رشته مهندسی پلیمر: آینده شغلی، دروس دانشگاهی، مهارتها و مهاجرت+فیلم

معرفی کامل رشته مهندسی پلیمر

رشته مهندسی پلیمر زیروگروه رشته ریاضیه و اگر عاشق شیمی باشید احتمالا به اون هم علاقه پیدا می‌کنید. در ادامه مهندسی پلیمر رو به همراه تمام ویژگی هاش براتون به صورت مفصل توضیح می‌دیم.

ماهیت مهندسی پلیمر، دروس دانشگاهی، درصدقبولی، دانشگاه ها و شهرهای ارائه دهنده اون، بازارکاری و درآمد، مهارت های لازم و مهاجرت از طریق مهندسی پلیمر مباحث مورد بحث ما هستن.

اما پیشنهاد می‌کنیم حتما یه سر به محتواهای معرفی مهندسی شیمی و مهندسی مواد هم بزنید. به این دلیل که این دو مورد به پلیمر نزدیکن و ممکنه بخواید برای ادامه تحصیل اونهارو انتخاب کنید.

رشته مهندسی پلیمر دقیقا چیه؟

در مهندسی پلیمر به میزان زیادی شیمی وجود داره. در واقع مهندسی پلیمر جنبه‌های صنعت پتروشیمی، پلیمریزاسیون، ساختار و خصوصیات پلیمرها، خواص پلیمرها، ترکیب و پردازش پلیمرها و شرح پلیمرهای اصلی، روابط خواص ساختار و کاربردهای اونهارو پوشش می‌ده.

مهندسی پلیمر دارای زمینه های مختلف و زیادیه. یعنی مهندس های پلیمردر حوزه های متنوعی از جمله رنگ ها، لاستیک، پلاستیک، پوشاک و… فعالیت می‌کنن.

برای اینکه کاملتر و بهتر با مهندسی پلیمر آشنایی پیدا کنید پیشنهاد میکنم حتما حتما فیلم معرفی زیر رو ببینید. کیمیاگر اعظم، توضیحات خیلی جامعی در رابطه با این رشته داده.

تا کجا می‌تونم مهندسی پلیمر بخونم؟

قطعا مثل خیلی از رشته های مهندسی شما می‌تونید رشته مهندسی پلیمر رو هم تا مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ادامه بدید. اما این موضوع رو در نظر بگیرید که در زمینه های صنعتی مثل همین پلیمر، صرفا داشتن مدرک تحصیلی بالاتر نمی‌تونه باعث افزایش درآمد شما بشه. در عوض باید دانش و تخصص شما زیاد باشه.

معمولا افرادی که به دنبال ادامه تحصیل با پلیمر هستن، قصد دارن که استاد یا هیات علمی دانشگاه بشن. شاید هم دغدغه های علمی مثل تحقیق و پژوهش رو دارن

دروس تخصصی رشته مهندسی پلیمرمهندسی پلیمر

مثل خیلی از فیلدهای تحصیلی دیگه دارای گرایش های مختلف هست. هر گرایش علاوه بر دروس عمومی و مشترک، دروس تخصصی خاص خودش رو داره. در پایین اونهارو می‌بینید:

چارت دروس دانشگاهی مهندسی پلیمر
دروس دانشگاهی مهندسی پلیمر

چه دانشگاه ها و شهرهایی مهندسی پلیمر رو دارن؟

شهرهایی که در دانشگاه های خودشون امکان تحصیل در رشته مهندسی پلیمر رو برای شما فراهم می‌کنن زیاده. پس دست شما کاملا بازه. اما تا حد امکان توی دانشگاه هایی درس بخونید که در شهرهای صنعتی تر هستن. تعدادی از دانشگاه های تاپ مهندسی پلیمر عبارتند از:

  1. شریف
  2. تهران
  3. امیرکبیر
  4. علم و صنعت
  5. خوارزمی
  6. صنعتی اصفهان
  7. صنعتی قم
  8. و…

هزینه رشته‌ی مهندسی پلیمر در دانشگاه های مختلف

بعد از تحصیل در دانشگاه‌های روزانه امکان تحصیل در دانشگاه‌های آزاد، شهریه پرداز، خودگردان آزاد و حتی در دانشگاه‌های دولتی به صورت شبانه برای دانشجوها در رشته‌های مختلف وجود داره. هزینه همه اونها در پایین اومده.

شهریه مهندسی پلیمر دانشگاه شهریه پرداز

هزینه‌ای که باید برای تحصیل در دانشگاه شهریه پرداز در زمینه مهندسی پلیمر بپردازید برای یک ترم در سال 1402 در حدود 15 میلیون تومان هست. البته معمولاً دانشگاه‌های شهر تهران حالت شهریه پرداز رو دارن و نه شهرهای دیگه.

