رشته مهندسی کشاورزی، بازارکار، درآمد، دروس و اپلای + فیلم

رشته مهندسی کشاورزی زیرگروه رشته ریاضی هست. مهندسی کشاورزی علاقمندهای خودش رو پس نیازه که درباره اون اطلاعات جامعی رو داشته باشید.

در ادامه صفر تا صد مهندسی کشاورزی رو براتون باز می‌کنیم. موضوعات از جمله دروس تخصصی، ماهیت رشته‌ی مهندسی کشاورزی، دانشگاه های ارائه دهنده، درصد و کارنامه قبولی، مهارتهای لازم و مهاجرت و روش های مختلفش رو برای یه مهندس کشاورزی توضیح خواهیم داد.

پس با ما همراه باشید و اگر سوالی داشتید حتما اون رو در بخش کامنت ها بنویسید تا در اسرع وقت به شما جواب بدیم.

رشته مهندسی کشاورزی دقیقا چیه؟

مهندسی کشاورزی شاخه ای از مهندسیه که در اون به طراحی ماشین آلات کشاورزی، مکان یابی و برنامه ریزی سازه های مزرعه، زهکشی مزرعه، مدیریت خاک و کنترل فرسایش، تامین آب و آبیاری، برق رسانی روستایی و فرآوری محصولات کشاورزی پرداخته می‌شه.

مهندسی کشاورزی به معنی بیل به دست بودن و شخم زدن زمین نیست. در حال حاضر شاخه هایی از کشاورزی وجود دارن که حتی در اونها از خاک استفاده هم نمی‌شه.

طی 10 تا 15 سال پیش اهمیت موضوعات کشاورزی خصوصا به دلیل کمبود آب خیلی بیشتر شده و همین موضوع می‌تونه فرصت های شغلی رو براتون بسیار زیادتر کنه.

مهندسی کشاورزی برای خانم ها مناسبه؟

در این سال ها مهندسی کشاورزی از شکل سنتی در اومده و خیلی علمی تر شده. پس فارغ از جنسیت مثل هر فیلد تحصیلی دیگه می‌تونید اون رو انتخاب کنید.

توی ویدیوی زیر کیمیاگر اعظم، محمدحسین جدیدی نژاد، سیر تا پیاز مهندسی کشاورزی رو بررسی کرده، حتما حتما ببینیدش تا بریم سراغ ادامه مطلب:

ادامه تحصیل ازطریق مهندسی کشاورزی

شما می‌تونید به عنوان یک دانشجوی مهندسی کشاورزی علاوه بر مقطع علاوه بر مقطع کارشناسی، اونو تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هم ادامه بدید.

اما معمولاً مثل خیلی از زمینه‌های فنی و مهندسی دیگه، مقاطع بالایی مثل کارشناسی ارشد و دکتری، بیشتر مناسب افرادی هستن که دغدغه های علمی مثل تحقیق و پژوهش یا تبدیل شدن به هیات علمی دانشگاه رو دارن. در نتیجه با مدرک لیسانس مهندسی کشاورزی هم می‌شه وارد بازار کار شد.

دروس مهندسی کشاورزی در دانشگاه

مهندسی کشاورزی در دانشگاه دارای 3 گرایش هست.

  1. مهندسی کشاورزی – آب (دروس مشترک زیاد با رشته‌ی مهندسی عمران)
  2. مهندسی اقتصاد کشاورزی (دروسی نزدیک به رشته‌ی اقتصاد و رشته‌ی حسابداری)
  3. مهندسی ماشین های کشاورزی (واحد های مشابه با رشته‌ی مهندسی مکانیک)

البته خود کشاورزی هم جزو این گرایش ها به حساب میاد. این 3 گرایش بالا دروس مشترکی رو با هم دارن و دروس تخصصی هر مورد رو هم در اسلاید پایین می‌بینید.

چارت دروس تخصصی و دانشگاهی مهندسی کشاورزی

بهترین دانشگاه های رشته مهندسی کشاورزی

اگر بخوایم لیستی از دانشگاه هایی که به شما امکان تحصیل به عنوان دانشجوی کشاورزی رو می‌دن اشاره کنیم باید موارد پایین رو نام ببریم:

  1. تهران (محل تحصيل كرج)
  2. تهران (محل تحصيل پاكدشت)
  3. صنعتي اصفهان
  4. فردوسی
  5. تبریز
  6. دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي ساري
  7. بوعلی سینا
  8. و…

هرچی محل تحصیل شما در دانشگاه های تاپ تری باشه این موضوع در میزان مهارت ها و در نتیجه آینده کاری شما تاثیر مستقیم خواهد داشت.

هزینه رشته‌ی مهندسی کشاورزی در دانشگاه های مختلف

بعد از تحصیل در دانشگاه‌های روزانه امکان تحصیل در دانشگاه‌های آزاد، شهریه پرداز، خودگردان آزاد و حتی در دانشگاه‌های دولتی به صورت شبانه برای دانشجوها در رشته‌های مختلف وجود داره. هزینه همه اونها در پایین اومده.

