ملاک نمره‌دهی در مصاحبه فرهنگیان چیه؟ قبولی قطعی با نمره بالای مصاحبه و گزینش فرهنگیان

ملاک نمره دهی در مصاحبه اختصاصی دانشگاه فرهنگیان
ملاک نمره دهی

قطعا دونستن این موضوع که ملاک نمره‌دهی در مصاحبه فرهنگیان چیه می‌تونید مسیر شمارو برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان خیلی هموارتر بکنه. به این دلیل که با دونستن مهارت‌ها و مواردی که برای مصاحبه‌گیرنده ها مهمه، شما می‌تونید اون موارد رو در خودتون تقویت کنید.

در نتیجه قطعا در مصاحبه که بخش مهمی از فرآیند پذیرش در دانشگاه فرهنگیان هست رو به خوبی و با نتایج عالی پشت سر بذارید. چون طبق چیزی که آموزش صفر تا صد مصاحبه دانشگاه فرهنگیان هم گفتیم تاثیر نتیجه مصاحبه روی قبولی شما 25% هست. در حالی که تاثیر نتیجه کنکور فقط 15 درصده!

1.ویژگی‌های جامعه شناختی ملاک اول در مصاحبه فرهنگیان

اولین مواردی که وقتی وارد فرآیند مصاحبه فرهنگیان می‌شید اهمیت دارن موارد پایین هستن:

  • آراستگی ظاهر: ظاهر مناسب برای مصاحبه‌گیرنده ها مهمه چون قطعا هیچ‌کسی از داشتن یه معلم با ظاهری ژولیده یا بوی بد رو نداره. پس حتما به این موارد توجه کنید.
  • نحوه برخورد اولیه: شما به عنوان یک معلم هر روز 1 مهر قرار هست با کلی دانش آموز جدید آشنا بشید. در نتیجه نیازه که بتونید در برخورد اول مهارت برقراری ارتباط خوبی داشته باشید. به همین دلیل هم هست که وقتی وارد اتاق مصاحبه می‌شید، مصاحبه‌گیرنده ها به نحوه ورود شما، حرف زدنتون، زبان بدن شما و مواردی از این دست توجه زیادی می‌کنن.
  • اطلاعات عمومی: وقتی وارد اتاق مصاحبه می‌شید اونها شروع به صحبت حتی درباره روزتون می‌کنن. به مرور در بین حرف‌هاشون ممکنه وارد این مباحث بشن که اطلاعات عمومی شما مثلا درباره‌ی نرم افزارهای مربوط به تدریس یا مواردی از این قبیل چیه.
  • تمایل به همکاری: این مورد شاید با اختلاف مهم‌ترین فاکتور برای مصاحبه‌گیرنده هاست که شما برای معلم شدن تمایل داشته باشید و اون رو به خیلی شغل‌های مشابه ترجیح بدید. پس حتما سعی کنید این مورد رو در رفتار خودتون بهشون نشون بدید. البته نباید ادای چیزی که نیست رو در بیارید. اگر واقعا به معلمی علاقه دارید، این موضوع رو نشون بدید. در غیر این صورت بهتره پیگیر علاقه واقعی خودتون باشید.
مهارتمیزان نمره‌ در مصاحبه فرهنگیان
آراستگی ظاهری5
نحوه برخورد اولیه5
اطلاعات عمومی5
تمایل به همکاری5

2.بررسی صلاحیت داوطلب‌ها گام دوم مصاحبه فرهنگیان

بعد از طی شدن مراحل بالا حالا نوبت به این می‌رسه که صلاحیت شما برای معلم شدن سنجیده و تایید بشه. برای همین موضوع موضوعات پایین در شما توسط مصاحبه‌گیرنده ها بررسی می‌شن:

دلیل انتخاب شغل معلمی

اگر مثلا شما به آموزش ابتدایی علاقه داشته باشید، مصاحبه‌گیرنده ها درباره‌ی دلیل انتخابتون از شما سوالات مختلفی رو می‌پرسن. بهتره درباره حیطه‌ای که می‌خواید واردش بشید کمی تحقیق و پرس‌وجو کنید تا با دست پر بتونید به سوالات اونها جواب بدبد.

مطالعه و تحقیق

ممکنه از شما پرسیده بشه در حیطه معلمی کتاب‌های موردعلاقتون چیا هستن؟ چه اساتیدی رو می‌شناسید که سبک کتاب‌های اونها در زمینه تدریس رو دوست دارید؟ خیلی خوب هست که حتما در زمینه‌ی تدریس تحقیق و مطالعه داشته باشید.

میزان آشنایی شما با مهارت‌های فناوری اطلاعات

این مورد بشدت در مصاحبه شما تاثیرگذاره. در جلسه مصاحبه ابتدا از شما سوال می‌شه که چقدر با مهارت‌های ICDL، ساخت محتوا الکترونیکی و آموزشی و مواردی از این دست آشنا هستید. بعد اگر اعلام آمادگی کرده باشید، احتمالا یک لپ تاپ رو جلوی شما بزارن و بخوان که یک کار کوچیک در همین زمینه‌ها رو براشون انجام بدید.

فن بیان در جلسه مصاحبه

مصاحبه‌گیرنده ها احتمالا از 2 روش فن بیان شمارو می‌سنجن. یا از روی مکالماتی که با شما دارن. یا ارتون می‌خوان که یک موضوع رو توضیح بدید. برای روش دوم ممکنه یک پاراگراف رو به شما بدن و بخوان که بعد از خوندن اون رو به عنوان یک معلم براشون توضیح بدید. در این حین حتما با اعتماد به نفس حرف بزنید و ارتباط چشمی برقرار کنید.

