صفر تا صد قبولی دانشگاه فرهنگیان

صفر تا صد قبولی دانشگاه فرهنگیان شرایط کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان و نحوه قبولی
صفر+تا+صد+قبولی+دانشگاه+فرهنگیان

قبولی دانشگاه فرهنگیان برای کسایی که به معلم شدن یا مزایای اون علاقه دارن بسبار جذابه. در همین راستا ابتدا باید بدونید که اصلا روند قبولی در این دانشگاه چطوره.

به همین دلیل هم در ادامه قصد داریم همه چیز درباره ماهیت آزمون فرهنگیان، نحوه قبولی در آزمون و حتی دانشگاه فرهنگیان و … براتون توضیح بدیم.

با استفاده از این نکات بدون شک می‌تونید به بهترین نتایج در این آزمون برسید و در رشته‌ای که بهش علاقه دارید وارد دانشگاه فرهنگیان بشید.

فهرست مطالب (اینجا چه خبره؟) فهرست رو جمع کن بره بابا

کنکور اختصاصی تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان چیه؟

نکته مهم اینه که بدونید قراره از این به بعد هر سال فقط و فقط در کنکور اردیبهشت ماه، در کنار دفترچه سوالات رشته خودتون، یک دفترچه مجزا هم برای آزمون تربیت معلم به شما داده بشه. اما در این دفترچه از چه دروس و منابعی سوال طرح می‌شه؟ در رابطه با این موضوع به صورت کامل توضیح می‌دیم. اما به صورت کلی موارد پایین جزو منابع کنکور اخصاصی تربیت معلم هستن:

  1. مهارت معلمی (نوشته آقای محسن قرائتی)
  2. هوش و استعداد معلمی
  3. دینی دهم (درس 8 تا 12)
  4. دینی یازدهم (درس 11 و 12)

حتما این منابع رو به درستی مطالعه کنید تا بتونید در آزمون اخصاصی تربیت معلم نتیجه خوبی بگیرید و در آخر هم به قبولی دانشگاه فرهنگیان برسید.

میزان تاثیر کنکور تربیت معلم در قبولی دانشگاه فرهنگیان

اگر قصد دارید که در دانشگاه فرهنگیان قبول بشید باید این کنکور اختصاصی رو جدی بگیرید. به این دلیل که تاثیر نتیجه این کنکور در قبولی شما کم نیست. در واقع 100% قبولی دانشگاه فرهنگیان شما تشکیل شده از موارد پایینه:

  1. 50% سوابق تحصیلی شما
  2. 25% ارزیابی شایستگی معلمی
  3. 15% نتیجه کنکور سراسری
  4. 10% نتیجه آزمون اختصاصی فرهنگیان

اگر به موارد 3 و 4 دقت کنید متوجه می‌شید که کنکور سراسری با اون حجم از دروس سخت و پیچیده‌ای که درش وجود داره 15% موثره اما آزمون اختصاصی تربیت معلم با منابع و سوالات نسبتا راحت تر 10%!

اما این به این معنی نیست که کنکور سراسری رو کنار بذارید و بخواید فقط برای کنکور تربیت معلم بخونید. چون همونطور که در مطلب مربوط به دانشگاه فرهنگیان و راهکارهای قبولی در اون هم گفتیم، رتبه شما در کنکوره که تعیین می‌کنه محل خدمت شما کجا باشه. پس حتما باید مراقب کنکور هم باشید.

زمان و نحوه ثبت نام در کنکور اختصاصی تربیت معلم

همونطور که بالاتر هم گفتیم، این کنکور اختصاصی در کنار کنکور اردیبهشت ماه برگزار می‌شه. در نتیجه هروقت که خواستید برای کنکور اردیبهشت هر سالی ثبت نام کنید (که حدودا در آذر ماه هر سال انجام می‌شه)، می‌تونید اعلام آمادگی کنید که قصد دارید در کنکور اختصاصی فرهنگیان هم شرکت کنید.

