رشته مهندسی معدن، درآمد، دروس، کارنامه قبولی، مهاجرت + فیلم

معرفی رشته مهندسی معدن

رشته مهندسی معدن زیرگروه رشته ریاضی هست. خیلی از ما معدن رو با سختی هاش میشناسیم. به همین دلیل در ادامه مهندسی معدن رو به صورت کامل معرفی می‌کنیم.

موضوعاتی از جمله دروس تخصصی در دانشگاه، ماهیت مهندسی معدن، درصد قبولی، مهارت های نرم و ضروری، شهرها و دانشگاه هایی که مهندسی معدن دارن، بازارکار و حتی مهاجرت رو براتون به شکل کامل توضیح می‌دیم.

رشته مهندسی معدن دقیقا چی هست؟

به صورت کلی کار یه مهندس معدن انجام کارهای صنعتی روی مواد معدنی هست. مهندس های معدن معمولاً معادن رو طراحی و توسعه می‌دن و بهترین راه رو برای استخراج فلز یا مواد معدنی تعیین می‌کنن تا بیشترین بهره رو از ذخایر ببرن.

بازارکار مهندسی معدن نسبت به مهندسی شیمی، مهندسی مواد، مهندسی پلیمر یا حتی مهندسی نفت محدوده، اما به نوبه خودش بازارکار قابل قبولی رو برای فارغ التحصیل هاش داره. در ادامه کیمیاگر اعظم،محمدحسین جدیدی نژاد، توی فیلم زیر بصورت کامل رشته مهندسی معدن رو بررسی کرده. حتما فیلم رو ببیند تا به ادامه ی مطلب برسیم:

تا چه مقطعی می‌تونم مهندسی معدن بخونم؟

مثل خیلی از رشته های مهندسی که به شما امکان ادامه تحصیل رو می‌دن، شما می‌تونید مهندسی معدن رو هم تا مقاطع بالا ادامه بدید.یعنی علاوه بر مقطع کارشناسی (لیسانس)، می‌تونید مهندسی معدن رو تا مقطع کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) و دکتری هم ادامه بدید.

دروس دانشگاهی رشته‌ی مهندسی معدن

مهندسی معدن در دانشگاه دارای 2 گرایش هست:

  1. اکتشاف معدن
  2. استخراج معدن

هر دو گرایش دروس تخصصی زیادی دارن که توی عکس پایین می‌بینیدشون. البته جدا از این موارد دروس مشترکی هم بین اونها وجود داره که در زمینه معدن هست.

عکس

چه دانشگاه ها و شهرهایی مهندسی معدن دارن؟

تعداد دانشگاه هایی که می‌تونید توی اونها مهندسی معدن بخونید در سطح کشور زیاده. اما یک دانشگاه خاص قرار نیست رشته‌ی مهندسی معدن رو هر سال داشته باشه. پس برای اطلاع از این که در سال کنکور شما چه دانشگاه هایی این فیلد تحصیلی رو دارن باید منتظر دفترچه سازمان سنجش باشید.

اما به صورت کلی این دانشگاه ها معمولا پذیرش دانشجو در این زمینه دارن:

  • تهران
  • امیرکبیر
  • یزد
  • صنعتی اصفهان
  • بین المللی امام خمینی (ره)
  • شهید باهنر
  • ارومیه
  • و ….

هزینه رشته‌ی مهندسی معدن در دانشگاه های مختلف

بعد از تحصیل در دانشگاه‌های روزانه امکان تحصیل در دانشگاه‌های آزاد، شهریه پرداز، خودگردان آزاد و حتی در دانشگاه‌های دولتی به صورت شبانه برای دانشجوها در رشته‌های مختلف وجود داره. هزینه همه اونها در پایین اومده.

