امتحان نهایی یا کنکور؟ روی کدوم تمرکز کنم و وقت بذارم؟

امتحان نهایی یا کنکور؟ روی کدوم تمرکز کنم و وقت بذارم؟

سوال متداول خیلی از شما اینه که امتحان نهایی یا کنکور؟ کدوم مهم تره؟ برای کدوم یکی از اونها باید وقت بیشتری بذارم؟ کنکور رو کنار بذارم یا نهایی رو؟ تشریحی بخونم یا تستی؟ آیا این کار درستیه که تمرکز و وقتم رو برای نهایی بذارم و سال بعد برای کنکور بخونم؟

قطعا نه! اما چرا؟

امتحان نهایی یا کنکور؟ کدوم مهم تره؟

با توجه به قطعی شدن تاثیر امتحانات نهایی روی رتبه کنکور شما، در حال حاضر 50% از رتبه شما رو همین نمرات نهایی تشکیل می‌دن.
یعنی ارزش درصدهای کنکور شما و نمرات نهایی تون تقریبا برابر هست.

حتی پیش بینی می‌شه که این میزان به مرور بیشتر هم می‌شه. یعنی ممکنه سال های بعد ارزش نمرات نهایی به نسبت درصدهای کنکور 60 به 40 بشه.

در نتیجه داوطلبی که واقعا به دنبال کسب رتبه برتر و دانشگاه های خوب باشه هرگز بین دو راهی امتحانات نهایی و کنکور گیر نمی‌کنه. به این دلیل که برای نتایج خوب شما به هردوی اونها نیاز دارید و به هیچ وجه نباید یکی رو فدای دیگری کنید.

دقیقا مثل نگین همایی که نقره المپیاد شیمی رو کسب کرده و در حال حاضر هم دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران هست. نگین به این دلیل که تا سطوح خیلی خیلی بالا و پیشرفته شیمی رو مطالعه کرده بود و پیش رفته بود به راحتی تونست در نهایی شیمی رو کامل بشه.

پس شما هم اگر دروستون رو برای کنکور بخونید، به دلیل سخت تر و سطح بالاتر بودن تست های کنکور، بدون شک 20 گرفتن در نهایی اون درس براتون مثل آب خوردن ساده می‌شه.

برای کنکور درس بخونم یا برای امتحان نهایی؟

اگر شما به شکل درست و با استفاده از منابعی که در صفحه مربوط به مقایسه بهترین منابع امتحان نهایی بهشون اشاره کردیم، برای کنکور درس بخونید مطمئنا سوالات یک امتحان تشریحی برای شما سختی خاصی نداره.

البته باید به روند مطالعه خودتون دقت کنید و جوی پیش نرید که فقط روی یکی از اونها تمرکز کنید. مطالعه شما باید هم مناسب امتحانات تشریحی باشه و هم مناسب امتحانات تستی مثل کنکو.

اگر به این شکل پیش برید آمادگی برای کنکور می‌تونه شما رو برای نهایی هم آماده کنه‌.

پس دقیقا مثل این سوال که “کمیت مطالعه مهم تره یا کیفیت؟” و جواب هر دو هست، در پاسخ سوال “امتحان نهایی یا کنکور؟” هم باید بگیم هر دو. در واقع راز رسیدن به رتبه های خوب، گرفتن نمره 20 نهایی و همچنین مطالعه حرفه ای برای کنکور به روش درست هست.

نظر رتبه 153 کنکور تجربی 99 درباره امتحان نهایی

توی ویدیوی زیر نظر محمدحسین اولیایی رتبه 153 تجربی سال 1399 رو راجع به امتحان نهایی و نحوه خوندنش پرسیدیم: