رشته مهندسی مواد، بازارکار، درصدقبولی، دروس، مهاجرت و مهارت ها

معرفی رشته مهندسی مواد بازار کار مهندسی متالورژی امکان مهاجرت با مهندسی مواد و ...

رشته مهندسی مواد که زیر گروه رشته ریاضیه و به دلیل داشتن بازار کار متنوع و همچنین دروس خیلی زیاد مربوط به شیمی، داوطلب های زیادی رو به سمت خودش جذب می‌کنه. به همین دلیل در ادامه مهندسی مواد رو به صورت کامل معرفی می‌کنیم و درباره بازار کار و درآمد، دروس تخصصی، دانشگاه های ارائه دهنده، درصد  قبولی، شرایط مهاجرت و حتی مهارت های لازم  برای موفقیت در اون هم صحبت می‌کنیم.

مهندسی مواد دقیقا چی هست؟

مهندسان مواد با فلزات، سرامیک و پلاستیک برای ایجاد مواد جدید کار می‌کنن. اونها از تراشه‌های کامپیوتری و بال‌های هواپیما گرفته تا چوب گلف و دستگاه‌های زیست‌ پزشکی را تولید، پردازش و آزمایش می‌کنن.

تفاوت مهندسی مواد با مهندسی شیمی و مهندسی پلیمر

بعد از این، مهمترین نکته ای که باید درباره مهندسی مواد بدونید این هست که در این فیلد تحصیلی شیمی و مباحث مربوط به اون خیلی زیادن. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتما بعد از مطالعه این محتوا سراغ معرفی مهندسی شیمی و مهندسی پلیمر هم برید. چون این 3 مورد شباهت های خیلی زیادی به همدیگه دارن. ممکنه با شناخت هر 3 تای اونها بتونید به صورت دقیق تری علاقه خودتون رو پیدا کنید.

به ترتیب گستردگی می‌تونیم بگیم که در مرحله اول مهندسی شیمی قرار داره و بعد از اون مهندسی مواد و درآخر هم مهندسی پلیمر. یعنی اگر کسی در دانشگاه مهندسی شیمی رو بخونه می‌تونه بعدها در زمینه مربوط به مهندسی مواد و مهندسی پلیمر هم  تاحدودی فعالیت بکنه. اما برعکس این موضوع چندان صادق نیست.

تا کجا می‌تونم مهندسی مواد رو ادامه بدم؟

رشته مهندسی مواد در کشور ما حدود ۴۰ سال قدمت داره یعنی شرایط برای ادامه تحصیل در مقاطع بالا کاملا برای دانشجوهای اون فراهمه.  شما می‌تونید علاوه در مقطع کارشناسی تا کارشناسی ارشد و دکتری هم مهندسی مواد رو بخونید.

دروس دانشگاهی رشته مهندسی مواد

مهندسی مواد دارای 3 گرایشه:

  1. متالورژی استخراجی
  2. متالورژی صنعتی
  3. سرامیک

که هر کدوم از اونها دروس مربوط به خودشون رو دارن ( البته اشتراکات آنها که شامل دروس مربوط به شیمی، فیزیک، محیط زیست، خواص مواد، آزمایشگاه های مختلف و … هم کم نیست). هر 3 گرایش رو به همراه دروس اونها در عکس زیر می‌بینید:

دروس دانشگاهی رشته مهندسی مواد

دانشگاه های ارائه دهنده مهندسی مواد

شما در هر شهری که باشید به احتمال بالای ۹۹ درصد، دانشگاه یا دانشگاه هایی در رشته مهندسی مواد وجود دارن که بتونید در اونها تحصیل کنید. جدا از این موضوع  تعدادی  از دانشگاه های ارائه دهنده مهندسی مواد  شامل موارد زیر هستن:

  1.  شریف
  2.  تهران 
  3. علم و صنعت
  4.  امیرکبیر
  5. خواجه نصیر 
  6. اصفهان
  7. سمنان
  8. قزوین
  9. تبریز
  10. فردوسی

و ….

هزینه رشته‌ی مهندسی مواد در دانشگاه های مختلف

بعد از تحصیل در دانشگاه‌های روزانه امکان تحصیل در دانشگاه‌های آزاد، شهریه پرداز، خودگردان آزاد و حتی در دانشگاه‌های دولتی به صورت شبانه برای دانشجوها در رشته‌های مختلف وجود داره. هزینه همه اونها در پایین اومده.

