قبولی فرهنگیان از کدوم رشته راحت تره؟

قبول شدن در دانشگاه فرهنگیان از کدوم رشته راحت تره؟

شاید برای شما هم سوال شده باشه که قبولی فرهنگیان از کدوم 4 رشته ریاضی، تجربی، انسانی و هنر راحت تره. این موضوع مهم دارای اهمیت زیادیه چون می‌تونه احتمال قبولی شما در دانشگاه فرهنگیان رو کم یا زیاد کنه. پس برای دونستن جواب این سوال با ماه همراه باشید.

1. آمار پذیرش فرهنگیان در کنکور سراسری

هر سال در کنکور های مختلف آمار پذیرش دانشجوی فرهنگیان متفاوته. دلیل اون هم دفترچه انتخاب رشته اون ساله. پس برای حدس راحت تر بودن قبولی فرهنگیان، باید منتظر دفترچه ای که از سمت سازمان سنجش منتشر می‌شه باشیم.

چون در این دفترچه آموزش و پرورش برای جذب معلم در زمینه های مختلف اعلام نیاز می‌کنه. حتی تعداد اونها رو هم در همین دفترچه مشخض می‌کنه و با توجه به این موضوع می‌شه فهمید که در اون سال از کنکور کدوم مورد می‌تونه کمی راحت تر شما رو به سمت معلم شدن می‌بره.

2. ظرفیت قبولی فرهنگیان در هر استان چقدره؟

در هر سال هر استانی به همون تعداد معلمی که در هر رشته ای نیاز داره، دانشجو می‌گیره. مثلا ممکنه در سال 1400 استان اصفهان به 20 معلم هنر، 80 معلم زیست، 10 معلم ورزش و… نیاز داشته باشه.

در حالی که استان همدان در همون سال 2 معلم هنر، 15 معلم زیست و 1 معلم ورزش رو جذب کنه. پس این قبولی در هر استانی می‌تونه نسبت به استان دیگه کاملا متفاوت باشه.

معمولا استان های پرجمعیت و کلانشهر ها جذب دانشجومعلم بیشتری هم دارن. برای همین موضوع پیشنهاد می‌کنیم به دفترچه سازمان سنجش که برای کنکور گذشته منتشر شدن یه نگاهی بندازید تا با پذیرش حدودی معلم در استان خودتون آشنا بشید.

اولویت های مهم برای قبولی دانشگاه فرهنگیان

قبولی فرهنگیان از کدوم رشته راحت تره؟

بهتره تمرکزتون رو از این موضوع که چه رشته ای قبولی راحت تری داره بردارید. در عوض روی این 2 مورد زمان بذارید:

  1. کسب رتبه خوب
  2. مصاحبه فرهنگیان (این مورد خیلی پر اهمیتیه و حتی در سال های بعد مهم تر هم خواهد شد.)

به این دلیل که اگر شما این 2 مورد رو به نحو احسنت پشت سر بزارید حتی اگر در زمینه تحصیلی شما در استانتون فقط 1 پذیرش هم وجود داشته باشه این شانس برای شما خواهد شد.

محل خدمت مهم تره یا فقط قبولی فرهنگیان؟

محل خدمت هم در دفترچه سازمان سنجش مشخصه. مثلا اگر یک استان به 30 معلم ریاضی نیاز داشته باشه فقط تعدادی از اونها در مرکز اون استان خدمت می‌کنن.

بقیه افراد باید در شهرستان ها، شهرها و روستاهای دور و نزدیک اون استان برای خدمتشون تقسیم بشن!!! اگر رتبه و مصاحبه شما بهتر باشه، محل خدمت شما هم شرایط خیلی بهتری رو خواهد داشت.

شرایط قبولی فرهنگیان از کدوم رشته بهتره؟

همونطور که بالاتر هم گفتیم شرایط قبولی فرهنگیان و معلم شدن از استانی به استان دیگه کاملا متفاوته. یعنی نمی‌شه گفت که همیشه در یک رشته خاص احتمال قبولی بیشتره.

اما به صورت کلی از سال 1400 تا به حالا، روند جذب معلم در دانشگاه های فرهنگیان به صورت افزایشی بوده و این موضوع یک خبر خوب برای داوطلب هایی هست که قصد معلم شدن دارن

شما باید تلاش کنید که رتبه خوبی کسب کنید و مصاحبه رو هم به خوبی بگذرونید تا محل خدمت شما همون چیزی بشه که موردنظرتون هست. برای این که به طور کامل با دانشگاه فرهنگیان، روند قبولی دانشگاه فرهنگیان و مصاحبه فرهنگیان و میزان حقوق اون آشنا بشید به محتوای اون در کیماگرخونه مراجعه کنید.

ریاضی، تجربی یا انسانی؟ کدوم رشته راحت تره؟

متوجه شدیم که هر 3 مورد شرایط قابل حدسی رو برای قبولی دانشگاه فرهنگیان ندارن و این موضوع هر سال و از استانی به استان دیگه متفاوته. اما شاید بپرسید کدوم شاخه تحصیلی راحت تره و شرایط بهتری رو داره؟

پیشنهاد می‌کنیم اگر دانش آموز تجربی هستید و این امکان براتون فراهمه، دروس ریاضی رو بخونید و در کنکورش شرکت کنید. به این دلیل که رتبه شدن در کنکور ریاضی به دلیل داوطلب ها و تعداد دروس کمتر (زیست شناسی و زمین شناسی رو در کنکور ندارید!)، راحت تر از تجربیه.

همچنین دروس مشترک ریاضی و تجربی هم زیاده. اما تغییر فیلد از انسانی به این دو، پیشنهاد نمی‌شه. همچنین اگر تازه می‌خواید وارد دبیرستان بشید باز هم برای قبولی فرهنگیان، ریاضی گزینه خوبی هست.