رشته تاریخ، بازارکار و درآمد، درصدقبولی، دروس، دانشگاه ها و مهاجرت

معرفی کامل رشته تاریخ در دانشگاه

رشته دانشگاهی تاریخ زیر گروه انسانیه که تا حدودی در دبیرستان با اون آشنایی پیدا کردید و برای علاقمندانش بسیار جذابه.  به همین دلیل در ادامه به شما می‌گیم که در دانشگاه قراره چه مباحثی رو مطالعه کنید؟ درصدهای  قبولی اون چقدر هستن؟ بازار کار  و درآمد تاریخ چطوره؟ همچنین می‌گیم که چطور می‌تونید از طریقش مهاجرت کنید. 

بررسی کلی رشته تاریخ

در این زمینه هدف بررسی گذشته جامعه انسانی رو از نظر سیاسی، فرهنگی، افتصادی و اجتماعی هست. شما با تحصیل در این زمینه جدا از مباحث تاریخی بسیار گسترده، یاد خواهید گرفت که چطور با علوم و دانشی که کسب کردید اتفاقات و رویداد های مختلف آینده رو پیش بینی و تحلیل کنید.

قبل از اینکه بریم سراغ ادامه ی مقاله، لازمه ویدیوی زیر رو ببینیم که کیمیاگر اعظم، محمدحسین جدیدی نژاد، سیر تا پیاز رشته تاریخ رو برامون توضیح میده 🙂

تفاوت رشته تاریخ و باستان شناسی

اصلی‌ترین تفاوت تاریخ و باستان شناسی در این هست که تاریخ شامل مباحث تئوری خیلی زیادی در رابطه با گذشته هست اما در زمینه باستان شناسی دانشجوها کار عملی رو هم در کنار بخش کمی از مباحث تئوری تاریخ در دانشگاه یاد می‌گیرن.

در واقع باستان شناسی و تاریخ تفاوت‌های زیادی با هم دارن.  کسی که تاریخ می‌خونه در زمینه‌های مختلف تاریخی در سرتاسر دنیا تحقیقات انجام میده و این تحقیقات به صورت تئوری هستند اما یک باستان شناس روی آثار تاریخی مطالعه انجام میده سن اونها و اینکه مربوط به چه دوره‌ای هستند رو حدس می‌زنه و بیشتر کارش به صورت عملی و روی آثار تاریخی  فیزیکی هست.

  • از نظر بازار کار هر دو در رده متوسط قرار دارند و  شرایط یکسانی رو دارن. البته کسایی که باستان شناسی می‌خونن می‌تونن مجوز لازم برای  تبدیل شدن به تورلیدر رو هم بگیرن. البته برای کسایی که تاریخ خوندن هم این مورد تا حدودی ممکنه.

تا چه مقطعی میتونم تاریخ بخونم؟

شما با توجه به علاقه و هدفی که دارید می‌تونید تاریخ رو تا مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هم ادامه بدید و از این نظر هیچ محدودیتی نخواهید داشت.

دروس تخصصی تاریخ در دانشگاه

چارت دروس دانشگاهی رشته تاریخ

 در حال حاضر تعداد واحد های مطالعه شده توسط دانشجوهای تاریخ در دانشگاه به صورت زیر هست. برخی از عناوین این دروس رو هم در عکس بالا می‌بینید. (واحد های مقطع کارشناسی)

  1. عمومی: 16 واحد
  2. پایه: 28 واحد
  3. الزامی: 68 واحد
  4. اختیاری: 23 واحد
  5. دروس تربیت دبیر (در صورت تحصیل در دانشگاه فرهنگیان): 24 واحد

در چه دانشگاه و شهرهای میتونم تاریخ بخونم؟

بهترین دانشگاه ها برای رشته تاریخ

تعداد دانشگاه هایی که تاریخ رو ارائه می‌دن در کشور ما زیاده، اما پرچمدار اونها دانشگاه تهران و دانشگاه  شهید بهشتی هستن. پس اگر رتبه شما بهتون این اجازه رو داد حتما در یکی از این دو دانشگاه تحصیل کنید.

کارنامه قبولی تاریخ در دانشگاه های برتر

دانشگاه تهران – روزانه 1401پردیس ابوالقاسم فردوسی – (فرهنگیان ) 1401پردیس شهید چمران تهران – (فرهنگیان) 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
رياضي23%رياضي41%رياضي18%
اقتصاد76%اقتصاد52%اقتصاد90%
ادبیات تخصصی30%ادبیات تخصصی23%ادبیات تخصصی57%
عربی تخصصی44%عربی تخصصی70%عربی تخصصی69%
تاریخ و جغرافیا21%تاریخ و جغرافیا13%تاریخ و جغرافیا54%
علوم اجتماعی75%علوم اجتماعی50%علوم اجتماعی92%
فلسفه و منطق17%فلسفه و منطق22%فلسفه و منطق45%
روانشناسی68%روانشناسی95%روانشناسی97%

بازار کار تاریخ چطوره؟

  1. بازار کار مستقل

 در رابطه با تاریخ می‌تونیم بگیم که بازار کار مستقلی که دقیقا به خود تاریخ مربوط بشه وجود نداره مگر اینکه شما وارد حوزه های دیگه بشید. البته برخی موارد زیر رو هم می‌تونید برای فعالیت به شکل مستقل در نظر بگیرید:

  • تدریس در مدرسه، دانشگاه و آموزشگاه ها و دانشگاه ها
  • فعالیت در موزه ها
  • راهنمای تور
  1.  بازارکار استخدامی

استخدام شدن تاریخ شرایط بهتری از حالت مستقل دارد. البته باید بدونید که در کشور ما بازارکار تاریخ در کل بازار کار خوبی حساب نمی‌شه و خیلی نمی‌شه روش حساب کرد.

مهارت های نرم مورد نیاز در رشته تاریخ

مهارت های نرم مورد نیاز در رشته تاریخ
  • علاقه به حفظیات

بالاتر هم اشاره کردیم که مباحث و دروس تاریخ کاملا حفظی هستن. پس نیازه که بتونید حجم زیادی از این مطالب رو بخونید و با اونها ارتباط بگیرید.

  1. تقویت فن بیان

اگر قصد شما این هست که تاریخ رو تا مقطع دکتری بخونید و به استاد دانشگاه در این زمینه تبدیل بشید، بهتره حتما روی فن بیان خودتون کار کنید تا بتونید مطالب رو به بهترین شکل ممکن انتقال بدید.

شرایط مهاجرت با رشته تاریخ

شما با کمترین مشکل می‌تونید از طریق تاریخ اپلای تحصیلی و حتی کاری بگیرید. شما می‌تونید برای ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور درخواست بدید و بعد از اتمام تحصیل تون به دنبال کارهای اقامت خودتون برید و با مشکل کمتری در یک کشور ساکن بشید.

نکته بسیار مهم این هست که حتما سعی کنید از همون روزهای اول ورود به دانشگاه زبان تخصصی خودتون رو با توجه به کشور مقصدتون به شکل خیلی حرفه ای تقویت کنید.