رشته علوم آزمایشگاهی:فیلم معرفی+ بازارکار، دروس، مهارت های ضروری و مهاجرت

معرفی رشته علوم آزمایشگاهی

رشته علوم آزمایشگاهی که یکی از رشته های پرطرفدار زیر گروه تجربیه، جزء علوم پزشکی ها محسوب می‌شه. همچنین تاثیر زیادی در کم شدن هزینه ها و مخارج درمان داشته و داره. در ادامه قصد داریم که اون رو به صورت کامل برای شما معرفی کنیم، مزایا و معایب علوم آزمایشگاهی، دروس تخصصی اون در دانشگاه‌، بازار کار و درآمد، امکان مهاجرت و حتی مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در علوم آزمایشگاهی رو هم به صورت مفصل توضیح میدیم.

فهرست مطالب (اینجا چه خبره؟) فهرست رو جمع کن بره بابا

رشته علوم آزمایشگاهی دقیقا چی هست؟

اولین چیزی که باید درباره ماهیت علوم آزمایشگاهی بدونید اینه که شامل 3 رشته مختلف زیره:

  1. کاردانی علوم آزمایشگاهی ( نمونه برداری و آماده سازی نمونه ها و آزمایش ها و…)
  2. کاردانی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی 

* پذیرش در این دو رشته محدود و کمه

  • کارشناسی علوم آزمایشگاهی

منظور ما هم از علوم آزمایشگاهی دقیقا مورد سومه. یک فارغ التحصیل کارشناسی علوم آزمایشگاهی به کمک روش های بیوشیمی، هماتولوژی و غیره بیماری ها رو تشخیص می‌ده.

حالا برای اینکه کامل با علوم آزمایشگاهی آشنایی کامل پیدا کنید، ویدیوی زیر رو که کیمیاگر اعظم ضبط کرده ببینید 🙂

کارنامه قبولی رشته علوم آزمایشگاهی

دانشگاه ع.پ تهران – روزانه 1401دانشگاه ع.پ شهید بهشتی – روزانه 1401دانشگاه ع.پ ایران – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
زمین شناسی13%زمین شناسی45%زمین شناسی17%
رياضيات55%رياضيات55%رياضيات54%
زیست شناسی47%زیست شناسی53%زیست شناسی59%
فيزيك66%فيزيك62%فيزيك60%
شیمی40%شیمی27%شیمی22%
درصدهای قبولی علوم آزمایشگاهی در سال 1401

ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی تا کجا ممکنه؟

امکان تحصیل در علوم آزمایشگاهی علاوه بر مقطع کارشناسی تا مقطع  کارشناسی ارشد و دکتری هم فراهمه. اما نکته خیلی مهمی که در رابطه با تحصیل در اون مطرحه اینه که اگر شما قصد داشته باشید در مقطع ارشد تحصیل کنید احتمال پذیرش شما خیلی کمه. دلیلش هم پذیرش بسیار کم دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد علوم آزمایگاهی هست. به حدی که در برخی سال ها کل دانشگاه های سراسری کشور مجموعا در حدود ۴۰ دانشجو رو در این مقطع پذیرش کردن!!!!

همین موضوع نشون می‌ده که فقط افراد واقعاً تاپ و با دانش و علم زیاد می‌تونن مقاطع بالاتر علوم آزمایشگاهی بخونن.

چرا ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی اهمیت داره؟

قبل از اینکه به این سوال جواب بدیم باید یک نکته رو یک بار برای همیشه شفاف سازی کنیم. اون هم اینه که به هیچ دانشجویی با مدرک کارشناسی علوم آزمایشگاهی مجوزی برای تاسیس آزمایشگاه نمیدن. فقط افرادی می‌تونن آزمایشگاه تاسیس بکنن که مدرک دکتری علوم آزمایشگاهی یا مدرک پزشکی داشته باشن. فارغ التحصیل های علوم آزمایشگاهی می‌تونن در آزمایشگاه ها استخدام بشن، کارهای آزمایش گیری، نمونه برداری، مدیریت آزمایشگاه و … رو انجام بدن و تمام.

به همین دلیل هم هست که با وجود تمام سختی ها برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای این علوم آزمایشگاهی، اگر بتونید وارد مقاطع بالا بشید، با تاسیس آزمایشگاه بازار کار فوق العاده ای در انتظار شماست.

