رشته مدیریت: بازارکار، درصدقبولی، اپلای، دروس دانشگاهی+فیلم

معرفی سیر تا پیاز رشته مدیریت. از دروس تخصصی و دانشگاهی تا شرایط آینده شغلی و اپلای

رشته مدیریت یک رشته شناور در زیر گروه ریاضی، زیرگروه تجربی و زیرگروه انسانی به حساب میاد. تعداد زیادی از داوطلب ها علاقه به ادامه تحصیل در زمینه های مختلف مدیریت رو دارن. گرایش های زیاد این فیلد تحصیلی و همچنین موقعیت های شغلی اون یکی از دلایل محبوبیت زیادش به حساب میاد.

در ادامه مدیریت رو با تمام جزئیات به شما معرفی می‌کنیم. درآمد و بازارکار، دروس تخصصی، درصدقبولی، مهارتهای نرم مورد نیاز، شرایط مهاجرت و مواردی از این قبیل رو هم بررسی خواهیم کرد.

رشته‌ی مدیریت دقیقا چی هست؟

مدیریت در دانشگاه به این شکله که شما دروس مختلفی رو مطالعه میکنید، که شما رو برای مدیریت هر نوع مجموعه ای آماده می‌کنه. مثلا مهارت رفتار و کار با پرسنل و در کل منابع انسانی، مدیریت منابع مالی، شناخت و برطرف کردن نیازهای فنی یک مجموعه و کلی مورد مشابه از مباحثی هست که در دانشگاه مطالعه میکنید.

کیمیاگر اعظم،محمدحسین جدیدی نژاد، توی فیلم زیر سیر تا پیاز رشته مدیریت رو توضیح داده. برای اینکه بیشتر و بهتر با مدیریت آشنا بشید، فیلم رو ببینید:

تا چه مقطعی می‌تونم مدیریت بخونم؟

از سالهای خیلی قبل رشته مدیریت در دانشگاه ها ارائه می‌شده. پس می‌شه فهمید که مدیریت فیلد با سابقه ای به حساب میاد. به همین دلیل هم می‌تونید مدیریت رو علاوه بر کارشناسی (لیسانس)، تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هم بخونید.

دروس و گرایش های رشته مدیریت

مدیریت داراش گرایش های خیلی گسترده و زیادیه. مثلا برخی از اونها رو در زیر می‌بینید. مدیریت های:

  1. بازرگانی (کارهای بازرگانی مثل طراحی سیستم های بازگانی، آشنایی با فرآند کلی کارهای بازرگانی، امور مالی و حقوقی بین المللی و… )
  2. صنعتی (مباحث مرتبط با صنعت مثل سیستم و طراحی سیستم های صنعتی، بهره وری و…)
  3. دولتی (بیشتر کار شما آشنایی با سازمان ها و ارگانهای دولتی هست، آشنایی با انواع بودجه، گزارش دهی ارگانها و ساختار اونها و…)
  4. حهانگردی (دانشجوهای این گرایش قراره تا حدودی با تاریخ جهانگردی در ایران و جهان آشنا بشن. می‌تونن مجور تور لیدری یا حتی تاسیس آژانس های مسافرتی رو بگیرن.)
  5. بیمه
  6. اجرایی
  7. فناوری اطلاعات
  8. کسب و کار
  9. گمرک
  10. منابع انسانی

در پایین 4 گرایش محبوب و پرطرفدار تر مدیریت رو به همراه دروس تخصصیشون می‌بینید. البته همه گرایش های مدیریت دروس مشترک زیادی با هم دارن.

چارت دروس دانشگاهی رشته مدیریت

دانشگاه های ایران در رشته مدیریت

دانشگاه ها و شهرهایی که به شما امکان تحصیل در رشته‌ی مدیریت رو می‌دن خیلی زیادن. برخی از تاپ ترین های اونها عبارتند از:

  1. تهران
  2. شهید بهشیت
  3. علامه طباطبایی
  4. علم و صنعت
  5. خوارزمی

و همچنین دانشگاه های شهرهای:

  1. مازندران
  2. یزد
  3. سمنان
  4. تبریز
  5. قم
  6. ارومیه
  7. گیلان
  8. کردستان

و حتی دانشگاه های:

  1. آزاد
  2. غیر انتفاعی

کارنامه قبولی مدیریت

دانشگاه تهران – انسانی، روزانه 1401دانشگاه تهران – تجربی، روزانه 1401دانشگاه تهران – ریاضی، روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
ریاضی64%زمين شناسي18%رياضيات24%
اقتصاد95%رياضيات49%فيزيك67%
ادبیات تخصصی80%زيست شناسي44%شيمي49%
عربی تخصصی93%فيزيك63%  
تاریخ و جغرافیا61%شيمي32%  
علوم اجتماعی100%    
فلسفه و منطق77%    
روانشناسی100%    
علوم اجتماعي100%    
کارنامه قبولی مدیریت در کنکور 1401

سعی کنید حتما در دانشگاه های شهرهای بزرگ و صنعتی مثلا تهران، کرج، اصفهان و… ، مدیریت رو بخونید تا تعداد شرکت ها و در کل موقعیت های شغلی شما هم بیشتر بشه و بتونید راحت تر وارد بازارکار بشید.

