رشته آمار- دروس، بازارکار، مهارت های مهم، رتبه قبولی و شرایط مهاجرت

معرفی کامل رشته آمار از بازارکار و آینده شغلی تا مهاجرت و اپلای

رشته آمار، جزو علوم پایه به حساب میاد و یکی از رشته های دانشگاهی کنکور ریاضی محسوب میشه. در ادامه آمار رو به صورت کامل معرفی می کنیم و از مزایا و معایبش می‌گیم. همچنین بازار کار و درآمد، دروس تخصصی، مهارت های مورد نیاز برای موفقیت و حتی شرایط مهاجرت با آمار رو هم به صورت مفصل برای شما توضیح خواهیم داد.

رشته آمار دقیقا چی هست؟

علم آمار زمینه‌ایه که در اون افراد یک سری داده مشخص رو بررسی می‌کنن و سپس بر اساس نظریه ها، تئوری و الگوهای های مختلف ریاضی و حتی قوانین دنیای احتمال اطلاعات و داده های خاصی رو از اون استخراج میکنن یا پیش بینی هایی رو برای زمینه های مختلف انجام می‌دن.

برای مثال پیش بینی کاهش و افزایش جمعیت یک شهر یا حتی کشور به صورت حدودی بر اساس قوانین آمار قابل حدس و پیش بینیه. اما گستره کاربردهای آمار فقط به موارد این چنینی محدود نمی‌شه. به حدی که می‌تونیم بگیم در حال حاضر تقریباً در تمام زمینه‌ها و کسب و کارها از علم آمار به نحوی کمک میگیرن.

کارنامه قبولی رشته آمار

شاید براتون سوال باشه که برای قبولی آمار به چه حدود درصدهایی نیاز دارم؟ ما اینجا چند نمونه کارنامه قبولی کنکور 1401 رو براتون آوردیم:

دانشگاه تهران – روزانه 1401دانشگاه علامه طباطبایی – روزانه 1401دانشگاه شهید بهشتی – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
رياضيات35%رياضيات25%رياضيات24%
فيزيك46%فيزيك12%فيزيك20%
شیمی36%شیمی17%شیمی12%
درصدهای قبولی آمار در سال 1401

 تا چه مقطعی میتونم آمار رو ادامه بدم؟

 از اونجایی که علم آمار قدمت زیادی داره، می‌تونید اون رو علاوه بر مقطع کارشناسی تا مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هم ادامه بدید.

دروس تخصصی و دانشگاهی آمار

دروس تخصصی و دانشگاهی رشته آمار

با توجه به مواردی که در عکس هم می‌بینید بخش خیلی زیادی از واحدهایی که باید پاس بشن شامل ریاضیات، آمار و مباحث مربوط به اونها هستن. به این دلیل که آمار با داده ها و تحلیل اونها خصوصا از طریق کامپیوتر و برنامه نویسی سر و کار داره، بنابراین نیاز دارید که واحدهایی هم در این زمینه در دانشگاه پاس کنید.

در چه شهرها و دانشگاه هایی می‌تونم آمار بخونم؟

در چه شهرها و دانشگاه هایی می‌تونم آمار بخونم؟

علم آمار در تمامی دانشگاه‌ها، شهرها و حتی شهرستان ها ارائه می‌شه. اما از جایی که نیاز هست در زمینه آمار شما با بروز ترین نظریه ها، تئوری ها، مباحث و مبانی آماری آشنا بشید، بهترین کار این هست که سعی کنید تا جایی که می‌تونید در دانشگاه های تاپ شهر تهران ( تهران، بهشتی، علم و صنعت) تحصیل کنید. با این کار درهای ورود به بازارکار و درآمد های خوب رو هم برای خودتون باز می‌کنید.

بازار کار آمار چطوره؟

نکته مهمی که باید بدونید اینه که برای ورود به زمینه های مختلف کاری آمار، نیازه که علاوه بر دانش تخصصی تون، مهارت های جانبی رو هم فرا بگیرید. با این کار قطعا امکان مستقل شدن شما در زمینه های مختلف علم آمار بسیار راحت‌تره.