دروس دانشگاهی رشته علوم آزمایشگاهی

دروس تخصصی دانشگاهی رشته علوم آزمایشگاهی

با یک نیم نگاه به دروس تخصصی علوم آزمایشگاهی در دانشگاه متوجه می‌شیم که برخی از این دروس اون به دروس علوم پایه در پزشکی شباهت دارن. یک بخش کارآموزی هم وجود داره که بسیار پر اهمیته و باید اون رو جدی بگیرید. کارآموزی  علوم آزمایشگاهی به این شکل هست که شما 1 سال رو در بیمارستان مشغول به کار می‌شید.

از خون گیری نمونه برداری های مختلف و کارهای این چنینی شروع می‌کنید و در ادامه به کار با دستگاه های تخصصی علوم آزمایشگاهی و در آخر اعلام نتیجه آزمایش می‌پردازید. همچنین در دوره ” طرح” در علوم آزمایشگاهی هم اینطوریه که  شما به مدت 2 سال وارد یک بیمارستان می‌شید، در اونجا کار می‌کنید و حتی حقوق هم میگیرید.

در چه دانشگاه و شهرهایی می‌تونم علوم آزمایشگاهی بخونم؟

دانشگاه ها و شهرهای رشته علوم آزمایشگاهی

با توجه به مواردی که در عکس هم می‌بینید، در حال حاضر تعداد دانشگاه هایی که می‌تونید در اونها این علوم آزمایشگاه رو بخونید خیلی زیاده. مهمترین ها هم دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستن. در نتیجه پیشنهاد ما هم برای تحصیل در مرحله اول این دانشگاه هستن. اما اگر به هر دلیلی نتونستید وارد اون ها بشید، سعی کنید حتما در شهرهایی مثل کرج، اصفهان، شیراز و… تحصیل کنید. چون کار پیدا کردن در شهرهایی بزرک به دلیل داشتن آزمایشگاه های بیشتر، راحت تر از شهرهای دیگه هست.

شهریه علوم آزمایشگاهی در دانشگاه های مختلف

تحصیل در دانشگاه‌های مختلف هم امکانی هست که به شما کمک می‌کنه در صورتی که نتونستید در دانشگاه‌های روزانه قبول بشید باز هم بتونید در رشته مورد علاقه‌تون تحصیل کنید. برای علوم آزمایشگاهی دانشگاه‌های زیر این شرایط را برای شما فراهم می‌کنن.

شهریه علوم آزمایشگاهی در دانشگاه شهریه پرداز

دانشگاه‌های شهریه‌پرداز در اکثر زمینه‌های زیر گروه تجربی به شما امکان تحصیل رو می‌دن. خوندن علوم آزمایشگاهی در این دانشگاه ها برای هر ترم در سال 1402 چیزی در حدود 13 تا 17 میلیون تومان هزینه داره.

این میزان به شهری که دانشگاه شما در اون قرار داره همچنین امکانات اون بستگی داره.

شهریه رشته علوم آزمایشگاهی شبانه

امکان تحصیل در حالت شبانه برای رشته هایی از جمله علوم آزمایشگاهی، اتاق عمل، دامپزشکی، هوشبری و حتی پرستاری وجود نداره.

هزینه رشته‌ی علوم آزمایشگاهی دانشگاه آزاد

برای یک ترم تحصیل در دانشگاه های آزاد در رشته علوم آزمایشگاهی برای یک ترم درسی در سال 1402 حدودا 9/000/000 الی 11/000/000 تومان هست. این مبلغ بسته به واحدهای شما و دروس تخصصی که انتخاب می‌کنید می‌تونه کم و زیاد بشه.

شهریه علوم آزمایشگاهی پردیس خودگردان

دقیقا مثل حالت شبانه، برای رشته‌ی علوم آزمایشگاهی، امکان تحصیل در دانشگاه های خودگردان آزاد هم وجود نداره.

بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی چطوره؟

مثل همیشه ورود به دنیای کار و کسب درآمد از علوم آزمایشگاهی رو از 2 نظر مستقیم و استخدامی بررسی می‌کنیم:

بازارکار مستقل علوم آزمایشگاهی

اصلی ترین راه برای مستقل شدن در علوم آزمایشگاهی تاسیس آزمایشگاه هست که فقط با داشتن مدرک یک پزشک یا مدرک دکترای علوم آزمایشگاهی ممکنه. اگر یکی از این شرایط رو دارید می‌تونید آزمایشگاه خصوصی خودتون رو تاسیس کنید. اما این نکته رو هم در نظر بگیرید که این کار هزینه بسیار بسیار زیادی رو می‌طلبه. (در حال حاضر و با این قیمت ها چیزی در حدود ۲۰ تا ۴۰ میلیارد سرمایه اولیه  برای این کار لازم خواهید داشت.) 

