رشته زبان و ادبیات فارسی: بازارکار، دروس، درصدقبولی و مهاجرت

معرفی رشته زبان و ادبیات فارسی، بازار کار رشته ادبیات فارسی، امکان مهاجرت با رشته ادبیات فارسی

رشته زبان و ادبیات فارسی یکی از بهترین راه ها برای شناخت فرهنگ  و آثار ادبی زیبای ایران زمینه. شما با شرکت در کنکور انسانی می‌تونید در دانشگاه های مختلفی در زمینه زبان و ادبیات فارسی تحصیل کنید. در ادامه به بررسی ماهیت کلی زبان و ادبیات فارسی میپردازیم. همچنین شرایط بازارکار و درآمد فارغ التحصیلان ادبیات، امکان مهاجرت و اپلای به کشورهای دیگه رو هم بررسی میکنیم.

معرفی کلی زبان و ادبیات فارسی

  1. زبان فارسی (بررسی مطالب مربوط به زبان شناسی، دستور زبان، اصول نگارش و ویرایش و…)
  2. ادبیات فارسی (بررسی مباحث مرتبط با سبک شناسی، نقد ادبی، انواع ادبی،  تاریخ ادبیات، صنایع ادبی از جمله بدیع، معانی و بیان و عروض، همچنین بررسی متون نظم و نثر کلاسیک)

با توجه به دروس و مباحثی که گفته شد متوجه می‌شیم که ورود به این زمنیه نیازمند اینه که شما تا حد زیادی به اون علاقمند باشید.

تا چه مقطعی میتونم ادبیات فارسی بخونم؟

از اونجایی که زبان فارسی دارای پیشینه و ریشه بسیار قوی ایه به شما امکان ادامه تحصیل رو تا مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می‌ده. پس از این بابت هیچ گونه مشکل و نگرانی وجود نداره.

دروس دانشگاهی رشته زبان و ادبیات فارسی

دقت کنید دانشجوهای ادبیات فارسی چندان با مباحث مربوط به ادبیات معاصر و حتی ادبیات غرب کاری ندارن. هرچند که واحدهای کمی رو در این زمینه پاس می‌کنن. بیشتر از 80% مباحث رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه شامل تاریخچه و پیشینه ادبیات در ایرانه. به صورت کلی واحدها و مباحثی که باید در این زمینه در دانشگاه پاس کنید به دو دسته دروس اصلی و دروس تخصصی  تقسیم میشن:

دروس دانشگاهی رشته ادبیات فارسی

درچه دانشگاه‌ها و شهر هایی میتونم ادبیات بخونم؟

دانشگاه هایی که امکان تحصیل در زمینه زبان و ادبیات فارسی رو به شما می‌دن در کشور ما خیلی زیادن. در نتیجه مشکلی از بابت انتخاب دانشگاه ندارید.

اما پیشنهاد می‌کنیم حتی الامکان در دانشگاه های تهران (تهران، بهشتی، علامه، الزهرا) تحصیل کنید. در مرحله بعد شهر شیراز هم حرف های زیادی برای گفتن در زمینه ادبیات فارسی داره. بعد از این 2 مورد، کلانشهرها بهترین انتخاب هستن، دلیلش هم وجود اساتید بهتر و عالم تر در این دانشگاه ها هست.

کارنامه قبولی زبان و ادبیات فارسی

ممکنه این سوال توی ذهن شما باشه که با چه رتبه ای میتونم ادبیات فارسی قبول بشم؟ تخمین رتبه راه خیلی خوبی برای جواب نیست چون شرایط پذیرش رشته ها با رتبه سال به سال تفاوت داره اما با دونستن حدود درصدهای قبولی میتونید یه ذهنیتی برای قبول شدن رشته ی مورد نظرتون پیدا کنید. برخی از درصدهای قبولی ادبیات کنکوری های 1401 به صورت زیره:

دانشگاه تهران – روزانه 1401دانشگاه شهید بهشتی – روزانه 1401دانشگاه الزهرا – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
رياضي78%رياضي64%رياضي18%
اقتصاد96%اقتصاد38%اقتصاد70%
ادبیات تخصصی100%ادبیات تخصصی49%ادبیات تخصصی55%
عربی تخصصی100%عربی تخصصی60%عربی تخصصی49%
تاریخ و جغرافیا87%تاریخ و جغرافیا14%تاریخ و جغرافیا27%
علوم اجتماعی100%علوم اجتماعی26%علوم اجتماعی76%
فلسفه و منطق70%فلسفه و منطق38%فلسفه و منطق25%
روانشناسی83%روانشناسی62%روانشناسی70%
درصدهای قبولی ادبیات در سال 1401