درآمد و بازارکار رشته مدیریت

مثل اکثر رشته ها، در مدیریت هم شما برای ورود به دنیای بازارکار 2 راه دارید: 1) روش مستقل 2) روش استخدامی

مستقل شدن در زمینه مدیریت

برای دانشجوهای مدیریت مستقل شدن معمولا به این شکل هست که اونها می‌تونن در زمینه های مختلف به انواع کسب و کارها مشاوره و راهکار بدن.

اما معمولا در شرکتها و ارگان های بزرگ بخاطر پیچیدگی سیستم کاری ارائه مشاوره خیلی سخته و این مجموعه های در اکثر اوقات به سمت این موارد نمیرن.

شرایط استخدام با رشته مدیریت

بازارکار استخدامی رشته مدیریت شرایط خیلی بهتری رو به نسبت حالت استخدامی داره. در اکثر محیط ها با داشتن مدرک مدیریت می‌تونید استخدام بشید. مثلا: بانک ها، شهرداری ها و در کل هر سازمان دولتی این امکان رو برای شما فراهم می‌کنه.

پس می‌شه گفت که موقعیت های شغلی در اون زیادن. اما آیا درآمد افرادی که در بخش های مختلف با مدرک مدیریت استخدام می‌شن هم خوبه؟

می‌تونیم بگیم که درآمد شما از مدیریت در دنیای بازارکار ارتباط مستقیمی با توانایی های شما داره. یعنی هرچی شما در گرایشتون تخصصی تر عمل کنید بدون شک درآمد شما هم بیشتر خواهد بود.

مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در رشته مدیریت

قطعا دانش تخصصی و علمی اولین و مهمترین مهارتی هست که برای موفقیت در بازارکار مدیریت به اون نیاز دارید. اما جدا از این مورد شما با داشتن برخی مهارت های جانبی می‌تونید شانس موفقیت خودتون رو چندین و چند برابر کنید.

1.تاثیر ارتباط قوی بر موفقیت در رشته مدیریت

در برخی زمینه ها شما نیاز زیادی به مهارت های ارتباطی برای ارتباط با دیگران و قانع کردن اونها در زمینه های مختلف ندارید. اما در مواردی مثل رشته‌ی مدیریت بخش خیلی خیلی زیادی از کار شما با افراد مختلف هست. پس باید مهارت های ارتباطی شما قوی باشه.

البته مذاکره و فن بیان مهارت های صرفا ذاتی نیستن. در واقع اکتسابی ان و می‌تونید به مرور زمان و با تمرین و تکرار و حتی با شرکت کردن در دوره های مختلف اون رو در خودتون ایجاد و تقویت کنید.

2. چه مهارت های مکملی برای موفقیت در مدیریت لازمه؟

بهترین کار اینه که با توجه به گرایشی که انتخاب می‌کنید حتما مهارت های جانبی رو فرا بگیرید. مثلا اگر مدیریت مالی می‌خونید بدون شک داشتن مهارت های حسابداری و مالی می‌تونه تا حد خیلی زیادی شما رو جلو بندازه. پس حتما در زمان تحصیل این مهارت های لازم رو پیدا کنید و اونهارو یاد بگیرید.

مهاجرت با انواع گرایش های رشته مدیریت

  • اپلای تحصیلی برای دانشجوهای مدیریت شرایط خیلی خوبی رو داره. یعنی شما با حداقل مشکل می‌تونید در کشورهای مختلف ادامه تحصیل بدید. اما تحصیل در برخی دانشگاه ها مثل دانشگاه های کشور آلمان و فرانسه که رایگان هست، نیاز به این داره که شما زبان اونها رو بلد باشید.
  • اما مهاجرت کاری با مدیریت شرایط متفاوتی رو داره. یعنی با سختی های زیادی همراهه. به این دلیل که اکثر کشورهای تاپ دنیا برای استخدام شما باید به ارگانهای مربوطه کشورشون ثابت کنن که فردی با توانایی ها و تخصص شما در اون کشور نبوده و به همین دلیل به دنبال جذب شما هستن. پس مهاجرت برای کار با رشته مدیریت رو زمانی در نظر داشته باشید که واقعا در زمینه و گرایش خودتون بهترین هستید.