رد شدن در مصاحبه فرهنگیان: دلایل عدم قبولی

دلایل عدم قبولی در مصاحبه اختصاصی دانشگاه فرهنگیان
دلایل عدم قبولی

تعداد زیادی از بچه ها هستن که رد شدن در مصاحبه فرهنگیان رو تجربه کردن. یعنی در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان یا همون ارزشیابی شایستگی معلمی شرکت کردن اما در زمان اعلام نتایج کد 5 رو گرفتن و مردود شدن. حتی گاها تعدادی از این افراد رتبه های خیلی خوبی هم داشتن اما باز هم موفق نشدن در مصاحبه خوب عمل کنن.

در ادامه می‌خوایم اصلی‌ترین دلایل رد شدن در مصاحبه فرهنگیان رو معرف و بررسی کنیم. اما قبل از هرچیزی پیشنهاد می‌کنیم حتما یه سر به محتوای ملاک های نمره دهی در مصاحبه فرهنگیان بزنید تا با استفاده از این موارد خودتون رو برای ممنوعیات و نکات مهم در این جلسه آماده کنید، از اون موفق بیرون بیاید و کار به مردود شدن نرسه.

3 دلیل اصلی رد شدن در مصاحبه فرهنگیان

طبق بررسی نتایج تعداد زیادی از داوطلب هایی که در مصاحبه رد شدن، 3 دلیل پرتکرار رو دیدیم که در پایین هر کدوم رو مفصل توضیح می‌دیم.

1) رد شدن در مصاحبه علمی دانشگاه فرهنگیان

همونطور که در محتوای صفر تا صد قبولی دانشگاه فرهنگیان هم گفتیم 4 عامل در قبولی شما به صورت مستقیم موثرن:

  • 50% سوابق تحصیلی شما
  • 25% ارزیابی شایستگی معلمی
  • 15% نتیجه کنکور سراسری
  • 10% نتیجه آزمون اختصاصی فرهنگیان

اگر شما در کنکور سراسری رتبه خوبی کسب نکرده باشید، سوابق تحصیلی مطلوبی نداشته باشید، یا حتی نگرفتن نتیجه قابل قبولی رو در آزمون اختصاصی فرهنگیان کسب نکرده باشید، طبق درصدهای بالا میزان شانس شما برای قبولی در دانشگاه تربیت معلم کمتر و احتمال رد شدن شما بیشتر می‌شه.

2) رد شدن در مصاحبه عقیدتی دانشگاه فرهنگیان

به احتمال خیلی زیاد می‌دونید که در جلسه مصاحبه از شما درباره موارد عقیدتی مثل نماز، روزه، شرکت در نماز جمعه و راهپیمایی سوال می‌شه. اگر بگید که اونهارو انجام می‌دید قطعا درباره جزئیات شون از شما سوال می‌پرسن. در این بخش 2 عامل خیلی مهم و تاثیرگذارن:

  • این که شما واقعا چقدر به این موضوعات عقیدتی باور و اعتقاد دارید.
  • و این که چقدر صداقت دارید و حقیقت رو می‌گید. (چون همونطور که گفتیم درباره جزئیات از شما سوال می‌شه و اگر نتونید جواب بدید یعنی دروغ گفتید و این نمره مصاحبه و روند قبولی شما تاثیر خیلی خیلی بدی داره.)

از اونجایی که موارد عقیدتی یکی از اصلی‌ترین دلایل رد شدن در مصاحبه فرهنگیان هستن، پس اگر هر بخشی شامل نماز، روزه و مواردی که در بالا به اونها اشاره کردیم رو انجام ندادید، کاملا صادقانه و منطقی اون رو بیان کنید. همچنین در توضیحات خودتون اضافه کنید که می‌دونید این وظیفه دینی شما بوده و باید انجامش می‌دادید و قطعا براش در آینده وقت خواهید گذاشت.

3) رد شدن در معاینات دانشگاه فرهنگیان

قبلا هم گفتیم که بخش سلامت و معاینات هم جزو پروسه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های فرهنگیانه. مثلا چشم‌های شما باید با عینک 10 از 10 باشه یا اگر عینک ندارید 10 از 20 باشه. همچنین حداقل قد دانشجوها برای ورود به دانشگاه تربیت معلم (بجز رشته‌های تربیت بدنی و علوم ورزشی) برای خانم ها 155 و برای آقایون 160 هست. و کلی مورد دیگه… .

قطعا اگر شما در این موارد اولیه رو نداشته باشید، شانس رد شدن در مصاحبه فرهنگیان برای شما افزایش پیدا می‌کنه.

اگر در مصاحبه فرهنگیان رد شدم چی می‌شه؟

اگر شما در دانشگاه فرهنگیان قبول بشید حق انتخاب رشته در کنکور سراسری رو ندارید. اما اگر رد بشید می‌تونید مثل بقیه افراد که در کنکور شرکت کردن، رشته‌ای که می‌خواید رو انتخاب کنید و مشکلی نخواهید داشت. اما فقط با این شرط که سن شما بیشتر از 22 سال نشده باشه، همین.

درصورتی که میخوایید به نتیجه مصاحبه فرهنگیان اعتراض بزنید، به سایت request.sanjesh.org مراجعه کنید، اعتراض رو ثبت کنید و منتظر نتیجه باشید.

معنی کد ۵ و ۷ کارنامه فرهنگیان چیه؟

کارنامه‌ی سبز کارنامه ای هست که تمام کد رشته هایی که در انتخاب واحد انتخاب کردید در اون قرار داره و در مقابلشون یک سری عدد قرار گرفته که کد 5، 7 و 11 مربوط به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجائی هست.

  • اگر کد 5 در کارنامه سبز بود یعنی شما گزينش خوبی رو پشت سر نذاشتید. گزینش همون جلسه ای هست ک در اون از شما سوالات اعتقادی و مربوط به احکام رو می‌پرسن.
  • اگر کد 7 در کارنامه سبزتون باشه یعنی در جلسه موفق نبودید.

آیا می‌شه به نتایج مصاحبه یا گزینش فرهنگیان اعتراض کرد؟

در مواردی که کد 5 یا 7 دریافت کردید می‌تونید اعتراض بزنید که 3 حالت اتفاق میوفته:

  1. بعد از بررسی اعتراض شما اگر مشکل از جانب مصاحبه کننده ها بوده باشه یا مواردی مثل تشابه اسمی و مشکلاتی از این قبیل، قبولی شما در دانشگاه فرهنگیان ثبت می‌شه و رشته‌ای که به جای فرهنگیان قبول شده بودید مردود اعلام می‌شه.
  2. در حالت دوم از شما می‌خوان که مجدد در جلسه گزینش (اگر کد 5 دریافت کردید) یا در جلسه مصاحبه (اگر کد 7 دریافت کردید) شرکت کنید.
  3. این حالت بیشتر برای کسایی انفاق میوفته که در گزینش به مشکل خوردن یعنی کد 5. در این حالت احتمالا شما در گزینش حرفی زدید که از نظر مصاحبه گر یا افراد مربوط مناسب نبوده و برای رفع این مشکل از شما تعهد خاصی گرفت می‌شه و می‌تونید در دانشگاه فرهنگیان قبول بشید.
    فقط احتمال داره که در این حالت برای ترم بهمن قبول بشید (تاخیر-گزینشی) که هیچ مشکلی پیش نمیاد به این دلیل که در تابستون می‌تونید واحدهای دیگه رو بردارید و خودتون رو به بقیه برسونید.