بازار کار رشته ادبیات و زبان فارسی

 به صورت کلی می‌تونیم زبان و ادبیات فارسی رو از نظر بازار کار و درآمد به 2 دسته تقسیم کنیم:

 بازار کار مستقل ادبیات

 معمولاً افرادی که از طریق ادبیات وارد حوزه های مشابه اون می‌شن می‌تونن راحت تر به صورت مستقل فعالیت کنن. برخی از زمینه های قابل ورود برای این افراد عبارتند از:

  • تدریس
  • منتقد ادبی
  • مترحم
  • روزنامه نگاری و مطبوعات
  • بازاریابی محتوا یا content marketing
  • به نوشتن محتوا یا مطلب برای وبسایت های برند به نحوی که این کار باعث حفظ مشتری های قبلی و به دست آوردن مشتری های جدید بشه بازاریابی محتوا می‌گن.

استخدام شدن با رشته ادبیات

اصلی ترین زمینه ای که می‌تونید از طریقش استخدام بشید و فعالیت کنید، آزمون استخدامی آموزش و پرورشه. همچنین ممکنه سازمان ها و موسسات مختلفی مثل بخش فرهنگی شهرداری ها و… هم به فارغ التحصیل های ادبیات و زبان فارسی احتیاج داشته باشن. اما در کل استخدام شدن با ادبیات در کشورمون چالش های خاص خودش رو داره.

مهارت های نرم برای موفقیت در زمینه ادبیات فارسی

مهارت های نرم برای موفقیت در رشته زبان و ادبیات فارسی

در طول تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی شما باید تحمل مطالعه و کنار آمدن با مباحثی از جمله زبانشناسی و دروس عربی رو داشته باشید. یعنی ماجرا به این شکل نیست که  شما ما در دانشگاه فقط با آثار شاعرها  نویسنده های بزرگ و تحلیل آنها کار داشته باشید.

پس می‌شه به این نتیجه رسید که داشتن داشتن علاقه اصلی ترین رکن ورود و تحصیل در زمینه ادبیات هست. علاقه داشتن به این فیلد تحصیلی باعث بالا رفتن صبر و تحمل شما خواهد شد. همچنین برای کنار اومدن با دروس جانبی، به شما کمک خواهد کرد که در آینده بتونید شغل مناسبی رو  مرتبط با توانایی ها و علایق تون چه به صورت مستقل و چه به شکل استخدامی به دست بیارید.

شرایط مهاجرت با زبان و ادبیات فارسی 

به صورت کلی برای ادبیات شرایط به شکلی نیست که بگیم با کمترین مشکل می‌تونید با اون اپلای کاری یا تحصیلی انجام بدید. اما داشتن برخی مهارتها به شما کمک میکنه که راحت تر این کار رو انجام بدید. یکی از این موارد مسلط بودن به یک زبان خارجی در حد حرفه ای و به قولی native هست.

مثلا سعی کنید به زبان انگلیسی در حد خوبی مسلط بشید. با این کار می‌تونید با اساتیدی که به صورت حرفه ای روی زبان و ادبیات فارسی کار می‌کنن ارتباط بگیرید و به قولی پلی بین دنیای ادبیات فارسی و اساتید انگلیسی زبان باشید.

ادامه تحصیل در کشورهای مختلف در گرایش های وابسته یا نزدیک به ادبیات و زبان فارسی هم مقدوره. مثلاً یکی از اونها ادبیات تطبیقیه که در اون آثار ادبی فارسی و آثار یک کشور دیگه رو در یک دوره خاص با هم دیگه مقایسه می‌کنن. در کل اپلای از طریق زبان و ادبیات فارسی مشکلاتی رو داره، اما غیر ممکن نیست. در واقع همه چیز به خود شما برمی‌گرده.

مرکز مشاوره جدیدی نژاد تا آخر مسیر انتخاب رشته همراهتونه. دوستتون داریم 🙂