رشته جغرافیا:فیلم معرفی+درآمد، دروس، دانشگاه ها و مهاجرت

معرفی رشته جغرافیا

رشته جغرافیا که علم مهمی در سرتاسر جهان حساب می‌شه زیر گروه انسانیه. این علم پر اهمیت رو  به صورت کامل بررسی خواهیم کرد. از ماهیت جغرافیا و درصد قبولی اون تا مهارت های نرم، دانشگاه های ارائه دهنده و حتی شرایط مهاجرت و درآمد اون رو هم بررسی می‌کنیم.

معرفی کلی جغرافیا

در جغرافیا در دانشگاه شما مباحث پیشرفته تری رو نسبت به جغرافیای دبیرستان مطالعه خواهید کرد. مطالبی از جمله شهرنشینی، مسائل زیست‌ محیطی، جنگ و تخریب، بحران آب، پدیده مهاجرت، حاشیه نشینی، ترافیک، تخلیه روستاها، فرسایش جنگل ها و… .

در واقع جغرافیدان ها با اشراف بر مطالب مربوط به این موضوعات راه حل ها و پیشنهاداتی رو برای حل مشکلات مربوط به این زمینه ها ارائه می‌دن.

معرفی کلی رشته جغرافیا در دانشگاه

تا چه مقطعی می‌تونم جغرافیا بخونم؟

علاوه بر مقطع کارشناس (لیسانس)، شما این امکان رو دارید که در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هم تحصیل کنید. در نتیجه از نظر ادامه تحصیل منع و مشکلی برای شما وجود نداره. خوبه که با  گرایش های مختلف کارشناسی ارشد جغرافیا هم آشنا بشید:

  1. ژئومورفولوژی
  2. جغرافیای طبیعی
  3. کارتوگرافی
  4. جغرافیای انسانی
  5. جغرافیای شهری
  6. جغرافیای روستایی
  7. جغرافیای برنامه ریزی شهری و روستایی

قبل از اینکه بریم سراغ ادامه مقاله، ویدیوی زیر رو که کیمیاگراعظم، محمدحسین جدیدی نژاد، ضبط کرده، ببینید تا کامل با جغرافیا در دانشگاه آشنا بشید.

 دروس دانشگاهی رشته جغرافیا 

با توجه به گرایش جغرافیایی که انتخاب می‌کنید دروس مورد مطالعه در دانشگاه هم تفاوت پیدا میکنه. همه این موارد رو در اسلاید پایین می‌بینید. 

دروس دانشگاهی جغرافیا

در چه دانشگاه هایی می‌تونم جغرافیا بخونم؟

چه دانشگاه هایی رشته جغرافیا دارن

تعداد دانشگاه هایی که جغرافیا رو ارائه می‌دن در کشور ما کم نیست، اتفاقاً پراکندگی اونها هم زیاده. اما سعی کنید تا جایی که رتبتون به شما اجازه می‌ده حتی الامکان در دانشگاه های تاپ کشور مثل دانشگاه تهران تحصیل کنید. درس خوندن در دانشگاه‌هایی مثل این مورد به دلیل داشتن اساتید خوب، علاوه بر آشنا کردن شما با علوم به روزتر دنیا، باعث ایجاد شرایط کاری بهتری هم برای شما خواهد شد.

کارنامه قبولی رشته جغرافیا

دانشگاه تهران – روزانه 1401دانشگاه شهید بهشتی – روزانه 1401دانشگاه خوارزمی تهران – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
رياضي14%رياضي16%رياضي14%
اقتصاد76%اقتصاد29%اقتصاد57%
ادبیات تخصصی34%ادبیات تخصصی35%ادبیات تخصصی23%
عربی تخصصی16%عربی تخصصی20%عربی تخصصی18%
تاریخ و جغرافیا57%تاریخ و جغرافیا19%تاریخ و جغرافیا26%
علوم اجتماعی78%علوم اجتماعی58%علوم اجتماعی63%
فلسفه و منطق47%فلسفه و منطق27%فلسفه و منطق25%
روانشناسی70%روانشناسی44%روانشناسی60%
درصدهای قبولی جغرافیا در سال 1401

بازار کار رشته جغرافیا چطوره؟

 بهتره برای آشنایی بیشتر و کامل تر از  بازار کار و درآمد جغرافیا آن را از 2 منظر مستقل و استخدامی مورد بررسی قرار بدیم. 