شهریه مهندسی معدن دانشگاه شهریه پرداز

هزینه‌ای که باید برای تحصیل در دانشگاه شهریه پرداز در زمینه مهندسی معدن بپردازید برای یک ترم در سال 1402 در حدود 15 میلیون تومان هست. البته معمولاً دانشگاه‌های شهر تهران حالت شهریه پرداز رو دارن و نه شهرهای دیگه.

هزینه رشته‌ی مهندسی معدن در حالت شبانه

تحصیل در دانشگاه‌های مختلف اما به حالت شبانه که دارای شهریه هست. در یک ترم تحصیلی در سال 1402 شهریه حدوداً 4 میلیون تومان هست که البته دانشگاه‌های خیلی کمی حالت شبانه رو در رشته‌ای مثل رشته مهندسی معدن دارن.

شهریه رشته مهندسی معدن دانشگاه آزاد

در دانشگاه‌های آزاد خوندن رشته‌هایی مثل مهندسی معدن در یک ترم در سال 1402 بین 7 تا 9 میلیون تومان متغیر بوده این هزینه با توجه به تعداد دروس تخصصی و عملی شما تعیین می‌شه.

هزینه رشته‌ی مهندسی معدن پردیس خودگردان

رشته‌های فنی مهندسی از جمله مهندسی معدن در دانشگاه‌های خودگردان آزاد یا پردیس خودگردان ارائه نمی‌شن.

کارنامه قبولی رشته مهندسی معدن

دانشگاه تهران – روزانه 1401دانشگاه امیرکبیر – روزانه 1401دانشگاه صنعتی اصفهان – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
رياضيات15%رياضيات18%رياضيات17%
فیزیک28%فیزیک35%فیزیک14%
شیمی35%شیمی39%شیمی19%
درصدهای قبولی مهندسی معدن در کنکور 1401

آینده شغلی مهندسی معدن چطوره؟

بازارکار مهندسی معدن به نسبت مهندسی شیمی که خیلی گستردگی زیادی داره، محدودتره به این دلیل که تک بعدیه. یعنی شما به عنوان یه مهندس شیمی می‌تونید مثلا وارد زمینه های مهندسی پلیمر یا حتی مهندسی مواد هم بشید، اما درباره مهندسی معدن این موضوع صادق نیست.

  1. بازارکار مستقل در زمینه معدن کلا وجود ندارد.
  2. بازارکار استخدامی برای مهندس های معدن واقعا خوب و پر درآمده اما استخدام شدن در این زمینه در تعداد کم و محدود صورت می‌گیره. یعنی می‌شه گفت که همه چیز تا حد زیادی به شما و مهارتهاتون بستگی داره.

اصلی ترین مهارت برای یه مهندس معدن

مهم ترین کاری که به عنوان دانشجو یا حتی فارغ التحصیل مهندسی معدن بکنید اینه که حتما با شرایط محیط کار واقعی آشنا بشید. به این دلیل که در زمینه های صنعتی از جمله معدن، چیزی که توی بازارکار هست به مراتب خیلی متفاوت تر از مطالب و محتوای کتاب ها هست.

در نتیجه اگر به دنبال موفقیت در رشته مهندسی معدن هستید لازمه که به درکی از این موضوع برسید. می‌تونید با تحقیق یا حتی بودن در محقز کارخونه ها و شرکت ها به درک خوبی از این موضوع برسید.

مهاجرت با رشته مهندسی معدن

  • مهاجرت یا اپلای تحصیلی برای یه دانشجوی مهندسی معدن شرایط خوبی رو داره و شما می‌تونید در برخی کشورها اون رو در مقاطع مختلف در دانشگاه ادامه بدید.
  • اما مهاجرت کاری برای یه مهندس معدن چندان شرایط خوبی رو نداره. مثلا شما اگر مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق و زمینه های مشابه رو بخونید احتمال این که یک شرکت یا کسب و کار خارجی حاضر باشه دوندگی های لازم برای ویزا شدن شمارو به جون بخره خیلی زیاده. اما درباره مهندسی معدن این احتمال کمتره.