هزینه رشته‌ی مهندسی پلیمر در حالت شبانه

تحصیل در دانشگاه‌های مختلف اما به حالت شبانه که دارای شهریه هست. در یک ترم تحصیلی در سال 1402 شهریه حدوداً 4 میلیون تومان هست که البته دانشگاه‌های خیلی کمی حالت شبانه رو در رشته‌ای مثل رشته مهندسی پلیمر دارن.

شهریه رشته مهندسی پلیمر دانشگاه آزاد

در دانشگاه‌های آزاد خوندن رشته‌هایی مثل مهندسی پلیمر در یک ترم در سال 1402 بین 7 تا 9 میلیون تومان متغیر بوده این هزینه با توجه به تعداد دروس تخصصی و عملی شما تعیین می‌شه.

هزینه رشته‌ی مهندسی پلیمر پردیس خودگردان

رشته‌های فنی مهندسی از جمله مهندسی پلیمر در دانشگاه‌های خودگردان آزاد یا پردیس خودگردان ارائه نمی‌شن.

با چه درصدهایی میتونم مهندسی پلیمر قبول بشم؟

دانشگاه تهران – روزانه 1401دانشگاه امیرکبیر – روزانه 1401دانشگاه فردوسی مشهد – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
رياضيات13%رياضيات34%رياضيات18%
فيزيك56%فيزيك49%فيزيك16%
شیمی43%شیمی40%شیمی54%
درصدهای قبولی مهندسی پلیمر در کنکور 1401

بازارکار رشته مهندسی پلیمر چطوره؟

اول از همه باید بدونید که مهندسی پلیمر زیر مجموعه مهندسی شیمی هست. پس یعنی شما با ورود به مهندسی شیمی می‌تونید در مقاطع بالاتر وارد گرایش های مربوط به پلیمر هم بشید، اما برعکس این موضوع صادق نیست.

همچنین بازارکار مهندسی شیمی هم به نسبت مهندسی مواد و مهندسی شیمی محدودتر هست و تنوع نداره.

آینده شغلی مستقل مهندسی پلیمر

می‌شه گفت به صورت کلی بازارکار مستقل خاصی برای اون وجود نداره. مگر این که شما ایده خاص و همچنین سرمایه ای رو در داشته باشید و اون رو با دانشی که در دانشگاه کسب کردید به نتیجه برسونید. این راه می‌تونه در صورت موفقیت خیلی درآمدزا باشه.

بازارکار استخدامی مهندسی پلیمر

شرایط استخدامی برای مهندس های پلیمر به نسبت شرایط مستقل بهتره. اما با این حال بازم نمی‌شه گفت که خیلی خوبه. در کل در مهندسی پلیمر به دلیل محدود بودن اون، بازارکار چندان شرایط مناسبی رو نداره.

مهارت های لازم برای موفقیت در رشته مهندسی پلیمر

برای این که بتونید در بازارکار نسبتا محدود پلیمر موفق بشید، علاوه بر دانشی که در دانشگاه کسب می‌کنید باید آمادگی و مهارت های پایین رو هم داشته باشید.

  • با شیمی دوست بشید. بالاتر اشاره کردیم که مهندسی پلیمر تا حد خیلی زیادی به شیمی و مباحث مربوطه وابستگی داره. پس برای این که مطالب و دروس اون رو بفهمید و یاد بگیرید باید بتونید با شیمی ارتباط برقرار کنید.
  • محیط های صنعتی رو بشناسید. محل کار یک مهندس پلیمر در شرکت ها و کارخونه های کاملا صنعتی هست. پس اگر دیدی غیر از این دارید بهتره قبل از انتخاب این رشته‌ی نزدیک به شیمی درباره محیط کاریش بیشتر تحقیق کنید.

میتونم با رشته مهندسی پلیمر مهاجرت کنم؟

  • اپلای برای ادامه تحصیل و درس خوندن در زمینه مهندسی پلیمر در کشورهای خارجی شرایط خیلی خوبی رو داره. شما می‌تونید با حداقل مشکلات برای ادامه تحصیل با پلیمر درخواست بدید.
  • مهاجرت کاری برای یه مهندس پلیمر مثل پرستاری نیست که در هر کشوری بهش نیاز باشه. یعنی شرایط اون کمی محدود تره. اما اگر شما در کارتون متخصص باشید یا در زمینه‌ خاصی ورود پیدا کرده باشید احتمال استخدام شما در کشورهای دیگه چندین برابر می‌شه.

مرکز مشاوره کنکور جدیدی نژاد تا آخر مسیر انتخاب رشته همراهتونه. دوستتون داریم 🙂