استخدام با رشته علوم آزمایشگاهی

اما شرایط استخدامی برای فارغ التحصیل های علوم آزمایشگاهی همیشه در محیط هایی مثل بیمارستان ها، درمانگاه ها، مراکز و آزمایشگاه های خصوصی و غیره فراهمه. پس استخدام اون وضعیت خیلی خوبی داره.

بازار کار علوم آزمایشگاهی بهتره یا پرستاری؟

قطعاً بازارکار پرستاری بهتر از علوم آزمایشگاهی هست، چون شما خیلی سریع تر می‌تونید مشغول به کار بشید. ازطرفی علوم آزمایشگاهی تنش ها و مشکلات فیلد پرستاری رو نداره. مثلاً شما با بیمار ارتباط چندانی به جز زمان نمونه گیری ندارید که اون هم در تایم خیلی کوتاه تری نسبت به پرستاری هست. همچنین ساعت کاری یک شخص که در زمینه علوم آزمایشگاهی کار می‌کنه، مثل ساعات کاری اداراته. همین موضوع نسبت به پرستاری یک مزیت حساب می‌شه.

مهارت های نرم برای موفقیت در علوم آزمایشگاهی

مهارت های نرم برای موفقیت در علوم آزمایشگاهی

داشتن ویژگی های زیر برای شخصی که می‌خواد در این زمینه کار بکنه واجب و ضروریه. پس حتما تمام اونهارو رو بررسی کنید و اگر به این نتیجه رسیدید که این موارد با روحیات و خصوصیات شما سازگار نیست، سراغش نرید.

محیط و شرایط کار در رشته علوم آزمایشگاهی

در برخی از پوزیشن های کاری برای فارغ التحصیل های علوم آزمایشگاه نیاز هست که شما مستقیماً با سرنگ و تجهیزات این شکلی از بیمار خون بگیرید، خون یا موارد دیگه رو تحلیل کنید تا به نتیجه برسید. در نتیجه اگر با این کار مشکل دارید و می‌دونید که برای شما آزاردهنده خواهند بود، بهتره درباره ورودتون تجدید نظر کنید.

تاثیر دقت و تمرکز در علوم آزمایشگاهی

اگر فرد حواس پرتی هستید و خیلی به جزئیات اهمیت نمی‌دید به احتمال زیاد در زمان کار کردن در آزمایشگاه هم با مشکل مواجه خواهید شد. چون کار در زمینه های علوم آزمایشگاهی دقت زیادی رو می‌طلبه. به این دلیل که اعلام کردن نتیجه آزمایش یک بیمار باید بسیار دقیق باشه چون در تعیین سلامتی اون فرد تاثیر مهمی خواهد داشت.

مقدار روابط اجتماعی در شغل علوم آزمایشگاهی

قطعا اون حجم از روابط اجتماعی و مکالمه ای که یک پرستار با بیمارها، همراهان اونها و حتی همکاران خودش داره رو شخصی که در زمینه علوم آزمایشگاهی فعالیت می‌کنه نداره. در واقع بخش زیادی از کار شما در اتاق نمونه گیری با تجهیزات مختلف، دستگاه‌های تخصصی یا حتی پشت سیستم خواهد بود. پس اگر براتون مهمه که در آینده، شغلی داشته باشید که در اون مدام بتونید با افراد مختلف تعامل داشته باشید شاید علوم آزمایشگاهی چندان برای شما مناسب نباشه.

شرایط مهاجرت با علوم آزمایشگاهی چطوره؟

  1. مهاجرت کاری

اپلای کاری با علوم آزمایشگاه شرایط فوق العاده خوبی خصوصا در کشورهای عربی حوزه  خلیج فارس داره. حتی مشکلات رایجی که پزشکی برای کار در کشورهای مختلف داره رو هم در این فیلد نمی‌بینیم. پس شرایط خیلی خیلی خوبه.

  • مهاجرت تحصیلی

شرایط ادامه تحصیل در کشورهای خارجی از طریق علوم آزمایشگاه هم کاملا مطلوبه. اما توجه کنید که برای تضمین موفقیتتون در یک کشور خارجی سعی کنید حتما زبان تخصصی خودتون رو تا حد خیلی خوبی متناسب با زبان کشور مقصدتون قوی کنید.