رشته علوم اقتصادی، بازارکار، دروس، مهاجرت، بورسیه و درصدقبولی+فیلم

معرفی کامل رشته علوم اقتصادی

رشته علوم اقتصادی که به صورت کلی به بررسی زمینه های مربوط اقتصاد ملی و عوامل تعیین کننده تولید ملی، بیکاری و تورم می‌پردازه زیرگروه انسانی، ریاضی و تجربیه و در اصطلاح یک رشته شناوره.

در ادامه این زمینه رو به صورت کامل معرفی می‌کنیم. همچنین دروس دانشگاهی، درصد قبولی، دانشگاه های ارائه دهنده، شرایط مهاجرت، بازارکار، انواع مهاجرت و مهارت های نرم و جانبی مورد نیاز علوم اقتصادی رو هم توضیح میدیم.

معرفی کلی رشته علوم اقتصادی

اصلی ترین نکته ای که باید بدونید این هست که شما قراره در دانشگاه علم اقتصاد رو بخونید. در نتیجه، این تصور که می‌تونید با تحصیل در اون در زمینه هایی از جمله بورس هم فعالیت کنید اشتباهه. یکی از زمینه های فعالیت فارغ التحصیل علوم اقتصادی تخصیص منابع گاها کم و محدود به مردم کشور یا گروه خاصی از افراد هست.

به همین ترتیب همونطور که بالاتر هم گفتیم، اقتصاد دان ها در زمینه های اقتصادی پایین رو ریشه یابی و مهار می‌کنن.

  • تولید ملی
  • بیکاری و مهار اون
  • تورم و کاهش اون
  • دلایل گرانی و روش های کنترل این مشکل
  • و در کل مطالعات مبانی کلان اقتصادی

کیمیاگر اعظم، توی فیلم زیر بصورت کامل رشته علوم اقتصادی رو بررسی کرده، حتما ببینید تا با تمام جوانب آشنایی پیدا کنید:

تا چه مقطعی می‌تونم در دانشگاه علوم اقتصادی بخونم؟

در تعداد قابل قبولی از دانشگاه های کشور امکان ادامه تحصیل برای دانشجوهای علوم اقتصادی وجود داره. به شکلی شما می‌تونید علاوه بر مقطع کارشناسی، اقتصاد رو تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هم ادامه بدید.

دروس تخصصی رشته علوم اقتصادی در دانشگاه

در مقطع لیسانس شما ماهیت اقتصاد رو خواهید خوند و با کلیات اون آشنا می‌شید اما در مقاطع بالاتر برای ادامه تحصیل شما باید وارد یکی از گرایش های اقتصاد بشید.

به صورت کلی علوم اقتصادی در دانشگاه دارای 6 گرایش هست:

  1. گرایش اقتصاد نظری
  2. شاخه اقتصاد بازرگانی
  3. شاخه اقتصاد صنعتی
  4. زمینه اقتصاد پول و بانکداری
  5. گرایش اقتصاد کشاورزی 
  6. زمینه اقتصاد حمل و نقل

5 مورد از اصلی ترین های اقصاد رو همراه با دروسشون رو در تصویر پایین می‌بینید:

چارت دروس دانشگاهی علوم اقتصادی

دروس مشترک بین تمام گرایش های رشته علوم اقتصادی:

  • زبان تخصصی
  •  اصول حسابداری
  •  حقوق تجارت
  •  آمار
  •  ریاضیات
  •  مبانی جامعه شناسی
  •  اقتصاد ایران
  • اقتصاد کلان
  •  اقتصاد خرد
  •  اقتصاد توسعه
  •  تجارت بین الملل
  •  مبانی فقهی اقتصاد صدر اسلام
  •  جغرافیای اقتصادی در ایران
  •  روش تحقیق
  •  اصول سازمانی – مدیریتی
  •  پول و بانکداری
  •  نظام های اقتصادی

بهترین دانشگاه ها برای علوم اقتصادی

شما می‌تونید با توجه به رتبه کنکور و شرایط زندگی تون در اکثر دانشگاه ها علوم اقتصادی رو بخونید چون تعداد دانشگاه های ارائه دهنده اقتصاد خیلی زیاده و دست شما کاملا بازه. تعدادی از این دانشگاه ها رو در عکس پایین می‌بینید.

پیشنهاد می‌کنیم که تا حد امکان سعی کنید در دانشگاه های شهرهای بزرگ مثل دانشگاه تهران، بهشتی یا دانشگاه خوارزمی  کرج که بسیار به شهر تهران نزدیکه اقتصاد بخونید، به این دلیل که با تحصیل در دانشگاه های تاپ کلان شهرها علاوه بر وجود اساتید عالی، شرایط ورود به بازار کار یا حتی مهاجرت هم برای شما خیلی بهتر خواهد بود.

