تئوری و مطالبی که در کتاب‌ها نوشته شده فرق دارن.

همچنین پروسه تولید انواع مواد در زمینه نساجی یا روش‌هایی که شرکت‌های مختلف برای دور زدن تحریم‌ها پیش می‌گیرن هم نکات مهم و طلایی هستن که بهتره باهاشون آشنا بشید.

شرایط مهاجرت برای زمینه مهندسی نساجی

  • اپلای تحصیلی: اگر به هر دلیلی می‌خواید که در آینده در کشورهای خارجی تحصیل کنید باید بدونید که برای مهندسی نساجی شرایط خوبه و می‌تونید برای این کار اقدام کنید.
  • مهاجرت کاری هم برای مهندس های نساجی نسبتا بد نیست اما در مقایسه با حالت تحصیلی شرایط خیلی فوق العاده به حساب نمیاد. با این حال اگر شما در کارتون تخصص و دانش کافی رو داشته باشید احتمال استخدام شدنتون در کشورهای خارجی بیشتر می‌شه.