آیا آزمون اختصاصی تربیت معلم دارای مصاحبه هست؟

اگر قصد داشته باشید در این کنکور اختصاصی شرکت کنید، حدودا در دی ماه براتون اطلاعیه‌ای (از طریق پیامک) میاد که بر اساس اون باید در فرآیند ارزیابی شایستگی معلمی که همون گزینش سابق هست شرکت کنید. اگر در این بخش قبول بشید اعتبار اون تا 1 سال بعد باقیه و می‌تونید ازش استفاده کنید.

در مطلب مربوط به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان همه چیز رو به صورت کامل در این باره براتون توضیح دادیم.

 شرایط عمومی شرکت در کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان چیه؟

  • داشتن تابعیت ایرانی
  • اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی
  • التزام به قانون اساسی
  • عدم سو سابقه
  • نداشتن اعتیاد به مواد مخدر، دخانیات و الکل
  • داشتن سلامت کامل روانی و جسمانی
  • برخورداری از اخلاق و رفتار نیکو

منظور از سلامت کامل روانی و جسمانی در آزمون فرهنگیان چیه؟

برای قبولی دانشگاه فرهنگیان باید این رو بدونید که در جلسه ارزیابی شایستگی معلمی یا همون گزینش سابق، عمدتا دارای 3 قسمته:

  1. بخش از اون جلسه مربوط به حوزه‌های عقیدتی و سیاسی هست.
  2. بخش بعدی بررسی مهارت های شما خصوصا در حوزه تولید محتوای الکترونیک (مثلا با پاورپوینت) هست.
  3. اما بخش دیگه مربوط به سلامت جسمانی و روانی شما می‌شه. یعنی در اون قسمت بررسی می‌کنن که آیا شما دارای اختلالات گفتاری، روانی، جسمانی و مواردی از این دست هستید یا نه. حتی قد، وزن، انحراف ستون فقرات و بینایی شما هم سنجیده می‌شه.

منظور برخورداری از اخلاق و رفتار نیکو در گزینش چیه؟

در جلسه‌ای که مصاحبه فرهنگیان از شما گرفته می‌شه، مصاحبه کننده (ها) به صورت کامل رفتار و نوع شخصیت شمارو چک می‌کنن. مثلا این که آیا شما فردی خجالتی هستید یا کسی هستید که به راحتی ارتباط می‌گیره برای این افراد مهمه و مورد بررسی قرار می‎گیره.

شرایط اختصاصی شرکت در کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان

علاوه بر شرایط عمومی و همگانی که باید برای شرکت در آزمون اختصاصی معلمی داشته باشید، برخی شرایط اختصاصی پایین هم جزو الزامات هستن تا برای انتخاب رشته و قبولی دانشگاه فرهنگیان مجاز بشید:

  • دارا بودن حداقل نمره عملی یا همون تراز 6000
  • حداکثر سن 22 سال
  • داشتن حداقل معدل کل 14 در دوره متوسطه دوم (که قبلا لغو شده بود اما در حال حاضر مجددا جزو قوانینه)
  • بومی بودن داوطلب
  • برخورداری از سلامت روان و شرایط جسمانی
  • موفقیت در مصاحبه اختصاصی و بررسی صلاحیت‌های عمومی (که با عنوان ارزشیابی شایستگی معلمی یا گزینش هم شناخته می‌شه)

حداقل تراز قبولی دانشگاه فرهنگیان چقدره؟

در بالا هم گفتیم که شما باید حداقل تراز 6000 رو در کنکور سراسری کسب کنید تا برای انتخاب دانشگاه فرهنگیان مجاز بشید. اما دقت کنید که نتیجه کنکور فقط 15% از فرآیند قبولی شما هست. یعنی ممکنه شما حتی با تراز 7000 هم مثلا به علت عدم قبولی در ارزیابی شایستگی معلمی (گزینش سابق) نتونید در دانشگاه فرهنگیان قبول بشید.

حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان

تا سال گذشته حداکثر سنی که می‌تونستید برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان داشته باشید 24 سال بود. ولی از این به بعد این سن به 22 سال رسیده!

