رشته علوم و صنایع غذایی، درآمد، دروس، دانشگاه ها و مهاجرت+فیلم

معرفی کامل رشته علوم و صنایع غذایی

رشته علوم و صنایع غذایی که خیلی از داوطلب ها اون رو با رشته تغذیه اشتباه می‌گیرن کاملا متفاوته اما هر دوی اونها زیر گروه رشته تجربی هستن. برای درک این تفاوت، علوم و صنایع غذایی رو به صورت  کامل معرفی می‌کنیم. همچنین درباره بازار کار، دروس، دانشگاه های ارائه دهنده، درصد های قبولی، انواع مهاجرت و شرایط اونها و حتی مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در این زمینه هم صحبت می‌کنیم، پس با ما همراه باشید.

رشته علوم و صنایع غذایی دقیقا چی هست؟

در این فیلد تحصیلی دانشجوها در زمینه تکنولوژی های مربوط به انواع مواد غذایی از جمله لبنیات، انواع گوشت، روغن، غلات، سبزیجات، میوه جات و… دروس و مباحثی رو مطالعه می‌کنن.

به صورت کلی می‌تونیم بگیم علوم غذایی شامل شیمی، بیوشیمی، تغذیه، میکروبیولوژی و مهندسی می‌شه و با استفاده از این علوم  راه حل های علمی رو برای حل مشکلات مرتبط با سیستم های غذایی ارائه می‌ده.

همچنین یکی از مهمترین زمینه های فعالیت فارغ التحصیل های علوم و صنایع غذایی مربوط به نگهداری مواد خوراکی و غذایی هست به شکلی که همزمان با نگهداری طولانی اونها  کیفیت و ارزش غذایی اونها هم حفظ می‌شه.

توی فیلم زیر کیمیاگر اعظم،محمدحسین جدیدی نژاد، سیر تا پیاز علوم و صنایع غذایی رو بررسی کرده، برای آشنایی بیشتر حتما فیلم رو ببینید:

امکان ادامه تحصیل در زمینه علوم و صنایع غذایی

مثل اکثر رشته ها شما می‌تونید در دانشگاه رشته علوم و صنایع غذایی رو هم علاوه بر کارشناسی یا لیسانس تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هم ادامه بدید. البته اکثر افراد با داشتن مدرک لیسانس علوم قضایی هم می‌تونن وارد بازار کار بشن اما شما با توجه به علایق و اهداف تون می‌تونید مقاطع بالاتر ادامه تحصیل بدید.

دروس دانشگاهی رشته علوم و صنایع غذایی

برای درک بهتر دروس علوم قضایی در دانشگاه بهتره مباحث مختلف اون رو به 2 دسته دروس اصلی و دروس تخصصی تقسیم کنیم. هر 2 زمینه رو همراه با جزئیاتشون در عکس می‌بینید.

دروس اصلی و دروس تخصصی رشته علوم و صنایع غذایی در دانشگاه

باید بدونید که بخش زیادی از دروس اصلی علوم غذایی مباحث مربوط یا نزدیک به شیمی هستن. همچنین در بخش دروس تخصصی شما با دستگاه ها و تجهیزات مختلف مربوط به صنایع غذایی و نگهداری از اونها به صورت کامل آشنا می‌شید.

دانشگاه‌ها و شهرهای ارائه دهنده علوم غذایی

 خبر خوب اینه که در انتخاب دانشگاه و شهر برای تحصیل در زمینه علوم و صنایع غذایی دست شما کاملاً بازه. چون در هر  شهری حداقل چند دانشگاه وجود دارن که بتونید در اونها علوم قضایی رو بخونید. تعدادی از  این دانشگاه شامل موارد زیر هستن.

  1.  تهران
  2.  بهشتی

دانشگاه های شهر های:

  1. اصفهان
  2. شیراز
  3. ساری
  4. مشهد
  5. همدان
  6. قزوین

و … 

کارنامه قبولی علوم و صنایع غذایی

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – روزانه 1401دانشگاه علوم پزشکی مراغه – روزانه 1401دانشگاه علوم پزشکی تبریز – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
زمین شناسی52%زمین شناسی19%زمین شناسی49%
رياضيات46%رياضيات62%رياضيات54%
زیست شناسی30%زیست شناسی47%زیست شناسی27%
فيزيك41%فيزيك66%فيزيك30%
شیمی20%شیمی13%شیمی22%
درصدهای قبولی صنایع غذایی در سال 1401

بازار کار رشته علوم و صنایع غذایی

  • بازار کار مستقل

به صورت کلی باید بگیم که شرایط مستقل شدن برای یک فارغ التحصیل علوم و صنایع غذایی چندان خوب نیست. مگر این که شما قصد سرمایه گذاری یا راه اندازی یک کسب و کار مربوط به مواد غذایی ( مثل شرکت های تولید و پخش  انواع کنسرو) رو داشته باشید و بتونید در این مسیر از دانش خودتون هم استفاده کنید. اگر شرایط انجام این کار رو داشته باشید، درآمد خوبی در انتظار شما خواهد بود. 