یکی از زمینه‌های فوق العاده‌ای که می‌تونید به عنوان فارغ التحصیل آمار به اون ورود کنید زمینه های ترکیبی با علوم کامپیوتر مثل تحلیل داده ست، در زمینه تحلیل داده شما با انبوهی از داده های مختلف سروکار دارید که کار با اونها از عهده انسان ها خارج یا بسیار زمانبره؛ دراینجا شما با مهارت برنامه نویسی (فراتر از حدی که در واحدهای دانشگاه پاس کردید) می‌تونید در موقعیت تحلیل کننده داده فعالیت کنید.

اما برای بررسی بازارکار آمار بهتره مثل همیشه کسب درآمد از اون رو از دو جهت مستقل و استخدامی بررسی کنیم:

بازارکار استخدامی

داشتن مهارت های جانبی  در کنار دانش لازم، امکان ورود و استخدام شدن در استارتاپ ها، ارگان ها و سازمان های بزرگ و مختلف زیادی رو برای شما فراهم خواهد کرد. البته این موضوع به این معنی نیست که با نداشتن دانش برنامه نویسی امکان استخدام شدن برای شما وجود نداره. اما این مهارت احتمال ورود شما به بازار کار رو چندین برابر راحت تر خواهد بود.

بازار کار مستقل

بازار کار مستقل آمارمثل بازار کار استخدامی اون قوی نیست، اما می‌تونید در زمینه‌هایی مثل ارائه خدمات و موارد این چنینی هم به صورت مستقل فعالیت کنید، مثلاً ممکنه یک کسب و کار با داده های خیلی زیاد از شما بخواد این داده ها رو آنالیز کنید و در موضوعات مختلف، اطلاعات مفیدی رو برای اونها استخراج کنید.

مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در رشته آمار

اگر به دنبال این هستید که به عنوان فارغ التحصیل آمار بتونید با کمترین مشکل مشغول به کار بشید، پیشنهاد می‌کنیم موارد زیر رو در خودتون ایجاد و تقویت کنید:

علاقه به برنامه نویسی

بالاتر درباره اهمیت فوق العاده زیاد برنامه نویسی در بازار کار آمار به صورت مفصل صحبت کردیم. اگر می‌خواید در این زمینه موفق باشید بهترین کار یادگیری و علاقه به یادگیری زبان های برنامه نویسی مرتبط با رشته تونه. پیشنهاد ما با توجه به ویژگی های آمار، یاد گیری زبان برنامه نویسی پایتون در حد حرفه ایه.

علاقه به کار کردن در تنهایی

در زمینه های مختلف آمار مثل کار با داده ها بخش زیادی از کار در تنهایی انجام می‌شه و کار تیمی در اون در اکثر مواقع وجود نداره. پس اگر فردی هستید که با تنهایی کار کردن مشکل داره باید بدونید که آمار شاید برای شما چندان مناسب نباشه.

علاقه به مهارت حل مسئله

در برخی زمینه ها تا حد خیلی زیادی نیاز به حل مسئله و پیدا کردن یک راه حل برای یک یا چند مشکل مشخص نیست. اما در آمار تقریباً تمام کاری که شما می‌کنید جمع آوری، آنالیز و در کل کار با داده ها برای پیدا کردن یک راه حل برای یک یا چند مشکله. پس برای موفقیت در اون علاقه داشتن به مهارت حل مسئله و انجام اون اهمیت زیادی داره.

شرایط مهاجرت با رشته آمار

به صورت کلی امکان اپلای با علم آمار بسیار خوبه. اگر بخواییم از نظر مهاجرت کاری و تحصیلی بررسی کنیم به نتایج پایین می‌رسیم.

اپلای تحصیلی

علم آمار برای مهاجرت تحصیلی گزینه خیلی خوبی حساب می‌شه. می‌تونید برای ادامه تحصیل در کشورهای خارجی به راحتی از طریق آمار اپلای بگیرید. مزیت دیگه اون هم اینه که می‌تونید در اون تغییر رشته انجام بدید. یعنی مثلاً اگر لیسانس شما آمار باشه این امکان براتون فراهمه که برای فوق لیسانس در زمینه علوم داده تحصیل کنید.

مهاجرت کاری

اگر قصد دارید برای کار به کشور دیگه ای مهاجرت کنید شرایط چندان سخت نیستن. فقط باید در حیطه خودتون واقعا توانمند باشید. به این دلیل که آمار از اون دست حوزه هاییه که توانایی تخصصی شما به راحتی و در کمترین زمان ممکن قابل سنجشه. 

مرکز مشاوره جدیدی نژاد تا آخر مسیر انتخاب رشته همراهتونه. دوستتون داریم 🙂