کدام معدل برای کنکور فرهنگیان مهمه؟

بالاتر هم گفتیم که حداقل معدل کل 14 برای شرکت در فرآیند ورود به دانشگاه فرهگیان لازمه. اما برخلاف کنکورتون که فقط نمره نهایی یا همون خرداد در اون موثره، در کنکور اختصاصی تربیت معلم، معدل هر 3 سال شما شامل سال دهم، یازدهم و دوازدهمتون در این فرآیند موثره.

در گزینش فرهنگیان چه مهارت‌هایی بررسی می‌شن؟

در جلسه گزینش، همونطور که در بالا هم گفتیم مهارت های عمومی، عقاید سیاسی و مذهبی شما، تفکرات معلمی شما و حتی مهارت های جانبی شما مثلا مهارت ساخت پاورپوینت هم مورد بررسی قرار می‌گیرن.

نحوه برگزاری کنکور تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان

برای قبولی دانشگاه فرهنگیان بهتره نحوه برگزاری این آزمون و نکات مربوط به رو هم بدونید، که اونهارو در پایین آوردیم.

  1. زمان ثبت نام: همزمان با ثبت نام کنکور اردیبهشت، حدودا در آذر ماه انجام می‌شه. برای این کار باید به سایت sanjesh.org  مراجعه کنید.
  2. برگزاری مصاحبه های ارزشیابی شایستگی معلمی: در دی ماه اطلاع رسانی و برگزار می‌شه. نتایج اون تا یک سال بعد همچنان معتبره.
  3. اعلام نتایج: تا تیر ماه، قبل از این که نتایج کنکور سراسری اعلام بشه، مشخص می‌شه که آیا در کنکور فرهنگیان قبول شدید یا نه.

اگر قبول شدم ولی نخواستم وارد فرهنگیان بشم چی؟

اگر در زمان اعلام نتایج مشخص شد که در فرهنگیان قبول شدید، اما به هر دلیلی نخواستید وارد این دانشگاه بشید باید حتما انصراف قطعی خودتون رو ثبت بکنید. با این کار افرادی که واقعا به دنبال معلم شدن هستن غربال می‌شن. چون همونطور که می‌دونید اگر بخواید وارد دانشگاه فرهنگیان بشید، دیگه حق انتخاب رشته در کنکور سراسری رو ندارد.

اگر از قبولی دانشگاه فرهنگیان انصراف بدم چی می‌شه؟

با ثبت انصراف قطعی از دانشگاه فرهنگیان اتفاق خاصی نمیوفته اما در سال های بعد که بخواید دوباره برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان در مصاحبه شرکت کنید، به احتمال خیلی زیاد شما تاثیر 25 درصدی گزینش رو از دست می‌دید.

به این دلیل که مصاحبه‌گر ها فکر می‌کنن قبولی فرهنگیان برای شما اولویت اول نیست و فقط چون در سال های قبل نتونید در رشته‌ی دیگه‌ای قبول بشید سراغ معلمی اومدید. به همین دلیل هم امتیاز کامل و کافی رو به شما نمی‌دن.

آیا کنکور فرهنگیان توسط سازمان سنجش برگزار می‌شه؟

بله! شما بعد از این که دفترچه سوالات رشته‌ی خودتون رو دریافت کردید، در یک ساعت معین دفترچه کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان رو به شما می‌‎دن. اما فعلا مشخص نیست که سوالات این دفترچه ها قراره توسط سازمان سنجش طرح بشه یا آموزش و پرورش.

شانس قبولی کدام گروه آزمایشی بیشتره؟

همونطور که در مطلب مربوط به “قبولی فرهنگیان از کدوم رشته راحت تره؟” هم گفتیم برای این که بدونیم از بین رشته‌های تجربی، انسانی و ریاضی کدوم یکی شانس بیشتری برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان دارن، باید باید منتظر دفترچه‌ای که از سمت سازمان سنجش منتشر می‌شه باشیم. چون ظرفیت ها هرسال متغیره و همین موضوع هم می‌تونه شانس قبولی داوطلب های هر زیرگروه رو هر سال تغییر بده.