شهریه مهندسی مواد دانشگاه شهریه پرداز

هزینه‌ای که باید برای تحصیل در دانشگاه شهریه پرداز در زمینه مهندسی مواد بپردازید برای یک ترم در سال 1402 در حدود 15 میلیون تومان هست. البته معمولاً دانشگاه‌های شهر تهران حالت شهریه پرداز رو دارن و نه شهرهای دیگه.

هزینه رشته‌ی مهندسی مواد در حالت شبانه

تحصیل در دانشگاه‌های مختلف اما به حالت شبانه که دارای شهریه هست. در یک ترم تحصیلی در سال 1402 شهریه حدوداً 4 میلیون تومان هست که البته دانشگاه‌های خیلی کمی حالت شبانه رو در رشته‌ای مثل رشته مهندسی مواد دارن.

شهریه رشته مهندسی مواد دانشگاه آزاد

در دانشگاه‌های آزاد خوندن رشته‌هایی مثل مهندسی مواد در یک ترم در سال 1402 بین 7 تا 9 میلیون تومان متغیر بوده این هزینه با توجه به تعداد دروس تخصصی و عملی شما تعیین می‌شه.

هزینه رشته‌ی مهندسی مواد پردیس خودگردان

رشته‌های فنی مهندسی از جمله مهندسی مواد در دانشگاه‌های خودگردان آزاد یا پردیس خودگردان ارائه نمی‌شن.

کارنامه قبولی مهندسی مواد و متالورژی

دانشگاه صنعتی شریف – روزانه 1401دانشگاه تهران – روزانه 1401دانشگاه امیرکبیر – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
رياضيات34%رياضيات20%رياضيات27%
فيزيك78%فيزيك31%فيزيك56%
شیمی23%شیمی49%شیمی30%
درصدهای قبولی مهندسی مواد در سال 1401

بازار کار رشته مهندسی متالورژی

 اگر بخوایم بازار کار مهندسی مواد رو با زمینه های مشابه مقایسه کنیم می‌تونیم بگیم که در جایگاه اول مهندسی شیمیه و بعد از اون مهندسی مواد مهندسی پلیمر و مهندسی نفت قرار دارن. اما برای ورود به بازار کار مهندسی مواد هم 2 راه وجود داره.

 بازار کار مستقل مهندسی متالورژی

  • راه اندازی خط تولید. برای این کار بعد از از فرم های اولیه به داشتن ایده هایی برای تولید نیاز دارید.
  • ارائه خدمات. شناسایی و فروختن مواد خاص موجود در مواد استخراج شده از معدن.

 بازار کار استخدامی

اصلی ترین جاهایی که می‌تونید در اونها به عنوان مهندس مواد استخدام بشید کارخونه هایی هستن که در زمینه های مختلف صنعت فعالیت می‌کنن. شاید برای خیلی از دختر خانم های سوال پیش بیاد که آیا با تحصیل در زمینه مهندسی مواد حتما محیطی  که باید در اون کار کنن مربوط به صنعت خواهد بود یا نه؟

اگر مهندسی شیمی بخونید به دلیل گسترده بودن زمینه های کاری اون می‌تونید در بخش‌های مختلفی کار کنید که یکی از اونها صنعته. اما در مهندسی مواد قضیه یکمی متفاوته. تقریبا اکثر فیلد های کاری اون صنعتی یا تا حد زیادی مرتبط با صنعت هستن.

مهارت لازم برای موفقیت در رشته مهندسی مواد و متالورژی

اصلی ترین و مهمترین موردی که باید روی این تمرکز کنید شناختن بازار کار واقعیه. دلیل اینکه در زمینه هایی از جمله مهندسی مواد، بازار کار که بعد از اتمام تحصیل واردش میشین با اون چیزی که در کتاب ها یا یا به صورت تئوری وجود داره که کاملا متفاوته. اصلی ترین کاری که می‌تونید بکنید گذروندن دوره های کارآموزی و بودن در محیط واقعی کار هست.

امکان مهاجرت با مهندسی مواد

اپلای تحصیلی برای دانشجوهای مهندسی مواد شرایط خیلی خیلی خوبی رو داره. اما برعکس اون مهاجرت کاری با این فیلد تحصیلی با سختی های زیادی همراه مگر اینکه شما در یک زمینه خاص مهارت و تخصص داشته باشید تا بتونید مهاجرت کاری انجام بدید.

مرکز مشاوره جدیدی نژاد تا آخر مسیر انتخاب رشته کنکور همراهتونه. دوستتون داریم.