رشته ادبیات داستانی، دروس، درآمد، درصد قبولی و مهارتها

معرفی کامل رشته ادبیات داستانی

رشته ادبیات داستانی که زیرگروه انسانیه، چندان شناخته شده نیست اما علاقمندان خودش رو داره. در ادامه اون رو با مزایا و معایبش تعریف می‌کنیم. بازارکار، دروس دانشگاهی، شرایط مهاجرت با اون و حتی مهارت های لازم برای موفقیت در ادبیات داستانی رو هم بررسی خواهیم کرد.

ادبیات داستانی دقیقا چی هست؟

ادبیات داستانی در واقع بررسی و ایجاد روش ها و ساختارهای  تئوری هست که از اونها برای بیان داستان ها و روایت های گوناگون استفاده می‌شه. در آثار خلق شده با این روش همه یا بخشی از اون حوادث، خیالی یا غیرواقعی و ساخته ذهن  خالق اون اثر هستن.

معمولا افرادی که سراغ ادبیات داستانی می‌رن قصد دارن به یکی از 2 مورد زیر تبدیل بشن :

  1. تبدیل شدن به هنرمند یا همون خالق آثار هنری.(برای این کار می‌تونید در ادبیات در دانشگاه های تاپی مثل تهران هم تحصیل کنید.)
  2. تبدیل شدن به منتقد.(خوندن ادبیات داستانی در دانشگاه گزینه خوبی هست که شمارو به یک منتقد واقعی تبدیل می‌کنه.)
ادبیات داستانی دقیقا چی هست؟

تا چه مقطعی می‌تونم ادبیات داستانی بخونم؟

شما فقط می‌تونید این زمینه رو تا مقطع کارشناسی (لیسانس) بخونید. در واقع در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ادبیات داستانی ارائه نمی‌شه. البته می‌تونید در مقاطع بالا رشته هایی مثل رشته ادبیات یا زمینه های مشابهش رو که بهش علاقه دارید رو بخونید.

قبل از اینکه به سراغ ادامه مقاله بریم، ویدیوی زیر رو که کیمیاگر اعظم، محمدحسین جدیدی نژاد، ضبط کرده و براتون جامع و کامل ادبیات داستانی رو معرفی کرده، ببینید:

دروس ادبیات داستانی در دانشگاه

دروس دانشگاهی ادبیات داستانی

چه دانشگاه هایی ادبیات داستانی رو دارن؟

دانشگاه های محدودی هستن که امکان تحصیل در این زمینه رو به شما می‌دن. در حاضر فقط دو دانشگاه 1) تربیت معلم و 2) شهرکرد، ادبیات داستانی رو ارائه می‌دن.

بازارکار رشته ادبیات داستانی

بهتره برای شناخت بازارکار و راه های داشتن درآمد از ادبیات داستانی اون رو از 2 نظر بررسی کنیم.

آینده کاری مستقل ادبیات داستانی

 درسته که شرایط کاری در این زمینه خیلی مناسب نیست، اما موفق شدن در بازار کار مستقل ادبیات داستانی کاملاً به مهارت خود شما بستگی داره. خصوصا اگر وارد حوزه های مشابه ادبیات داستانی بشید. مثلاً نوشتن محتوا برای وب سایت های خیلی بزرگ یا کار کردن در خبرگذاری های مختلف می‌تونه جزو این موارد باشه.

میشه با ادبیات داستانی استخدام شد؟

بهتره روی بازار کار استخدامی ادبیات داستانی خیلی حساب نکنید چون واقعا شرایط ورود به بازارکار در این حالت خیلی محدوده. اما اگر در دانشگاه تربیت معلم ادبیات داستانی بخونید امکان استخدام شدن برای شما وجود داره. حتی می‌تونید به عنوان استاد دانشگاه هم ادبیات داستانی رو تدرس کنید اما چون دانشگاه های این رشته خیلی کم هستن چندان فرصت شغلی مناسبی هم به حساب نمیاد.

ادبیات داستانی رو برای ادامه تحصیل انتخاب کنم؟

قرار نیست به این سوال جواب بدیم. ولی نکته ای بهتون می‌گیم اینه که با توجه به اون تصمیم بگیرید. شاید شما به هر دلیلی به ادبیات داستانی علاقه زیادی داشته باشید و بخواید در اون تحصیل کنید. اما توجه کنید که انتخاب یک فیلد برای تحصیلات آکادمیک زمانی عقلانی هست که بازارکار نسبتا خوبی هم داشته باشه. در این حالت حتما باید به سراغش برید.

مهارت های لازم ادبیات داستانی

  1. علاقه به مطالعه و خوندن
  2. داشتن استعداد اولیه حداقلی

 شرایط مهاجرت از طریق ادبیات داستانی

به صورت کلی دانشگاه هایی در سرتاسر جهان می‌تونید در اونها ادبیات داستانی رو بخونید وجود دارن، اما خیلی کمن. در اکثر مواقع اپلای از طریق رشته ادبیات داستانی بین دانشجوها برای تغییر گرایش و تحصیل در زمینه هایی مثل ادبیات خصوصا ادبیات داستانی هست.