برخورداری از روحیه و اخلاق معلمی

وجود روحیه و اخلاق معلمی مورد دیگه‌ای هم ملاک نمره‌دهی در مصاحبه فرهنگیان هست. مثلا داشتن صبر و حوصله، استفاده مناسب از زمان های مرده و مواردی از این دست قطعا مورد توجه مصاحبه‌گیرنده ها قرار می‌گیره.

مهارتمیزان نمره‌ در مصاحبه فرهنگیان
دلایل انتخاب معلمی5
مطالعه و تحقیق5
آشنایی با مهارت فناوری اطلاعات5
فن بیان5
برخورداری از اخلاق معلمی5

3.اهمیت ویژگی‌های شخصیتی و روانشناسی در مصاحبه فرهنگیان

  • میزان مسئولیت پذیری و تعهد
  • آرامش عمومی بر اساس گفتار و رفتار (استرس شدید در حین صحبت کردن، کوببدن مداوم خودکار روی میز، تکون دادن پا و… نشون دهنده عدم آرامش و استرس شدید در شما هستن. حتما در روز مصاحبه این موارد رو کنترل کنید.)
  • متانت و وقار، خوش خلقی و گشاده‌رویی
  • چگونگی پردازش سوالات و پاسخ به اونها

منظور از پردازش سوال و پاسخ به اون در مصاحبه فرهنگیان چیه؟

(احتمالا یک سوال از شما پرسیده بشه که هیچی درباره اون نمی‌دونید و اتفاقا عمدا هم این کار رو می‌کنن. در این شرایط باید تلاش کنید حتما با دقت به سوال گوش بدید، تحلیلش بکنید و با آرامش به اونها بگید که دربارش چیزی نمی‌دونید و باید مطالعه و تحقیق بیشتری درباره‌ی اون داشته باشید تا بتونید به سوالشون جواب بدید. همچنین اگر هم اطلاعاتی ندارید لطفا الکی چیزی رو بیان نکنید که بی سر و ته باشه!)

  • ثبات در ارائه نظر
  • آینده‌نگری

نمره‌دهی در مصاحبه فرهنگیان برای آینده‌نگری

(در بحث ملاک های نمره‌دهی مصاحبه فرهنگیان بحث آینده‌نگری واقعا مهمه. مثلا ممکنه بپرسن به نظر شما چه کارهایی می‌تونیم بکنیم که در سال‌های آِینده کیفیت آموزش رو بالاتر ببریم؟ و سوالاتی از این دست.)

  • قدرت تحلیل مسائل (مصاحبه‌گیرنده ها اینجا موضوعی کلی رو مطرح می‌کنن تا توانایی شما در تحلیل اون رو بسنجن. بهتره خیلی کلی نظر ندید. بلکه جوابتون رو به صورت ساده مطرح کنید و توضیح بدید.)
  • توانایی تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی
  • اعتماد به نفس
  • انعطاف و انتقاد پذیری (به احتمال زیاد از شما یا صحبت‌هاتون اشکال می‌گیرن و نقدتون می‌کنن. اینجا خیلی مهمه که با آرامش کامل و به صورت منطقی واکنش نشون بدید.)
  • مهارت تفکر و حل مسئله
مهارتمیزان نمره‌ در مصاحبه فرهنگیان
میزان مسئولیت پذیری5
آرامش عمومی5
متانت و وقار5
چگونگی پردازش سوال5
ثبات در ارائه نظر5
آینده‌نگری5
قدرت تحلیل5
گواهی روان‌خوانی5
انعطاف و انتقادپذیری3.33
قدرت برقراری ارتباط با کودکان1.67
اعتماد به نفس1.67
وضع خودشناسی1.67
توانایی تصمیم‌گیری1.67
توانایی مدیریت1.67
مهارت تفکر و حل مسئله1.67
میزان تسلط بر مباحث علمی1.67
آشنایی و داشتن سابقه کار با نرم‌افزارهای کاربردی1.67
جربه عملی مرتبط شغلی1.67
سابقه تالیف، ترجمه و تحقیق1.67

*حتما در روز مصاحبه تمام مدارکی که با موارد بالا مرتبط هستن یا جزو افتخارات شما به حساب میان رو همراه خودتون داشته باشید.

برای اعتراض به نمره مصاحبه فرهنگیان چیکار کنم؟

خیلی از داوطلب ها بعد از شرکت در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان و در زمان اعلام نتایج کد 5 رو دریافت می‌کنن. این کد به این معنی هست که شما در مصاحبه عملی مردود شدید. ممکنه در خود جلسه نتونسته باشید ملاک‌های مدنظر مصاحبه‌گیرنده ها برای نمره‌دهی مصاحبه فرهنگیان رو کسب کنید و مصاحبه موفق نبوده باشید یا حتی در تحقیقات محلی نتیجه خوب نبوده باشه.

به هر حال می‌تونید برای اعتراض به این نتیجه به سایت request.sanjesh.org مراجعه کنید، اعتراض رو ثبت کنید و منتظر نتیجه باشید. البته باید بدونید که به این دست اعتراضات خیلی دیر رسیدگی می‌شه و عمدتا نتیجه تغییری نمی‌کنه. به همین دلیل هم بهتره قبل از مصاحبه موارد بالارو به خوبی یاد بگیرید و پیاده کنید تا درگیر این موضوع نشید.