آینده کاری مستقل رشته جغرافیا

 به صورت کلی جغرافیا بازار کار مستقل مستقیمی نداره یعنی برای مستقل شدن در این زمینه باید وارد حوزه های مشابه جغرافیا بشید. مثلا یکی از این موارد کارکردن به عنوان راهنمای گردشگری هست.

بازارکار استخدامی جغرافیا

شاید شرایط استخدامی از طریق جغرافیا از مستقل اون بهتر باشه. اما باز هم به صورت قطعی نمیشه حرفی در این باره زد. برخی از موقعیت های شغلی استخدامی جغرافیا:

  • کارشناس امور انسانی در روزنامه، مجلات و صدا و سیما
  • دبیری جغرافیا
  • وزارت‌ جهاد کشاورزی‌
  • سازمان‌ نقشه ‌برداری‌ کشور
  • سازمان‌ جغرافیای‌ نیروهای‌ مسلح‌
  • وزارتخانه‌ نیرو
  • سازمان‌ محیط‌ زیست ‌
  • شهرداری‌
  • وزارتخانه‌ های‌ آموزش‌ و پرورش
  • شهرسازی
  • وزارتخانه دفاع‌
  • وزارتحانه نفت‌
  • سازمان ‌های‌ نظامی، انتظامی‌ و سیاسی

و …

بهترین کار این هست که در همون ترم های اول ورود به زمینه جغرافیا سعی کنید در یک حیطه خاص تخصص پیدا کنید. با این کار می‌تونید بعدها که چه در داخل و چه در خارج از کشور راحت‌تر جذب بازار کار بشید.

مهارت های نرم برای موفقیت در رشته جغرافیا

مهارت های نرم برای موفقیت در رشته جغرافیا

جدا از دانش و علمی که هر فرد در هر زمینه ای باید داشته باشه، برخی مهارت ها وجود دارن که از شما فرد موفق تری برای ورود به دنیای بازار کار می‌سازن. همچنین در زمان تحصیل از شما فرد موفق تری خواهد ساخت. این مهارت ها عبارتند از:

میزان مفاهیم حفظی در رشته جغرافیا

قطعاً می‌دونید که جغرافیا مثل اکثر زمینه های زیرگروه انسانی دارای مباحث حفظی و خوندنی خیلی زیادی هست. در نتیجه شما باید بتونید با حجم خیلی زیادی از مباحث تئوری کنار بیاید و با اونها ارتباط برقرار کنید تا برای طولانی مدت در ذهن شما بمونن.

تاثیر مطالعه جانبی در موفقیت با رشته جغرافیا

اگر به دنبال این هستید که با کمترین مشکل ممکن بتونید به صورت مستقل یا استخدامی از طریق جغرافیا مشغول به کار بشید باید بدونید که چه در زمان تحصیل و چه بعد از اون نیاز هست که برای همگام کردن خودتون با علم جغرافیای روز، مطالعه جانبی زیادی چه در حوزه جغرافیا و چه در حوزه های دیگه داشته باشید.

امکان مهاجرت با رشته جغرافیا

اپلای از طریق جغرافیا برای فارغ التحصیل های اون کاملا فراهمه و حتی می‌تونید به کشورهای اروپایی و تاپ دنیا هم مهاجرت کنید. فقط توصیه برای شماره ای هست که سعی کنید از همان ابتدای ورود به دانشگاه زبان خودتون رو در حد خیلی خوبی تقویت کنید.