درصد های قبولی در رشته علوم اقتصادی

دانشگاه شهید بهشتی (ریاضی) – روزانه 1401دانشگاه تهران (تجربی) – روزانه 1401دانشگاه علامه طباطبایی (انسانی) – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
رياضيات29%زمین شناسی16%رياضي34%
فیزیک54%ریاضی58%اقتصاد60%
شیمی59%زیست34%ادبیات تخصصی64%
  فیزیک46%عربی تخصصی68%
  شیمی39%تاریخ و جغرافیا31%
    علوم اجتماعی79%
    فلسفه و منطق66%
    روانشناسی62%
درصد های قبولی اقتصاد در کنکور 1401

بازارکار و درآمد رشته علوم اقتصادی

به عنوان یک اقتصاد دان بعد از اتمام تحصیل شما می‌تونید به 2 شکل در داخل و خارج از کشور وارد بازار کار بشید و درآمد داشته باشید.

بازارکار مستقل

شرایطی که شما بتونید در اون جداگانه و به صورت مستقل در زمینه های مربوط به اقتصاد فعالیت کنید و خدماتی رو ارائه بدید به عنوان بازار کار مستقل شناخته می‌شه.

مثلاً اصلی ترین کاری که می‌تونید انجام بدید این هست که به افراد یا ارگان های مختلف، مشاوره اقتصادی بدید و اونهارو در زمینه اقتصاد خرد یا کلان در جهت اهداف اقتصادیشون راهنمایی کنید. در کل شرایط برای مستقل شدن در زمینه علوم اقتصادی خوب هست.

بازارکار استخدامی

روش دوم هم استخدام شدن در مراکز مختلف هست. مثلا شما می‌تونید در بانک ها یا مراکز مالی در سمت های مختلف مربوط به اقتصاد فعالیت کنید. پس می‌شه نتیجه گرفت که شرایط استخدامی هم در کشور ما برای فارغ التحصیل های اقتصاد شرایط خوب و قابل قبولی هست.

مهارت های لازم برای موفقیت در علوم اقتصادی

مهارت های نرم برای موفقیت در رشته علوم اقتصادی
  • داشتن پایه ریاضی خوب.

از اونجایی که رشته علوم اقتصادی یک رشته شناور حساب می‌شه و از طریق انسانی، ریاضی و تجربی می‌تونید واردش بشید در نتیجه سطح پایه ریاضی دانشجوهای این رشته با هم دیگه متفاوته. به شکلی که دانشجوهایی از ریاضی و تجربی اومدن حتی اگر سطح درسی اونها پایین هم باشه باز هم با درس ریاضی در دانشگاه مشکل چندانی نخواهند داشت.

اما کسایی که از انسانی وارد  دانشگاه می‌شن به احتمال خیلی زیاد خوندن و پاس کردن این درس در دانشگاه براشون با چالش‌های زیادی همراه خواهد بود.  پس اگر به هر دلیلی با درس ریاضی مشکل دارید بهتره که در رابطه با انتخاب رشته علوم اقتصادی بیشتر فکر کنید. همچنین اگر می‌تونید با این شرایط کنار بیاید و قصد دارید که حتما اقتصاد بخونید پیشنهاد میکنیم حتما در زمان ورود به دانشگاه کلاس هایی را برای تقویت پایه ریاضیتون بگذرونید.

  • داشتن سطح زبان بالا.

به عنوان دانشجوهای اقتصاد اگر می‌خواید در این زمینه و گرایش مختلف اون عمیق بشید و در آینده در زمینه کاریتون هم حرفی برای گفتن داشته باشید داشتن سطح خوب و قابل قبولی از زبان از واجباته. به این دلیل که اکثر منابع به روز و کامل اقتصاد به زبان‌های انگلیسیريال فرانسه و…  هستن.

شرایط مهاجرت با رشته علوم اقتصادی

اقتصاد از معدود رشته هاییه که اپلای تحصیلی و کاری اون هر دو شرایط واقعا خوبی رو دارن. در زمینه تحصیلی اقتصاد معمولا اولین حرف رو دانشگاه های آمریکایی می‌زنن. البته برای این کار باید فاند تحصیلی بگیرید.

(فاند تحصیلی یعنی اینکه شما یک استاد رو در یک دانشگاه خاص پیدا کنید که از شما حمایت مالی بکنه و شهریه دانشگاه شما را بپردازه. در عوض شما هم در پروژه‌ها و پژوهش‌های علمی به اون شخص کمک کنید.)

هرچند شما می‌تونید به صورت رایگان در دانشگاه های کشورهای اروپایی مثل فرانسه و آلمان هم درس بخونیئ، اما دقت کنید که برای رایگان شدن تحصیل تون باید زبان این کشورها رو بلد باشید چون در این دانشگاه ها مباحث مختلف به زبان خود اون کشور تدریس می‌شن.