  • بازار کار استخدامی

اما برعکس حالت مستقل، بازار کار استخدامی کاملاً شرایط مطلوبی رو در زمینه علوم و صنایع غذایی داره. به این دلیل که هر کارخونه یا محیطی که در اون بسته بندی مواد غذایی انجام بشه بدون شک به یک یا چند شخص که در این زمینه ( یعنی رشته علوم و صنایع غذایی) تحصیل کرده باشن نیاز داره. همین موضوع هم موقعیت های شغلی رو برای شما چندین برابر می‌کنه.

مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در زمینه علوم غذایی

جدا از مواردی که در دانشگاه اونها رو فرا می‌گیرید برای موفقیت و داشتن درآمد بیشتر نیاز هست که برخی مهارت ها رو در هر زمینه ای که واردش می‌شید در خودتون تقویت کنید. برای دانشجوهای علوم و صنایع غذایی هم داشتن برخی ویژگی‌ها و مهارت های نرم مزیت های خیلی مهمی به حساب میان. برخی از اونها رو در پایین آوردیم.

جایگاه مطالعه جانبی در موفقیت در علوم و صنایع غذایی

بهترین کار اینه که از زمان ورود به دانشگاه در زمینه ای که می‌خواید در اون تخصص پیدا کنید مطالعه جانبی و جدا از مباحث دانشگاه داشته باشید. داشتن تخصص در زمینه شغلی خودتون می‌تونه در روند استخدام شدن و حتی افزایش درآمد تون هم تاثیر چشم‌گیری بزاره.

رشته علوم و صنایع غذایی آزمایشگاه داره؟

همونطور که بالاتر در بخش دروس دانشگاهی هم اشاره کردیم، بخشی از واحدهایی که باید در دانشگاه پاس کنید مربوط به کارهای آزمایشگاهی و کار با دستگاه های مختلف هست. پس کار با این تجهیزات برای یک فارغ التحصیل علوم غذایی دارای اهمیت زیادیه.

می‌تونید برای تقویت مهارت تون در این زمینه حتی در دوره های خارج از دانشگاه هم شرکت کنید. با این کار رزومه قوی تری  برای ورود به بازار کار بسازید.

محیط کاری رشته علوم و صنایع غذایی

به عنوان شخصی که قصد داره در کارخونه ها و در کل محیط های مربوط به تهیه، تولید و بسته بندی مواد غذایی فعالیت بکنه نیاز دارید که با افراد مختلفی ارتباط داشته باشید. پس برای موثر بودن ارتباط تون و همچنین برطرف کردن مشکلات مختلف بدون شک نیاز دارید که کار تیمی بلد باشید.

اگر این ویژگی ها در شما وجود ندارن نگران نباشید به این دلیل که کاملا اکتسابی هستن و می‌تونید به مرور اونها رو در خودتون ایجاد کنید.

مهاجرت با رشته علوم و صنایع غذایی

  • مهاجرت تحصیلی به واسطه علوم و صنایع غذایی شرایط خیلی خوبی داره و شما برای اپلای از این روش با مشکل خاصی مواجه نخواهید شد. فقط حتما پیش از اقدام سطح زبان خود تون رو به حد قابل قبولی برسونید تا در کشور مقصد دچار مشکل نشید.
  • اما شرایط مهاجرت کاری کمی متفاوت تر و سخت تره. در اکثر کشورها لازمه که اون کارفرما مقامات لازم رو قانع که که شما دارای ویژگی و مهارت خاصی هستید که فرد دیگری در این کشورها اون تخصص رو نداره.
  • در نتیجه شما باید روی تخصص و مهارت کاری خودتون تا حد خیلی خوبی کار کنید تا شرایط اپلای کاری براتون راحت تر باشه. همچنین پیشنهاد ما این هست که در کشور خودمون سابقه کاری مرتبط با زمینه ای که در اون قصد مهاجرت دارید، داشته باشید.