شهریه مهندسی کشاورزی دانشگاه شهریه پرداز

هزینه‌ای که باید برای تحصیل در دانشگاه شهریه پرداز در زمینه مهندسی کشاورزی  بپردازید برای یک ترم در سال 1402 در حدود 15 میلیون تومان هست. البته معمولاً دانشگاه‌های شهر تهران حالت شهریه پرداز رو دارن و نه شهرهای دیگه.

هزینه رشته‌ی مهندسی کشاورزی در حالت شبانه

تحصیل در دانشگاه‌های مختلف اما به حالت شبانه که دارای شهریه هست. در یک ترم تحصیلی در سال 1402 شهریه حدوداً 4 میلیون تومان هست که البته دانشگاه‌های خیلی کمی حالت شبانه رو در رشته‌ای مثل رشته مهندسی کشاورزی دارن. 

شهریه رشته مهندسی کشاورزی دانشگاه آزاد

در دانشگاه‌های آزاد خوندن رشته‌هایی مثل مهندسی کشاورزی در یک ترم در سال 1402 بین 7 تا 9 میلیون تومان متغیر بوده این هزینه با توجه به تعداد دروس تخصصی و عملی شما تعیین می‌شه.

هزینه رشته ی داروسازی پردیس خودگردان

رشته‌های فنی مهندسی از جمله مهندسی کشاورزی در دانشگاه‌های خودگردان آزاد یا پردیس خودگردان ارائه نمی‌شن.

رتبه قبولی رشته مهندسی کشاورزی


دانشگاه تهران (محل تحصيل كرج) – روزانه 1401

دانشگاه صنعتي اصفهان – روزانه 1401

دانشگاه تهران (محل تحصيل پاكدشت) – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
رياضيات15%رياضيات15%رياضيات15%
فيزيك34%فيزيك27%فيزيك25%
شیمی18%شیمی24%شیمی10%
درصدهای قبولی داوطلبها در رشته‌ی مهندسی کشاورزی در کنکور 1401

بازارکار رشته مهندسی کشاورزی در ایران

شما برای ورود به بازارکار در اکثر زمینه ها، 2 راه دارید: 1) روش مستقل و 2) روش استخدامی

شرایط مستقل شدن برای مهندس کشاورزی

شما برای این که بتونید به صورت مستقل و خودمختار در زمینه کشاورزی فعالیت کنید اولا باید یه ایده خوب برای راه اندازی یا تجاری سازی داشته باشید و دوما هم سرمایه کافی.

با این 2 مورد و استفاده از دانشتون، قطعا درآمد خوبی خواهید داشت، امکان گسترش کسب و کارتون وجود داره و همچنین کارآفرینی هم صورت می‌گیره.

شرایط استخدام شدن یک مهندس کشاورزی

برای این که بتونید در این زمینه استخدام بشید موقعیت های شغلی معمولا شامل سازمانها، ادارات مرتبط، تولیدی ها و گلخونه ها می‌شه. اما معمولا فرصت های استخدامی برای فارغ التحصیل های کشاورزی مثل رشته‌های دیگه نیست و محدودتر و کمتره.

مهارتهای مهم برای موفقیت در مهندسی کشاورزی

اگر به دنبال این هستید که در دانشگاه و بعد از اون در بازارکار بتونید جزو بهترین ها باشید نیازه که حتما خودتون رو در زمینه کشاورزی یا در هر گرایشی از اون که هستید به علم روز نزدیک بکنید.

به این دلیل که در حال حاضر با توجه به بحران کمبود آب روش های جدیدی برای پرورش و تولید محصول در سطح دنیا وجود داره که بهتره حتما با اونها آشنا بشید. برای این کار هم نیازه که سطح زبان انگلیسی خودتون رو تقویت بکنید تا استفاده از منابع خارجی براتون ممکن بشه.

روش های مهاجرت برای مهندس کشاورزی

  • اپلای برای درس خوندن در زمینه مهندسی کشاورزی شرایط خیلی خوبی داره و اتفاقا در کشورهای تاپ هم این افراد پذیرش می‌شن. به این دلیل که در این کشورها به بحث های مربوط به کشاورزی اهمیت زیادی داده می‌شه.
  • اما مهاجرت کاری برای دانشجوی رشته‌ی مهندسی کشاورزی چندان باب نیست. شاید اصلی ترین دلیل اون وجود تفاوت زیاد بین سطح کشاورزی ما با کشورهای پیشرفته هست. البته شما می‌تونید به صورت تحصیلی مهاجرت کنید و به مرور با استانداردهای کشور مقصد پیش برید تا بعدها وارد بازارکار همون کشور در حوزه خودتون بشید.